مجتمع سنگ آهن سنگان

۸۹ نفر از کارگران بیکار شده معدن سنگان خواف خراسان رضوی مشغول به کار شدند

 ۸۹ نفر از کارگران بیکار شده معدن سنگان خواف خراسان رضوی مشغول به کار شدند
کدخبر : 29312

مدیر واحد معدن مجتمع سنگ آهن سنگان خواف در خراسان رضوی گفت: ۸۹ نفر از کارگران بیکار شده معدن ققنوس یک سنگان خواف در جنوب شرقی استان با تلاش این مجتمع و همراهی مسوولان شهرستان ذیربط از امروز، سه شنبه مشغول به کار شدند.

به گزارش  رصد اقتصادی ، داوود علیپور روز سه شنبه در گفت و گویی افزود: مجتمع سنگ آهن سنگان خواف برای کاهش مشکلات کارگران بیکار شده معدن ققنوس مکاتبه هایی با معاون معدنی وزارت صنعت، معدن و تجارت و سازمان صمت خراسان رضوی انجام داده که بدنبال آن اجازه برداشت از این معدن با نام "ایمیدرو" در محدوده ۲۳۸ هکتاری "سد باطله فولاد سنگان" صادر شد.

وی ادامه داد: بعد از هماهنگی با فرمانداری خواف این کارگران پس از تشکیل پرونده و تعیین گروههای شغلی در قالب فعالیتهای جدید معدنی و اشتغال فوری به مجتمع معادن سنگ آهن سنگان فراخوانده و به دو پیمانکار معدن معرفی شدند.

پروانه بهره برداری "شرکت معدنی امیر سنگان پارسیان" که در عرصه های معادن سنگ آهن پلاسری سه گانه ققنوس در منطقه سنگان فعالیت دارد از آذرماه سال گذشته برای "معدن قفنوس یک" به پایان رسید اما درخواست تمدید پروانه برای تداوم کار این معدن توسط مدیران دولتی رد و این مساله منجر به بیکاری کارگران شاغل در آن شد.

مدیر واحد معدن مجتمع سنگ آهن سنگان خواف در این زمینه، گفت: با پیگیریهای انجام شده محدوده پلاسری ۲۳۸ هکتاری خواف فعال و کارگران جذب و مشغول به کار شدند.

علیپور خاطر نشان کرد: در نشست ۱۷ اسفندماه سال گذشته، شورای عالی معادن مقرر شد با واگذاری به بهره بردار جدید فعالیت این معدن ادامه پیدا کند.

وی اظهار داشت: بر این اساس مجوز برداشت ۶۰۰ هزار تن سنگ آهن پلاسری به مدت یک سال برای بهره بردار جدید به سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ابلاغ شد و پس از انجام فرایندهای اداری از امروز به صورت رسمی این معدن با بهره بردار جدید و در مجتمع سنگ آهن سنگان خواف به نمایندگی از سازمان ایمیدرو آغاز شد.

نماینده مردم خواف و رشتخوار در مجلس شورای اسلامی هم پیش از این گفته بود: شرکت امیر سنگان پارسیان با وجودی که پروانه بهره برداری معدن ققنوس یک، به عنوان یکی از معادن آن از نیمه دوم سال گذشته به اتمام رسیده بود، بدون پرداخت حقوق دولتی به فعالیت خود ادامه داد، لذا بعد از مدتی از فعالیت معدن جلوگیری شد و به دلیل کوتاهی ها و استمرار تخلفات این شرکت، تعداد زیادی از نیروهای شاغل در آن بیکار شدند.

حجت الاسلام اکبر احمدپور فدکی گفت: این شرکت علاوه بر آنکه حقوق دولتی را پرداخت نکرده بود و بخش زیادی از منابع طبیعی را به واسطه نوع فعالیت خود تخریب کرده بود، تخلفات وسیعی در بخشهای مختلف اعم از جعل اسناد و غیره انجام داده بود لذا مسوولان نظارتی به این نتیجه رسیدند که باید از ادامه فعالیت آن جلوگیری شود و امکان تمدید پروانه بهره برداری آن نیز وجود ندارد.

وی اظهار داشت: در مذاکرات با معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و بر اساس مصوبه شورای معادن در استان خراسان رضوی، قرار شد برای آنکه مشکلی برای کارگران این معدن به وجود نیاید این افراد در اختیار سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) قرار بگیرند و حقوق این کارگران هم باید تا زمانی که در شرکت دیگری مشغول به کار شوند، به طور کامل پرداخت شود.

وی خاطرنشان کرد: شرکت مزبور دارای چند معدن بزرگ فعال در منطقه سنگان خواف است که یکی از آن معادن ققنوس یک است و این شرکت به سادگی می توانست این کارگران را به دیگر معادن خود انتقال دهد تا مشکلی برای آنان ایجاد نشود.

به گزارش ایرنا، شهرستان ۱۵۰ هزار نفری خواف با چهار بخش مرکزی، سنگان، جلگه زوزن و سلامی و ۱۲۳ کیلومتر مرز مشترک با کشور افغانستان در ۲۶۷ کیلومتری جنوب شرقی مشهد قرار دارد.

معادن سنگ آهن سنگان خواف در مجموع با ذخیره یک میلیارد تن، یکی از ۱۰ معدن بزرگ سنگ آهن جهان است که تامین کننده خوراک اولیه تولید ۱۷.۵ میلیون تن کنسانتره، ۱۵ میلیون تن گندله و پنج میلیون تن سنگ آهن است.

مجموعه کانسارهای سنگ آهن سنگان خواف در وسعتی به طول تقریبی ۲۲ کیلومتر و عرض ۱۰ کیلومتر در ۳۰۰ کیلومتری جنوب شرقی مشهد واقع است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه