سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو)

نمره قبولی به تولید و صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در سال 1400/ لزوم تقویت ایمیدرو

نمره قبولی به تولید و صادرات بخش معدن و صنایع معدنی در سال 1400/ لزوم تقویت ایمیدرو
کدخبر : 29508

رئیس اسبق سازمان توسعه معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) گفت: حوزه معدن و صنایع معدنی در سال ۱۴۰۰ توانست با وجود همه مسائل و مشکلات، نمره قبولی بگیرد. با این حال انتظار می رود امسال دولت و وزارت صمت باید به تقویت ایمیدرو بپردازند، چرا که کشوری در حال توسعه هستیم و در این مسیر سازمان های توسعه ای همچون ایمیدرو باید حمایت و تقویت شوند.

به گزارش رصد اقتصادی ، «مهدی کرباسیان» امروز در گفت وگویی با اشاره به عملکرد بخش معدن و صنایع معدنی در سال ۱۴۰۰ افزود: سال گذشته شاهد بودیم که با وجود همه گرفتاری ها و دست اندازهایی که با صدور بخشنامه های متعدد، عدم ثبات رویه در حوزه ارزی و ریالی و همچنین برخی تصمیمات وزارت صنعت، معدن و تجارت (که بخشی از آن به دلیل تغییر دولت و وزیر و تغییر سیاست ها بدیهی بود) حادث شد، اما در حوزه صادرات بنگاه های خصوصی و دولتی عملکرد مناسبی داشتند.

وی بیان داشت: در سالی که گذشت ۱۲ میلیارد دلار از مجموع ۴۶ میلیارد دلار درآمدهای صادراتی غیرنفتی کشور متعلق به بخش معدن و صنایع معدنی بود که بیش از هشت میلیارد دلار آن در زنجیره فولاد و بیش از ۱.۶ میلیارد دلار دیگر آن در حوزه مس به دست آمد.

کرباسیان خاطرنشان کرد: عملکرد مثبت صادراتی سال گذشته در این حوزه متاثر از سرمایه گذاری های انجام شده در سنوات قبل و همچنین تلاش مدیران و کارکنان واحدهای مختلف دولتی و خصوصی بود.

وی بیان داشت: در سال ۱۴۰۰ همچنین در حوزه تولید در بخش معدن و صنایع معدنی وضعیت مناسبی را شاهد بودیم و این بخش توانست نمره قبولی بگیرد، در این میان برخی تصمیمات به ویژه در حوزه فولاد موجب گلایه دست اندرکاران شد.

رییس اسبق ایمیدرو ادامه داد: همچنین در حوزه تولید و صادرات مس با مدیریت دکتر «سعدمحمدی» و همکارانشان، وضعیت بسیار خوبی را شاهد بودیم که قابل تقدیر است.

رئیس اسبق ایمیدرو یادآور شد: در حوزه فولاد نیز شرکت ها عملکرد خوبی در بخش تولید و صادرات در زنجیره به ثبت رساندند و این عملکرد مناسب با وجود همه مشکلات از جمله تداوم تحریم ها، مسائل ارزی، قطعی گاز و برق و سایر کمبودها اتفاق افتاد.

** لزوم توجه به اکتشافات عمیق

وی اضافه کرد: در حوزه اکتشافات، ایمیدرو همچون سال های گذشته تلاش وافری داشت اما امیدواریم در سال ۱۴۰۱ با سرعت و قدرت بیشتری کارها انجام شده و به ویژه به حوزه اکتشافات عمقی توجه بیشتری شود.

کرباسیان گفت: سال گذشته در حوزه آلومینیوم، شرکت سالکو موفق شد با تلاش مدیران و کارکنان خود به ظرفیت ۳۰۰ هزار تنی برسد، همچنین شرکت های آلومینای جاجرم، ایرالکو و المهدی و عملکرد خوبی داشتند؛ این در شرایطی بود که پودر آلومینا و بوکسیت به میزان کافی در کشور وجود نداشت اما با توجه به واردات پودر آلومینا این شرکت ها موفق شدند در زمینه صادرات شمش آلومینیوم نیز عملکرد خوبی داشته باشند.

وی تصریح کرد: در مجموع، حوزه معدن و صنایع معدنی در سال ۱۴۰۰ با وجود همه مسائل و مشکلات، نمره قبولی گرفت.

رییس اسبق ایمیدرو در ادامه با اشاره به مشکلاتی که در این حوزه به ویژه در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ به وجود آمد، گفت: تضعیف ایمیدرو، تغییرات متعدد در این حوزه و به ویژه انتصاب افراد غیرمرتبط، دخالت مجلس و تصمیمات گرفته شده از سوی خانه ملت در اواخر 1400 و اوایل امسال و وضع عوارض جدید صادراتی می تواند در سال جاری این حوزه را دچار مشکل کند.

وی همچنین با گلایه از عدم مشورت با خبرگان بخش معدن و صنایع معدنی، هشدار داد: تداوم این مسائل مسیر نامشخصی برای توسعه بخش معدن و صنایع معدنی رقم خواهد زد.

** ورود شرکت های معدنی به حوزه نفت و گاز خسران آفرین است

کرباسیان بیان داشت: سال گذشته برنامه ریزی برای توسعه شرکت های پیش بینی شد که اقدام بسیار خوبی بود، اما در کنار آن شاهد برخی اقدامات غیر مرتبط از جمله ورود شرکت های معدنی به حوزه نفت و گاز بودیم که مطابق تجربه سال های گذشته، به اقتصاد کشور لطمه خواهد زد.

وی تاکید کرد: نباید فراموش کنیم که تامین زیرساخت ها وظیفه دولت و سرمایه گذاری در حوزه نفت و گاز وظیفه وزارت نفت است و شرکت های حوزه معدن و صنایع معدنی نباید به آن ورود پیدا کنند.

رییس اسبق هیات عامل ایمیدرو ابراز امیدواری کرد در سال ۱۴۰۱ در عناصر نادر خاکی و اکتشافات سرعت بهتری را شاهد باشیم و همکاری بین سازمان زمین شناسی و ایمیدرو افزایش یابد.

وی تاکید کرد: انتظار می رود امسال دولت و وزارت صمت باید به تقویت ایمیدرو بپردازند، چرا که کشوری در حال توسعه هستیم و در این مسیر سازمان های توسعه ای همچون ایمیدرو باید حمایت و تقویت شوند.

کرباسیان تصریح کرد: در حوزه معدن و صنایع معدنی دولت باید تلاش کند تا به جذب سرمایه گذاری های خارجی بیشتری بپردازد و همچنین تامین زیرساخت ها به یاری شرکت ها بپردازد.

وی اظهار امیدواری کرد: با توجه به پتانسیل های معدن و صنایع معدنی کشور در سال ۱۴۰۱ تحول خوبی در این حوزه شاهد باشیم و با رفع تحریم ها سرعت اقدامات توسعه ای و اجرایی افزایش یابد.

منبع معدن 24

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه