فولاد مبارکه

فولاد مبارکه در دل بحران ها رکورد دار شد/ وزارت صمت بحران ها را بردارد، فولاد مبارکه رکوردها را ثبت کند

فولاد مبارکه در دل بحران ها رکورد دار شد/ وزارت صمت بحران ها را بردارد، فولاد مبارکه رکوردها را ثبت کند
کدخبر : 30089

مجموعه فولاد مبارکه در سال های اخیر تلاش کرده است با تعریف پروژه های توسعه ای، سهم خود در تولید فولاد کشور را بیش از پیش افزایش دهد. چنین دیدگاهی باعث شد تا این مجموعه با ثبت 30 رکورد تنها در فروردین ماه 1401، سال جدید را پر بار آغاز کند.

به گزارش  رصد اقتصادی ، در حالی فولاد مبارکه توانسته 30 عنوان رکورد تولید را در حوزه های مختلف از جمله آهن اسفنجی، تختال، کلاف گرم، سرد، آهن سازی، فولادسازی و ... به ثبت برساند که با چالش ها و مشکلات بسیاری مواجه است که می توانست میزان تولید را تحت تاثیر قرار دهد.

ثبت این رکوردها نشان می دهد، فولاد مبارکه با برنامه ریزی دقیق و با افزایش بهره وری توانست از چالش های موجود گذر کند. از سویی دیگر این اتفاق نشان از حضور نیروی انسانی متخصص و آموزش دیده در این مجموعه مشغول به کار هستند. درواقع نیروی انسانی حاضر در مجموعه بر اهداف مشخص شده متمرکز شده تا بتوانند با وجود برخی محدویت ها میزان تولید را افزایش دهند.

اما یکی از چالش های فولاد مبارکه موضوع تامین مواد اولیه است که باعث شد این مجموعه خود برای تامین این نیاز وارد میدان شده و در معادن سرمایه گذاری کند. شاید بحران مواد اولیه از جایی آغاز شد که معادن سنگ آهن نیز خود برای توسعه زنجیره ارزش وارد کار شدند و بخشی از سنگ آهن، کنسانتره، گندله و آهن اسفنجی به مصرف مجتمع های معدنی و صنعتی می رسد.

موضوعی که برخی مدیران وقت فولاد مبارکه نسبت به آن معترض بودند. این در حالی است که فولاد مبارکه تمام توان خود را بر تولید فولاد و محصولات فولادی با ارزش افزوده بیشتر متمرکز کرده و می تواند نقش مهمی در صادرات غیر نفتی کشور داشته باشد.

اما نگرانی ها درباره تامین مواد اولیه می تواند برنامه های این مجموعه را تحت تاثیر قرار دهد. اما فولاد مبارکه با توان بالا به سراغ تامین مواد اولیه رفت تا بتواند این رکوردها را ثبت کند.

البته تعمیرات مرتبط با افزایش تولید و بهره وری در خطوط تولید از اقدامات مهم دیگری است که توانست این 30 رکورد را به ثبت برساند. شاید بخشی از این تعمیرات و تغییرات خط تولید در ماه های محدودیت گازی در زمستان انجام گرفت تا این مجموعه در اولین ماه از سال جدید، در تولید رکورد شکنی کند.

البته یکی از مهمترین دلیل ها برای رکودزنی های فولاد مبارکه می تواند هشدارها درباره محدودیت های برقی پس از پایان رمضان باشد. این مجموعه با برنامه ریزی دقیق تلاش کرده تا کاهش تولید در ماه های پیش رو به دلیل محدودیت های موجود در حوزه انرژی را جبران کند. از سویی دیگر این رکود زنی ها می تواند رکورد در فروش ماهانه را هم به همراه داشته و سرمایه های لازم برای طرح های توسعه از جمله سرمایه گذاری فولاد مبارکه در طرح توسعه میدان گازی برای تامین نیاز به انرژی را تامین کند.

درواقع چالش های پیش روی فولاد مبارکه کار را به جایی رسانده که این شرکت در تمامی بخش ها برای تامین نیازهای خود پیشقدم و دست به سرمایه گذاری بزند.

در گروه فولاد مبارکه در برخی از موارد بیش از 90 درصد و در بعضی دیگر 100 درصد امکان بهره برداری و تولید وجود دارد اما چالش ها توانسته این درصدها را کاهش دهد. درواقع فولاد مبارکه میزان توانمندی خود را ثابت کرده و در صورتی که با همت وزارت صمت این موانع از میان برداشته شود، این رکوردها می تواند ماه به ماه افزایش پیدا کند.

فولاد مبارکه در این رکوردها نشان داد بدون سرمایه گذاری مضاعف می تواند بهره وری را افزایش دهد، درنتیجه با رفع موانع موجود، نتیجه این تلاش ها چندین برابر خواهد شد که در گام اول به نفع اقتصاد کشور خواهد بود.

با رفع چالش ها و درپی افزایش تولید، اشتغالزایی از سوی فولاد مبارکه افزایش خواهد یافت، این درحالی است که این مجموعه برای توسعه سبد محصولات خود به دنبال ارتقای تکنولوژی خواهد رفت و با توجه به تاکید بر نهضت ساخت داخلی، تعامل آن با مجموعه های دانش بنیان بیش از گذشته می شود و درست در همین لحظه است که فولاد مبارکه شعار سال یعنی «تولید، دانش بنیان، اشتغال آفرین» را محقق می کند.

اما در بخش دیگر فولاد مبارکه می تواند با توسعه هرچه بیشتر و با تولید فولادهای خاص که امروز بخشی از نیاز کشور به آن از طریق واردات تامین می شود، از خروج ارز از کشور جلوگیری کند. درواقع این سوال مطرح است که رفع موانع وجود،فولاد مبارکه در چه جایگاهی قرار می گیرد؟

امروز با وجود نگرانی هایی در زمینه تامین مواد اولیه، بحران انرژی، محدودیت های صادراتی و...، فولاد مبارکه توانسته پرچمدار تولید و صادرات در این صنعت باشد و بخش عمده ای از نیاز کشور را تامین کند.

این در حالی است که با راه اندازی پروژه نورد گرم 2 این شرکت می تواند نیاز خودروسازان را تامین و کشور را از واردات ورق بی نیاز کند. درواقع فولاد مبارکه با تعریف پروژه های استراتژیک نقش مهمی در توسعه اقتصادی کشور ایفا می کند.

این مجموعه با تولید ورق های رنگی با کیفیت نقش به سزایی در توسعه صنعت لوازم خانگی خواهد داشت،که در نهایت محصولاتی با ارزش افزوده بیشتر از زنجیره ارزش فولاد راهی بازارهای صادراتی می شود.

بیش از 70 درصد کلاف گرم مورد نیاز کشور در خط تولید ناحیه نورد گرم شرکت فولاد مبارکه، تولید می شود که در سال های اخیر با اقدامات کارشناسی موفق شده از ظرفیت اسمی خود عبور کند. درنتیجه با رفع موانع این مجموعه می تواند نیاز 100 درصدی کشور را تامین کند.

در صورت رفع بحران های موجود، فولاد مبارکه حضور مداوم و پر قدرت در بازارهای صادراتی خواهد داشت، اتفاقی که به ارزآوری کشور کمک می کند و سرمایه مورد نیاز برای توسعه صنعت فولاد را هم تامین خواهد کرد، اما متاسفانه تصمیمات ناگهانی می تواند این حضور را تحت تاثیر قرار دهد، آن هم در شرایطی که اقتصاد در بخش های مختلف با مشکلات ناشی از تحریم دست و پنجه نرم می کند.

بحران برق و گاز در ماه های پیش رو می تواند تولید را نشانه بگیرد اما فولاد مبارکه تلاش کرد با افزایش تولید در فروردین تا حدود جلوتر از برنامه های تدوین شده پیش رود.

پس لازم است وزارت صمت با تعامل بیشتر این بنگاه اقتصادی بزرگ را در توسعه هرچه بیشتر یاری کند.

بررسی کارنامه فولاد مبارکه چه در سال گذشته و چه در سال های قبل نشان می دهد، نقشه راه دقیقی با نگاه کارشناسی و با هدف ملی تدوین و در دستور کار قرار گرفته است. هرچند در برهه ای از زمان محدودیت ها برنامه های تولیدی را تغییر داد اما فولاد مبارکه با بکار گیری نیروی متخصص این عقب ماندگی ها را جبران و جایگاه خود را در بازارهای صادراتی حفظ کرد.

حمایت از صنعت فولاد و رفع موانع زیرساختی باعث رشد تولید و سهم خواهی بیشتر در بازارهای صادراتی می شود اما تنها با یک تصمیم اشتباه می توان این سهم را تقدیم رقیب تشنه ای مانند ترکیه کرد که امروز در بازارهای منطقه بدنبال افزایش سهم است. درنتیجه رفع چالش ها بحث ملی خواهد بود و تنها به فولاد مبارکه اختصاص ندارد.

با تامین زیرساخت های لازم و کاهش قیمت تمام شده، قدرت رقابت صنعت فولاد کشور در بازارهای جهانی افزایش خواهد یافت و در کنار آن رشد تولید به تامین هرچه بیشتر نیاز بازار داخل می انجامد.تیتر20

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه