رصد اقتصادی گزارش می دهد :

تأثیر قطعی برق بر تولیدات فولاد خوزستان

تأثیر قطعی برق بر تولیدات فولاد خوزستان
کدخبر : 31718

خاموشی‌های گسترده سال گذشته خسارات زیادی برای تولیدات صنایع فولادی به همراه داشت، تا جایی که به گفته دبیر اجرایی انجمن تولیدکنندگان فولاد، قطعی برق ۶ میلیارد دلار به این صنعت زیان وارد کرده است.

به گزارش رصد اقتصادی، در پی محدودیت‌های اعمالی برای صنایع سیمان و فولاد در مصرف برق برای جلوگیری از قطعی برق و کمک به شبکه تامین برق در سال گذشته، صدای این صنایع را درآورد چرا که این صنایع در اثر محدود شدن فعالیت خود دچار آسیب به لحاظ کاهش تولید شدند. یکی از این صنایع شرکت فولاد خوزستان بود که با کاهش تولید شمش روبه رو گردید.

کمبود برق یکی از موانع اساسی تولید فولاد در کشور در تابستان سال‌جاری بود. بدون شک بسیاری از شرکت‌های فولادسازی به‌دلیل قطع برق به اهداف خود در ۶ ماه سال ۱۴۰۰ دست نیافتند.

 

خسارت میلیاردی صنایع فولادی از قطعی برق

برق صنایع فولادی در تابستان 1400، به مدت ۳ ماه قطع بود و همین مسئله خسارات زیادی به این صنعت وارد کرد. به گفته رئیس انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران، ظرفیت تولید فولاد کشور در زمان قطعی‌های برق تابستان گذشته ۴۰ میلیون تن بود که ۳۰ میلیون تن آن عملیاتی شد و ۱۰ میلیون تن ظرفیت از دست رفته معادل ۶ میلیارد دلار به دلیل قطعی برق از دست رفت.

بر اساس آمارهای اعلام شده توسط مسئولین سالانه 160 میلیارد دلار هزینه مصرف انرژی در کشور است که بیش از سه چهارم آن در بخش صنعت مصرف می شود. یعنی بخش قابل توجهی از یارانه های انرژی در بخش صنعت پرداخت می شود. حالا این نگرانی نیز وجود دارد که ممکن است یارانه انرژی بخش صنعت نیز در سال آینده دستخوش تغییراتی قرار بگیرد و در کنار قطع و سهمیه بندی برق شرایط را برای تولیدکنندگان دشوارتر کند.

 

قطعی برق عاملی برای کاهش تولید فولاد و افزایش قیمت در بازار

انجمن فولاد اعلام کرده است که برق صنایع دوباره محدود می‌شود. اما سخنگوی صنعت برق این اتفاق را تکذیب کرد. صنعت فولاد یکی از ارزآورترین صنایع ایران است و قطع برق صنایع در سال پیش، ضرر شش میلیارد دلاری به فولادی‌ها وارد کرد.

تعطیلی ۱۱۰ کارخانه فولاد ایران به دلیل قطعی گسترده و مستمر برق و گاز صنایع در سال گذشته اتفاق افتاد. در شرایطی که فعالان صنفی و اتحادیه‌ای در حال رایزنی با دولت برای جلوگیری از تکرار این مشکلات در سال جاری بودند، دولت با وضع عوارض صادراتی فولاد محدودیت جدیدی پیش روی تولیدکنندگان و صادرکنندگان قرار داد.

در همان زمان امین ابراهیمی مدیرعامل فولاد خوزستان، کاهش تولید شمش را نتیجه مستقیم محدودیت‌های برق دانست و افت تولید فولاد در سه ماهه‌ منتهی به مرداد ۱۴۰۰ را در اثر محدودیت‌های برق باعث و افزایش قیمت در بازار عنوان کرد.

ابراهیمی با بیان اینکه تداوم چنین شرایطی علاوه بر ضرر مالی،‌ باعث برهم خوردن تعادل بازار و گرانی‌های کاذب می‌شود، بهترین رفتار را پایش مصرف کشور و تقسیم‌بندی منصفانه‌ محدودیت‌های برق از سوی وزارت نیرو بیان کرد.

مدیرعامل فولاد خوزستان گفت: شرایط خوزستان به گونه‌ای است که هشت ماه از سال، شرایط گرم آب و هوایی حاکم است و ضرورت پایداری شبکه‌ی برق پیش از سایر استان‌ها مورد توجه است. از طرفی  تداوم تولید صنایع مختلف مانند فولاد خوزستان، از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است. هرگونه وقفه در تولید،‌ ناگزیر بازار را ملتهب کرده و نتیجه‌ای جز گرانی و کمیاب شدن محصولات فولادی به دنبال ندارد.

وی تصریح کرد: شرکت فولاد خوزستان همواره‌ به انجام مسؤلیت‌های اجتماعی پایبند است. یکی از دلایل مهم اجرای بی‌چون و چرای محدودیت‌های برق، جلوگیری از خاموشی‌های شهری است. تولید مستمر فولاد علاوه‌ بر نقش راهبردی در اقتصاد کشور، توانسته در صادرات و ارزی‌آوری جایگزین قابل اطمینانی برای نفت باشد. از مدیران صنعت برق کشور انتظار‌ داریم در اعمال محدودیت‌ها،‌ نگاه ویژه‌ای به صنایع فولادی داشته باشند.

 

فرصت پیش روی صنایع فولادی برای ارزآوری

موضوع تامین برق که اگر برای آن تمهیداتی اندیشیده نشود، می‌تواند منجر به تعطیی کارخانجات بیشتری در سال جاری شود و حتی تهدیدی برای ادامه حیات صنعت فولاد کشور باشد.

آغاز جنگ روسیه و اوکراین و افت ۶٫۴ درصدی تولید فولاد چین، تولیدکنندگان ایرانی خود را برای حضور گسترده‌تر در بازار جهانی آماده می‌کنند. و انتظار می‌رود با حذف روسیه و اوکراین از بازار و کاهش صادرات فولاد چین انتظار می‌رود ایران از این فرصت نهایت بهره را ببرد. حالا صاحبان صنایع که مزیت نسبی تولید فولادشان در ایران انرژی ارزان است، بیش از همیشه نگران قطع برق صنایع هستند.

ضروری است دولت با همکاری و ایجاد بسترها و فضای مناسب برای افزایش تولیدات صنایع فولادی که ارزآوری بالایی برای کشور دارد، راهکارها و چالش‌های موجود را شناسایی کرده و وزارت صمت در این جهت گام‌های مهمی بردارد.

سمیرا عسگری

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه