در در نشست خبری دومین نمایشگاه صنعت معدن کاری عنوان شد؛

نقش حیاتی معادن تهران در کنترل سیلاب/ توجه به اقتصاد معدنی در چشم انداز ۳۰ ساله خانه معدن

نقش حیاتی معادن تهران در کنترل سیلاب/ توجه به  اقتصاد معدنی در چشم انداز ۳۰ ساله خانه معدن
کدخبر : 32018

رئیس خانه معدن ایران از چشم انداز خانه معدن ایران برای 30 سال آینده و بهره مندی از دستاوردهای اقتصاد معدنی در کشور خبر داد.

به گزارش رصد اقتصادی ، محمدرضا بهرامن، رئیس خانه معدن ایران  در نشست خبری دومین همایش و نمایشگاه صنعت معدن کاری کشور با حضور جمعی از اصحاب رسانه و خبرنگاران با اشاره به اهمیت وجود معادن کشور و برخی از کج سلیقه ها و نگاه های غیر منطقی در حذف آنها گفت: ما نمی توانیم صنعت معدن را حذف کنیم چرا که با کنار گذاشتن این صنعت مهم ضمن نابودی منابع خدادادی بخش اعظمی از اشتغالزایی از بین خواهد رفت.

 وی افزود: بر این اساس در هر جای ایران به ازای ساخت یک کارخانه تولید سیمان یک برنامه صد ساله برای آینده طراحی می شود.متاسفانه برخی از صنایع معدن بدون آمایش سرزمینی و مطالعاتی در خوش تغییرات شده است که این برای آینده اتفاق خوبی نیست به عنوان مثال بسیاری از معادن و محصولات معدنی کشور ما در مناطقی قرار داشتند که بیشتر هیچ شهر و محل سکونت  نبوده است.

رئیس خانه معدن ایران با اشاره به برخی از ساخت و سازهای شهر ها در کنار معادن و به خطر افتادن حیات آنها گفت: اما به علت هجوم شهرنشینی در کنار معادن امروز صنعت استخراج معدن و محصولات معدنی با معارض جدی یعنی محیط زیست مواجه شده است.اما به علت سیاست گذاری های غلط نمی توان معادن و صنعت معدن را نابود کرد چرا که این نعمت خدادادی است و هیچ کس نمی تواند در خصوص نابودی انفال منابع طبیعی اظهار نظر کند.

 وی افزود: چرا به علت سیاست گذاری  اشتباه باید این موهبت الهی از بین برود و در برخی از جاها برای پوشاندن معادن از نخاله های بیمارستانی استفاده می شود.تهران به علت ساختار محیطی بهترین مصالح ساختمانی را در دنیا دارد بی شک به نابودی معادن تصمیمی است که برای برخی از افراد خاص منفعت دارد که باید اصحاب رسانه جلوی این رویه را بگیرند.

بهرامن عنوان کرد:  بروز سیلاب در سال‌های پیش موجب شد که چاله های معادن منطقه شهریار از فاجعه بزرگ تخریب مسیر سیلاب در شهر تهران جلوگیری کند حال اگر در چاله های معادن از نخاله های غیرمجاز استفاده می شد بی شک این آب های زیرزمینی انباشته شده تبدیل به یک فاجعه بزرگ زیست محیطی می گشت.

بهرامن با اشاره به میزان استقبال سرمایه گذاری خارجی از بخش معادن کشور تصریح کرد: قانون اساسی کشور ما اعلام می‌کند که هر سرمایه گذار خارجی در بخش معدن می‌توانست درصد است سود محصول را در اختیار داشته باشد این در حالی است که در خیلی از کشورها به این شکل عمل نمی شود لذا به صورت سرمایه‌گذاران خارجی میتوانند در بخش معادن ایران بر اساس قوانین و ضوابط داخلی کشور سرمایه گذاری می کنند؛ این سرمایه گذاری  از ابتدای زنجیره اکتشاف تا فراوری محصولات امکان پذیر است.

وی با اشاره به برخی از نقاط ضعف در حوزه اکتشاف معادن گفت: کمیته تخصصی اکتشاف تمام مباحث و مبانی این حوزه را با نگاه علمی و پژوهشی دنبال می کند و نتایج کار خود را به عنوان یک مشاور در اختیار متولی بخش معدن قرار می دهد.

رئیس خانه معدن ایران تصریح کرد: اکنون اکتشافاتی که در کشور انجام میشود در سطوح پایین دسته بندی شده و برای دستیابی به حضار نیاز به تکنولوژی بسیار بالا و همچنین علم استخراج از اعماق زمین داریم.بر این اساس سرمایه گذاری کردن بر اکتشافات عمری نیاز به ابزار آلات و تکنولوژی های هایتک است.

وی با اشاره به میزان ارتباط صنعت و معدن با بخش پژوهشی و علمی کشور تصریح کرد: ارتباط تنگاتنگ میان معدن و دانشگاه ها در حل بسیاری از مشکلات و چالش‌های این حوزه موثر است بر این اساس کاهش مصرف ۱۰ درصدی آب از جمله نتایج عینی و پژوهشی اساتید و دانشجویان کشور است.

وی افزود: در کشور توسعه یافته هر معدن حدود ۱۷ شغل ایجاد می‌کند اما در کشور ما به علت عدم تکامل زنجیره معدن نهایتا ۷ شغل ایجاد میشود. لذا می‌توان نتیجه گرفت اقتصاد مدنی می تواند همیشه به عنوان یک اقتصاد پویا در کشورمان مطرح باشد.

رئیس خانه معدن ایران از چشم انداز و برنامه ریزی های بلند مدت این مرکز برای توسعه معادن کشور به عنوان بخش اعظمی از چرخه اقتصادی  ایران اظهار کرد: خانه معدن یک برنامه ریزی ۳۰ ساله تخصصی اقتصاد معدنی دارد چرا که نگاه ما فرا مرزی است خصوص نیازمند زیرساخت ها و تکمیل زنجیره های متعدد هستیم به عنوان مثال اگر بخش حمل و نقل ما تابه پای بخش معدن رشد نکند به زنجیره افزایش تولید و بهره برداری از معادن تکمیل نخواهد شد.

بهرامن با اشاره به لزوم بهره گیری از ظرفیت های دانش بنیان ای در شرکتهای معدنی و صنعتی گفت: با توجه به شرایط رقابتی امروز و بازارهای جهانی به عدم استفاده از زیرساخت های دانش بنیان شرکت ها را محکوم به شکست می کند. مواد معدنی از جمله طلا، مس، فولاد و شن و ماسه تجدید ناپذیر هستند و اگر نتوانیم با نگاه های نوین  آنها را به بهره وری بیشتر برسانیم کفر نعمت است.

سمیرا عسگری

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه