رپرتاژ اگهی

خدمات آنودایزینگ آلومینیوم

 خدمات آنودایزینگ آلومینیوم
کدخبر : 32125

عناصر فلزی در زمان مجاورت با اکسیژن تمایل به اکسید شدن دارند که این عملیات برخی از فلزات را در برابر خوردگی، سایش و خراش مقاوم می‌کند.

عناصر فلزی در زمان مجاورت با اکسیژن تمایل به اکسید شدن دارند که این عملیات برخی از فلزات را در برابر خوردگی، سایش و خراش مقاوم می‌کند. فرآیند آنودایزینگ روشی ارزان و پایدار است که فلزات را در برابر آسیب‌های محیطی مقاوم می‌کند؛ همچنین با استفاده از این فرآیند می‌توان فلزات را زیباتر کرد و رنگ‌های مختلفی را روی آن‌ها قرارداد. در ادامه به بررسی مفهوم خدمات آنودایزینگ آلومینیوم، مزایا، کاربردها و مراکز معتبر ارائه‌دهنده خدمات آنودایزینگ می‌پردازیم تا خدمات آنودایزینگ را آگاهانه و در بهترین مراکز انجام دهید.

آنودایزینگ چیست؟

فرآیند آنودایزینگ یک فرآیند الکتروشیمیایی است که برای پوشش دهی فلزات از آن استفاده می‌شود. در این فرآیند با استفاده از جریان الکتریسیته و اعمال اختلاف پتانسیل در یک محلول الکترولیت، فلز زیر لایه را با اکسید خودش پوشش می‌دهند. محلول‌های الکترولیت آنودایزینگ متفاوت است و می‌توانند دارای خاصیت اسیدی یا بازی باشند برخی از انواع آن عبارت‌اند از فسفاته، بوراته و... . لایه اکسیدی که در این فرآیند ایجاد می‌شود معمولاً بین 5 تا 30 میکرون ضخامت دارد.

از فرآیند آنودایزینگ برای جلوگیری از خوردگی و سایش فلزات استفاده می‌کنند تا طول عمر، دوام و بازدهی فلزات را افزایش دهند. فرآیند آنودایزینگ برای همه فلزات مناسب نیست مانند آهن و فولاد که این روش بر روی آن‌ها به‌خوبی انجام نمی‌شود. فلزاتی مانند تیتانیوم، روی، تنگستن و مخصوصاً آلومینیوم برای عملیات آنودایزینگ بسیار متداول و رایج هستند.

هدف از آنودایزینگ چیست؟

آنودایزینگ با اهداف مختلفی، پوششی را بر روی فلزات قرار می‌دهد. ازجمله مهم‌ترین اهداف و مزایای آنودایز کردن می‌توان به این موارد اشاره کرد:

  1. مقاومت فلزات را نسبت به خوردگی در برابر عوامل خوردگی جوی و نمک‌ها افزایش می‌دهد.
  2. در عملیات رنگ‌آمیزی باعث می‌شود تا قدرت چسبندگی رنگ‌ها افزایش پیدا کند. رنگ آنادایز شده، کنده و پوسته پوسته نمی‌شود.
  3. فرآیند آنودایزینگ یک روش بسیار مؤثر برای براق کردن اجسام است که در دکوراسیون و تزئینات از این روش برای درخشندگی بسیار استفاده می‌کنند و نمای ظاهری زیبایی را به وجود می‌آورد.
  4. با هدف عایق الکتریکی در فلزات از این فرآیند استفاده می‌شود.
  5. با استفاده از روش آنودایزینگ قابلیت تابش و افزایش حرارت فلزات را افزایش می‌دهند.
  6. پوشش آنودایزینگ بسیار سخت و مقاوم است و فلزات را از سایش حفظ می‌کند و مقاومتشان را افزایش می‌دهد.
  7. تخلخل موجود در پوشش‌های اکسیدی، فلزات را برای آبکاری آماده می‌کند.

با توجه به مزایای فرآیند آنودایزینگ، هنگامی‌که می‌خواهید از فلزی که مقاومت کمی‌دارد استفاده کنید باید با روش آنودایزینگ مقاومت فلز را افزایش دهید. قطعات و تجهیزاتی که در صنایع هوافضا، پزشکی، خودرو و دریایی به کار می‌روند را با استفاده از این روش مقاوم می‌کنند تا در برابر هرگونه خوردگی، سایش و خراش مقاوم‌تر شوند.

فرآیند آنودایزینگ چگونه انجام می‌شود؟

در فرآیند آنودایزینگ، ابتدا باید قطعه‌ای که قصد آنودایز کردن آن را دارید با خلوص بالا تهیه شود و سپس در نقش آند عمل کند. فلز باید عاری از هرگونه آلودگی و نواقص باشد تا عملیات به‌درستی انجام گیرد؛ به همین علت معمولاً قبل از انودایز کردن، عملیات آنیل کردن، چربی زدایی و پولیش کاری بر روی فلزات انجام می‌شود تا قطعه برای اجرای فرآیند آماده شود. در ادامه فلز پوششی که می‌تواند از جنس آلومینیوم، تیتانیوم، تنگستن و... باشد به‌عنوان کاتد وارد حمام الکترولیت می‌شود. جریان الکتریکی باعث می‌شود تا هیدروژن در کاتد و اکسیژن در آند آزاد شود و لایه اکسیدی بر روی فلز قرار گیرد. با توجه به جنس فلزات و محلول الکترولیت، ولتاژ می‌تواند از 15 تا 195 ولت متفاوت باشد. محلول‌هایی که در حمام الکترولیت استفاده می‌شوند، این محلول‌ها می‌توانند باشند:

محلول اسید کرومیک: با این محلول یک پوشش خاکستری رنگ برای افزایش مقاومت و همچنین پایه‌ای برای رنگ‌کاری به دست می‌آید.

محلول اسید اگزالیک: این محلول پوششی با رنگ متمایل به زرد ایجاد می‌کند.

محلول اسید فسفریک: این محلول قطعه پایه‌ را برای آبکاری الکتریکی آماده می‌کند.

محلول اسید سولفوریک: متداول‌ترین محلول در فرآیند آنودایزینگ است و پوششی که ایجاد می‌کند به رنگ زرد، قهوه‌ای مایل به زرد و یا خاکستری خواهد بود.

محلول اسیدهای آلی: این محلول بیشتر برای صنایع ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرد و رنگی سیاه، برنزی و یا کهربایی ایجاد خواهد کرد که در برابر نور ثبات رنگی بالایی دارد و در برابر شرایط جوی مقاومت بالایی از خود نشان می‌دهد.

آنودایزینگ سخت یا هارد آنودایزینگ چیست؟

نوع دیگری از آنودایزینگ وجود دارد که به آن آنودایزینگ سخت می‌گویند. در برخی از موارد نیاز است تا مقاومت به خوردگی، سایش و سختی بیشتر باشد و باید ضخامت لایه را افزایش داد. اگر ضخامت لایه اکسیدی ایجاد شده بیشتر از 25 میکرون باشد به این عملیات، آنودایزینگ سخت می‌گویند. مدت‌زمان عملیات آندایزینگ سخت با وزن پوشش لایه اکسیدی ایجاد شده بر روی قطعه کار آلومینیومی رابطه مستقیم دارد. در قطعات مکانیکی متحرکی که بسیار زیاد باهم اصطکاک دارند، این روش یک گزینه مناسب است. مدت‌زمان‌ هارد آنودایزینگ و هزینه انجام آن بیشتر است اما مقاومت بسیار بالایی را به وجود می‌آورد.

آندایزینگ آلومینیوم

یکی از رایج‌ترین انواع آنودایزینگ، آنودایزینگ آلومینیوم است. آلومینیوم فلزی است که دچار پوسیدگی نمی‌شود اما در مجاورت اکسیژن کیفیت خود را از دست می‌دهد و فرسوده می‌شود. آلومینیوم فلزی سبک و بسیار واکنش‌پذیر با اکسیژن است که با انجام این واکنش لایه بسیار نازکی از اکسید بر روی قطعات آلومینیوم تشکیل می‌شود. این اکسید باعث می‌شود تا از لایه‌های زیرین فلز آلومینیوم محافظت شود. همچنین این لایه استحکام آلومینیوم را افزایش می‌دهد و آن را در برابر عوامل خوردگی جوی در امان نگه می‌دارد. آندایزینگ آلومینیوم بیشترین کاربرد را در صنعت دارد. همچنین آلومینیوم در برابر باران اسیدی، آب شور و... نیز آسیب‌پذیر است و دچار تغییرات رنگ یا آسیب‌های مکانیکی می‌شود که متناسب با نوع واکنش‌‌ها متفاوت است؛ به همین علت با استفاده از فرآیند آنودایزینگ، آلومینیوم در برابر آسیب‌های محیطی محافظت می‌شود. پس از انجام فرآیند آندایزینگ آلومینیوم، سطح آن براق و درخشان می‌شود و زیبایی چشمگیری پیدا می‌کند.

بهترین مراکز ارائه‌دهنده خدمات آنودایزینگ

مراکز مختلفی وجود دارد که خدمات آنودایزینگ را انجام می‌دهند. این خدمات را می‌توانید برای براق کردن تجهیزات تزئینی و یا افزایش مقاومت سایر تجهیزات در صنایع مختلف استفاده کرد. آنچه مهم است انتخاب یک مرکز معتبر برای انجام فرآیند آنودایزینگ است که کیفیت بالا و قیمت منصفانه‌ای داشته باشد. چنانچه به دنبال مراکز معتبر هستید می‌توانید با مراجعه به سایت جویشگر و صفحه خدمات آنودایزینگ با انواع مراکز ارائه‌دهنده خدمات آنودایزینگ آشنا شوید. در این صفحه برای این‌که اطمینان خاطر شما را در هنگام انجام این خدمات بالا ببریم، فهرستی از بهترین مراکز آماده کرده‌ایم تا با مراجعه به آن‌ها بتوانید بهترین خدمات را با قیمتی مناسب دریافت کنید. رسالت ما در سایت جویشگر کمک به فروشندگان و ارائه‌دهندگان خدمات است تا بتوانند در بستری مناسب خدمات و محصولات خود را در معرض دید خریداران قرار دهند. همچنین خریداران مرجعی مناسب برای شناسایی بهترین فروشندگان و تولیدکنندگان داشته باشند تا با خیالی آسوده اقدام به خرید کنند.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد .......

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه