رپرتاژ اگهی /

انواع الکتروموتور

انواع الکتروموتور
کدخبر : 33339

الکتروموتور، موتور الکتریکی و یا همان دینام یکی از پر کاربردترین اختراعات بشر می باشد که در معمولی ترین قسمت های روزمره زندگی کاربرد دارد. از اسباب بازی هایی که یک حرکت ساده انجام می دهند تا موتورهای قدرتمند که محرک کارخانجات و صنایع بزرگ هستند همگی جز موتورهای الکتریکی می باشند.

شاید سوال پیش بیاید که این وسیله پرکاربرد که عامل حرکت دستگاه های مختلف می باشد چیست؟ حتی ممکن است برخی فراموش کنند که در اکثر دستگاه های برقی که با نیروی الکتریکی کار می کنند موتور الکتریکی وجود دارد. زیرا به علت کاربرد فراوانی که موتورهای الکتریکی در زندگی پیشرفته امروزی دارند گاها فراموش می شوند. 

موتور الکتریکی دستگاهیست که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل می کند که اولین بار توسط نیکولا تسلا اقدامات گسترده ای در زمینه اختراع این دستگاه صورت گرفت. نحوه کار موتورهای الکتریکی در انواع مختلف آن تقریبا مشابه است. موتورهای الکتریکی یک بخش ثابت به نام استاتور و یک بخش متحرک به نام روتور دارند. ایجاد یک میدان مغناطیسی بین دو قطب مثبت و منفی باعث چرخش روتور و ایجاد نیروی حرکتی (مکانیکی) از نیروی الکتریکی می شود  و می توان آنها را به دو دسته اصلی الکتروموتور صنعتی و الکتروموتور خانگی تقسیم کرد.

قدرت نیروی گشتاور ایجاد شده و توان موتور الکتریکی به قدرت میدان مغناطیسی وابسته است. قدرت یک موتور الکتریکی در واقع بیانگر میزان قدرت مکانیکی آن می باشد. علاوه بر آن، گشتاور خروجی که توسط الکتروموتور ایجاد می شود نیز اهمیت بالایی دارد. در واقع هر چقدر میزان قدرت دورانی موتور افزایش یابد گشتاور آن نیز بالا می رود. بنابراین هنگام انتخاب و خرید موتور الکتریکی باید به میزان توان تولیدی و گشتاور خروجی دستگاه دقت نمود و بر حسب نیاز خریداری کرد.   

الکتروموتور یا الکتروپمپ ها از جهات مختلفی طبقه بندی می شوند. از نظر منبع تغذیه به دو دسته جریان متناوب و جریان مستقیم دسته بندی می شوند. الکتروموتورهای جریان متناوب و جریان مستقیم خود به دسته های دیگری طبقه بندی می شوند مانند جریان متناوب سری، موازی، کمپوند و یا جریان مستقیم القایی، سنکرون و غیره.

از نظر نوع کاربری نیز به دو دسته خانگی و صنعتی طبقه بندی می شوند. کاربرد دینام های جریان متناوب در موتورهای خانگی و صنعتی بیشتر است زیرا این دسته از الکتروموتورها قیمت و هزینه نگهداری پایین تری دارند. ضمن اینکه طراحی ساده تر و اتصال راحت تری به منبع تغذیه دارند.

همچنین الکتروموتورها به دو دسته سه فاز و تک فاز طبقه بندی می شوند. نوع سه فاز گشتاور بالایی ایجاد می کند و در صنایع بزرگ کاربرد دارد ولی نوع تک فاز کاربرد و محبوبیت بیشتری دارد زیرا به راحتی و با اتصال به برق شهری کار می کند.

مزایای موتورهای الکتریکی نسبت به موتورهای فسیلی

الکتروموتورها کاربرد وسیع تری نسبت به موتورهای فسیلی دارند زیرا هزینه اولیه آن ها در توان یکسان، نسبت به موتورهای فسیلی پایین تر است. موتورهای الکتریکی آلاینده هوا نیستند ضمن اینکه چون از سوخت استفاده نمی کنند هزینه نگهداری پایین تری دارند و به روغن کاری و سرویس های دوره ای نیاز ندارند. موتور الکتریکی طول عمر بالاتری نسبت به موتور فسیلی دارد و در سیستم های مختلف مخصوصا کاربردهای خانگی کاربرد وسیع تری دارد.

موتورهای الکتریکی خانگی

موتورهای الکتریکی تقریبا در اکثر لوازم خانگی کاربرد دارند. لباسشویی، یخچال و فریزر، پمپ آب، کولر های آبی، کامپیوتر و غیره آشنا ترین وسایل منازل هستند که دارای دینام می باشند. دینام های خانگی از نوع تک فاز هستند تا به راحتی توسط برق شهری راه اندازی شوند. دینام اتومبیل نیز نمونه دیگری از موتور الکتریکی می باشد که توسط باتری خودرو راه اندازی می شود.

موتور

الکتروموتورها با سایز ها و توان های متفاوت

الکتروموتورهای صنعتی

الکتروموتورهای صنعتی معمولا در ابعاد بزرگ تر و توان بیشتر تولید می شوند. این دسته از موتور های الکتریکی بصورت تک فاز و سه فاز هستند که نوع سه فاز در صنعت کاربرد بیشتری دارد. الکتروموتورهای غول پیکر را می توان در کشتی های بزرگ و لوکوموتیو ها و صنایع نفت، پتروشیمی و هسته ای مشاهده کرد. ماشین های برقی و ربات ها نیز جز مدرن ترین دستگاه هایی هستند که از نیروی موتور های الکتریکی بهره مند می شوند.

امروزه صنعت موتورهای الکتریکی بسیار گسترش یافته است. الکتروموتورهای ضد انفجار که در صنایع نفت و گاز و نیز پتروشیمی استفاده می شوند و یا دینام های مقاوم به رطوبت که به طور کامل در آب غوطه ور می شوند از جمله پیشرفته ترین الکتروموتورهای امروزی می باشند.

شرکت گل الکتریک پارت

در سال 1352 شرکت گلد الکتریک ایران در تبریز فعالیت خود را با تولید دینام های کولر آغاز کرد. دو سال بعد نام این شرکت به نام شرکت موتوژن تغییر پیدا کرد. شرکت موتوژن به عنوان یکی از تولید کنندگان معتبر الکتروموتور در منطقه خاورمیانه، جز تولید کنندگان انواع الکتروموتور های صنعتی و ضد انفجار می باشد که در صنعت تولید دینام های خانگی و صنعتی حرفی برای گفتن دارد. شرکت گل الکتریک پارت www.goalelectric.ir اولین و بزرگترین نماینده انحصاری الکتروموتور خانگی و الکتروموتور صنعتی موتوژن در ایران می باشد. این شرکت علاوه بر محصولات موتوژن نمایندگی فروش سایر برند های معتبر مانند الکتروژن، جمکو، زیمنس و السا را نیز دارد.

موتور

سیم پیچی الکتروموتورهای عظیم الجثه

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه