اختصاصی رصد اقتصادی/

تاثیر مالیات بر محصولات فولادی

تاثیر مالیات بر محصولات فولادی
کدخبر : 33898

مالیات پرداختی است لازم، اجباری و بلاعوض که در واقع انتقال بخشی از درآمدهای جامعه به دولت یا بخشی از سود فعالیت های اقتصادی است که نصیب دولت می شود، زیرا ابزار و امکانات دست یابی به درآمد و سودها را دولت فراهم ساخته است. تاثیر مالیات بر محصولات فولادی خصوصا در مبحث تولید و صادرات آنان چه مقدار است؟

به گزارش رصد اقتصادی ، رئیس سازمان امور مالیاتی از تعیین حداقلی برای مالیات ها و سقف ۳ برابری برای این حداقل خبر داد. داود منظور در حالی همه ضرایب مالیاتی مربوط به اصناف را نسبت به سال گذشته نصف اعلام کرد که بسیاری در این زمینه گلایه‌هایی دارند. دریافت مالیات بر تراکنش و دستگاه‌های کارتخوان نیز موجبات نارضایتی و مشکل را برای اصناف فراهم آورده است. در خصوص محصولات فولادی و آهن‌الات این مقدار اخذ مالیات چه میزان خواهد بود و آیا تاثیری در روند تولید و صادرات آنها خواهد داشت؟ موضوع گزارش امروز ما در این رابطه است که با هم بررسی می کنیم.

مالیات و معافیت‌های مالیاتی اعلام شده

داوود منظور رئیس سازمان مالیاتی در خصوص گلایه اصناف در مورد افزایش شدید مالیات ها بر اساس اطلاعات دریافتی سازمان از دستگاه های کارتخوان (تا 108 برابر) می‌گوید: ما برای هر کدام از مودیان، یک سقف سه برابری نسبت به حداقل های تعیین شده در نظر گرفتیم، به عنوان مثال اگر کسی در گذشته 25 میلیون تومان مالیات پرداخت می‌کرده است، بر اساس تراکنش ها، اطلاعات فروش و خریدی که ما از مودی در سامانه ها ثبت کردیم، حداکثر مالیات مودی برابر 75 میلیون تومان خواهد شد.  

همچنین معافیت های مالیاتی برای مشاغل تا سقف ۱ میلیارد و ۴۴۰ میلیون تومان تنها برای مودیان اعلام می شود که اقدام به ارسال فرم الکترونیکی مربوطه در سامانه سازمان امور مالیاتی تا پایان خرداد سال جاری کنند.

به گفته منظور  از تراکنش های بانکی مالیات دریافت نمی شود، این بدان معناست که شما ممکن است پولی به کسی داده باشید، در نتیجه ما اصلا بر عملیات تراکنش بانکی مالیات محاسبه نمی شود، آنچه مبنا قرار گرفته است ورودی به دستگاه به دستگاه های کارتخوان است. واریز به کارتخوان به معنای درآمد و فروش است.

مالیات منبع مهم درآمدی برای دولت به شمار می آید. از جمله مالیات هایی که در سطح جهانی مورد توجه قرار دارد و در کشور ما نیز از سال 1387 دریافت آن آغاز شد مالیات بر ارزش افزوده است.

دبیر انجمن تولیدکنندگان فولاد ایران معتقد است؛ نبود مالیات زمینه تخفیف برای خریدارن فولاد را فراهم ساخته بود، اما وضع مالیات، مانع از تمایز قیمت فولاد ایران نسبت به سایر تولیدکنندگان و صادرکنندگان می شود. در این جا با نیم‌نگاهی به مالیات بر ارزش افزوده، میزان مالیات بر ارزش افزوده آهن الات نیز مورد اشاره قرار گرفته است. 

قانون مالیات بر ارزش افزوده

عطف به نامه شماره ۲۳۷۸۳/۳۶۳۰۰ مورخ ۱۳۸۱/۷/۲۸ در اجرای اصل یکصد و بیست و سوم (۱۲۳) قانون اساسی جمهوری‌ اسلامی‌ ایران قانون مالیات بر ارزش افزوده مصوب جلسه مورخ ۱۳۸۷/۲/۱۷ کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی مطابق اصل هشتادو پنجم‌ (۸۵) قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران که با عنوان لایحه به مجلس‌شورای اسلامی تقدیم گردیده بود پس از موافقت مجلس با اجرای آزمایشی آن به مدت پنج‌ سال در جلسه علنی مورخ ۱۳۸۶/۱۱/۹ و تأیید شورای محترم نگهبان، به پیوست ابلاغ می‌گردد.

برای کسانی که با خرید و فروش آهن سر و کار دارند با توجه به اینکه معمولا حجم و مبلغ معاملات بسیار بالاست میران مالیات بر ارزش افزوده می تواند بسیار قابل توجه باشد. بنابراین اطلاع از میزان و قوانین مالیات بر ارزش افزوده برای افراد فعال در این حوزه بسیار لازم است.

به عنوان مثال، همانطور که می‌دانید ابتدا مواد خام که شامل سنگ آهن، زغال سنگ، آهک و سایر مواد مورد نیاز است استخراج شده و مراحل مختلفی را پشت سر می گذارند و در هر مرحله این مواد تکمیل تر می شوند. تولید گندله، آهن اسفنجی، عملیات کوره بلند و تولید آهن مذاب، ساخت شمش، بلیت و ... و تبدیل آن طی فرایندهای نورد گرم به میلگرد بخشی از عملیاتی ست که انجام می‌شود. انبارداری و فروش عمده و جزئی میلگرد نیز در انتها انجام می شود. در واقع در هر مرحله در این چرخه هر فرد و گروهی یک ارزش به محصول اولیه اضافه میکند که به آن ارزش افزوده یا Value Added گفته می شود. می توان این‌طور گفت که در هر مرحله با عملیاتی که روی کالا انجام شده است ارزش ریالی آن اضافه شده است و قیمت آن بالاتر رفته است.

مالیات بر ارزش افزوده در تمام مراحل تکمیل یک محصول محاسبه و اخذ می شود و در نهایت نیز مصرف کننده ی نهایی آن را پرداخت می کند.

بر اساس قوانین بودجه از سال های 1396 تا 1398 سازمان امور مالیاتی کشور اختیار داشت که برای مالیات بر ارزش افزوده برخی از اصناف ضریب تعیین کند. اما در لایحه بودجه سال 1399 اسمترار اجرای مالیات بر ارزش افزوده با تعیین ضریب به تصویب نرسید. به همین دلیل ضریب ارزش افزوده برای فعالیت های گروه های فروشندگان آهن آلات، سنگ بری ها و رسته های مختلف بنکداری و عمده فروشان از سال 99 لغو شد و ضریب عمومی 9 درصد مالیات بر ارزش افزوده برای این مشاغل توسط سازمان امور مالیاتی اعلام شد. این 9 درصد شامل 6 درصد مالیات و سه درصد عوارض است.

آثار مالیات در تصمیمات مالی و اقتصادی فعالان فولاد

مطابق ماده ۲۲ قانون مالیات بر ارزش افزوده مودیان مالیاتی در صورت انجام ندادن تکالیف مقرر و یا در صورت تخلف از مقررات قانون مالیات بر ارزش افزوده، علاوه بر پرداخت مالیات و عوارض متعلق، به جریمه تاخیر، مشمول جریمه خواهند بود.

بر حسب وضعیت کشش منحنی های عرضه و تقاضا مصرف کننده حاضر نیست بیش از مبلغ معینی بابت خرید، پرداخت دیگری انجام دهد. بنابراین در موارد بسیاری مالیات بر ارزش افزوده بر عرضه کننده تحمیل شده و به اصطلاح اقتصاددانان بار مالیاتی آن بر دوش عرضه کننده است. با این حساب برای فعالان بخش فولاد علاوه بر مالیات عملکرد طبق ماده ۱۰۵ قانون مالیات های مستقیم درصدی نیز بابت مالیات بر ارزش افزوده، اضافه می شود.

شرایط فوق، پرداخت مالیات در حالت خوش بینانه آن است و در حالتی است که تمام پیش آمدها مطابق خواست فعالان بخش فولاد باشد و یا از بخت و اقبال مناسب برخوردار باشند. چه بسا می توان موارد دیگری را ناشی از جرایم مالیاتی ناشی از اشکالات اجرایی قانون مالیات ها و از تفسیر نادرست ماموران مالیاتی، سهل انگاری فعالان بخش فولاد در رعایت قوانین و مقررات و عدم کفایت و یا اصالت اسناد هزینه را که بعضا تهیه آن برای شرکت ها دشوار و حتی در برخی موارد ناشدنی یا مستلزم قبول هزینه های مترتب است و نیز جرائم دیرکرد را به آن افزود که در این صورت نرخ مالیات حتی به بیش از ۵۰ درصد می رسد.

در این میان منافع فعالان بخش واسطه گری ودلالی فولاد به طور جدی به خطر افتاده است؛ فعالانی که با قرار گرفتن در مسیر تولید تا مصرف با خرید و فروش های مکرر و به خاطر سودهای ناچیز اما متعدد در نهایت برای مبالغ و مقادیر خرید و فروش قابل توجهی صورتحساب خرید دریافت و صورتحساب فروش صادر می نمایند. این بخش از فعالان به نیابت از طرف سازمان امور مالیاتی مسئولیت دریافت و پرداخت ۸ درصد صورتحساب های واصله و صادره را به عهده دارند. ( ۸% *۲۰.۰۰۰ ریال که می شود ۱۶۰۰ریال ) مبلغ ۱۶۰۰ریال تعهد مالیات بر ارزش افزوده بی تردید با سود حاصل از فروش یک کیلو مثلا میلگرد توسط فعال بخش فولاد همخوانی ندارد. به همین دلیل این بخش از فعالان به تدریج ناگزیر به حذف شدن هستند که شاید تحقق یکی از اهداف قانون گذار باشد. یا فعالیت آنان در صورت امکان معطوف به صادرات که معاف از پرداخت مالیات بر ارزش افزوده است منتهی گردد.

بر اساس سند چشم انداز 1404 ایران هدف ظرفیت سازی 55 میلیون تن فولاد را برگزیده که با تحقق آن، حداقل 40 درصد از تولید باید در بازارهای صادراتی قرار بگیرید.

اکثر مسئولان کشور فولاد سازان را ترغیب کردند که برنامه امسال را بر پایه 5 میلیارد دلار از محل صادرات قرار دهند. اما بخشنامه ها و دستورالعمل های که جدیدا صادر شده سدی برای تحقق این هدف است و اکنون نیز برخی معتقدند که مصوبه مالیاتی قفلی بر پای صادرات خواهد شد.

مسئولان باید در این شرایط سخت تحریم های پیش روی ایران، مشوق های صادراتی و سهولت صادرات را فراهم کنند، اما ابزارهایی مانند مالیات مانع تحقق این امر مهم خواهند شد.

سمیرا عسکری

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه