رپرتاژ اگهی

تیرآهن مناسب هر ساختمان چگونه انتخاب می‌شود؟

تیرآهن مناسب هر ساختمان چگونه انتخاب می‌شود؟
کدخبر : 34947

اولین و مهمترین مصالح برای ساخت ساختمان، تیرآهن است، اما انتخاب تیرآهن با قیمت مناسب در هر ساختمان به فاکتورهای متعددی بستگی دارد. همچنین باید قبل از خرید به وضعیت آب و هوایی منطقه، هزینه تیرآهن، برند، وزن و ... نیز توجه کرد.

اگر قصد ساختمان سازی دارید و نمی‌دانید چگونه تیرآهن مناسب ساختمان را انتخاب و خرید کنید، ما در آهن اسپات محاسبه نوع و تعداد تیرآهن مناسب هر ساختمان را نیز به شما آموزش میدهیمو

عوامل موثر در انتخاب تیرآهن ساختمان

·تعداد طبقات ساختمان

این موضوع بستگی به هدف و نقشه بنا دارد. تیرآهن‌های موجود در بازار معمولا از تیرآهن سایز 8 تا 60 موجود است که تیرآهن سایز 12 متداول ترین نوع تیرآهن مصرفی بازار است. بنابرین با توجه به بنای خود، باید سایز تیرآهن متناسب با آن را انتخاب کنید. اگر به این موضوع توجه نشود، حوادث ناگواری مانند پلاسکو یا متروپل گریبانگیر ساکنین خواهد شد.

 

درمقابل توجه داشته باشید چنانچه شما از آهن بزرگ‌تر برای ساختمان خود استفاده کنید، تنها میزان هزینه شما چند برابر می‌شود. در واقع، شما برای گرفتن همان مقدار کارایی هزینه بیشتری پرداخت می‌کنید. تیرآهن‌هایی که در ستون‌های اصلی سازه به کار می‌روند، از سایز بالاتری نسبت به تیرآهن‌های فرعی برخوردارند

. در ساختمان دوطبقه پس از این که کلیه تیرهای اصلی و فرعی را محاسبه نمودید، باید بر اساس جدول اشتال تیرآهن را به دست آورید.

·اسکلت ساختمان یک طبقه

اگر اسکلت ساختمانی فلزی انتخاب شود، تیرآهن مصالح اصلی آن سازه خواهد بود. به طور معمول، اسکلت ساختمان‌های یک طبقه به صورت بتنی کار می‌شود. اما در بسیاری از موارد هم با توجه به نوع کاربرد و محیط منطقه، از اسکلت فلزی استفاده خواهد شد. در این گونه موارد لازم است ابتدا مقدار تیرآهن لازم برای ساختمان را حساب کرده تا در هزینه‌ها دچار مشکل نشویم.

·محاسبه تیرآهن مصرفی در ساختمان یک طبقه

بعد از این که سایز تیرآهن مشخص شد، توجه به تعداد و فاصله دهانه‌ها یا فاصله بین دو تیرآهن است. این مورد هم با توجه به عوامل مذکور توسط مهندسین مربوطه به‌گونه‌ای انتخاب خواهد شد که ساختمان استحکام کافی را داشته باشد.

در نهایت بعد از مشخص شدن این فاکتورها، می‌توان تعداد تیرآهن مورد نیاز ساختمان را محاسبه نمود. با داشتن تعداد تیرآهن مورد نیاز برای ساختمان یک طبقه، به راحتی می‌توان وزن مجموع تیرهای لازم برای سازه را به دست آورد.

برای خرید انواع تیرآهن وارد وبسایت آهن اسپات شوید و پس از استعلام قیمت تیرآهن روز، خرید تیرآهن مناسب ساختمان خود را نهایی کنید.

a4033b03-722a-4b8d-9bd6-339eceb26f7e

از سایر فاکتورهای فرعی و تاثیرگذار در انتخاب تیرآهن مناسب ساختمان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. تعداد سقف‌های موجود در سازه
  2. نوع سقف سازه شما (عرشه فولادی، کرومیت یا کامپوزیت) در سازه‌های فولادی
  3. تعداد دهانه‌هایی که در هر راستا وجود دارد
  4. فاصله‌ای که بین هر یک از ستون‌ها وجود دارد
  5. نوع خاکی که سازه بر روی آن ساخته می‌شود
  6. محل احداث پروژه تا چه میزانی زلزله‌خیز است

اندازه گیری میزان تیرآهن مصرفی در هر ساختمان

تیرآهن‌ها باید استحکام، سختی و مقاومت برشی کافی را ارائه دهند. توانایی ساختاری تیرآهن‌های مهندسی شده از طریق محاسبات ریاضی پیش بینی می‌شود. فرمول‌هایی که دهانه و اندازه مجاز تیر را تعیین می‌کنند به مجموعه‌ای از متغیرها مانند گونه، درجه، اندازه، حد انحراف و نوع بار متکی هستند.

شما می‌توانید این محاسبات را خودتان انجام دهید یا می‌توانید از جداول اشتال وزنی تیرآهن هر کارخانه استفاده کنید. به طور مثال برای خرید تیرآهن جهان فولاد غرب کرمانشاه و برآورد هزینه پروژه باید از جدول اشتال این نوع تیرآهن استفاده کنید.

سایر کارخانجات فولاد کشور نیز تیرآهن تولیدی خود را به همراه جدول اشتال وزنی در اختیار مصرف کنندگان قرار میدهند. برای خرید تیرآهن فایکو ساری به صفحه تولیدکننده اهن اسپات مراجعه و خریدی به صرفه را برای خود رقم بزنید.

کارشناسان فنی ترکیب‌های زیادی از این متغیرها را محاسبه کرده و راه‌حل‌های متنوعی را در قالب جداول گوناگون ارائه کرده‌اند.

در جدول اشتال، به طور دقیق برای هر یک از سایزهای آهن مقدار باری که می‌تواند تحمل کند، همچنین وزن آهن در هر متر مشخص شده است. با استفاده از این جدول محاسبه تعداد دقیق تیرآهن مناسب هر ساختمان خیلی راحت انجام می‌شود.

پس از این که سایز تیرآهن موردنیاز خود مثل تیرآهن 20 را انتخاب کردید، وزن هر متر از آن را در طولی که دارید، ضرب می‌کنید. بدین ترتیب، وزن آهنی که برای هر قسمت از سازه موردنیاز است را بدست می‌آوریم.

وزن آهن‌آلاتی که برای هر متر از یک سازه فولادی نیاز است برابر است با:

  1. 40 تا 70 کیلوگرم برای اسکلت فلزی که مهاربندی همگرا دارد.
  2. 50 تا 75 کیلوگرم برای اسکلت فلزی که مهاربندی واگرا دارد.
  3. 65 تا 105 کیلوگرم برای اسکلتی که قاب فلزی خمشی معمولی دارد.
  4. 70 تا 115 کیلوگرم برای اسکلتی که قاب فلزی خمشی ویژه دارد.
  5. 60 تا 120 کیلوگرم برای اسکلت فلزی که سیستم دوگانه دارد.

 

آهن اسپات، مرجعی برای خرید تیرآهن

احتمالا شما هم مانند خیلی از افراد، قصد آغاز پروژ‌ه‌ عمرانی‌ را دارید و از همین رو به تیرآهن و دیگر آهن آلات نیاز دارید. برای خرید آهن و استعلام قیمت محصولات بازارآهن به آهن اسپات مراجعه نمایید.

آهن اسپات، فعالیت خود را در زمینه آهن آلات آغاز کرده و به خدمات‌رسانی مردم می‌پردازد. این پلتفرم بیشتر جنبه مرجع اینترنتی قطعات فولادی را داشته و شما را از اخبار، قیمت‌ها و روند بازار به صورت دقیق و روزانه آگاه می‌کند. بد نیست بدانید که این پلتفرم علاوه بر اطلاع‌رسانی از قابلیت‌هایی تخصصی‌ای هم برخوردار است که از جمله آن ها می‌توان به قیمت لحظه‌ای اشاره کرد.

 همانطور که می‌دانید، قیمت محصولات مانند تیرآهن به عوامل زیادی بستگی دارد و همواره در حال نوسان است. شاید شما هم مانند بسیاری از افراد برای سرمایه‌گذاری یا خرید آهن آلات، نیاز دارید که به صورت مستمر، قیمت لحظه‌ای آهن آلات را رصد کنید؛ اما تا به امروز رسانه‌ای مناسب را برای این کار پیدا نکرده‌اید.

ضمن اینکه در آهن اسپات، لیستی از آهن آلات مورد نیاز برای هر پروژه ساختمانی من جمله میلگرد ساده و آجدار قرار داده شده که با کلیک بر روی آن‌ها می‌توانید از قیمت لحظه‌ ای آنها با خبر شوید و سرمایه‌گذاری مطمئن داشته باشید.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه