رپرتاژ اگهی

معرفی ۱۰ تا از لذیذترین غذاهای ترکیه ای

معرفی ۱۰ تا از لذیذترین غذاهای ترکیه ای
کدخبر : 35953

غذاهای ترکیه، ترکیبی از غذاهای آسیای مرکزی، خاورمیانه و اروپا هستند؛ در این مقاله قصد داریم به معرفی ۱۰ تا از لذیذترین غذاهای ترکیه‌ای بپردازیم. با توجه به وسعت ترکیه، تنوع منطقه‌ای در این کشور بسیار قابل توجه است.

 اما اگر به مناطق توریستی محبوب در امتداد سواحل مدیترانه یا پایتخت فرهنگی و پر جنب و جوش ترکیه می‌روید، باید حتما غذاهای معرفی‌شده در ادامه را امتحان کنید. غذاهای ملی و سنتی ترکیه را نباید فقط به عنوان یک غذا در نظر گرفت، بلکه آن‌ها را می‌توان میراث فرهنگی عثمانی به حساب آورد.

غذاهای ترکیه که تحت تأثیر غذاهای خاورمیانه قرار گرفته‌اند یکی از غنی‌ترین و مهم‌ترین فرهنگ‌های آشپزی جهان را دارند. این غذاها به وسیله ترکیبی از فرهنگ‌های مختلف غذا که نشانگر تفاوت‌های منطقه‌ای است، گسترش یافته‌اند و در سراسر جغرافیای آناتولی رایج است. هر منطقه از ترکیه فرهنگ‌های غذایی خاص خود را دارد، مانند غذاهای دریای سیاه، غذاهای منطقه شرقی، غذاهای منطقه اژه، غذاهای منطقه کارا دنیز و غیره.

غذاهای ترکیه پر از سبزیجات تازه است. محبوب‌ترین غذاهای ترکیه به همان اندازه که سالم هستند، خوشمزه نیز هستند! البته باید بگوییم که دونر کباب کلاسیک معرف حضور همگان هست؛ لذا ما از دونر کباب کلاسیک در این لیست صرف نظر کرده‌ایم تا غذاهایی را برای شما به ارمغان بیاوریم که در بین مردم محلی ترکیه بسیار محبوب هستند که بتوانید چیزهای جدید و معتبری را کشف کنید. در ادامه این مقاله با سفرمارکت همراه باشید تا به بررسی این غذاهای خوش عطر و مزه بپردازیم. همچنین پیشنهاد می‌شود برای تهیه بلیط چارتر استانبول و چشیدن این غذاهای خوش آب و رنگ، به سایت و یا اپلیکیشن سفرمارکت مراجعه کنید.

b78ca9c9-f16e-4b59-aee4-fe218ced5cc7

مانتی

مانتی (مانتی یا مانتو) یکی از غذاهای ترکیه‌ای است به شکل کوفته‌های بزرگ پر از گوشت که در قابلمه مخصوصی بخارپز می‌شود. تقریباً هر غذای دنیا یک وعده غذایی متشکل از خمیر پرشده با مواد مختلف دارد. مانتی یک غذای محبوب ترکیه است که اغلب از آن به عنوان «دامپلینگ ترکی» یاد می‌شود. مانتی در واقع یک غذای عشایری واقعی است. این غذا ابتدا از چین به آسیای مرکزی آمد و سپس نسخه‌های مختلف آن به روسیه و سایر کشورهای اروپایی گسترش یافت.

مواد اصلی رایج‌ترین نسخه مانتی، گوشت ادویه‌دار (گوسفند یا گوشت چرخ کرده گاو) و پیاز است. با این حال، آن‌ها را می‌توان با سیب‌زمینی و پیاز، سیب زمینی و گوشت و کدو تنبل نیز پر کرد. هر چه پیاز در هر یک از این مواد زیاد باشد، مانتی آبدارتر است. علاوه بر این، بخارپز کردن حداکثر ارزش غذایی گوشت و سبزیجات در مانتی را حفظ می‌کند.

طرز پخت مانتی به شرح زیر است: خمیر ساده (آرد، آب و نمک) را ورز دهید و بگذارید مدتی زیر پارچه بماند. در همین حین مواد داخل مانتی را آماده کنید. اگر گوشت و پیاز است، گوشت را به قطعات خیلی ریز خرد کنید، پیاز را نیز به صورت تکه‌های ریز به آن اضافه کنید و مخلوط کنید. مخلوط را نمک بزنید و به ذائقه خود فلفل و ادویه اضافه کنید. اکنون زمان قالب زدن مانتی‌ها است. دو راه وجود دارد. اولی این است که خمیر را نازک باز کرده و به مربع‌های ۸ سانتی متر در ۱۰ سانتی متری برش دهید. راه دوم این است که چند رول درست کنید و به قطعات مساوی برش دهید و هر کدام را تا حد امکان نازک باز کنید. سپس مخلوط گوشت و پیاز آماده شده را در مرکز مربع یا دایره قرار دهید و یک تکه کره یا چربی اضافه کنید و انتهای آن را به هم وصل کنید. بهتر است آن را با چشمان خود ببینید، بنابراین توضیح این تکنیک دشوار است. برای بخارپز کردن مانتی به دیگ مخصوص (کاسکان – بخارپز فلزی چند سطحی) نیاز دارید که در کشورهای اروپایی می‌توان آن را با بخارپز جایگزین کرد. کاسکان از سطوح لایه لایه با سوراخ‌های زیاد تشکیل شده است. قبل از اینکه بخارپز را روی آتش بگذارید، صفحات آن را روغن کاری کنید. توری ها را با مانتی داخل بخارپز روی آب جوش قرار دهید، درب آن را بپوشانید و ۴۰ تا ۴۵ دقیقه بپزید.

مانتی معمولا با خامه ترش یا سس گوجه فرنگی و حلقه‌های پیاز تازه (با سرکه و فلفل سیاه پاشیده شده)، سبزی، نمک، فلفل و کره سرو می‌شود. مانتی غذایی است که معمولا برای شام پخته می‌شود. این غذا با کره ذوب شده و نعناع نیز سرو می‌شود و عطر فوق العاده اشتهاآوری ایجاد می‌کند. در بعضی جاها رب گوجه فرنگی هم به کره اضافه می‌کنند. تنها چیزی که برای شما باقی می‌ماند این است که آیا ماست باید حاوی سیر باشد یا خیر. می‌توانید این غذای دلچسب را در یکی از فروشگاه‌های مانتی امتحان کنید. لازم به ذکر است که مانتی را در یک لگن (ظرف) بزرگ سرو می‌کنند و سپس هر نفر به مقدار مانتی که می‌خواهد در بشقاب خود می‌ریزد. در ترکیه، مانتی مانند بسیاری از غذاهای دیگر، به طور سنتی با دست خورده می‌شود. در واقع خوردن آن با کمک کارد و چنگال نسبتاً دشوار است و به زودی متوجه خواهید شد که با دست خوردن، خوشمزه‌تر نیز به نظر می‌رسد، زیرا مواد داخل مانتی بیرون نمی‌ریزد و داخل آن باقی می‌ماند. بنابراین، در خوردن آن با دست تردید نکنید چرا که به هیچ وجه بر خلاف آداب نیست. برای سفر به ترکیه و امتحان کردن این غذای اصیل و خوشمزه، می‌توانید برای خرید پرواز تهران استانبول به سفرمارکت مراجعه کنید.

082714f5-ee6c-427c-9c86-d9037cc3d1ae

تاراتورلو پیاز

بخش جدا نشدنی غذای ترکیه، تاراتورلو پیاز است. این غذای لذیذ محلی با افزودن خمیر کنجد به سه گانه لوبیا، پیاز و سماق، تغییری بی‌نظیر در سالاد لوبیا ایجاد می‌کند. گاهی اوقات گوجه فرنگی، تخم مرغ و پیاز سبز نیز در این پیش‌غذا گنجانده می‌شود. سالاد لوبیا در سراسر کشور به عنوان غذای جانبی سرو می‌شود، اما سالاد لوبیا تاراتور چیزی است که ساکنان آنتالیا یا با شیشلیک یا حتی به عنوان یک وعده غذایی به تنهایی می‌خورند. سالاد لوبیا تاراتور را می‌توانید در اکثر کباب فروشی‌ها پیدا کنید. اگر آن را با شیشلیک سفارش دادید حتما بخواهید همزمان بیاورند. در غیر این صورت، قبل از اینکه شیشلیک شما آماده شود، این سالاد خوشمزه لوبیا تاراتور را تمام کرده‌اید.

Piyaz به طور کلی یک سالاد کلاسیک لوبیا سفید ترکی است و معمولا زمانی که از غذاهای گوشتی استفاده می‌شود سر میز غذاها سرو می‌شود. اما با توجه به مواد مغذی موجود، این سالاد به تنهایی می‌تواند یک غذای سبک مخصوصا برای شام باشد. در این سالاد لوبیا سفید به صورت کاملا پخته استفاده می‌شود، بعد با برخی سبزیجات، روغن زیتون و لیمو ترکیب می شود تا طعم بی نظیری پیدا کند.

در این سالاد از پیاز خام استفاده می‌شود، اگر طعم تند پیاز خام را دوست نداشتید می‌توانید پیازها را مدتی در آب و نمک نگه دارید تا تلخی آن گرفته شود. در نهایت هم سالاد را همانطور که گفته شد با تخم مرغ آبپز و زیتون سیاه تزیین می‌کنند تا حسابی چشم‌نواز شود.

80cbc325-be31-4273-89b6-f2b39030a580

کشکک

کشکک یک غذای دلچسب مانند فرنی است که مردم در غرب ترکیه در عروسی‌ها، جشن‌های ختنه و تعطیلات مذهبی سرو می‌کنند. کشکک از گندم یا جو پرک و گوشت یا مرغ درست می‌شود. برای رویدادهای خاص، مردم کشکک را روی آتشی در یک دیگ بزرگ که در ترکی کازان نامیده می‌شود، آماده می‌کنند. آشپزها با قاشق‌های چوبی بزرگ مواد را له کرده و هم می‌زنند. معمولاً، داوطلبان به نوبت هم زدن را انجام می‌دهند، زیرا این کار بسیار پر زحمت است. کشکک در سال ۲۰۱۱ در فهرست نمایندگی میراث فرهنگی ناملموس بشریت ثبت شد. می‌توانید در سایت میراث فرهنگی ناملموس یونسکو درباره کشکک بیشتر بخوانید.

به عبارتی می‌توان گفت کشکک یک غذای تشریفاتی ترکیه است که برای مراسم‌های خاص تهیه می‌شود. زنان و مردان با هم همکاری می‌کنند تا گندم و گوشتی به نام «کشکک» را در دیگ‌های بزرگ بپزند و سپس برای مهمانان سرو کنند. گندم را با دعای روز قبل می‌شویند و سپس با نوای موسیقی طبل و نی روی هاون سنگی بزرگ می‌برند. سپس توسط دو تا چهار نفر با استفاده از گاوها با ریتم ثابت پوست کنده می‌شود. پخت و پز معمولاً در فضای باز انجام می‌شود. گندم پوست کنده، تکه‌های گوشت روی استخوان، پیاز، ادویه جات، ترشی جات، آب و روغن را به دیگ اضافه می‌کنند و تمام شب می‌پزند. نزدیک ظهر قوی‌ترین جوانان روستا را به ضرب و شتم کشکک با پتک‌های چوبی فرا می‌خوانند؛ در حالی که جمعیت تشویق می‌کنند و سورنا نوازان با اجرای قطعات موسیقی غلیظ شدن خورش را با آهنگی خاص اعلام می‌کنند. تعابیر متعددی که در رابطه با غذا به کار می‌رود – در هنگام انتخاب گندم، تبرک، دعا و حمل گندم و همچنین تهیه و پختن آن – به عباراتی رایج در زندگی روزمره تبدیل شده است. علاوه بر این، این سنت شامل سرگرمی، نمایش و اجرای موسیقی است. از شهرها و روستاهای همجوار دعوت می‌شوند تا به صورت دسته جمعی در محل مراسم جشن بگیرند. سنت آشپزی توسط استاد آشپزها محافظت می‌شود و به کارآموزان منتقل می‌شود. برای مشاهده این سنت می‌توانید با تور سفر کنید. تور شما را به تماشای مراسم می‌برد. برای رزرو تور، به سایت و یا اپلیکیشن سفرمارکت مراجعه کنید. اگر با تور لحظه آخری سفر کنید نیز هزینه سفر شما بسیار کم می‌شود.

418d1478-6047-4d48-830c-df16641f0bd0

گل کدو شکم پر

دستور پخت گل کدو شکم‌پر داستان طعم گل کدو سبز است که در ساعات اولیه صبح در گوشه و کنار دریای اژه و مدیترانه جمع شده است. اگرچه بسته به منطقه متفاوت است، اما جمع‌آوری گل‌هایی که از تیرماه شروع به رشد کرده‌اند، در صبح که کاملاً شاداب هستند و در اثر گرما فرسوده نمی‌شوند، بسیار مهم است. گل‌ها باید بی‌ثمر باشند. اینگونه با گل‌های کدو سبز شکم پر، یکی از بهترین غذاها پخته می‌شود.

یکی از خوشمزه‌ترین گل‌های خوراکی، گل کدو حلوایی است. غذایی سبک و فراموش نشدنی که نفسی از بهار را به سفره می‌برد. گل‌ها را صبح زود جمع می کنند و سپس با مخلوطی از برنج، پیاز، گوجه فرنگی و ریحان پر می‌کنند. سپس آن‌ها را قبل از اینکه با لیمو سرو شوند با کمی آب در یک تابه سرپوشیده بخارپز می‌کنند. این غذای لذیذ را می‌توانید در بسیاری از رستوران‌ها پیدا کنید.

اتفاقاً دلیل جمع شدن گل‌ها در صبح زود این است که نزدیک عصر بسته می‌شوند. گل‌ها نیز مدت کوتاهی پس از چیدن شروع به بسته شدن می‌کنند. بنابراین، برای سهولت در پر شدن آن‌ها، بهتر است گل‌ها را زود جمع کنید و بلافاصله پس از چیدن آن‌ها را پر کنید. برای پخت این غذا، گلبرگ‌های کمی خاردار و سبز رنگ، جدا می‌شوند. قسمت‌های داخلی تمیز می‌شوند و با حرکات ملایم شسته می‌شوند و آب اضافی خارج می‌شود. گل‌ها را که با ملات چاشنی روغن زیتون با غلظت ملایم از قبل آماده شده‌اند پر می‌کنند، سپس با دقت می‌بندند و روی حرارت کم می‌پزند. این غذا همراه با آبلیموی تازه یا ماست با سیر، صرف می‌شود.

 

سوپ تارهانا

تارهانا بخش مرکزی غذاهای جنوب شرقی اروپا و خاورمیانه است. این مخلوط خشک شده از آرد، ماست و سبزیجات تخمیر شده است. این مخلوط تخمیر شده بسیار مغذی و ماندگار است، بنابراین اغلب در ماه‌های گرم تابستان برای مصرف راحت زمستانی تهیه می‌شود. تارهانا با افزودن آب و سبزیجات مختلف به سوپ تبدیل می‌شود و یک خوراکی فراموش نشدنی است. تارهانا را می‌توانید در بسیاری از رستوران‌هایی که سوپ سرو می‌کنند پیدا کنید، اما در سوپرمارکت‌ها نیز می‌توانید تارهانای بسته‌بندی شده را پیدا کنید.

سوپ تارهانا، یک سوپ سنتی و تند ترکی است که در سراسر آناتولی رایج است. همچنین نام دیگر آن نبض خشکی است که از مخلوط تخمیر شده ماست ساده، آرد و سبزیجات تهیه می‌شود که به عنوان پایه سوپ استفاده می‌شود.

تارهانا در بسیاری از مناطق ترکیه یک غذای اصلی است. سوپ تارهانانا را به این صورت می‌پزند که ابتدا به میزان دلخواه تارهانای خرد شده را با آب جوش، شیر، کره و ادویه مخلوط کرده و روی شعله ملایم می‌پزند. پودر تارهانا از مخلوط کردن ماست ساده، آرد و سبزیجات رنده شده مانند فلفل قرمز، گوجه فرنگی و پیاز به صورت خمیر غلیظی تهیه می‌شود که به مدت چند روز تخمیر می‌شود. سپس خمیر را تقسیم کرده، خشک کرده و خرد می کنند تا پودر تارهانا به دست آید. می‌توانید پودر تارهانا را در اکثر خواربارفروشی‌های ترکیه و بازارهای خاورمیانه خریداری کنید. بسیاری از آشپزها، به خصوص آن‌هایی که در مناطق روستایی هستند، ترجیح می‌دهند تارهانا را خودشان درست کنند. این کار معمولاً یک بار در سال در طول تابستان انجام می‌شود که خشک کردن آن آسان است.

84341c07-efdf-4c9d-b1d1-5125997f3845

بابا غنوش

بابا غنوش از غذاهای دریای مدیترانه شرقی است و معمولاً به عنوان پیش غذا سرو می‌شود. باباغنوش یک دیپ بادمجان است که از مخلوط کردن بادمجان له شده با ماست، روغن زیتون، سیر و لیمو درست می‌شود. گاهی اوقات رب کنجد و فلفل تازه نیز اضافه می‌شود. این یکی از محبوب‌ترین دیپ‌های بادمجان تابستانی است و یک انتخاب عالی است، هم به عنوان مکمل غذاهای گوشتی و هم برای میز غذاهای اردور. این غذای لذیذ را می‌توانید در رستوران‌هایی که به‌د خاطر پیش‌غذاها و اردور معروف هستند، امتحان کنید.

باباغنوش در ابتدایی‌ترین شکل آن با بادمجان، تاهین، روغن زیتون، آبلیمو، سیر و نمک درست می‌شود. باباغنوش شبیه حمص است، اما به جای نخود، بادمجان کبابی میل می‌کند. هر دو دیپ از مدیترانه شرقی سرچشمه می‌گیرند و اغلب همراه با نان پیتا و سبزیجات خام و ترد سرو می‌شوند. می‌توانید از باباغنوش مانند حمص استفاده استقبال کنید.

در مورد باباغنوش چند نکته وجود دارد. اول اینکه باید بادمجان خود را کبابی کنید. نکته بعدی این است که چگونه باید تا حد امکان رطوبت را از بادمجان استخراج کرد. خوشبختانه، روش کبابی کردن ما قبلاً به حذف بسیاری از آن کمک کرده است. فقط اجازه دهید بادمجان چند دقیقه در یک صافی استراحت کند و آن را هم بزنید. سوال بعدی این است که آیا دیپ را با دست مخلوط می‌کنید یا در غذاسازتان می‌زنید؟ برای این دستور غذا، غذاساز لازم نیست. باباغنوش به طور سنتی مقداری بافت دارد و بادمجان برشته شده وقتی آن را با چنگال هم بزنید به راحتی له می‌شود. آخرین توصیه این است که دیپ را سخاوتمندانه نمک بزنید. بادمجان ذاتاً تلخ است و نمک این تلخی را کاهش می‌دهد. این غوطه‌ور شدن در ادویه‌ها واقعاً مهم نیست مگر اینکه به درستی با نمک چاشنی شود.

 

چی کوفته

کوفته (یا کوفته یا کوفته یا کوبیده) از دیرباز در سراسر خاورمیانه، آسیای صغیر، آسیای جنوبی و اروپای جنوبی و شرقی رایج بوده است. در ظاهرش به عنوان یک کوفته گوسفندی ادویه‌دار روی سیخ، یکی از اصلی‌ترین کوفته‌های ترکی است که در گاری‌های خیابانی در سراسر استانبول یافت می‌شود. بسته به جایی که هستید، کوفته می‌تواند به معنای هر چیزی باشد، از یک توپ غول پیکر گوشت چرخ کرده (ایران) گرفته تا چیزی شبیه لوف گوشت، تا توپ‌های مخلوط عدس و سیب زمینی بدون گوشت که احتمالاً اگر تا به حال غذا خورده باشید، متوجه خواهید شد.

با این حال، چیزی که امروز در اینجا درباره آن صحبت می‌کنیم، چی کوفته (کوفته به سیخ) ترکی است. چی کوفته یکی از انواع غذاهای خوشمزه کشور ترکیه است که به صورت خام سرو می‌شود. چی کوفته تنها یکی از تقریباً ۳۰۰ نوع کوفته موجود در غذاهای ترکی است، بنابراین نباید تعجب کنید که بدانید هر منطقه تنوع مورد علاقه خود را دارد. چی کوفته از مخلوط کردن گوشت چرخ کرده با گیاهان و ادویه جات مختلف درست می‌شود. بسته به دستور غذا، ممکن است شامل خرده نان، سیر، پیاز و تخم مرغ نیز باشد. این کوفته را می‌توان با سالاد لوبیا سرو کرد و آن را به یک غذای پر از طعم تبدیل کرد. اگر در حال حرکت یا عجله هستید، می‌توانید بخواهید که کوفته‌هایتان را به صورت ساندویچی درآورند تا همراه خود بردارید.

آنچه امیدواریم که شما پیدا کنید این است که این غذا برای مهمانی‌ها عالی است. در رستوران‌های ترکی، می‌توانید آن را با برنج و سالاد صرف کنید. اما پیشنهاد می‌کنیم آن را با نان تخت (پیتا یا لواش ممکن است مطابق با سبک آن باشد) و بادمجانی که کبابی شده تا قسمتی از بیرون آن سیاه شود صرف کنید. تکه‌های پنیر فتا، تکه‌های لیمو و سبزی‌های تازه خرد شده همگی همراه‌های عالی برای این غذا هستند.

برای تهیه چی کوفته، در ابتدا پیاز و سیر را داخل میکسر، میکس می‌کنند و آب آن را به خوبی می‌گیرند. به جای میکسر می‌توان از رنده نیز استفاده کرد. پس از آن که آب پیاز و سیر را به خوبی گرفتند، آن‌ها را داخل ظرف می‌ریزند. گوجه‌فرنگی‌ها را داخل میکسر می‌ریزند و آن‌ها را پوره می‌کنند و به پیاز و سیر خود اضافه می‌کنند. سپس ادویه‌های خود مانند فلفل، نمک، آویشن، ادویه چی‌کوفته، رب‌های گوجه‌فرنگی و رب فلفل را به مواد اضافه می‌کنند. بلغورهای خود را درون یک ظرف مناسب می‌ریزند و به ‌ازای هر لیوان بلغور، نصف لیوان آب جوش به آن‌ها اضافه می‌کنند. سپس درب ظرف را می‌گذارند و نیم ساعت به آن زمان می‌دهند تا بلغورها نرم شود، نیازی نیست که بلغورها پخته شود، همین آب جوش به نرم شدن آن‌ها کمک می‌کند.

هنگامی که بلغورها به خوبی نرم شدند آن‌ها را به پیازها و گوجه‌فرنگی‌ها اضافه می‌کنند و به خوبی با دست آن‌ها را ورز می‌دهند، ورز دادن مواد باید طوری باشد که تمام آن‌ها با یکدیگر ترکیب و مخلوط شوند. در این مرحله از آماده‌سازی چی کوفته، روغن زیتون و رب انار را به مواد اضافه می‌کنند و دوباره شروع به ورز دادن می‌کنند، این کار را در حدود بیست دقیقه ادامه می‌دهند تا مواد به خوبی ترکیب شده و حالت چسبندگی به خود بگیرند. در مرحله آخر هم جعفری‌های خرد شده را به مواد اضافه می‌کنند و کمی دیگر ورز می‌دهند تا جعفری‌ها نیز با مواد ترکیب شوند. اگر دوست دارید که غذا کمی تندتر باشد می‌توان مقداری فلفل قرمز نیز به مواد اضافه کرد. وقتی مواد را به خوبی ورز دادند، آن را درون یخچال می‌گذارند تا کمی سرد شده و خودش را بگیرد تا در هنگام شکل‌دهی به آن دچار مشکل نشوند.

همانطور که گفتیم این غذا با کاهو و لیموترش سرو می‌شود، از این رو می‌توان یک ظرف مناسب انتخاب کرد که برگ‌های کاهو را داخل ظرف بچینید، سپس مواد کوفته را از یخچال خارج کنید و مقداری آن‌ها را با دست بردارید و شکل داده و بر روی برگ‌های کاهو قرار بدهید. در پایان نیز یک لیمو ترش را برش بزنید و در کنار غذا سرو کنید. نوش جان.

سو بورکی

یکی از اولین چیزهایی که مردم در زمینه غذاهای ترکی به آن فکر می‌کنند سو بورکی است. درست کردن این شیرینی یک کار زمان‌بر است. نسخه کلاسیک آن شامل پنیر و جعفری است، اما حتماً باید گوشت چرخ کرده و اسفناج را نیز امتحان کنید. چیزی که طرز تهیه این غذا را سخت می‌کند این است که چندین لایه از خمیر نازک را پهن می‌کنند و می‌جوشانند و در حین لایه‌برداری بین هر تکه از خمیر کره می‌ریزند. یک فیلینگ در بالای لایه میانی اضافه می‌شود. پس از تکمیل لایه‌های شیرینی، نتیجه را داخل فر گذاشته و می‌پزیم تا لایه رویی طلایی و ترد شود. می‌توانید در اکثر شیرینی‌فروشی‌ها، سو بورکی را برای صبحانه یا ناهار سفارش دهید، یا به ‌عنوان غذای آماده برای میان‌وعده در طول روز سفارش دهید. فراموش نکنید که با یک لیوان چای از این شیرینی لذت ببرید.

به طور دقیق‌تر، سو بورکی که به معنای بورک آب است یکی از محبوب‌ترین بورک‌ها در ترکیه است و با اختلاف از بهترین شیرینی‌های ترکی است. ترک‌ها عاشق این خوراکی‌های خوش طعم هستند و آن‌ها را برای صبحانه، ناهار، شام یا به عنوان میان‌وعده در هر زمانی از روز می‌خورند. سو بورکی به چالش‌برانگیزترین بورک‌ها برای ساختن شهرت دارد. اگرچه چیدن آن زمان می برد، اما ساختن این بورک بی نظیر و تحت تاثیر قرار دادن مهمانان بسیار آسان است.

برای تهیه سو بورکی، ابتدا باید مواد داخل بورک را آماده کنیم. تکه‌های پنیر چرب را در یک ظرف قرار می‌دهیم و روی آن یک تا دو مشت جعفری ریز خرد شده می‌ریزیم و مخلوط می‌کنیم. سپس برای سس بورک آب، در یک ظرف سه عدد تخم مرغ می‌ریزیم و خوب مخلوط می‌کنیم. در مرحله بعد یک استکان روغن مایع، پنج استکان آب، یک شیشه آب گازدار و نصف قاشق چایخوری نمک ریخته و خوب مخلوط می‌کنیم. حال، یک ظرف بزرگ گرد مخصوص فر را چرب کرده یک یوفکا در داخل سینی  پهن کرده و لبه‌های آن را داخل قرار داده  و از سس که آماده کرده‌اید روی یوفکا قرار بدهید. یوفکای دومی را هم روی یوفکای اولی قرار دهید و دوباره روی آن سس بمالید. یوفکای سومی هم روی یوفکای قبلی پهن کنید، روی آن سس بمالید. یوفکای چهارمی را هم پهن کرده  و مثل یوفکای اولی لبه‌های آن را داخل آورده و روی آن به مقدار فراوان سس بریزید. حال لای یوفکای پنجم و ششم هم سس بریزید و روی هم قرار دهید. روی یوفکای ششم هم از سس بریزید و کناره‌های یوفکا را روی آخرین یوفکا قرار دهید. روی باقی‌مانده سس، یک عدد تخم مرغ بریزید و هم بزنید و همه سس را بریزید و روی آن کره بزنید و کاغذ محافظ بگذارید  و در یخچال به مدت یک شب قرار دهید. حال از یخچال خارج کرده در فر ۱۸۰ درجه قرار دهید تا رویش خوب طلایی شود. به مدت چهل تا چهل و پنج دقیقه برای پخت این بورک زمان لازم است. در نهایت آن را از فر خارج کنیدو گرم سرو کنید. برای خوردن این بورکی خوشمزه می‌توانید با بلیط لحظه آخری به ترکیه سفر کنید و هزینه سفر خود را نیز کاهش دهید. برای رزرو هتل به سایت یا اپلیکیشن سفرمارکت مراجعه کنید.

 

تندیر کباب

تندیر کباب یا کباب تندوری، هم از نظر طعم و هم از نظر بافت بی نظیر است. این کباب از گوشت گوسفند بسیار چرب چسبیده شده به استخوان درست می‌شود و فقط با نمک چاشنی می‌شود و سپس برای مدت طولانی در فر مخصوص یا زیر زمین پخته می‌شود. به طور سنتی یا با پلو یا یک تکه نرم و نازک نان لواش سرو می‌شود. گوشت از بیرون ترد است و در داخل دهان نرم می‌شود. این کباب را با عطر فراموش نشدنی‌اش می‌توانید در رستوران‌های کبابی که در تندیر تخصص دارند پیدا کنید.

برای پخت تندیر کباب، پیازها را پوست می‌گیرند و ریز خرد یا رنده می‌کنند. نمک، فلفل سیاه و آویشن را اضافه می‌کنند و با این مخلوط بره را داخل و خارج مالش می‌دهند. گوشت گوسفند را به خوبی با قسمت خارجی ماست و مخلوط رب گوجه فرنگی آغشته می‌کنند. یک کتری بدون پرده پر از آب را در پایین تاندیر قرار می‌دهند که از قبل گرم شده است و در انتهای آن زغال سنگ دارد. گوسفند را روی تاندیر معلق می‌کنند تا کف آن لمس نشود. درب تاندیر را می‌بندند و آن را با خمیر آببندی می‌کنند و می‌گذارند حدود ۲ ساعت بپزد. از آنجا که تاندیر (یک اجاق آجری زیرزمینی) به راحتی در همه جا یافت نمی‌شود، ابتدا می‌توانید بره را در یک کتری بزرگ پوشانده و با حدود ۲ سانتی‌متر بپزید. آب را در زیر حرارت کم گرم کنید. سپس آن را با پیاز و ادویه و سپس مخلوط خمیر ماست و گوجه فرنگی پخش کنید و در یک قابلمه بزرگ قرار دهید. آن را در فر بپزید و مایعات پخت و پز گوشت را اضافه کنید. این کباب در مناطق مختلف بیشتر به عنوان یک غذای عید تهیه می‌شود. کل بره پخته‌شده به طور کلی به سفره آورده می‌شود. همچنین می‌توان آن را با بز ۱ ساله تهیه کرد.

هیبش

این غذا در غذاهای ترکیه هم به عنوان پیش غذا و هم به عنوان سس استفاده می‌شود. پایه آن خمیر کنجد است که بخش مهمی از رژیم غذایی در مناطق ساحلی مانند آنتالیا است. رب را ابتدا با آب گرم رقیق کرده و سپس با آب لیمو، سیر، زیره و پاپریکا مزه‌دار می‌کنند. وقتی به غلظت خردل رسید آماده است. می‌توانید آن را روی یک تکه نان یا به عنوان غذای جانبی همراه با تکه گوشت بمالید. اغلب در منوی رستوران‌ها در میان پیش غذاها و غذاهای اردور می توانید هیبش را پیدا کنید.

 

سخن پایانی

در این مقاله تلاش شد به بررسی ۱۰ مورد از خوشمزه‌ترین غذاهای ترکیه پرداخته شود که تا کنون برای شما ناشناس بودند. اکثر شما ترکیه را به اسکندر کباب، آدانا کباب و دونر کباب آن می‌شناسید. ما تلاش کردیم غذاهای محلی و لذیذ این کشور مدیترانه‌ای را نیز به شما معرفی کنیم. امیدواریم در سفر بعدی خود به این کشور، از این غذاها غافل نشوید. همچنین می‌توانید از بهترین سایت های خرید بلیط هواپیما اقدام به خرید بلیط و سفر به این شهر زیبا با خوراکی‌های خوشمزه کنید.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه