استاندار یزد

تدوین طرح تحولی برای تمام شهرستان ها/تصویب واگذاری معدن برای آب

تدوین طرح تحولی برای تمام شهرستان ها/تصویب واگذاری معدن برای آب
کدخبر : 37540

استاندار یزد گفت: هیچ یک از شهرستانهای استان یزد برنامه بلندمدت تدوین شده نداشتند اما اما این برنامه برای تمامی شهرستانها تدوین و به آنها ابلاغ شد.

 به گزارش رصد اقتصادی، مهران فاطمی استاندار یزد صبح یکشنبه در دیدار با امام جمعه یزد به مناسبت هفته دولت اظهار داشت: دولت سیزدهم از همان ابتدا بنای خودش را بر رضایت خداوند و رضایت مردم قرار داد و از همه فرصت هایی که در اختیار داشت سعی کرد برای حل مشکلات مردم بدون پرداختن به حواشی اقدام کند.

وی افزود: در استان از ابتدای استقرار تیم جدید اقداماتی انجام شد شاید بتوان گفت مهم ترین اقدامی که در این یکسال برای آن وقت گذاشته شد و در اولویت اول بود، تدوین برنامه تحولی استان بود چون کار بدون برنامه به نتیجه نمی رسد.

استاندار یزد ادامه داد: این برنامه کاملاً مبتنی بر اسناد بالادستی تدوین شد و همچنین با مشارکت همه ذی نفعان بحث تدوین شد و فقط بخش دولتی این کار را نکرد بلکه در هر بخش فعال آن بخش اعم از بخش خصوصی و مردم ورود پیدا کردند.

فاطمی اظهار داشت: با توجه به اینکه برای شهرستان های استان نیز برنامه بلندمدت تدوین نشده بود، به تمام شهرستان ها نیز با پیگیری که انجام و صاحب برنامه تحولی شدند و در تدوین این برنامه تحولی از ظرفیت نمایندگان، نخبگان و دستگاه ها و نقطه نظراتی که در شهرستان ها وجود داشت استفاده شد؛ لذا ما همه اقدامات مان را بر اساس برنامه انجام می دهیم و پرکاری دولت به معنای برنامه نداشتن نیست.

وی عنوان کرد: با ورود دولت سیزدهم درصد پوشش واکسیناسیون کرونا ۱۸ درصد بود اما در حال حاضر ۹۵ درصد مردم استان یزد دز اول واکسن را تزریق کرده اند و ۸۶ درصد نیز دز دوم و ۴۱ درصد نیز دز سوم و ۳ درصد هم دز چهارم را دریافت کرده اند.

استاندار یزد یادآور شد: از همان ابتدای کار در استان، تعرضات به خط انتقال آب آغاز شد و چهار نوبت به خط تعرض شد و این قابل قبول نبود که در دولت سیزدهم بخواهد همان مسیر قبل ادامه پیدا کند.

فاطمی اضافه کرد: دولت و وزارت کشور بصورت جدی به مسئله ورود کرد و پیگیری هایی که مجمع نمایندگان و مسئولان استان داشتند به گونه ای برنامه ریزی شد که از آن زمان تا الان، علیرغم تنش های شدید آبی اما دیگر به خط انتقال آب یزد تعرضی نشد.

وی تأکید کرد: علت آن هم این بود که مسئله آب به دغدغه جدی و اصلی دولت تبدیل شد و در سطح معاون اول رئیس جمهور یک کمیته آب تشکیل شد که در آن پنج وزیر و دستگاه های مختلف مرطوبه و معاون اول رئیس جمهور حضور داشتند و تصمیم گیری می شد و در حال حاضر نیز ماهیانه این جلسات برگزار و تصمیمات لازم گرفته می شود.

استاندار یزد تصریح کرد: یکی از مواردی که اخیراً تصمیم گرفته شد مسئله خط اضطراری آب است که در فاز اول ۳۰ میلیون مترمعکب آب به منابع آبی با رقم ۷۰۰ میلیارد تومان در یک زمان کوتاه سه ماهه ما می تواند اضافه کند و قریب به ۱۴۰ هزار مترمکعب مخزن جز همین پروژه های کوتاه مدت است که ساخته شود و تاب آوری آبی ما را به بیش از ۱۰ روز افزایش دهد.

فاطمی بیان کرد: برای اینکه بتوانیم پروژه های آبی استان را به سرانجام برسانیم، مسئله واگذاری معدن برای تامین مالی انتقال آب در نهایت پس از پیگیری های متعدد، مصوب و مقرر شد وزارت صمت، مدل اجرایی برای این موضوع ارائه دهد.

وی گفت: مطلب دیگری که امروز قرار است در جلسه هیئت دولت مطرح شود پیشنهاد استان یزد بود که مبلغ ۲ هزار میلیارد تومان از شرکت چادرملو و از شرکت سنگ آهن مرکزی برای حل پروژه های آبی استان یزد اخذ شود و این ها به عنوان هزنیه های قابل قبول مالیاتی آن محسوب شود.

استاندار یزد افزود: بالغ بر ۷ هزار ملیارد تومان پروژه های سفر آقای رئیس جمهور به استان یزد بود پروژه های که برخی ۱۰ سال یا ۱۵ سال بخاطر نبود منابع معطل باقی مانده بودند.

فاطمی اظهار داشت: تاکنون بالغ بر هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان پول وارد استان شده و عمده تعهدات دولت که مربوط به سال ۱۴۰۱ بود، سال گذشته به استان پرداخت کردند یعنی سه برابر اعتبارات عمرانی استان ظرف مدت کمتر از هشت ماه تخصیص یافته که این اصلاً سابقه ندارد بر این اساس کارگاه ها تجهیز و پروژه ها در حال تکمیل است.

وی با بیان اینکه مسئله فرهنگ برای ما اولویت است عنوان کرد: تلاش کردیم اعتبارات خوبی به دستگاه های فرهنگی اختصاص دهیم و تمامی اعتبارات پژوهشی سال ۱۴۰۱ را روی آسیب ها و معضلات فرهنگی استان متمرکز کردیم تا روی آن کار مطالعاتی و پژوهشی عمیق انجام شود.

استاندار یزد اضافه کرد: برای اینکه فعالیت های قرآنی در استان رونق پیدا کند یکی از اقدامات این است که طرح تربیت ۴ هزار حافظ قرآن به نیست ۴ هزار شهید استان یزد را برنامه ریزی کردیم.

فاطمی ادامه داد: شوراهای فرهنگی که بعضاً با تأخیر برگزار می شد تلاش کردیم همواره منظم برگزار شود ضمن اینکه شورای آموزش و پروش هم به جای هر ماه هر دو هفته یکبار برگزار می شود.

وی بیان کرد: در طول این مدت ارتباط با نخبگان و برگزیدگان جامعه را در رأس کار قرا دادیم و بالغ بر ۱۲۰ نشست نخبگانی در استان برگزار شد. در ماه مبارک رمضان با اقشار مختلف جامعه جلسه گذاشتیم و فقط در همین ماه رمضان بالغ بر ۶ هزار نفر در جلسات ما حاضر شدند و بیش از ۲۵۰ نفر از نمایندگان اقشار مختلف مردم در این جلسات مطالب موردنظرشان را ارائه دادند.

استاندار یزد تأکید کرد: دبیرخانه طرح سامان خانواده را تشکیل دادیم و قرارگاه جمعیت نیز در استان فعال شده و در حال پیش برد برنامه های خود است.

فاطمی تصریح کرد: یکی از دغدغه های ما حضور در شهرستان ها بوده و تاکنون هیچ جمعه ای نبوده که در یک بخش یا شهر یا شهرستان حاضر نشده باشیم و در کنار آن، به محلات شهر یزد نیز سر زده ایم و تلاش کردیم از نزدیک در جریان مشکلات مردم قرار بگیریم.

وی یادآور شد: موضوع مردمی سازی یارانه ها وقت بسیار زیادی از ما گرفت و در بین تمامی استان های کشور ما بی تنش ترین استان بوده است.

فاطمی اظهار داشت: در ایام نوروز امسال بالغ بر یک میلیون گردشگر وارد استان یزد شد و دستگاه ها تلاش بسیار کردند که سال متفاوتی باشد.

وی افزود: در جریان دو سیلی که در استان اتفاق افتاد، دستگاه ها کنار مردم بودند، در سیل اول اسکان مردم و تامین هزینه های مردم و پرداخت خسارات مردم انجام شد و در جریان سیل اخیر نیز علیرغم اینکه گستردگی اش خیلی زیاد بود، اسکان موقت را انجام دادیم و اکنون وارد مرحله ساخت و سازها و جبران خسارات می شویم.

استاندار یزد عنوان کرد: امروز تولید ناخالص استان یزد به بالای دو درصد رسیده این در حالی است که طی ۱۰ سال گذشته این عدد همواره زیر دو درصد بوده است. همچنین نرخ رشد اقتصادی استان در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال ۱۳۹۹ یعنی سال قبل از آن، ۵.۱۳ درصد رشد داشته و هفتمین استان کشور هستیم.

فاطمی بیان کرد: نرخ مشارکت اقتصادی استان یزد سال ۹۹، حدود ۴۵.۲ بوده و در سال ۱۴۰۰ به ۴۷.۸ رسیده و اولین استان کشور شدیم. همچنین نسبت اشتغال سال ۹۹ حدود ۴۰.۲ بوده و ششمین استان کشور بودیم و سال ۱۴۰۰ به ۴۲.۱ رسیده و بالاترین نسبت اشتغال کشور را داریم.

وی با بیان اینکه نرخ بیکاری نسبت به بهار گذشته چهار پله کاهش پیدا کرده، تأکید کرد: بیشترین کاهش نرخ بیکاری مردان را در بهار ۱۴۰۱ داشته ایم و نرخ بیکاری افراد ۱۵ تا ۲۴ سال بهار سال گذشته، ۳۲.۳ بوده در بهار ۱۴۰۱، به ۲۲.۸ است. همچنین نرخ بیکاری افراد ۱۸ تا ۳۵ سال بهار گذشته، ۲۲.۱۷ بوده بهار ۱۴۰۱، به ۱۵.۷ رسیده است و نرخ بیکاری زنان بهار گذشته، ۳۶.۱ بوده در بهار ۱۴۰۱، به ۲۶.۵ رسیده است.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه