فولاد مبارکه

ورود جدی فولاد مبارکه به حوزه معادن؛ یک تیر و دو نشان

ورود جدی فولاد مبارکه به حوزه معادن؛ یک تیر و دو نشان
کدخبر : 39079

شرکت‌ بزرگی نظیر فولاد مبارکه همانطور که در عرصه تولید ورق‌های فولاد در کشور و منطقه حرف اول را می‌زند به حوزه معادن وارد شده و در تلاش است تا خلأهای موجود را در صنعت فولاد کشور به ویژه در حوزه تأمین مواد اولیه با اکتشاف، استخراج و فرآوری سنگ آهن به خوبی پر کند.

 محمدجواد قائدی- شرکت‌ بزرگی نظیر فولاد مبارکه همانطور که در عرصه تولید ورق‌های فولاد در کشور و منطقه حرف اول را می‌زند به حوزه معادن وارد شده و در تلاش است تا خلأهای موجود را در صنعت فولاد کشور به ویژه در حوزه تأمین مواد اولیه با اکتشاف، استخراج و فراوری سنگ آهن به خوبی پر کند.

برنامه صنعت فولاد در کشور، تحقق افق ۱۴۰۴ برای تولید ۵۵ میلیون تن فولاد در کشور است که برای رسیدن به این افق بسترهای زیادی مورد نیاز است تا به این حجم از تولید برسیم. از طرفی تولید این حجم از فولاد، بسیار می‌تواند در پیشرفت اقتصاد و صنعت کشور تأثیرگذار باشد و از طرف دیگر بسترها و زیرساخت‌ها هنوز برای رسیدن به این افق آماده نیست.

امروز بخش زیرساخت‌های مورد نیاز برای تولید فولاد از مواد اولیه گرفته تا آب، گاز، برق، حمل‌نقل، قیمت‌گذاری، صادرات و... دارای چالش‌های زیادی است؛ چالش‌هایی که قسمت اعظم آن مربوط به سیاست‌گذاری بوده و قسمت زیادی از آن نیاز به سرمایه‌گذاری نیاز دارد. هم در عرصه سیاست‌گذاری و هم در عرصه سرمایه‌گذاری، حاکمیت نقش مهمی دارد و در عرصه سرمایه‌گذاری، تولیدکنندگان نیز می‌توانند نقش مهمی داشته باشند چرا که در صورت تولید این حجم از فولاد، در ابتدا این شرکت‌ها هستند که سود بیشتری را خواهند برد.

سرمایه‌گذاری صنایع؛ برای خروج از بحران

البته سرمایه‌گذاری‌ها در بسیاری از این عرصه‌ها نظیر آب، برق، حمل‌ونقل و... توسط شرکت‌هایی مانند فولاد مبارکه انجام شده است.

به طور مثال پروژه‌های ۴۰ هزارمیلیارد تومانی با مشارکت این شرکت و شرکت‌های دیگر برای توسعه زیرساخت‌ها در قالب طرح پیشرانان پیشرفت ایران در جریان است ولی باید بگوییم به خاطر کمبود بودجه‌های دولتی، نبود توسعه متوازن در زیرساخت‌ها، به‌روز نبودن آن‌ها و.... حجم سرمایه‌گذاری‌های موجود نمی‌تواند به طور فراگیر پاسخگوی نیاز آینده و حتی نیاز فعلی کشور باشد و دولت باید با تسهیل‌گری برای بخش خصوصی و افزایش بودجه‌های دولتی به بخش‌ زیرساخت‌های کشور نگاهی متفاوت‌تر انجام شود.

اکتشاف؛ گلوگاه اصلی در حوزه معادن

یکی از مشکلاتی که در زنجیره فولاد وجود دارد موضوع نبود توسعه متوازن در بخش زنجیره است. مثلاً امروزه بسیاری از تولیدکنندگان مواد اولیه، به خاطر گردش مالی مناسب و در دست داشتن منابع تأمین مواد اولیه، دست به ایجاد پلنت‌های فولادی و تولید محصولات مختلف زده‌اند تا به تعبیری، سود بیشتری را از این زنجیره کسب کنند.

در نتیجه تمرکزی که باید صرف اکتشاف برای رسیدن به منابع جدید سنگ‌آهن غنی در کشور می‌شده عملاً در جای دیگری هزینه شده است که این موضوع موجب ایجاد گلوگاه‌هایی در زنجیره فولاد شده و این گلوگاه‌ها با برخی از سیاست‌گذاری‌های نادرست به نقاطی بحرانی برای صنعت فولاد کشور تبدیل شده‌اند.

به همین خاطر شرکت‌ بزرگی نظیر فولاد مبارکه همانطور که در عرصه تولید ورق‌های فولاد در کشور و منطقه حرف اول را می‌زند و امروز ۱.۵ درصد از تولید ناخالص ملی و ۵درصد از تولید ناخالص ملی در بخش صنعت را محقق می‌کند به حوزه معادن وارد شده و در تلاش است تا خلأهای موجود را در صنعت فولاد کشور به ویژه در حوزه تأمین مواد اولیه با اکتشاف، استخراج و فراوری سنگ آهن به خوبی پر کند.

ایجاد اشتغال در سراسر کشور؛ بزرگترین مسئولیت اجتماعی

از طرفی رهبر معظم انقلاب در زمینه جایگزینی معادن به جای نفت منویات مهمی داشته‌اند که باید به آن توجه کرد و به این موضوع اشاره فرمودند که باید فراوری‌های لازم صورت گرفته و از مواد معدنی محصولات نهایی تولید شود و از خام‌فروشی جلوگیری شود. از طرف دیگر به طور مثال برای رسیدن به محصولات نهایی در حوزه معادن آهن، باید صنعت فولاد و به عبارتی زنجیره فولاد تقویت شود. این در حالی است که نه تنها ایشان، بلکه بسیاری از اقتصاددانان بزرگ دنیا، صنعت فولاد را یکی از صنایع پیشران در اقتصاد کشورها می‌دانند.

به همین خاطر است که بسیاری از کشورهای پیشرفته نظیر آمریکا، چین و... بزرگترین تولیدکنندگان فولاد در دنیا هستند. همچنین کشورهای صنعتی یا کشورهایی که از نظر اقتصادی در حال بزرگ شدن هستند در زمینه تولید فولاد سرمایه‌گذاری‌های زیادی انجام داده و می‌دهند.

کنار هم گذاشتن این چند نکته که بارها مورد تأکید رهبری قرار گرفته نشان می‌دهد که در صورت تحقق این نکات در بخش معادن می‌توانیم شاهد تأثیرات مهمی در اقتصاد کشور باشیم؛ چرا که به طور مثال همراه با رشد صنایع، ایجاد اشتغال که بزرگترین مسئولیت اجتماعی صنایع است محقق شده و وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم در کشور، از وضع حاضر شرایط قابل قبولی تبدیل می‌شود.

در همین راستا فولاد مبارکه برای عمل به نقش کلیدی خود در تحقق افق ۱۴۰۴ و برنامه‌ریزی‌های بلندمدتی که در زمینه اقتصاد مقاومتی و ایفای نقش شهروند شرکتی مسئولیت‌پذیر برای خلق آینده‌ای بهتر دارد در تلاش است تا در حوزه معادن فعالیت خود را بیشتر نموده و همانطور که تا امروز اشتغال‌زایی به وسعت ایران را در دستور کار خود قرار داده است با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از معادن کشور در مناطق محروم هستند اشتغال‌زایی در حوزه معادن را به نوبه خود در این مناطق و دیگر نقاط کشور به حد مطلوبی برساند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه