فولاد خراسان

تعهد فولاد خراسان به استانداردهای ایمنی

تعهد فولاد خراسان به استانداردهای ایمنی
کدخبر : 39498

حفظ سلامت و ارتقای ایمنی در معادن و صنایع معدنی از دغدغه‌‌‌های اصلی مدیران این صنایع به شمار می‌رود. برخی از شرکت‌ها به دلیل تعداد بالای پرسنل، همه روزه به بررسی وضعیت ایمنی و سلامت کارکنان می‌‌‌پردازند تا تعداد حوادث کاهش یافته و حوادث رخ داده، تکرار نشود. فولاد خراسان از برترین شرکت‌ها در حوزه مدیریت HSE به شمار می‌رود که طی سال‌های اخیر آمار حوادثشان در حال کاهش است.

به گزارش رصد اقتصادی ، ناصر فتحعلیان مدیر «بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست موسوم به HSE» مجتمع فولاد خراسان  از رعایت استاندارد‌‌‌های ایمنی در این مجتمع خبر داد و گفت: هر سازمانی برنامه و استراتژی‌‌‌های خاصی برای افزایش ضریب ایمنی دارد. به واسطه اینکه صنایع معدنی و فولادی به صورت مستقیم یا غیرمستقیم زیر نظر ایمیدرو فعالیت می‌کنند و ایمیدرو نیز روی مسائل ایمنی کار حساس است، تا جایی که مطلع هستم و ارتباطی که با سایر شرکت‌های معدنی و صنعتی دارم، در همه این صنایع واحد HSE مستقر شده ‌‌‌است.

در خود ایمیدرو نیز یک واحد به نام مدیریت « HSE » وجود دارد که به مسائل مربوط به بهداشت، ایمنی و محیط‌زیست نظارت می‌کند. شاخص‌‌‌های حوادث فردی مانند ضرایب شدت و تکرار حوادث تقریبا وضعیت ایمنی را در محیط کار مشخص می‌کنند. فتحعلیان افزود: یکی از مهم‌ترین روش‌های کنترل خطرات ایمنی، بهداشتی و زیست محیطی در محیط کار استقرار نظام‌‌‌های مدیریتی است، که در این زمینه می‌توان به ایزو 2018-45001 (سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی) و ایزو 2015 - 14001 (سیستم مدیریت زیست‌محیطی) اشاره کرد. نظر شخصی و کارشناسی من این است که در صنایع و معادنی که تحت نظر ایمیدرو فعالیت می‌کنند، استانداردهای ایمنی و بهداشتی رعایت می‌شود.

وی ادامه داد: فولاد خراسان از سال 1383 مراحل استقرار نظام‌‌‌های مدیریتی فوق را آغاز کرده و تاکنون موفق به تمدید و حفظ این نظام‌‌‌ها شده است. خوشبختانه میزان حوادث در محدوده قابل قبول است. هیچ صنعتی بدون حادثه نیست، حتی یک کارخانه کوچک نیز همواره تعدادی حادثه ثبت شده دارد. آمار فولاد خراسان در چند سال اخیر بسیار رضایت‌بخش بوده‌‌‌ و خوشبختانه حوادث شدید از قبیل نقص یا قطع عضو نداشتیم. اما به عنوان یک کارشناس ایمنی هیچ‌گاه ادعای این موضوع را نداریم که همه چیز کامل است چون ممکن است با نقص یک دستگاه یا اشتباه فردی، تمام معادلات به هم بریزد و حادثه رخ دهد.

ابزارهای کاربردی آموزش و فرهنگ‌‌‌سازی

فتحعلیان با اشاره به این موضوع که آموزش مهم‌ترین ابزار فرهنگ‌‌‌سازی در مسیر افزایش ضریب ایمنی است، افزود: در هر جایی اصل و پایه ایمنی، «تعهد مدیریت» است. وقتی تعهد مدیریت وجود داشته باشد، می‌توان با اجرای برنامه‌‌‌های آموزشی، تشویق و ترغیب پرسنل به رعایت نکات ایمنی و... در خصوص «HSE» فرهنگ‌سازی کرد. این‌‌‌ها علوم و اصول حفظ ایمنی در دنیاست. یکی از مهم‌ترین ارکان فرهنگ‌‌‌سازی آموزش است و آموزش اثرگذارترین روش برای فرهنگ‌‌‌سازی است.

دوره‌‌‌های آموزشی بدو استخدام و بازآموزی‌‌‌ها روی کاهش حوادث تاثیرگذار هستند. مدیر« HSE» مجتمع فولاد خراسان عنوان کرد: طی سال‌های اخیر برخی از پرسنل فولاد خراسان بازنشسته شده و افراد جدید استخدام شده‌اند. در این مواقع اهمیت آموزش چند برابر می‌شود. به همین منظور برنامه‌‌‌ریزی کاملی برای آموزش صورت گرفته ‌‌‌است. علاوه بر آموزش‌‌‌های اولیه و بازآموزی‌‌‌ها، آموزش‌‌‌های (OJT) داریم که رو در رو انجام می‌‌‌پذیرد.

در بازرسی‌‌‌های روزانه چنانچه بازرسان ایمنی به شرایط یا اعمال نا‌ایمن برخورد کنند، بلافاصله در محل به صورت چهره به چهره خطرات مربوطه و راه‌‌‌های پیشگیری از آن را به پرسنل آموزش می‌دهند. وی در پاسخ به این سوال که آمار حوادث فولاد خراسان در سال‌های اخیر به چه صورت بوده است؟ گفت: در مبحث ایمنی حوادث به چهار دسته تقسیم می‌شود. دسته اول حوادث خیلی شدید که شامل فوتی، نقص عضو و قطع عضو هستند. حوادث شدید که باعث دوری شخص از کار به مدت 3 روز یا بیشتر خواهد شد. به عنوان مثال شخص آسیب دیده بعد از یک شکستگی نیاز به یک ماه استراحت دارد و با تکمیل دوره درمان به خوبی و در صحت و سلامت به کارخانه بازمی‌گردد.  فتحعلیان ادامه داد: حوادث جزئی دسته سوم از حوادث هستند که اصطلاحا روز از دست رفته ندارند. مثلا یک بریدگی یا جراحت یا سوختگی جزئی که سرپایی مداوا می‌‌‌شوند و همان روز به محل کار برمی‌‌‌گردند. دسته چهارم شبه‌‌‌حوادث هستند که در اصطلاح عامیانه به «حوادث به خیرگذشته » نیز معروف هستند. بنا بر قانون هانریش، 300 شبه حادثه، 30حادثه جزئی، 10حادثه شدید و یک حادثه خیلی شدید خواهیم داشت. ما در فولاد خراسان طی سال‌های گذشته حادثه خیلی شدید نداشته‌‌‌ایم. در سال گذشته چند حادثه داشته‌‌‌ایم که شدیدترین آنها ضرب دیدگی یا کوفتگی در ناحیه پا بوده است. ضمنا پس از بروز هر حادثه کمیته‌‌‌ای متشکل از متخصصان امر تشکیل و در خصوص راه‌‌‌های پیشگیری از وقوع مجدد آن بحث و بررسی می‌کنند.

مدیر«HSE» مجتمع فولاد خراسان در پایان به برنامه‌‌‌ریزی سالانه این مجتمع برای حفظ استانداردهای ایمنی اشاره و ابراز داشت: در ابتدای هر سال در کمیته عالی شرکت فولاد خراسان که با حضور مدیرعامل، قائم‌مقام، معاونان و مدیران شرکت برگزار می‌شود، هدف‌گذاری صورت می‌گیرد، برنامه مشخص تدوین  و استراتژی‌‌‌های موردنیاز مشخص می‌‌‌شوند. مورد دیگر گشت‌‌‌های VIP است که نواحی مختلف شرکت از بعد بهداشتی، ایمنی و زیست محیطی مورد ممیزی قرار می‌‌‌گیرند. کلیه این برنامه‌‌‌ها ابتدای هر سال در کتابچه‌‌‌ای با عنوان «اهداف و سیاست‌های پیشگیری از حوادث فردی در مجتمع فولاد خراسان» تدوین می‌شود و بر اساس این کتاب اقدام به اجرای برنامه‌‌‌ها می‌‌‌کنیم.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه