مدیرعامل سیمان آبیک اعلام کرد :

سیمان نیازمند بازنگری در نرخ گذاری

 سیمان نیازمند  بازنگری در نرخ گذاری
کدخبر : 4618

سیمان یک کالای استراتژیک برای توسعه کشورها است و نرخ گذاری و نحوه توزیع سیمان کنونی به این صنعت لطمه بسیاری وارد کرده است.

به گزارش رصد اقتصادی ، مهندس علی اصغر گرشاسبی ، مدیرعامل شرکت سیمان آبیک امروز سه شنبه 14 بهمن ماه در بازید خبرنگاران از کارخانه سیمان آبیک و در نشست خبری اعلام کرد:  سهم سیمان در قیمت تمام شده ساخت مسکن 2 درصد و در سازه‌های بتنی حدود ۳ درصد است .اگر هزینه ساخت هر متر مربع ساختمان  ۲ میلیون تومان درحال حاضر باشد سهم سیمان از هزینه ساخت حدود ۴۰ هزار تومان است. 

مدیر عامل سیمان آبیک خبر داد:در صنعت سیمان با دو تا مشکل جدی که در کشور ایجاد شده مواجه هستیم یکی کم شدن پروژه های عمرانی و حوزه ساخت و ساز مسکن اما با برنامه بلند مدتی که تدوین کرده ایم امیدوارم این روند رو به رشد کامل شود البته در سالهای گذشته میزان بهره گیری از ظرفیت های ایجاد شده حدود ۶۰ درصد بود که امسال با توجه به تغییرات و صادرات امیدواریم به حدود ۷۵ درصد ظرفیت دست پیدا کنیم و باید بگویم در حدود ۲۵ درصد ظرفیت تولید بلا استفاده مانده است و با توجه به ظرفیت استفاده نشده می طلبد بخش‌های مختلف کشور فعال تر شوند.

گرشاسبی افزود: سیمان آبیک با قدمت نیم قرن از سال ۱۳۴۸ بنا گذاشته شده که با ظرفیت ۳۵۰۰ تن در خط یک بوده و با ورود خط دوم به ۷۵۰۰ تن ظرفیت رسید و بعد ازآن فعالیتش را برای تامین سیمان به عنوان یک کالای استراتژیک که مستقیما به فعالیت های زیرساختی برای توسعه کشور دارد کار خود را تداوم داد و در سال ۸۴ با توجه به افزایش میزان نیاز کشور تولید خود را افزایش داد و همچنین با توجه به نیاز در استان های همجوار تولید خط یک را به 8500 تن افزایش داد و با راه اندازی خط دوم با ظرفیت ۸ هزار تومان و در مجموع ۱۶ هزار و ۵۰۰ تن ظرفیت ایجاد نمود و به بزرگترین واحد تولید سیمان تبدیل شد.

این شرکت وابسته با بزرگترین هلدینگ سیمانی ایران و چهاردهمین در دنیا است این کارخانه زیر مجموعه هلدینگ سیمان فارس و خوزستان و سیمان تامین که هر دو وابسته به مجموعه شستا می باشند است که این مجموعه با بیش از ۱۷ کارخانه یکی از مهم ترین مجموعه تولیدکنندگان سیمان کشور است. خوشبختانه اقدامات بسیار خوب و موثری در این مجموعه انجام شده است امسال که سال رونق تولید است ما در بخش صنعت سیمان به صورت ویژه  تلاش کردیم که با تمام وسایل در راستای رونق تولید حرکت کنیم.

وی ادامه داد: خوشبختانه تولید در ۹ ماهه ابتدای سال 32 درصد رشد کرده که رقم قابل توجهی است و در کنار آن به بحث صادرات نیز که یکی از اصول اقتصاد مقاومتی پرداخته ایم و بیش از دو و نیم برابر صادرات محصولات افزایش پیدا کرده است.

مدیر عامل سیمان آبیک  اعلام کرد : ما امسال رشد ده برابری سود خالص شرکت را داشتیم و امیدواریم بتوانیم در پایان سال رشد خوبی را برای سهامداران داشته باشیم و سود مناسبی رو توزیع کنیم. در مجموع صنعت سیمان به رشد مثبتی دست پیدا کرده این صنعت سابقه ۸۶ ساله در کشور دارد و امروز ظرفیت ۸۷ میلیون تن در سال رسیده است. علاوه بر اینکه نیاز داخل را کاملاً پوشش می‌دهیم مازاد داخل هم داریم و روی بحث صادرات هم تکیه داریم البته در سالهای اخیر ما در مسائل منطقه که پیش آمد دچار کاهش صادرات شده ایم اما امسال دوباره خوشبختانه صادرات رونق گرفته و ۱۵ میلیون تن صادرات داشتیم.

گرشاسبی ادامه داد: در دهه شصت و هفتاد با کاهش میزان تولید مواجه بودیم کمبود سیمان موجب شده بود که پروژه‌های مهم به درستی دنبال نشود و در آن زمان قوانین تصویب شد که هم به لحاظ قیمت گذاری و مدل توزیع به صورت مناسب آن زمان انجام شود و متاسفانه در فضای کنونی که تولید سیمان بیشتر شده همان قوانین در حال اجراست و علیرغم تلاش مستمر متولیان صنعت سیمان نحوه مدیریت بازار و قیمت گذاری به همان منوال ادامه پیدا کرده و به صنعت سیمان لطمه وارد کرده است و این موضوع دو اثر بسیار سوء دارد یکی باعث شده که کالای سیمان یک کالای بسیار بی ارزش شود و در بهترین شرایط در مقایسه با کالاهای دیگر بسیار ارزان تر فروخته می شود در مقایسه با سرمایه‌گذاری کلان و تجهیزاتی که مستقر شده این مبلغ بسیار ناچیز است.

در کشورهای منطقه  قیمت هر تن سیمان حدود ۷۰ دلار است این عدد در مقایسه با داخل کشور حدود ۲۰ دلار است که فروخته می شود از طرفی هزینه حمل سیمان نسبت به خود کالا حدود ۳۰ تا ۴۰ درصد مبلغ می باشد همچنین در مجموع برای صادرات باید بیش از دو برابر مبلغ خود سیمان هزینه کنیم تا در مبادی صادراتی بتوانیم کالا رو برای صادرات ارائه کنیم عملا ما منابع اصلی کشور را استفاده می کنیم و در واقع هزینه می‌شود و سود عاید کشورهای اطراف می گردد.

اگر بتوانیم قیمت داخل را اصلاح کنیم می‌توانیم وضعیت سیمان را سامان بدهیم و این موضوع می‌تواند در این صنعت تاثیرگذار باشد .یکی دیگر از موضوعات اشتغال است که خوشبختانه با تمام مشکلاتی که این صنعت داشته و بیکاری معضلی بوده که در تمام بخش های کشور وجود داشته مجموعه های سیمان اشتغال مناسبی رو ایجاد کرده و هیچ گونه تعدیل نیروی در صنعت سیمان در سال گذشته نداشتند وتوانستیم شغل پایدار برای کشور ایجاد کنیم .

وی همچنین اظهر داشت: سرمایه گذاری صنعت سیمان با توجه به کاهش سود شرکت های سیمانی که ریشه آن برمی گردد به قیمت‌گذاری سیمان در واقع از این سرمایه‌گذاری صورت گرفته استفاده می کنیم و دایم مستهلک می شود و متاسفانه جایگزینی مناسبی برای آن انجام نمی‌شود و این یک مخاطره بزرگ برای کشور است.

گرشاسبی در پایان اظهار امیدواریم کرد که تغییرات مثبتی در رونق ساخت و ساز ایجاد شود و تحولی در صنعت سیمان رو ببینیم و شاهده روزهای بهتری در صنعت سیمان باشیم.

 

WhatsApp Image 2020-02-03 at 10.16.32

 




 


 



 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه