در شورای مشترک مدیران سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران مطرح شد:

توانمندسازی صادراتی بنگاه‌های کوچک و متوسط

توانمندسازی صادراتی بنگاه‌های کوچک و متوسط
کدخبر : 4673

نشست شورای مشترک مدیران سازمان توسعه تجارت ایران و سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران در محل سازمان توسعه تجارت ایران با هدف بررسی چارچوب تفاهم‌نامه همکاری این دو سازمان به منظور توانمندسازی صادراتی بنگاه‌های کوچک و متوسط برگزار شد.

 به گزارش رصد اقتصادی به نقل از توسعه تجارت ایران ،  حمید زادبوم، معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در این نشست که با حضور مدیران ارشد دو سازمان برگزار شد، با تبریک به مناسبت فرا رسیدن ایام مبارک دهه فجر و پیروزی انقلاب اسلامی ایران، ضمن ویژه برشمردن شرایط حال حاضر کشور و تاکید بر نقش و جایگاه صنایع کوچک و متوسط در رونق تولید، صادرات و ضرورت بین‌المللی‌سازی و کمک به افزایش رقابت‌پذیری آنها، انعقاد تفاهم‌نامه سازمان توسعه تجارت ایران با سازمان صنایع کوچک و شهرک‎های صنعتی ایران را با اهمیت توصیف کرد.
 

وی افزود: ظرفیت‌های سازمان توسعه تجارت ایران از جمله حضور این سازمان به عنوان نماینده وزارت صنعت، معدن و تجارت در کمیسیون‌های مشترک و کمیته‌های تجاری، حضور در پروژه‌های تجاری خارج از کشور، وجود رایزنان بازرگانی در این سازمان و  مواردی از این دست می‌تواند به ارتقای صادرات واحدهای تولیدی صنعتی مستقر در سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی کمک کند.


معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران اظهار داشت: توانمند‌سازی بنگاه‌های کوچک و متوسط کشور برای حضور در عرصه‌های بین‌المللی با استفاده از هم‌افزایی و اشتراک‌گذاری منابع و ظرفیت‌های طرفین در قالب همکاری مشترک برای افزایش توان رقابت‌پذیری و بین‌المللی‌سازی آنها با اولویت واحدهای مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی کشور امری ضروری است.


زادبوم اضافه کرد: کارگروه توسعه صادرات با الگوگیری از ستاد تنظیم بازار پیگیرحل مشکلات صادرکنندگان و حل و فصل مسائل صادرات بنگاه‌ها است.

 در ادامۀ این نشست مشترک، محسن صالحی‌نیا، معاون وزیر صمت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از فعال بودن 80 درصد، یعنی بیش از 35 هزار واحد تولیدی از 45 هزار واحد تولیدی موجود در شهرک های صنعتی خبر داد و بیان داشت:  واحدهای کوچک در قالب خوشه‌های صنعتی ساماندهی شده و تاکنون 100خوشه به بهره‌برداری رسیده است و در تلاش هستیم با رفع ساختاری مشکلات واحدهای صنعتی در زمینه زیرساخت، نقدینگی و... به توسعه بازار این واحدها کمک کنیم.


وی با تاکید بر مشارکت سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران در ارتقای کیفیت و توان صادراتی واحدهای صنعتی و طبقه بندی آنها و برنامه ریزی برای ارتقای کیفیت محصولات افزود:  با خوشه‌بندی واحدهای صنعتی و تولیدی، این واحدها را به سمت صادرات سوق دادیم و تلاش داریم با توجه به زیرساخت‌هایی که فراهم شده است، ظرفیت‌های صادراتی واحدهای صنعتی بیشتری را در شهرک‌ها فعال کنیم.


لازم به توضیح است، ارائه الگو و پیاده‌سازی برنامه "ارزیابی آمادگی برای صادرات" صنایع کوچک و متوسط، کمک به تدوین مدل و پیاده‌سازی رتبه‌بندی  بنگاه های کوچک و متوسط کشور، ارتقای توان رقابت‌پذیری و توانمند‌سازی صنایع کوچک و متوسط با استفاده بهینه از منابع و ظرفیت‌های طرفین و تقویت آنها، همکاری برای فعال‌سازی ظرفیت‌های بالقوه بنگاه های کوچک و متوسط ازطریق شناسایی و حمایت از واحدهای خوش‌آتیه و اولویت دادن به واحدهای صنعتی دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها برای ارائه محصولات دانش‌بنیان و خدمات فنی و مهندسی صادراتی، از جمله اهداف اصلی این تفاهم‌نامه همکاری است.




 
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه