حمید زادبوم در نشست تبیین توسعۀ تجارت در شهر فرودگاهی امام خمینی (ره) اعلام کرد:

برنامه ریزی برای تبدیل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به مرکز صادرات

برنامه ریزی برای تبدیل شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به مرکز صادرات
کدخبر : 4710

معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت ایران در نشست تبیین توسعۀ تجارت در منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی (ره)، با بیان اینکه مقرر شده است در شهر فرودگاهی امام خمینی(ره)، علاوه بر عملیات پروازی، فعالیت اقتصادی نیز انجام شود گفت: می‌توان در آینده، این منطقه را یکی از مراکز مهم واردات و صادرات دانست.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از روابط عمومی سازمان توسعه تجارت ایران ، حمید زادبوم در نشست معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) اظهار داشت: باید برای ارتقای چنین مناطق مهمی که مرکز تلاقی انواع گونه‌های حمل و نقلی است و در نوک پیکان تجارت خارجی کشور قرار دارد، تلاش کرد.


وی افزود: برخی فکر می کنند مناطق آزاد محلی برای واردات هستند؛ در حالی که آمار مناطق آزاد و ویژه اقتصادی نشان می‌دهد که صادرات در آنها از واردات بسیار بیشتر است.
معاون وزیر صمت و رئیس کل سازمان توسعه تجارت با تاکید بر اینکه منطقه آزاد شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) باید به مرکز صادرات تبدیل شود، ادامه داد: با هدفگذاری ۳ تا ۵ ساله باید منطقه آزاد و ویژه اقتصادی شهر فرودگاهی امام خمینی(ره) به مرکز صادرات تبدیل شود؛ به خصوص که دسترسی به چند آزادراه، شبکه ریلی و حمل و نقل هوایی بین‌المللی را نیز دارد.


زادبوم در تشریح آمار تجارت خارجی کشور در 10 ماهۀ سال جاری عگفت: صادرات در ۱۰ ماهه امسال، به رقم ۳۵ میلیارد و ۵۰۰ میلیون دلار رسید و واردات نیز ۳۶ میلیارد و ۱۰۰ میلیون دلار برآورد شد که نشان‌دهندۀ 72 میلیارد دلار حجم تجارت خارجی کشور است. همچنین مجموع وزن صادرات و واردات طی دورۀ مذکور به ۱۴۵ میلیون تن رسیده است.


وی با تاکید بر اینکه ارز حاصل از صادرات باید به واردات کالاهای اساسی و واسطه‌ای اختصاص یابد، تصریح کرد: ۷۰ درصد واردات کشور کالای واسطه‌ای برای تولید و ۱۰ تا ۱۵ درصد کالای سرمایه‌ای است. واردات کالای واسطه‌ای، حتی کالاهای ممنوعه در مناطق آزاد، با هدف تولید و ایجاد ارزش افزوده آزاد بوده و نیاز به ثبت سفارش ندارد، به این شرط که کالای تولید شده بلافاصله از همان منطقه آزاد صادر شود.


معاون وزیر صمت و ریاست کل سازمان توسعه تجارت ایران، با اشاره به رشد  20 درصدی صادرات به لحاظ وزنی در سال 98 نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزود: از نظر ریالی این نسبت ۳ درصد منفی بوده است چون از سال گذشته تاکنون ارزش کالاهای صادراتی در گمرک ۳۰ درصد کاهش داشت که اگر این اتفاق نمی‌افتاد از نظر ریالی نیز صادرات ما در سال جاری نسبت به سال گذشته از رشد ۲۰ درصدی برخوردار می‌شد.


زادبوم در پایان عنوان کرد: با توجه به محدودیت صادرات نفت تنها می‌توانیم آن میزانی را وارد کنیم که ضرورت دارد و بنابراین باید تمام تلاش را نسبت به صادرات غیر نفتی معطوف کرد. 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه