راه‌اندازی پروژه ۵ میلیون تنی سنگان در سال آینده

راه‌اندازی پروژه ۵ میلیون تنی سنگان در سال آینده
کدخبر : 6497

از آنجایی که در سال ۹۸ بزرگ‌ترین چالش بسیاری از فولادسازهای کشور، تامین سنگ آهن بود از این رو فولاد مبارکه و سایر فولادسازهای کشور با توجه به ظرفیت خطوط تولید خود در پی دریافت سهمیه‌ای هستند که وزارت صمت برای آنها از محل معادن اختصاص خواهد داد.

به گزارش رصد اقتصادی و  به نقل از دنیای اقتصاد، کار زیربنایی برای فولاد مبارکه این است که در مسیر معدن و توسعه اکتشافات معدنی گام بردارد و برای معادن جدیدی که در دستور کار دارد، جاده‌های دسترسی و تاسیسات انتقال برق و آب ایجاد کند.

 

این برنامه‌ها و فعالیت‌ها درازمدت و زیربنایی هستند و ممکن است دو تا سه سال زمان نیاز داشته باشند، اما فولاد مبارکه را در تامین سنگ‌آهن به امنیت خواهد رساند. در هر صورت کار تولید و تامین ورق موردنیاز صنایع کشور نباید بر زمین بماند. از این رو این غول فولادی برای سال ۹۹ عمده سنگ موردنیاز شرکت را از طریق سهمیه و خرید از معادن کوچک و ذخیره‌های موجود در گوشه و کنار کشور و از طریق معادن خصوصی و نیمه خصوصی تامین خواهد کرد.

 

در این زمینه شاخص ترین و بارزترین مورد، پروژه  سنگان است؛ طبق برنامه‌ریزی‌های قبل، مقرر بود تا آخر امسال پروژه ۵ میلیون تنی سنگان به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین واحدهای کنسانتره‌سازی کشور به بهره‌برداری برسد، اما متاسفانه به علت شیوع ویروس کرونا و براساس تصمیم فرمانداری محل، بیشتر واحدهای معدنی این منطقه موقتا تعطیل و این کار به سه ماهه ابتدای سال ۹۹ موکول شد.

 

به گفته حمیدرضا عظیمیان مدیر عامل فولاد مبارکه، با توجه به مقدار ذخیره‌ای که از ابتدای سال داشتیم، به‌طورکلی فولاد مبارکه از برنامه تولید و فروش عقب نیفتاده است ولی برای سال ۹۹ با توجه به کمبود مواد اولیه در سال ۹۸ و قطع ۴۰ تا ۵۰ روزه گاز با مشکلاتی مواجه خواهیم شد. البته با مساعدت‌هایی که مقرر است در بخش سنگ‌آهن انجام شود، تلاش فولاد مبارکه بر آن است، تا این کمبودها کمتر به سال۹۹ منتقل شود.

 

بر این اساس، با توجه به رشد تقاضا در کشور رویکرد فولاد مبارکه در این شرایط تلاش برای تامین حداکثری نیاز بازار داخل است. این در حالی است که دولت همواره تاکید دارد که این رشد تقاضا در بازار ایران در همه قسمت‌ها کنترل شود تا به افزایش بی رویه قیمت‌ها منجر نشود. فولاد مبارکه با هماهنگی دولت و برای تامین هزینه‌های ارزی خود، صادرات بخشی از محصولات را با اولویت تامین بازار داخل در دستور کار دارد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه