مهرداد ناجی، مدیر عامل شرکت فولاد میانه خبر داد:

افزایش سه برابری اشتغالزایی میانه با پیشرفت کارخانه فولادسازی

افزایش سه برابری اشتغالزایی میانه  با پیشرفت کارخانه فولادسازی
کدخبر : 7267

مهرداد ناجی، مدیرعامل شرکت فولاد میانه، با اشاره به نقش فولاد میانه در راستای دستیابی به توسعه پایدار، گفت: با تکمیل کارخانه ذوب و فولاد سازی اشتغالزایی میانه به سه برابر افزایش می یابد .

مهرداد ناجی در گفتگو با خبر نگار رصد اقتصادی، با بیان اینکه کارخانه احیای مستقیم ( تولید آهن اسفنجی ) فولاد میانه با تکنو لوژی ایرانی < پرد > فعالیت خود را آغاز کرده است گفت : کارخانه تولید آهن اسفنجی در مهر ماه سا 96 با ظرفیت سالانه 800 هزار تن فعالیت خود را آغاز کرد .

 

مدیر عامل شرکت فولاد میانه افزود : این کارخانه با هدف تولید خوراک کارخانه های  فولاد ،گندله حاصل از سنگ آهن را از طریق احیا و با روش تکنولوژی پرد (PERED) که یک روش ایرانی است، به آهن اسفنجی تبدیل می کند . این طرح کمک می کند تا زنجیره تو لید فولاد میانه که در سال های گذشته با مشکل مواجه بود به سمت توازن پیش برود .

 

ناجی با بیان اینکه شرکت فولاد میانه یکی از چهار طرح پرد به عنوان طرح احیای ایرانی است ، ادامه داد : رایج ترین روش برای احیای آهن اسفنجی روش « میدرکس» است.به گفته وی ، اصول اساسی فرآیند میدرکس منطبق بر چهار چوب اصلی سایر روشهای احیاء مستقیم یعنی عبور گاز احیایی از روی بستر سنگ آهن به صورت گندله و احیای سنگ آهن به آهن اسفنجی توسط حذف اکسیژن موجود در سنگ آهن است.ناجی ابراز داشت : در این روش مکانیزم تولید گاز احیایی بر پایه استفاده از احیائی (CO و H2  ) تولید شده در درون کوره احیا استوار شده است .

 وی با بیان اینکه بهره برداریی از واحد های احیاء مصادف با اوایل انقلاب با شکوه اسلامی در کشور شد ، اظهار داشت : به موجب آن شاهد عدم پشتیبانی این نکنولوژی به کارخانه های ایران شدیم و این شرایط حدود 10 سال به طول انجامید  تا اینکه سرانجام مهندسین و متخصصان ایرانی تصمیم گرفتند چند روش احیای آهن اسفنجی را ادغام و روش «پرد» را ابداع و در کشور آلمان به نام ایران ثبت کنند .

 

ناجی تصریح کرد: بعد از این اتفاق،چهار کارخانه در دستور ساخت و اجرا قرار گرفتند که کارخانه های مجتمع فولاد میانه، فولاد شادگان، نی ریز و فولاد بافت را شامل می شود که خوشبختانه از نیمه دوم سال ٩٦ کارخانه راه اندازی شد و مزایای بسیار خوبی را در مقایسه با روش میدرکس حاصل کرد.

وی با بیان اینکه هرروش و ایده جدید بدون شک مشکلات خاص خود را دارد، اضافه کرد: با کمک مهندسین و متخصصین ایرانی در جهت رفع موانع و مشکلات این روش برآمدیم که با نتایج خوبی همراه شد.

مدیر عامل شرکت میانه، کاهش مصرف انرژی و کاهش آلایندگی زیست محیطی را از جمله اهداف شرکت ها و مجتمع های صنعتی عنوان کرد و گفت : یکی از مزایای ویژه روش پرد این است که مقدار گاز دی اکسید کربن و گازهای گلخانه ای به مراتب از سایر روش ها بسیار کمتر تولید می کند ضمن  آنکه با مصرف انرژی کمتری همراه است.

ناجی در ادامه به نقش فولاد میانه در راستای دستیابی به توسعه پایدار اشاره کرد و افزود: میانه دومین شهر بزرگ آذربایجان شرقی است و در چند سال گذشته به دلیل بازار اشتغال ضعیف با رشد منفی مواجه بود. باید گفت یکی از دلایل اجرای این طرح در این منطقه، توجه به بحث اشتغالزایی بود تا آذربایجان شرقی و شمال غرب کشور به توسعه بیشتری دست یابند.

 

وی اضافه کرد: با راه اندازی این طرح حدود٤٥٠ نفر در قسمت احیا به طور مستقیم مشغول فعالیت شدند و طی سال های فعالیت این کارخانه، بخش های حمل و نقل، هتل، فروشگاه ها و ... در جهت مثبت جهش یافتند.

مدیر عامل شرکت فولاد میانه ، یادآور شد: بدون شک با پیشرفت این طرح؛ آمار و ارقام به خصوص در حوزه اشتغالزایی حدود سه برابر رشد خواهد یافت، هم اکنون خوشبختانه رشد منفی در شهر میانه طی اجرای این طرح متوقف شده است و پیش بینی می شود با تکمیل این کارخانه و زنجیره تولید آن در میانه شاهد توقف بیکاری باشیم.

وی در ادامه به فاکتورهای احداث کارخانه ها اشاره کرد و گفت: یکی از اصلی ترین فاکتور های احداث و راه اندازی کارخانه ها، نزدیک بودن به معادن است چرا که این مهم نقش بسزایی در کاهش هزینه های تولید و حمل و نقل دارد.

 

هم چنین ناجی افزود: از آنجایی که هدف از احداث مجتمع فولاد میانه صرفا اقتصادی نبود و با هدف اشتغالزایی این کارخانه در این شهر احداث شد بر همین اساس یکی از مشکلات رایج این کارخانه دور بودن از معادن است که مشکلات آن با افزایش هزینه های تولید، حمل و نقل و وابستگی به هزینه های ریلی و ... ظهور و بروز کرد.

ناجی بیان داشت : در تلاش هستیم با جایگزین کردن حمل ونقل های جاده ای به ریلی ، بین 30 تا 40 درصد هزینه ها را کاهش دهیم.

وی به فعالیت کارخانه های فولاد سازی در منطقه آذربایجان اشاره کرد و گفت : کارخانه 550 هزار تنی فولاد آذربایجان حدود 18 سال است که در حال بهره برداری  است و کیفیت میلگرد فولاد آذربایجان به دلیل دارا بودن تکنولوژی خوب در کشور سرآمد است.مدیر عامل شرکت فولاد میانه افزود : همچنین کارخانه احیا نیز با ظرفیت 800 هزار تن تولید آهن اسفنجی را در دستور کار خود قرار داده است . انتظار می رود پس از راه اندازی کارخانه فولاد سازی ، زنجیره فولاد سازی در این منطقه تکمیل شود.

 

وی خاطر نشان کرد : خوشبختانه در مدت کمتر از 4 ماه کارخانه با ظرفیت نامی (بیش از 105 تن در ساعت) و تولید روزانه (2400 تن) توانست در کمتر از 6 ماه اول در این حوزه به رکورد دست یابد.

بر اساس این گزارش ؛ مجتمع فولاد میانه شامل دو بخش احیا و ذوب است که قسمت ذوب به روش کوره قوس در حال ساخت بوده ولی قسمت احیا از نیمه دوم سال 1396 در حال تولید می باشد. گفتنی است احیا مستقیم در این کارخانه به روش PERED صورت می گیردو تا به امروز توانسته عنوان پربازده ترین و بهترین طرح پرد را  به خود تخصیص  دهد.

 

محصولات تولید شده در فولاد میانه با تکیه بر تکنولوژی و علوم روز دنیا ، کیفیت برتر، کاهش هزینه های مصرفی ،کاهش انرژی مورد نیاز جهت تولید محصولات فولادی ، دستیابی به علوم روز و ارتقاء دانش فنی کارکنان از جمله مهمترین اهداف سازمانی مجموعه است. فولاد میانه تا کنون موفق به اخذ گواهی و تقدیر نامه هایی از بخش های مختلف شده است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه