نخستین گام برای تحقق «جهش تولید» در منطقه ویژه اقتصادی لامرد برداشته شد

نخستین گام برای تحقق «جهش تولید» در منطقه ویژه اقتصادی لامرد برداشته شد
کدخبر : 8292

بزرگ‌ترین کارخانه تولید شمش آلومینیوم ایران در منطقه ویژه اقتصادی لامرد امروز به دستور رئیس جمهور به بهره‌برداری رسید؛ به این ترتیب، نخستین گام برای تحقق «جهش تولید» در منطقه ویژه اقتصادی لامرد برداشته شد.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از فلزات آنلاین ، آیین افتتاحیه با حضور رحمانی وزیر صنعت معدن و تجارت، خداداد غریب پور رئیس هیئت عامل ایمیدرو و اسماعیلی معاون امور معادن و صنایع معدنی وزیر برگزار شد.

 

این مجتمع به دلیل داشتن امکانات جانبی،  آندسازی، اسکله اختصاصی و تکنولوژی 430 کیلوامپر و همچنین سیستم منحصربه‌فرد مهار آلودگی متمایز از تمامی واحدهای مشابه کشور است.

 

با بهره‌برداری از طرح آلومینیوم جنوب، ظرفیت تولید آلومینیوم کشور به 785 هزار تن می‌رسد و مقام ایران از نظر تولید این محصول در سطح منطقه از رشد مطلوبی برخوردار خواهد شد.

 

برای ساخت و تجهیز این مجتمع بزرگ تولیدی 1.2 میلیارد دلار (یک و دو دهم میلیارد دلار) هزینه شده و با استفاده از فناوری‌های نوین در طراحی و ساخت آن همه سازوکارهای متناسب با حفظ محیط زیست در نظر گرفته شده است.

لازم به ذکر است شرکت سرمایه‌گذاری غدیر ۵۱ درصد و سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو) نیز ۴۹ درصد سهام این کارخانه را در اختیار دارند. ایمیدرو علاوه بر مشارکت در این پروژه عظیم تولید آلومینیوم، نقش اساسی و برجسته‌ای در ایجاد زیرساخت‌ها داشته است.

 

همچنین با پیگیری‌های مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی لامرد با توجه به شرایط مساعد برای فرآوری شمش مذاب تولید شده این کارخانه از مدت‌ها قبل رایزنی‌هایی برای جذب سرمایه‌گذار و توسعه صنایع پایین‌دست آلومینیوم به عمل آمده است تا افزون بر 130 هکتار از اراضی میزبان انواع صنایع پایین‌دستی آلومینیوم باشد.

بر اساس یکی از طرح‌های توسعه‌ای این شرکت که در مرحله انعقاد قرارداد است، تولید ورق آلومینیومی و آلیاژ با ضخامت 0.2 تا سه میلی‌متر در دستور کار است که تا پایان سال جاری به مرحله ساخت‌وساز می‌رسد. تولید پروفیل رنگی به ظرفیت 40 هزار تن و انجام فعالیت‌های تولیدی در خوشه‌های صنعتی زیرشاخه آلومینیوم از دیگر برنامه‌هایی است که به زودی در این مجتمع به مرحله عملیاتی می‌رسند.

 

هم اینک حدود 40 دیگ در دو سالن این مجتمع  وارد مدار شده که محصول آن شمش آلومینیوم بوده و در صنایعی نظیر تیوب آلومینیومی، کرکره، سقف کاذب، در و پنجره دو جداره، بازیافت ضایعات، رینگ خودرو، فویل، کامپوزیت، پیستون  و سرسیلندر، سیم و کابل، پارچه نسوز، قوطی بسته‌بندی، انواع پروفیل، پیچ و مهره، کویل food grad کاربرد دارد. 

به گفته کارشناسان، بهره‌برداری از سالکو سرفصل نوینی از تحول در صنایع معدنی و گامی در مسیر خودکفایی اقتصادی کشور را رقم می‌زند و بستر مناسبی برای سوق دادن سرمایه در راستای جهش تولید و تسهیل مشارکت بخش خصوصی را  فراهم می‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه