مدیرعامل صنایع سیمان سامان غرب مطرح کرد:

نجات صنعت سیمان با آزادسازی قیمت

نجات صنعت سیمان با آزادسازی قیمت
کدخبر : 9352

سیمان یکی از پرمصرف‌ترین فرآورده‌های صنعتی در دنیاست و بالاترین میزان تولید را در بین محصولات صنعتی دارد. گستردگی دامنه تولید و مصرف آن‌یکی از شاخص‌های رشد و توسعه هر کشور است. در کشور ما نخستین کارخانه تولید سیمان در سال ۱۳۱۲ با ظرفیت ۱۰۰ تن در روز آغاز به کارکرد و بعد از ۴۵ سال در سال ۱۳۵۷ ظرفیت اسمی تولید سیمان در کشورمان به ۸ میلیون تن در سال رسید.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از دنیای اقتصاد، سیمان یکی از پرمصرف‌ترین فرآورده‌های صنعتی در دنیاست و بالاترین میزان تولید را در بین محصولات صنعتی دارد. گستردگی دامنه تولید و مصرف آن‌یکی از شاخص‌های رشد و توسعه هر کشور است. در کشور ما نخستین کارخانه تولید سیمان در سال ۱۳۱۲ با ظرفیت ۱۰۰ تن در روز آغاز به کارکرد و بعد از ۴۵ سال در سال ۱۳۵۷ ظرفیت اسمی تولید سیمان در کشورمان به ۸ میلیون تن در سال رسید. بعد از انقلاب اسلامی، باوجود تحمیل شرایط جنگ و تحریم‌های مختلف، سرمایه‌گذاری در این بخش به‌رغم رشد کم متوقف نشد. با اتمام جنگ تحمیلی و طی سال‌های مختلف به ظرفیت اسمی تولید سیمان کشور اضافه شد و در سال ۸۴ ظرفیت تولید سیمان به ۳۴ میلیون تن رسید .در دهه ۸۰ هجری شمسی برای افزایش تولید سیمان متناسب با برنامه‌های توسعه‌ای کشور زمینه ورود بخش خصوصی به صنعت سیمان کشور را که تا آن موقع به‌طور عمده در اختیار موسسات و شرکت‌های دولتی و وابسته بود، فراهم شد. صنایع سیمان سامان غرب ازجمله کارخانه خصوصی بود که با احداث و به بهره‌برداری رساندن آن به‌عنوان یکی از مدرن‌ترین کارخانه‌های سیمانی کشور و تولید محصولات متنوع منطبق بر استانداردهای جهانی نقش مهمی در توسعه این صنعت استراتژیک داشته است.

شهریارگراوندی، مدیرعامل شرکت سیمان سامان غرب گفت:این شرکت  با سرمایه ۱۰ میلیارد تومان در استان کرمانشاه تاسیس و پس از طی مراحل مقدماتی و اخذ مجوزهای مختلف، عملیات اجرایی پروژه در آذرماه سال ۸۶ آغاز شد. در دی‌ماه سال ۱۳۸۹ دو خط تولید کلینکر و سیمان خاکستری به ظرفیت هر خط ۳هزار و ۵۰۰ تن کلینکر و درمجموع ۷‌هزار تن انواع کلینکر و با ظرفیت ۱۰ هزار تن سیمان در روز با آخرین تکنولوژی موجود در دنیا به بهره‌برداری رسید. سرمایه این شرکت در حال حاضر به یکصد میلیارد تومان افزایش پیداکرده است. گراوندی بیان کرد: موقعیت جغرافیایی محل طرح و نزدیکی به مرز عراق، بخش اقلیم کردستان عراق و همچنین مرزهای بخش عربی عراق سبب شد، این واحد تولیدی در اولین سال تولید و فروش و همچنین تا سال ۹۶ که صادرات به عراق محدودشده به‌عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده سیمان کشور شناخته شود. این شرکت نه‌تنها در جهت تامین نیازهای داخلی کشور، بلکه توانسته است در ارزآوری نیز پیشقدم باشد. وی افزود: در حال حاضر به‌رغم قطع صادرات سیمان به عراق، این شرکت موفق شد با بازاریابی مناسب بازارهای صادراتی خود را گسترش داده و به کشورهای کویت، عراق، بنگلادش و سایر کشورهای حاشیه خلیج‌فارس انواع کلینکر را صادر کند و عنوان بزرگ‌ترین صادرکننده مواد معدنی کشور در سال ۹۸ دریافت کند. همچنین در تلاش هستیم که بازارهای صادراتی خود را طی سال‌جاری توسعه دهیم.

گراوندی ادامه داد: این شرکت باوجود تحریم‌های ظالمانه در سال‌های ۹۳ تا ۹۸ توانست بیشترین صادرات سیمان و کلینکر را به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس، کویت و عراق داشته باشد. در سال گذشته مجموع صادرات محصول کلینکر شرکت ۹۸۲ هزار و ۲۲۴ تن بود که این رقم در سال ۹۷ معادل یک‌میلیون و ۵۰ هزار و ۳۲۵ تن انواع کلینکر و سیمان بوده است.

 افزایش ۱۰۰ درصدی ظرفیت در سال جهش تولید

وی با اشاره به اینکه تولید شرکت طی سال گذشته معادل ۲ هزار و ۱۳۶ هزار تن بوده است، افزود: به‌رغم تحریم‌های موجود و نیز رکود اقتصادی ناشی از آن، در نظر داریم در سال جاری که به نام جهش تولید است، با ۱۰۰ درصد ظرفیت اسمی خود تولید را ادامه و میزان صادرات خود را به رقم یک میلیون و ۲۰۰هزار تن (۲۰درصد بیشتر از سال ۹۸) برسانیم.

گراوندی اظهار کرد: طرح توسعه تولید پاکت‌های سیمان به ظرفیت ۷۵ میلیون پاکت و سرمایه‌گذاری بالغ‌بر ۳۰۰ میلیارد تومان طی سال‌جاری در راستای جهش تولید به اتمام می‌رسد و میزان اشتغال مستقیم شرکت از ۵۰۰ نفر فعلی به ۷۰۰ نفر افزایش پیدا می‌کند. این واحد تولیدی قادر خواهد بود کیسه‌های موردنیاز بسته‌بندی انواع سیمان را نه‌تنها برای تولیدات خود، بلکه برای سایر واحدهای سیمانی از شمال غرب تا جنوب غرب کشور را فراهم آورد.

وی ادامه داد: در این شرکت به دلیل نصب به‌روزترین تجهیزات غبارگیری، سطح انتشار غبار از دودکش‌های واحد را بر اساس استانداردهای بین‌المللی و فراتر از معیارهای ملی را کنترل می‌کند و به همین علت طی پنج دوره به‌عنوان صنعت سبز کشور معرفی‌شده است. علاوه بر آن با ایجاد ۲۵ هکتار فضای سبز و احداث تصفیه‌خانه پساب صنعتی و انسانی در عمل هیچ‌گونه پسابی ایجاد نمی‌شود و کلیه پسماندهای ناشی از تولید، تغذیه، تعمیر و نگهداشت را دوباره به خط تولید به‌عنوان سوخت برمی‌گرداند و درنهایت این واحد به‌عنوان پسماند صفر معرفی‌شده است.

گراوندی بیان کرد: با توجه به شرایط سخت اقتصادی ناشی از تحریم‌ها و رکود ساخت‌وساز در کشور یکی از اهداف شرکت حفظ و ارتقای بازارهای صادراتی است؛ اما تورم ناشی از جهش قیمت ارز متاسفانه باعث شده که به‌رغم ظرفیت‌سازی مناسب انجام‌شده طی ۲ دهه گذشته (ظرفیت تولید سیمان کشور به مرز ۹۰ میلیون تن در سال رسیده است) هزینه‌های تولید طی همین مدت، بیش از ۱۰۰ درصد افزایش پیدا کند. همچنین در حال حاضر ظرفیت جذب محصول تولیدی در داخل کشور به کمتر از ۵۰ میلیون تن رسیده و ۴۰ میلیون تن مازاد تولید نیاز به تمهیدات مناسب برای بسترسازی صادراتی است. مدیرعامل سیمان سامان غرب گفت: نقش قیمت تمام‌شده سیمان در ساختمان‌ها به کمتر از یک درصد رسیده است. این در حالی است که درگذشته فاصله سیمان با فولاد نسبت شش به یک داشت، اما اکنون به نسبت سی به یک رسیده است؛ بنابراین فولاد تا حدی توانسته بافاصله‌ای اندک قیمت خود را باقیمت‌های جهانی تطبیق دهد. گراوندی بیان کرد: در دو سال گذشته هزینه‌های تولید شامل قیمت نسوز مصرفی ۴۵۰ درصد، قیمت انواع روغن و گریس ۳۵۰ درصد، قیمت سنگ‌آهن و سنگ گچ بیش از ۲۵۰ درصد، قیمت قطعات سایشی و ریخته‌گری داخلی بیش از ۳۰۰ درصد، قیمت قطعات وارداتی بیش از ۳۵۰ درصد، دستمزد کارکنان بیش از ۸۰ درصد و قیمت حمل‌ونقل و استخراج مواد اولیه بیش از ۱۵۰ درصد رشد داشته است. این در حالی است که یارانه انرژی به‌طور یکسان به صنعت سیمان و فولاد داده می‌شود و درحالی‌که سهم تمام‌شده انرژی بین ۳۰-۲۰ درصد قیمت تمام‌شده است و ۷۰ تا ۸۰ درصد هزینه‌ها افزایش‌یافته است.

وی گفت: محدودسازی قیمت درحالی ‌که سهم این صنعت در ساختمان‌سازی از یک درصد نیز کمتر شده است، این صنعت دیرپا را به پرتگاه سقوط خواهد کشاند؛ بنابراین انتظار می‌رود در سال جهش تولید و با تمام سختی‌هایی که صنعت سیمان با آن روبه‌رو است، اجازه داده شود که با توجه به مازاد تولید نسبت به تقاضای بازار، قیمت واقعی این محصول، بر اساس عرضه و تقاضا شکل بگیرد. همچنین انجمن صنفی کارفرمایان صنعت سیمان که همواره پشتیبان سیاست‌های دولتمردان بوده نه‌تنها کنترل دقیق بازار را بر عهده خواهد گرفت، بلکه توان اقتصادی لازم برای تعمیر، نگهداشت و ارتقای این صنعت را جهت جهش مورد هدف کشور ایجاد می‌کند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه