دلار گران شد / طلا سقوط کرد | روز عجیب در بازار طلا و ارز دوشنبه 23 فروردین

دلار گران شد / طلا سقوط کرد | روز عجیب در بازار طلا و ارز دوشنبه 23 فروردین
کدخبر : 18573

قیمت طلا و سکه امروز، بر خلاف کاهش بهای طلای جهانی و نوسان نرخ ارز، افزایش یافت که بر این اساس قیمت سکه تمام طرح جدید به ده میلیون و ۵۰۱ هزار تومان رسید.

 قیمت طلا در معاملات روز دوشنبه بازار جهانی تحت تاثیر افزایش بازده اوراق خزانه آمریکا و قوی‌تر شدن دلار، کاهش یافت.

 

بهای هر اونس طلا برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد کاهش، به ۱۷۳۸ دلار و ۱۲ سنت رسید. در بازار معاملات آتی آمریکا، هر اونس طلا ۰.۴ درصد کاهش داشت و به ۱۷۳۷ دلار و ۷۰ سنت رسید.

 

 

مارگارت یانگ، استراتژیست دیلی فارکس در این باره گفت: آمار اقتصادی بهتر از حد مطلوب آمریکا نشان می دهند که تورم سریع‌تر از حد انتظار در ماه‌های آتی اوج خواهد گرفت و این امر باعث رشد بازده واقعی شده و قیمت طلا را با فشارهای کاهشی روبرو کرده است.

 

قیمت‌های تولیدکننده در آمریکا بیش از حد انتظار در مارس رشد کرد و بالاترین رشد سالانه در ۹ سال و نیم گذشته را به ثبت رساند و آغاز تورم بالاتر همزمان با بازگشایی اقتصاد، تقویت سلامت عمومی و کمک اقتصادی قابل توجه دولت را نشان داد. برخی از سرمایه‌گذاران طلا را پناه امنی در برابر تورم بالاتر می‌بینند اما بازده بالاتر اوراق خزانه به جذابیت سرمایه‌گذاری در این فلز ارزشمند لطمه زد.

 

جروم پاول، رییس بانک مرکزی آمریکا اظهار کرد: اقتصاد آمریکا در نقطه‌ای قرار گرفته که امید می رود تورم و استخدام در ماه‌های آینده شتاب بگیرد اما این خطر وجود دارد که بازگشایی شتاب زده به تداوم اوج‌گیری موارد ابتلا به ویروس کرونا منجر شود.

 

بازارهای سهام آسیایی در معاملات روز جاری منفی شدند.

 

به گفته یانگ، انتظار می‌رفت بازارهای آسیا اقیانوسیه روز دوشنبه در سطح بالاتری گشوده شوند اما امروز صبح منفی بودند و تقاضا برای دارایی‌های امن را تقویت کردند و در این رقابت، دلار برنده شد و قیمت طلا را با کاهش روبرو کرد.

 

بر اساس گزارش رویترز، شاخص دلار ۰.۱ درصد در برابر سبدی از ارزهای رقیب رشد کرد و طلا را برای خریداران غیرآمریکایی گران‌تر کرد.

 

در بازار سایر فلزات ارزشمند، هر اونس نقره با ۰.۴ درصد کاهش، به ۲۵ دلار و ۱۳ سنت رسید. هر اونس پالادیم برای تحویل فوری با ۰.۳ درصد کاهش، ۲۶۳۰ دلار و ۷۸ سنت معامله شد. هر اونس پلاتین برای تحویل فوری با ۰.۶ درصد کاهش، در ۱۱۹۱ دلار و ۸۷ سنت ایستاد.

 

بر اساس گزارش تجارت‌نیوز، قیمت دلار در بازار آزاد امروز دوشنبه ۲۳ فروردین ساعت ۱۹، با ۱۸ تومان افزایش نسبت به روز گذشته ۲۴,۳۰۳ تومان‌ معامله شد.

 

همچنین، بانک مرکزی قیمت دلار رسمی را ۴،۲۰۰ تومان اعلام کرده است.

 

صرافی‌های بانک‌ها امروز دوشنبه قیمت دلار را برای فروش به مردم ۲۴ هزار و ۳۰۱ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۲۳ هزار و ۸۱۹ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت یورو در بازار آزاد امروز دوشنبه ۲۳ فروردین ساعت ۱۹، با ۹۹ تومان کاهش نسبت به روز گذشته ۲۸،۲۸۱ تومان معامله شد.

 

همچنین، قیمت یورو در بانک مرکزی ۴،۶۸۵ تومان تعیین شد.

بر همین‌ اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۲۸ هزار و ۲۸۰ تومان‌ اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۲۷ هزار و ۷۲۰ تومان است.

 

طبق نرخ‌های اعلامی اتحادیه طلا و جواهر تهران سکه و ارز تا ساعت ۱۹، قیمت سکه تمام طرح قدیم ده میلیون و ۲۹۸ هزار تومان و قیمت سکه تمام طرح جدید ده میلیون و ۵۰۱ هزار تومان در بازار طلا و سکه است که قیمت انواع سکه نسبت به روز گذشته افزایش یافته است.

 

در بازار طلای امروز هر گرم طلای ۱۸ عیار، یک میلیون و ۳۹ هزار و ۴۰۰ تومان قیمت دارد.

 

نیم‌سکه، ۶ میلیون و ۲۸۰ هزار تومان در بازار معامله می‌شود، قیمت ربع‌سکه و قیمت سکه یک گرمی نیز به ترتیب ۳ میلیون و ۹۳۵ هزار تومان و دو میلیون و ۲۶۵ هزار تومان است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه