ریپل بخریم یا نخریم ؟

ریپل بخریم یا نخریم ؟
کدخبر : 18737

در روزهایی که اخبار متعددی از سودهای قابل توجه ارزهای دیجیتال منتشر می‌شود خیلی از فعالان بازارها به دنبال تحلیل درباره تک تک ارزهای دیجیتال هستند. یکی از این ارزها، رپیل است. آیا ریپل بخریم یا نه؟

  در روزهایی که اخبار متعددی از سودهای قابل توجه ارزهای دیجیتال منتشر می‌شود خیلی از فعالان بازارها به دنبال تحلیل درباره تک تک ارزهای دیجیتال هستند. یکی از این ارزها، رپیل است. آیا ریپل بخریم یا نه؟

 

گروه مدیریت سرمایه فاینوست در تحلیلی به وضعیت ریپل پرداخته است.

 

علیرضا ایراندوست، تحلیلگر بازارهای مالی در تحلیلی در تجارت‌نیوز نوشته است: ریپل فقط یک ارز دیجیتال نیست بلکه مجموعه‌ای است که هدف آن ایجاد یک سیستم مالی فراگیر و متحد کردن زیرساخت‌های پرداخت جهانی از طریق قدرت تکنولوژی مالی غیر متمرکز است. این مجموعه بر این باور است که موسسات و کسب و کارها و افرادی که به آنها خدمت ارائه می‌کند به یک سیستم باز و فراگیر دسترسی دارند، مهم نیست که آنها کجای دنیا هستند.

در ادامه این تحلیل آمده است: در واقع هدف اصلی ریپل انتقال پول در سریعترین زمان ممکن در جهان است و این پلتفرم در واقع برای شرکت‌های بزرگ طراحی شده است اما برای پرداخت شخص به شخص هم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

 

از سوی دیگر ریپل یک تکنولوژی‌ای است که به طور عمده به شبکه و پروتکل پرداخت دیجیتال معروف است که به عنوان محل پرداخت, تبادل دارایی‌ها و سیستم پرداخت و در کل خدمات برای پول بین‌المللی و نقل و انتقالات امنیتی که توسط شبکه بانک‌ها و واسطه‌های مالی به‌کار می‌رود، شناخته می‌شود.

 

در حالی که شاهد افزایش استفاه از افراد و سازمان‌ها به عنوان یک واحد پول مجازی هستیم، سیستم پرداخت ریپل در میان بانک‌ها محبوبتر است. RippleNet کنسرسیومی شامل بیش از ۲۰۰ موسسه مالی مستقر در حدود ۴۰ کشور است که امکان تسهیل پرداخت‌های جهانی را فراهم می‌کند. شبکه ریپل به رشد در بین موسسات مالی، منطقه‌ای که در آن جلوتر از بسیاری از رقبای خود در فضای واحد پول دیجیتال قرار دارد، ادامه می‌دهد.

 

تفاوت رپیل با بیت‌کوین

ریپل تفاوت‌هایی با بیت کوین دارد، از جمله این تفاوت‌ها میتوان به این نکته اشاره کرد این پلتفرم برخلاف بیت‌کوین مبتنی بر بلاکچین نیست و از یک مکانیزم اجماع توزیع شده منحصر به فرد از طریق شبکه‌ای از ها برای تایید تراکنش‌ها استفاده می‌کند.

در حالی که تایید کردن تراکنش‌های بیت‌کوین ممکن است چند دقیقه طول بکشد و این امکان وجود دارد که با هزینه بالا همراه باشد، تراکنش‌های ریپل در عرض چند ثانیه و با هزینه بسیار پایین تایید می‌شود.

این پلتفرم قادر به انجام ۱۵۰۰ معامله در ثانیه است و همچنان قصد دارد تا به سطح ۵۰ هزار تراکنش در ثانیه برسد. شبکه بیت‌کوین به علت سیستم معدن کاری خود انرژی بیشتری را صرف می‌کند در حالی که که ریپل به دلیل قابلیت استخراج خاص خود، انرژی ناچیزی مصرف می‌کند. XRP یک توکن است که برای انتقال ارزش از طریق شبکه‌ ریپل استفاده می‌شود. هدف اصلی XRP این است که واسطه‌ای برای مبادلات دیگر باشد، چه کریپتوکارنسی‌ها و چه ارزهای فیات.

XRP یک تکنولوژی است که به‌عنوان یک کریپتوکارنسی و یک شبکه پرداخت دیجیتال برای معاملات مالی عمل می‌کند. توکن ریپل (XRP) مانند ارزهای دیجیتال بیت کوین، اتریوم، لایت کوین و بسیاری دیگر از کریپتوکارنسی‌ها که آزاد و به شبکه اضافه می‌شوند، به صورت مستمر استخراج نمی‌شود.

در عوض، XRP در همان ابتدای کار به تعداد ۱۰۰ میلیارد کوین استخراج شد.اما از این میزان استخراج شده کمتر از نیمی از آن منتشر شده است.

تفاوت عمده و بزرگ دیگری که بین این دو وجود دارد، این است که بیت‌کوین واقعا یک سیستم عمومی است که متعلق به هیچ فرد، مجموعه، نهاد و دولتی نیست، در حالی که گرچه ریپل یک مجموعه غیرمتمرکز است، اما تحت مالکیت یک شرکت خصوصی به همان نام است.

در کل می‌توان گفت که هرکدام مزایای مخصوص به خود را دارند (مثل سرعت و هزینه کمتر ریپل یا عمومیت و گسترده بودن بیت‌کوین) که با توجه به نیاز می‌توان از آن استفاده کرد.

 

دادگاه ریپل

در ادامه این تحلیل منتشر شده در تجارت‌نیوز، به دلیل شکایت کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا (SEC)، ریپل به دادگاه فرا خوانده و به همین علت با کاهش چشمگیر قیمت مواجه شد. علت شکایت این موضوع بود که کمیسیون بورس و اوراق بهادار آمریکا ریپل را متهم کرده که از سال ۲۰۱۳ در حال فروش اوراق بهادار ثبت‌نشده و بدون مجوز به ارزش ۱٫۸ میلیارد دلار بوده است.

برد گارلینگهاوس، مدیرعامل ریپل و کریس لارسن،‌ از بنیان‌گذاران این شرکت، از جمله دیگر افرادی هستند که کمیسیون بورس آمریکا از آنها شکایت کرده است.

در بخشی از متن شکایت آمده است: همان‌طور که اشاره شد، دادگاه عالی کشور در قانون هاوی (Howey) سال ۱۹۴۶ به‌روشنی بیان کرده است که تعریف اینکه آیا یک ابزار خاص، نوعی قرارداد سرمایه‌گذاری و به تبع آن اوراق بهادار به شمار می‌رود یا نه، تعریفی کاملا پویاست و نمی‌توان آن را اصل ثابت در نظر گرفت.

چنین ابزاری می‌تواند پاسخگوی طرح‌های بی‌شمار و متنوعی باشد که افرادی آنها را ایجاد کرده‌اند که با وعده سود به‌دنبال بهره‌برداری از پول دیگران هستند. در طول مدت عرضه، XRP یک قرارداد سرمایه‌گذاری بوده است و از همین رو، اوراق بهادار (عرضه‌شده) هدف ملزومات قانونی ارائه‌شده در قوانین فدرال اوراق بهادار است.

ریپل با بیان اینکه اتهامات واردشده صحیح نیست، این توضیحات را ارائه داد: دارندگان XRP در سود ریپل سهیم نیستند و سود سهام دریافت نمی‌کنند. همچنین حق رأی یا حقوق تجاری دیگری (در ریپل) ندارند.

از زمان طرح این اتهامات، قیمت ریپل به‌شدت کاهش یافت و از ۰٫۶ دلار به کمتر از ۰٫۲ دلار (بیش از ۶۰ درصد کاهش) رسیده بود. دادگاه برگزار شد و به بررسی موضوع و دفاعیات هر دو طرف پرداخت و در نهایت این ریپل بود که برنده دادگاه و از اتهامات وارده تبرئه شد.

 

تحلیل قیمتی ریپل

تا قبل از طرح شکایت علیه ریپل، این ارز در میان سایر ارزهای دیجیتال، از نظر ارزش، معمولا در رتبه سوم و چهارم قرار می‌گرفت اما بعد از طرح این شکایت با افت فاحش قیمت مواجه شد قیمت آن به ۰٫۱۷ دلار رسید و تا رتبه ۱۰ نیز سقوط کرد اما با توجه به برنده شدن در دادگاه و تبرئه شدن از اتهامات، با رشد قابل توجهی رو به رو شد و با حدود ۸۰۰ درصد رشد به قیمت ۱٫۷ دلار رسید و رتبه چهارم را در میان سایر ارزها به خود اختصاص داد.

با توجه به این که در سال ۲۰۱۸ ریپل حتی در بعضی از صرافی‌ها قیمتی در حدود ۳٫۵ دلار را به خود دیده است، انتظار رشد هرچه بیشتر این ارز را داریم و هدف اول آن، رسیدن به این نقطه است و بعد از شکاندن این سقف تاریخی، ما انتظار داریم که در بلندمدت به قیمت ۱۲ دلار نیز برسد.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه