دلار ارزان شد | یکشنبه 19 اردیبهشت

دلار ارزان شد | یکشنبه 19 اردیبهشت
کدخبر : 19264

روز شنبه، اسکناس آمریکایی در جهت کاهشی حرکت کرد، قیمت دلار در بازار آزاد بین ۲۱ هزار و ۴۰۰ تا ۲۱ هزار و ۹۰۰ تومان بود. امروز برای قیمت دلار چه پیش‌بینی‌هایی می‌شود؟

 قیمت دلار در روز های گذشته نواسانات زیادی داشته است . در ادامه به بررسی قیمت دلار و پیش بینی احتمالی آن پرداخته ایم . 

 

 روز شنبه، اسکناس آمریکایی در جهت کاهشی حرکت کرد، قیمت دلار در بازار آزاد بین ۲۱ هزار و ۴۰۰ تا ۲۱ هزار و ۹۰۰ تومان بود. امروز برای قیمت دلار چه پیش‌بینی‌هایی می‌شود؟

 

 

دنیای اقتصاد درباره بازار دلار نوشت: روز گذشته، برخی افراد برای خرید ارز صرافی‌ها وارد بازار شدند. دیروز درحالی‌که قیمت دلار در بازار آزاد بین ۲۱ هزار و ۴۰۰ تا ۲۱ هزار و ۹۰۰ تومان بود، صرافی‌های بانکی نرخ فروش دلار را یک کانال پایین‌تر و در محدوده ۲۰ هزار و ۷۰۰ تومان تعیین کردند. فاصله بین قیمت صرافی‌ها و بازار آزاد به اندازه‌ای جذاب بود که برخی افراد عادی وارد بازار شدند. آنها می‌توانستند به ازای ۲ هزار دلار خرید، بین یک میلیون و ۴۰۰ تا ۲ میلیون تومان سود کسب کنند.

 

به نظر می‌رسد بازارساز قیمت دلار صرافی‌های بانکی را بالا نیاورد تا به معامله‌گران پیام دهد که در شرایط کنونی، قیمت‌های بالای ۲۰ هزار تومان را به رسمیت نمی‌شناسد. با این حال در صورتی که این فاصله پایدار بماند، تقاضای آربیتراژی و کاذب بیشتری وارد بازار خواهد شد. ورود تقاضای بیشتر می‌تواند موجب شود که قیمت دلار در بازار آزاد بیشتر تحریک شود. در واقع وجود فاصله قیمتی بین دو بازار می‌تواند موجب شود که بازارساز نیز به آرامی از موضع خود عقب‌نشینی کند.

 

 

هفته گذشته قیمت دلار صرافی‌های بانکی و بازار آزاد فاصله چندانی با هم نداشتند و حتی در برخی مقاطع، قیمت دلار صرافی‌ها بالاتر از بازار آزاد بود. بالا بودن قیمت صرافی‌ها در آن مقطع زمانی موجب نشده بود که انتظارات افزایشی خاصی در بازار ایجاد شود.

 

آیا دلار به کف خورده است؟

برخی معامله‌گران باور داشتند، شلوغ شدن صرافی‌ها به معنای آن است که بازار تصور می‌کند، قیمت دلار به کف خورده است. با این حال شماری از معامله‌گران باور دارند، اگر خبر مثبتی از مذاکرات هسته‌ای به بازار برسد، خریداران از بازار خارج خواهند شد و قیمت در مسیر نزول بیشتر قرار خواهد گرفت. برخی معامله‌گران باور دارند که توافق هسته‌ای حتی می‌تواند قیمت دلار را به زیر مرز حساس ۲۰ هزار تومان ببرد.

 

با وجود ورود تقاضای کاذب به بازار، دیروز باز هم ارزش دلار راه کاهشی را در پیش گرفت؛ امری که نشان می‌داد بازار همچنان امیدوار به مذاکرات است. به گفته برخی فعالان باتجربه بازار، عامل مهمی که زمینه‌ساز نزول قیمت دلار شد، کاهش تقاضا در بخش حواله‌ای بازار بود. دیروز حواله درهم نتوانست سد ۶ هزار تومانی را حفظ کند و به محدوده ۵ هزار و ۹۰۰ تومانی رفت. افت درهم عامل مهمی بود که موجب شد قیمت دلار در مسیر کاهشی قرار بگیرد. افت دلار در شرایطی صورت گرفت که در ابتدای روز این ارز تا محدوده ۲۱ هزار و ۹۰۰ تومان رشد کرده بود.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه