رپرتاژ اگهی /

همه چیز درباره پلتفرم Uniswap و ارزدیجیتال UNI

همه چیز درباره پلتفرم Uniswap و ارزدیجیتال UNI
کدخبر : 19773

یونی سواپ Uniswap، یک صرافی غیر متمرکز است که بر روی بلاکچین اتریوم توسعه یافته است. از آنجایی که این صرافی مبتنی بر بلاکچین اتریوم است، کاربران در یونی سواپ قادرند تا به خرید و فروش توکن های ERC20 بپردازند.

نکته ای که این صرافی را از همتایانش متمایز می‌کند این است که در این صرافی تقاضا برای خرید و فروش توسط خریداران و فروشندگان ایجاد نمی شود بلکه فرایند معاملات ارزهای دیجیتال به صورت اتوماتیک ارزش دارایی‌ها را تنظیم می‌کند. یکی دیگر از ویژگی های صرافی یونی سواپ این است که کاربران در آن احراز هویت نمی‌شوند و از این رو امکان استفاده از این صرافی برای تمام مردم دنیا فراهم آورده شده است.

صرافی Uniswap در ماه می سال 2020 موفق شد تا نسخه دوم پلتفرم خود را توسعه داده و امکان معاملات مستقیم توکن های ERC20 به یکدیگر را به کاربران ارائه دهد. پس از راه اندازی نسخه دوم پلتفرم یونی سواپ، این پروژه در سپتامبر سال 2020 توکن خود را با نام UNI صادر کرد و این توکن به کاربرانی که تا تاریخ 1 سپتامبر از یونی سواپ استفاده کرده بودند ایردراپ شد.

نحوه کارکرد صرافی های غیرمتمرکز

با این وجود که صرافی های غیرمتمرکز مشکلاتی نظیر هک شدن و یا سوء مدیریت در صرافی های متمرکز را می توانند حل کنند، دارای مشکل بزرگ کمبود نقدینگی هستند. با این حال صرافی غیرمتمرکز Uniswap به منظور حل مشکل نقدینگی، راه حل جالبی را ارائه داد.

صرافی یونی سواپ به منظور حل مشکل نقدینگی از مدل سنتی دفتر سفارش که به وسیله آن خریداران و فروشندگان ارزش دارایی ها را تعیین می کنند، پیروی نکرد. کاری که صرافی یونی سواپ انجام می دهد، این است که از استخرهای نقدینگی استفاده می کند و کاربرانی که در این استخرها سرمایه گذاری می کنند، در واقع نقدینگی را برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال، به این صرافی وارد می کنند. افراد سرمایه گذار مذکور برای وارد کردن نقدینگی به یونی سواپ پاداش نیز دریافت می کنند که این پاداش به صورت شریک شدن در کارمزد معاملات است.

استخرهای نقدینگی در صرافی Uniswap به صورت خودکار و توسط قراردادهای هوشمند مدیریت می شوند. و به این ترتیب است که صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ موفق شد تا با رفع مشکل نقدینگی و ارائه خدمات به صورت غیرمتمرکز در مدت زمان کوتاهی، محبوبیت زیادی جذب کند.

پس به طور کلی صرافی Uniswap در واقع یک پروتکل مبتنی بر بلاکچین اتریوم است که به منظور معاملات توکن های erc20 توسعه یافته است. تفاوت اصلی یونی سواپ با سایر صرافی ها در این است که این پلتفرم برای کسب کارمزد تراکنش ها توسعه نیافته و بر اساس قانون عرضه و تقاضا کار نمی کند.

تیم توسعه دهنده Uniswap

صرافی غیرمتمرکز یونی سواپ توسط فردی به نام هیدن آدامز در سال 2017 راه اندازی شد. به گفته آدامز، این ویتالیک بوترین، بنیانگذار بلاکچین اتریوم بودکه ایده راه اندازی پلتفرم یونی سواپ را در ذهن او قرار داد.

نحوه کارکرد صرافی Uniswap

گفته شد که صرافی یونی سواپ برخلاف سایر صرافی ها، با عرضه و تقاضا قیمت ها را تعیین نمی کند بلکه با استفاده از نوعی مکانیسم خاص، به نام "بازار گردان" ارزش دارایی ها را مشخص می کند. برای متوجه شدن این مکانیسم به مثال زیر دقت کنید:

فرض کنید که شما توکنی در دست دارید به نام ایکس و قصد دارید تا معاملات با این توکن را در یونی سواپ امکان پذیر کنید. در چنین حالتی شما باید یک قرارداد هوشمند را برای این توکن راه اندازی کنید. پس از راه اندازی قرارداد هوشمند بایستی برای توکن ایکس یک استخر نقدینگی بسازید که در این استخر، کوین اتریوم و توکن ایکس به یک مقدار در آن واریز شوند. حالا اگر صرافی های دیگر در چنین شرایطی قرار گیرند، با اتصال خریداران و فروشندگان، قیمت توکن ایکس را تعیین می کنند. اما این درحالی است که یونی سواپ این کار را نمی کند.

یونی سواپ به منظور تعیین قیمت ایکس توکن، از معادله x*y=k استفاده می کند. در چنین معادله ای x نماد توکن ایکس و y نماد توکن اتر است و k نیز یک ارزش ثابت را ارائه می کند. در این معادله از توازن بین اتریوم و ایکس توکن یک ارزش ثابت به دست می آید که این ارزش، قیمت ایکس توکن را تعیین می کند. بر همین اساس اگر فردی در این صرافی بخواهد با استفاده از اتریوم، ایکس توکن برد، موجودی اتریوم افزایش پیدا کرده و ایکس توکن کاهش می یابد. با کاهش یافتن میزان ایکس توکن، عرضه آن کم شده و در نتیجه قیمت آن افزایش می یابد.

توسعه دهندگان همچنین می توانند توکن های erc20 خود را به راحتی در یونی سواپ وارد کنند و از آنجایی که هر توکن erc20 قرارداد هوشمند خود را دارد، می توان برای آن یک استخر نقدینگی تعریف کرد.

ارز دیجیتال UNI چیست؟

همانطور که پیش تر ذکر شد، صرافی یونی سواپ در ماه سپتامبر سال 2020، توکن بومی پلت فرم خود را با نام UNI صادر کرد. به منظور تبلیغ این توکن، یونی سواپ ارز دیجیتال UNI را به آدرس کیف پول هایی که تا ماه سپتامبر از این پلت فرم استفاده کرده بودند به تعداد 400 عدد ارسال کرد. در این ایردراپ 150 میلیون توکن UNI برای کاربران ارسال شد و 66 میلیون عدد از این توکن ها در طی 24 ساعت اول از شبکه دریافت شد.

نحوه توزیع توکن‎های UNI در Uniswap

پلتفرم یونی سواپ پس از توزیع 40 درصد از توکن های UNI در سال اول، قصد دارد تا در سال های بعدی توزیع این توکن ها را هر ساله به میزان 10 درصد کاهش دهد. این فرایند ادامه یافته تا تمام توکن ها در دست کاربران قرار گیرد.

نحوه توزیع توکن های UNI بدین شکل است که یونی سواپ در طی چهار سال 1 میلیون توکن UNI صادر می کند که از این 1 میلیون توکن، 60 درصد به کاربران یونی سواپ، 21.5 درصد به توسعه دهندگان و کارمندان یونی سواپ . 18.5 درصد نیز به سرمایه گذاران و مشاوران این پلت فرم تعلق می گیرد.

خرید و فروش ارز دیجیتال UNI

کاربران می توانند ارز دیجیتال UNI را در صرافی کوین بیس معامله کنند. کاربران ایرانی نیز برای خرید این ارز دو راه را پیش روی دارند.

خرید مستقیم با ریال از صرافی های داخلی از جمله پلت فرم معاملاتی موربیت

خرید بیت کوین یا تتر از سایت های ایرانی و تبدیل آن به ارز UNI در صرافی های خارجی که این راه هزینه بر تر از روش اول است.

به منظور خرید ارز UNI در صرافی موربیت شما می توانید با کمترین کارمزد معامله خود را به انجام برسانید. موربیت یک شرکت ثبت شده است که دارای دفتر فیزیکی بوده و از همین رو معامله در این پلت فرم کاملا امن و مطمئن است. به علاوه به دلیل وجود پشتیبانی 24 ساعته این پلت فرم، شما می توانید در هر ساعتی از روز معاملات خود را به انجام برسانید.

چرا موربیت را انتخاب کنم؟

تحریم کاربران ایرانی در بایننس

صرافی بایننس از جمله صرافی‌های مطمئن، امن و کاربر پسندی بود که در ابتدای فعالیت خود با کشور ایران مشکلی نداشت. افراد بسیار زیادی نیز به این دلیل که این پلت‌فرم از بسیاری از آلت کوین‌ها پشتیبانی می‌کرد، بایننس را برای معاملات خود انتخاب می‌کردند. اما چیزی نگذشت که این بستر به یک باره و بدون هیچ اطلاعیه از پیش تعیین شده‌ای، نام ایران را از لیست کشورهای تحت حمایتش حذف کرد. پس از این رخداد، بایننس به کاربران ایرانی که هنوز مشغول فعالیت در این صرافی بودند، اعلام کرد که به سرعت دارایی‌های خود را از این پلت‌فرم بیرون کشیده و در غیر این صورت تمام دارایی‌های مذکور بلوکه می‌شوند.

گفتنی است که چند سال پیش از تحریم کاربران ایرانی در بایننس، صرافی بیتمکس نیز به صورت ناگهانی ایران را تحریم، و حساب کاربران ایرانی را مسدود نمود. پس کاربران ایرانی که این رخداد را یک بار دیگر نیز تجربه کرده بودند، این بار با احتیاط بیشتری عمل کردند.

پس از این رخدادها و تثبیت شدن موضع جمهوری اسلامی ایران نسبت به قوانین مربوط به خرید و فروش رمز ارزها، بسیاری از ایرانی‌ها به این فکر افتادند که در صورتی که یک صرافی داخلی برای معامله ارزهای دیجیتال تاسیس شود، دیگر خطرات گذشته را متحمل نخواهند شد.

خطرات استفاده از VPS و VPN

پس از تحریم کاربران ایرانی در صرافی بایننس، راه برای افراد سودجو به خوبی باز شد. این افراد که سعی داشتند همواره از آب گل آلود ماهی بگیرند، از این فرصت استفاده کرده و شروع به فروش VPS  و VPN  های نامعتبر کردند.

اما چرا استفاده از VPS ممکن است دارایی شما را در صرافی‌های خارجی به باد دهد؟ جواب ساده است. اگر شما پیش از تحریم شدن توسط بایننس در این پلت‌فرم اکانت ساخته باشید، حساب شما از کشور ایران بوده و فعالیت‌های شما، حتی پس از نصب VPS هم رصد می‌شود. در مورد VPN هم این نکته را به خاطر داشته باشید که در صورتی که در هنگام معامله در بایننس، VPN  شما به هر دلیلی قطع شود، به سرعت مشخص می‌شود که آی پی شما از کشور ایران است و به تبع دارایی‌هایتان از سمت بایننس بلوکه می‌شود.

صرافی‌های داخلی، کارمزد به صرفه تر!

فرض کنید که شما در صرافی‌های خارجی، حتی آنهایی که ایران را تحریم نکرده‌اند، کیف پولی پر از ارزهای دیجیتال دارید و قصد دارید که پس از کسب سود خود، دارایی هایتان را به ریال تبدیل کنید. در این صورت کاری که باید انجام دهید این است که ابتدا دارایی خود را با کارمزد بالا، به علاوه کارمزد شبکه بلاکچین، به یک صرافی ایرانی انتقال داده و سپس یک کارمزد دیگر نیز برای تبدیل رمز ارز به ریال، به صرافی داخلی پرداخت کنید. بدیهی است که اگر در ابتدا، دارایی‌های رمزارزی شما در یک صرافی معتبر داخلی ذخیره شوند، تنها کارمزدی که می‌پردازید مربوط به تبدیل ارزهای دیجیتال به ریال می‌باشد و بس.

موربیت چیست؟

موربیت بستری امن جهت خرید، فروش و معامله انواع ارزهای دیجیتال است، اگر به دنبال خرید ارز دیجیتال ارزان یا فروش آنلاین رمز ارز در ایران هستید، موربیت فضایی مناسب جهت معامله آنلاین ارزهای دیجیتال در ایران است. به تازگی رمز ارزها که اغلب با نام‌هایی چون ارزهای رمز نگاری شده یا کریپتوکارنسی هم شناخته می‌شوند طرفداران خاصی در کشور ما پیدا کرده است، از همین رو گروه موربیت با تکیه بر دانش فنی خود اقدام به راه اندازی نوعی صرافی آنلاین ارز دیجیتال در ایران جهت خرید و فروش بیت کوین و سایر رمز ارز ها نموده است.

ما در موربیت سعی کرده ایم با حذف واسطه ها کنترل بازار ارزهای رمزنگاری شده را به دست کاربران بسپاریم. در مکانیزم معاملات سایت موربیت قیمت گذاری توسط کاربران صورت گرفته و شما همواره با حجم زیادی از فروشندگان و خریداران رمز ارزها طرف هستید که می‌توانید با انتخاب ارزان ترین قیمت ارز، خرید و فروش بیت کوین خودرا انجام دهید .البته در این بین موربیت با نظارت بر معاملات صورت گرفته ضمانت میکند که خریدار و فروشنده همیشه ارز خودرا به درستی تحویل گرفته و اختلالی در امور معاملات ایجاد نشود.

قیمت ارز دیجیتال UNI

در طی اولین هفته معاملات ارز دیجیتال UNI، قیمت این توکن از 1 دلار به 7 دلار صعود کرده و پس از یک افت 30 درصدی در نهایت برای مدتی بر روی قیمت 5 دلار تثبیت شد. در زمان نگارش این مقاله قیمت هر ارز دیجیتال UNI به ارزش 39 دلار بوده و حجم مبادلات 24 ساعته آن نیز در حدود 990 میلیون دلار تخمین زده شده است ارز دیجیتال UNI در وبسایت کوین مارکت کپ هم اکنون در رتبه 12 قرار دارد.

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه