رپرتاژ اگهی

مسیر درست ترید با یادگیری خط روند و موج شماری الیوت در تحلیل تکنیکال

مسیر درست ترید با یادگیری خط روند و موج شماری الیوت در تحلیل تکنیکال
کدخبر : 22779

دو نوع تحلیل کلی برای فعالیت در بازارهای مالی وجود دارد. یکی تحلیل بنیادی و دیگری تحلیل تکنیکال. اما در این بین، تحلیل تکنیکال را می‌توان کاربردی‌ترین روش تحلیلی برای فعالیت در بازارهای مالی در نظر گرفت. اگرچه تحلیل بنیادی نیز طرفداران خاص خود را دارد؛ اما تحلیل تکنیکال از نظر کاربرد از تحلیل بنیادی نیز پیشی گرفته است و بسیار موردعلاقه تریدرها است. به‌هرحال تحلیل تکنیکال خود دارای ابزارهای مختلفی است که نیاز به آموزش دارند. در ادامه به بررسی دو مفهوم مهم خط روند و موج شماری الیوت در این تحلیل می‌پردازیم. پس اگر شما نیز می‌خواهید بدانید که خط روند چیست و چگونه می‌توانید برای آموزش تحلیل تکنیکال اقدام کنید، با ما همراه شوید.

دو نوع تحلیل کلی برای فعالیت در بازارهای مالی وجود دارد. یکی تحلیل بنیادی و دیگری تحلیل تکنیکال. اما در این بین، تحلیل تکنیکال را می‌توان کاربردی‌ترین روش تحلیلی برای فعالیت در بازارهای مالی در نظر گرفت. اگرچه تحلیل بنیادی نیز طرفداران خاص خود را دارد؛ اما تحلیل تکنیکال از نظر کاربرد از تحلیل بنیادی نیز پیشی گرفته است و بسیار موردعلاقه تریدرها است. به‌هرحال تحلیل تکنیکال خود دارای ابزارهای مختلفی است که نیاز به آموزش دارند. در ادامه به بررسی دو مفهوم مهم خط روند و موج شماری الیوت در این تحلیل می‌پردازیم. پس اگر شما نیز می‌خواهید بدانید که خط روند چیست و چگونه می‌توانید برای آموزش تحلیل تکنیکال اقدام کنید، با ما همراه شوید.

تحلیل تکنیکال چیست؟

تحلیل تکنیکال «Technical Analysis» یک تحلیل فنی است که از روی نمودار قیمت و اطلاعات گذشته دارایی‌ها در بازار انجام می‌شود. در واقع برای آموزش تحلیل تکنیکال، نیاز چندانی به بررسی اخبار بازار نیست. اگرچه هر اتفاق جدید در بازار می‌تواند روی نمودارها تأثیر بگذارد؛ اما ابزارهای آموزش تحلیل تکنیکال به صورت اندیکاتور و استراتژی‌های تحلیل تکنیکال در دسترس هستند. اما قبل از آن‌ها، چندین مفهوم و اصطلاح کلی در تحلیل تکنیکال وجود دارد که هر تریدر باید با آن‌ها آشنایی داشته باشد. جالب است بدانید که اساس تحلیل تکنیکال برپایه‌ی این ایده استوار است: «تاریخ در بازار تکرار می‌شود!» شما با مرور نمودارهای قیمت گذشته دارایی‌ها می‌توانید قیمت آینده این دارایی‌ها را پیش‌بینی کنید. چراکه براساس تحلیل تکینکال، حرکات گذشته قیمتی در بازار، میل به تکرار شدن دارند. در ادامه به شما خواهیم گفت که آموزش تحلیل تکنیکال، چه مواردی را شامل می‌شود.

آموزش تحلیل تکنیکال شامل چه مبحث‌هایی است؟

گفتیم که تحلیل تکنیکال دارای ابزارهای متفاوتی است. ابزارهای این تحلیل را می‌توان در جهت اتخاذ استراتژی‌های معاملاتی متناسب با هر موقعیت در نظر گرفت. مباحثی که در آموزش تحلیل تکنیکال ارائه می‌شود، به قرار زیر هستند:

  • خط روند چیست؟
  • چگونگی ترسیم خط روند
  • مفهوم امواج الیوت و شیوه موج شماری الیوت
  • شناخت حمایت‌ها و مقاومت‌ها
  • تایم فریم
  • الگوهای بازگشتی
  • الگوهای ادامه دهنده
  • اندیکاتورها
  • حد سود و حد ضرر

موارد فوق را می‌توان در هر آموزش تحلیل تکنیکال بررسی کرد. اما طبیعتاً آموزش این تحلیل به همین موارد خلاصه نمی‌شود. بنابراین لیست فوق در دوره‌های آموزش تحلیل تکنیکال بسیار فراتر از موارد نامبرده خواهد بود. در این مطلب به بررسی خط روند و امواج الیوت در تحلیل تکنیکال می‌پردازیم. این دو مفهوم جزء اصول پایه‌ای این تحلیل هستند.

خط روند چیست

خط روند چیست؟

خط روند «Trend Line» به خطی گفته می‌شود که در امتداد مسیر کلی قیمت‌ها در بازار ترسیم می‌شود. اگر به نمودارهای قیمت توجه کنید، می‌بینید که قیمت‌ها در مسیر یک خط مشخص دچار نوسان می‌شوند. به طوری که می‌توان مسیر کلی حرکت قیمت‌ها روی نمودار را صعودی یا نزولی ارزیابی کرد. خط روند در امتداد مسیر صعودی یا نزولی نمودار رسم می‌شود. خطوط روند چند قله یا چند دره قیمتی را به هم متصل می‌کنند تا به موقعیت بازار پی ببریم. در پاسخ به این که خط روند چیست، در واقع رسم این خط درون مایه تمام تحلیل‌های بازار و استراتژی‌های آن است. در واقع، کلیه ابزارهای تحلیلی، روی خطوط روند اجرا می‌شوند. خوشبختانه رسم خط روند به آسانی برای تریدرها قابل انجام است. به طوری که صرفاً با رسم یک خط در امتداد قیمت‌ها می‌توان خط روند را مشخص کرد. اما در ادامه بیشتر این موضوع را باز خواهیم کرد.

نحوه رسم خط روند

پس از این که فهمیدیم خط روند چیست، حالا باید ببینیم که چطور می‌توانیم آن را به درستی رسم نماییم. برای رسم خط روند، باید موارد زیر را لحاظ نمایید:

  • هر دره نزولی را باید به نزولی‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌ترین دره پایین‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌‌تر از خودش وصل کنید و در مورد قله‌ها نیز همین‌طور.
  • هرچقدر تعداد اتصالات دره‌ها یا قله‌ها به هم بیشتر باشد، خط روند بهتری خواهیم داشت.
  • اگر در خط روند، خط ترسیمی از در‌ه‌ها یا قله‌ها فاصله گرفته و به حریم نوسانات وارد شده باشد، خط روند معتبری نخواهد بود.
  • خط روند باید دقیقاً با اتصال دره‌ها یا با اتصال قله‌ها به هم تشکیل شده باشد.

با همین اتصال‌ها می‌توان یک خط روند معتبر ایجاد کرد. آن‌گاه دیگر ابزارهای تحلیل تکنیکال روی این خط روند قابل استفاده هستند. در ادامه به معرفی و بررسی مفهوم امواج الیوت در تحلیل تکنیکال می‌پردازیم.

امواج الیوت چیست و چه کاربردی در تحلیل تکنیکال دارد؟

امواج الیوت «Elliot Wave» خطوطی هستند که از روی اعداد مشخصی روی نمودار قیمت رسم می‌شوند. این امواج توسط آقای «رالف نلسون الیوت» در سال 1930 ارائه شد. الیوت معتقد بود که بازارهای مالی، رفتارهایی آشفته از خود بروز می‌دهند؛ اما این رفتارهای آشفته تکرار شده و الگوهای معاملاتی را ایجاد می‌کنند. اگرچه امواج الیوت ساختار مشخصی دارد، اما درک آن به تمرین نیاز دارد. به طوری که یک تریدر باید مدتی با این امواج کار کند تا بتواند از آن‌ها در مسیر تحلیل‌های خود بهره بگیرد. تئوری امواج الیوت به‌صورت کلی دارای بخش‌هایی به قرار زیر است:

  • پنج موج اصلی در جهت روند (موج 1، 2، 3، 4، 5)
  • سه موج اصلاحی (موج A، B، C)

امواج الیوت‌ را می‌توان در 5 موج اصلی و 3 موج اصلاحی خلاصه کرد. اما گاهاً در نمودارهایی خاص می‌توان 8 موج اصلی را در جهت روند ترسیم کرد. موج شماری الیوت با نظم خاصی صورت می‌گیرد که آن را بررسی خواهیم کرد.

موج شماری الیوت

موج شماری الیوت چگونه انجام می‌شود؟

نلسون الیوت یک تئوری 5 وجهی را برای استراتژی خود در نظر گرفت. اما قبل از موج شماری الیوت باید از 3 قانون تکمیلی نلسون الیوت در این زمینه آگاهی داشته باشیم:

  • موج سوم، هرگز کوتاه‌ترین موج نیست
  • موج دوم نباید به هیچ وجه کمتر از موج اول باشد
  • موج چهارم در هیچ حالتی نباید از بالاترین نقطه موج اول فراتر باشد

پس از آگاهی از قوانین الیوت، حالا باید به موج شماری الیوت بپردازیم. برای موج شماری الیوت، 5 نوع موج اصلی در جهت روند و 3 نوع موج اصلاحی در خلاف جهت روند وجود دارد. شما می‌توانید برحسب قوانین نامبرده، این امواج را روی نمودارها ترسیم کنید. اما ممکن است این کار به دقت و زمان زیادی نیاز داشته باشد تا دقیق از آب دربیاید. پس برای موج شماری الیوت می‌توانید از نرم‌افزارهای موج شماری چون «Dynamic Trader»، «MOTIVEWAVE»، «ELWAVE» و .... استفاده نمایید.

آموزش تکمیلی خط روند و امواج الیوت در «دلفین وست»

شاید از نظر تئوری، راحت بتوان فهمید که خط روند چیست و امواج الیوت به چه معناست. اما در عمل باید مدت زمان زیادی با این ابزارها کار کنید تا بتوانید به شیوه صحیح در جهت تحلیل‌های خود از آن‌ها بهره بگیرید. بنابراین اگر قصد دارید به‌صورت حرفه‌ای در بازارهای مالی فعالیت کنید، حتماً به تحلیل تکنیکال و ابزارهای آن نیاز دارید. شما می‌توانید تحلیل تکنیکال خود را با دوره‌های آموزشی «دلفین وست» استارت بزنید. دلفین وست یک منبع علمی و به‌روز برای آموزش فعالیت در بازارهای مالی است. مفهوم خط روند و امواج الیوت به همراه دیگر ابزارها و استراتژی‌های معاملاتی توسط کارشناسان زبده دلفین وست در اختیار کاربران قرار می‌گیرد.

یک مسیر مطمئن برای ترید بسازید

درک روابط بین امواج الیوت و اعداد فیبوناچی می‌تواند مسیر ترید شما را عوض کند. چراکه اعداد فیبوناچی نشان دهنده‌ی یک نظم ذاتی در معاملات هستند. حالا اگر این نظم ذاتی در امواج الیوت وجود داشته باشد، طبیعتاً با اطمینان بیشتری می‌توان به تحلیل آینده قیمت‌ها پرداخت. اما برای درک این موضوع به آموزش‌های اصولی این مفاهیم در تحلیل تکنیکال نیاز دارید. با قرار گرفتن در مسیر آموزشی درست در یادگیری تحلیل تکنیکال می‌توانید به‌سرعت به دانش کافی برسید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه