رپرتاژ اگهی

استاپ لاس یا حد ضرر چیست؟ معرفی یک ابزار مهم برای تریدرها

استاپ لاس یا حد ضرر چیست؟ معرفی یک ابزار مهم برای تریدرها
کدخبر : 27799

 یکی از مزیت‌های ارزهای دیجیتال، قابلیت معامله در هر زمان از شبانه روز است. این ویژگی، ترغیب‌کننده بسیاری از سرمایه‌گذاران بازارهای مالی است، اما همزمان می‌تواند به ضرر آنها نیز تمام شود. ممکن است در ساعتی از شبانه‌روز، هنگامی‌که شما مشغول استراحت هستید ارز مورد نظر شما سقوط قیمتی شدیدی را تجربه کند و سرمایه خود را از دست بدهید. اینجاست که ویژگی مهمی به نام استاپ لاس یا حد ضرر به کمک شما می‌آید. در این مقاله با مفهوم استاپ لاس بیشتر آشنا می‌شویم.

تعریف استاپ لاس

استاپ لاس یا حد ضرر یک ابزار معاملاتی است که برای محدود کردن حداکثر ضرر یک معامله با نقد کردن خودکار دارایی‌ها پس از رسیدن قیمت بازار به یک مقدار مشخص طراحی شده است. انواع مختلفی از استاپ لاس وجود دارد که بسته به وضعیت بازار کریپتوکارنسی در سناریوهای مختلف قابل استفاده است. گاهی اوقات اجتناب از ضرر بسته به شرایط غیر قابل پیش بینی بازار دشوار است، اما استاپ لاس می‌تواند برای معامله‌گران جدید و کم تجربه مفید باشد و از ضرر آنها تا حدی جلوگیری کند. یک معامله‌گر ارز دیجیتال از دستور استاپ لاس برای محدود کردن زیان‌های احتمالی بازار استفاده می‌کند. 

البته که برای استفاده موثر از این ابزار، معامله‌گر باید توانایی پیش بینی رفتار بازار را داشته باشد تا بر اساس آن حد ضرر را تعیین کند. در غیر این صورت ممکن است نه تنها از ضرر جلوگیری نکند بلکه آن را چند برابر کند. 

معرفی استراتژی برای استفاده از استاپ لاس

uuuu

دو استراتژی کلی برای استفاده از استاپ لاس وجود دارد که در این بخش به آنها می‌پردازیم:

استاپ لاس کامل

در صورت فعال کردن حد ضرر به صورت کامل، پس از رسیدن ارز مورد نظر به قیمت تعیین شده، صرافی تمامی دارایی شما را نقد می‌کند. استفاده از این استراتژی برای ارزی مفید است که نوسان غیر منتظره و ناگهانی داشته باشد. به‌عنوان‌مثال برای خرید بیت کوین و سپس استفاده از حد ضرر برای آن، استفاده از حد ضرر کامل مفید نخواهد بود.

استاپ لاس جزئی

همانطور که از نامش پیداست در صورت استفاده از استاپ لاس جزئی، پس از رسیدن ارز مورد نظر به قیمت تعیین شده تنها مقداری از دارایی‌های شما را نقد می‌کند. استفاده از این استراتژی در یک بازار پر نوسان می‌تواند بسیار مفید باشد. از سوی دیگر این روش می‌تواند به ضرر معامله‌گر نیز تمام شود. در صورتی‌ که ارز مورد نظر از قیمت تعیین شده کمتر شود، معامله‌گر باقیمانده دارایی خود را ضرر خواهد کرد و تنها بخشی از آن را که در استاپ لاس تعریف کرده بود نجات داده است.

مزایای استفاده از استاپ لاس

استفاده از استاپ لاس یک استراتژی خروجی از موقعیت‌هایی در بازار است که ممکن است شما متضرر شوید. این ابزار به شما امکان می‌دهد تا تصمیم‌های از پیش تعیین شده‌ای برای تحلیل خود داشته باشید. در صورتی که ارز مورد نظر شما سقوط ناگهانی ارزش را تجربه کرد، شما درگیر هیجانات و احساسات در معاملات خود نشوید و به استراتژی از پیش تعیین شده خود متکی باشید. استفاده از ابزار استاپ لاس در بسیاری از صرافی‌های دنیا از جمله صرافی ارز دیجیتال والکس کاملاً رایگان است. همچنین استفاده روتین از ویژگی حد ضرر به سرمایه‌گذاران کمک می‌کند تا در فروش سهام‌های زیان ده نظم بیشتری پیدا کنند.

معایب استفاده از استاپ لاس

استفاده از استاپ لاس همیشه برای کاربران مفید نخواهد بود. به عنوان مثال شما برای خرید ارز دیجیتال مورد نظر خود در بازار اقدام می‌کنید و سپس برای آن ارز حد ضرر تعیین می‌کنید. قیمت ارز مورد نظر شما به حد ضرر تعیین شده شما رسیده است و این ابزار دارایی‌های شما را برای جلوگیری از ضرر به فروش می‌رساند. اما تنها دقایقی بعد رشد قیمت آن ارز مجددا آغاز می‌شود و به قیمت بالاتری از قیمت خرید اولیه شما می‌رسد. توصیه بسیاری از کارشناسان بازارهای مالی بر این است که استفاده از بازار استاپ لاس یا حد ضرر با دانش قبلی صورت گیرد. در صورتی که از این ابزار به درستی استفاده نشود می‌تواند برای بسیاری از کاربران کم تجربه زیان ده باشد.

استفاده از استاپ لاس با ریسک همراه است

hhhh

استفاده از ابزار تعیین حد ضرر می‌تواند کمک شایانی به شما برای جلوگیری از ضرر در بازار داشته باشد، اما استفاده از این ویژگی با ریسک همراه است. به‌عنوان مثال اگر حد ضرر تعیین شده شما برای ارز مشخصی بیشتر از حد ضرر بازار تنظیم شود، شما با خطر افزایش قیمت فراتر از حد ضرر تعیین شده مواجه هستید و ممکن است فرصت کسب سود را از دست بدهید.  البته برعکس این حالت نیز ممکن است. مثلاً حد ضرر تعیین شده شما خیلی کم باشد و افت قیمت بازار به عددی که شما تعیین کرده باشید نرسد، متحمل ضرر خواهید شد.

استفاده از استاپ لاس نیازمند بررسی دقیق بازار و قدرت پیش بینی آن است. مانند هر ابزار دیگری در معاملات مالی، در صورتی که از استاپ لاس استفاده صحیح و با دانش نداشته باشید، ممکن است در معامله متضرر شوید. این نکته را نیز در نظر داشته باشید که استفاده از استاپ لاس در بازارهایی با نوسان بسیار کم عملاً هیچ کاربردی برای شما نخواهد داشت. باید از حد ضرر در بازارهایی استفاده کرد که نوسانات زیادی را تجربه می‌کنند و شما قادر نیستید تمام طول روز را پای سیستم خود باشید و نظاره‌گر تغییرات قیمتی آن شوید.

روشی مطمئن برای تازه کارها

بسیاری از کارشناسان باور دارند استفاده از استاپ لاس یا تعیین حد ضرر یک ابزار حیاتی برای معامله‌گران کم تجربه و تازه کار در بازارهای مالی است، اما تنها در صورتی که از این ابزار به درستی استفاده شود. درنظر داشته باشید استاپ لاس تنها برای افراد تازه کار نیست. ابزار تعیین حد ضرر در دستان یک معامله‌گر با تجربه که در تجزیه و تحلیل بازار مهارت دارد یک ویژگی ارزشمند است که علاوه بر جلوگیری از ضررهای احتمالی، در زمان و هزینه‌های خود نیز صرفه جویی خواهد کرد.

استفاده از ابزار استاپ لاس یا حد ضرر برای جلوگیری از خسارات احتمالی در صورت نوسان غیر قابل پیش بینی طراحی شده است. در عین حال عدم استفاده صحیح و بدون دانش از این بازار می‌تواند ضررهای زیادی را برای افراد تازه کار به وجود آورد. برای استفاده صحیح از این ابزار باید تسلط کافی روی شناخت بازار و البته قدرت تحلیل روند حرکتی بازار را داشته باشید. 

صرافی ارزدیجیتال والکس با ایجاد این سرویس کمک می‌کند تا از شکار سرمایه خود در بازار پر فرازونشیب رمزارزها، نگهبانی کنید. همین حالا می توانید با ورود به نشانی wallex.ir در این صرافی عضو شوید و معاملات خود را در پلتفرمی حرفه‌ای و امن آغاز کنید.

 

* این مطلب رپرتآژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد . 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه