رپرتاژ اگهی

میانگین درآمد مدیران مالی به تفکیک جنسیت در ایران

میانگین درآمد مدیران مالی به تفکیک جنسیت در ایران
کدخبر : 29922

یکی از حوزه‌های بسیار مهم و حیاتی برای یک شرکت، بخش مربوط به امور مالی آن است. طبیعتا هر شرکت دارای نظام بودجه‌بندی مشخصی است.

مدیریت بودجه و برنامه‌ریزی برای مدیریت امور مالی برای یک شرکت بسیار ضروری است. همچنین مدیریت هزینه‌ها و تعیین خط‌مشی مالی شرکت از دیگر مسائلی است که شرکت‌ها به‌خوبی به آن توجه دارند. اینجا است که یکی از فرصت‌های شغلی پرطرفدار در بازار کار یعنی موقعیت شغلی مدیریت مالی، اهمیت و جایگاه ویژه‌ای برای یک شرکت پیدا می‌کند. اگرچه این شغل دارای جایگاه اجتماعی خوبی بوده و اشتغال به کار در یکی از سمت های مدیریتی مرتبط با حوزه امور مالی نیز می‌تواند خود رضایت‌بخش باشد، اما همواره یکی از دغدغه‌های کارجویان بحث حقوق و دستمزد بوده است. به همین دلیل در این مطلب با معرفی شغل مدیریت مالی، حقوق و دستمزد این موقعیت شغلی را نیز مورد تجزیه و تحلیل قرار می‌دهیم.

معرفی شغل مدیریت مالی

اگرچه کسب درآمد و افزایش سود ناشی از فروش محصولات یا خدمات یکی از اولین موضوعات موردتوجه برای یک شرکت است، اما هر کسب‌وکاری باید برای مدیریت درآمد و منابع مالی خود برنامه‌ و راه‌کارهای مشخصی داشته باشد. هرچند کسب درآمد و افزایش سود شرکت نیز بدون برنامه‌ریزی‌های مالی امکان‌پذیر نخواهد بود.

از طرف دیگر کنترل و نظارت بر منابع مالی یکی دیگر از موضوعات بسیار مهم برای یک شرکت است که به‌منظور پیشرفت و کاهش هزینه‌های جاری موردتوجه قرار می‌گیرد. مدیریت مالی یک شرکت با کنترل بودجه و منابع مالی یک کسب‌وکار، ضمن کمک به موفقیت و رشد شرکت، به قوانین رایج در حوزه مالی نیز توجه دارد.

این در حالی است که مدیران مالی شرکت‌ها نه‌تنها مسئولیت برنامه‌ریزی‌ مالی کسب‌وکارها را بر عهده دارند، بلکه بر روند پیاده‌سازی برنامه‌های ابلاغ‌شده به بخش‌های مختلف یک شرکت نیز نظارت می‌کنند. همچنین اصول و روش‌های مدیریت مالی این اجازه را به مدیران مالی می‌دهد تا یک شرکت بتواند چشم‌انداز کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلند‌مدتی را از فعالیت‌های خود ترسیم نماید.

به‌عنوان‌مثال اگر یک شرکت قصد داشته باشد تا با در نظر گرفتن تورم، بخش مشخصی از منابع مالی خود را سرمایه گذاری کند، مدیران مالی شرکت‌ها می‌توانند با تجزیه و تحلیل آمار و ارقام موجود از وضعیت بازارهای سرمایه، بهترین روش سرمایه گذاری را جهت افزایش درآمد به سمت های مدیریتی یک شرکت پیشنهاد دهند.

مدیران مالی شرکت‌ها برای ارائه راه‌کارهای مالی، به اجزای سیستم‌های مالی توجه می‌کنند. یک سیستم مدیریت مالی، از چندین رویکرد مالی تشکیل شده است. حسابداری، مدیریت دارایی‌های ثابت، شناسایی محل درآمد شرکت و تجزیه و تحلیل فرآیند هزینه‌ها و پرداخت‌ها، ازجمله حوزه‌های موردتوجه در یک سیستم مدیریت مالی هستند.

با در نظرگیری این مؤلفه‌های مالی، مدیران مالی می‌توانند وضعیت مالی یک شرکت را در سریع‌ترین زمان ممکن مورد ارزیابی قرار داده و انجام عملیات مالی را برای یک شرکت تسهیل نمایند. درنهایت‌ به‌کارگیری مدیریت مالی را می‌توان به دلایلی که در ادامه آورده شده است، برای یک شرکت لازم و حیاتی دانست:

  • تعیین راهبرد مالی مناسب و ارائه سناریو‌های کارآمد
  • کمک به تصمیم‌گیری سمت های مدیریتی یک شرکت
  • کنترل و نظارت بر فعالیت‌ بخش‌های مختلف یک سازمان در چارچوب راهبرد‌های مالی اتخاذشده و بودجه تعیین‌شده
  • به حداکثر رساندن سود برای یک شرکت
  • رهگیری و نظارت بر نقدینگی و جریان نقدی یک شرکت
  • حصول اطمینان از انجام عملیات مالی بر طبق قوانین رایج

شرح وظایف مدیران مالی

در ایران مانند سایر کشورها بین وظایف زنان و مردان در حوزه مدیریت مالی تفاوتی وجود ندارد. بلکه با توجه به رده های شغلی ممکن است برخی از وظایف و مسئولیت‌ها همراه با حقوق و دستمزد، دچار تغییراتی شوند.

ازآنجایی‌که در این مقاله قصد داریم تا علاوه بر بررسی میانگین درآمد مدیران مالی به تفکیک جنسیت در ایران، به معرفی این موقعیت شغلی نیز بپردازیم، تعیین وظایف و مسئولیت‌های حوزه مدیریت مالی می‌تواند در آشنایی هرچه بیشتر شما با این فرصت شغلی بسیار مؤثر باشد. به‌ همین دلیل در ادامه، برخی از وظایف مدیران مالی آورده شده است:

  •  جمع‌آوری، تهیه و تفسیر گزارش‌های مالی، بودجه، حساب‌ها و صورت‌های مالی
  • مدیریت و نظارت بر شیوه‌های حسابداری در یک سازمان
  • ارائه برنامه‌های بلند‌مدت برای کسب‌وکار
  • انجام بررسی‌های لازم درباره قیمت‌گذاری، رقبا و عوامل مؤثر بر عملکرد شرکت
  • مدیریت منابع مالی و بودجه شرکت
  • ارائه و مدیریت مدل‌ها و سیستم‌های مالی
  • مدل‌سازی کسب‌وکار همراه با ارزیابی و برآورد ریسک

تجزیه و تحلیل حقوق و دستمزد مدیران مالی در ایران

هرساله با در نظر گرفتن تورم، میزان حقوق و دستمزد نیز برای سمت های مدیریتی و رده های شغلی مختلف افزایش می‌یابد. این در حالی است که هرساله، میزان حداقل حقوق و دستمزد کارگران بر اساس قانون کار مشخص و به شکل رسمی اعلام می‌شود؛ اما برای رده های شغلی بالاتر، افزایش حقوق و میزان دریافتی افراد معمولا بر اساس سابقه کار، شرکت محل فعالیت، موقعیت جغرافیایی محل کار، سطح تحصیلات و جنسیت افراد متفاوت خواهد بود.

میزان درآمد مدیران مالی در شهرهای مختلف

به همین دلیل انجام نظرسنجی‌ از شاغلان حوزه مدیریت مالی و حسابداری، می‌تواند دید بهتری را از میانگین درآمد مدیران مالی به تفکیک جنسیت در ایران ایجاد نماید. به همین دلیل در این بخش قصد داریم تا با توجه به نتایج نظرسنجی‌های انجام‌شده از شاغلان رشته مدیریت مالی در کشور، اطلاعاتی دقیق و مبتنی بر واقعیت را درباره میزان حقوق و دستمزد مدیران مالی شرکت‌ها ارائه دهیم. در نظرسنجی اول که تعداد 3720 نفر از شاغلان حوزه مالی و حسابداری در آن شرکت کرده‌اند، متوسط حقوق شاغلان حوزه مالی و حسابداری در سال 1400 مشخص گردیده است.

همچنین در نظرسنجی دوم که شرکت‌کنندگان در آن به تعداد 4607 نفر از شاغلان حوزه مالی و حسابداری بوده‌ است، متوسط حقوق و دستمزد نیروهای کار فعال در این حوزه نیز برای سال 1401 مشخص گردید.

در این نظرسنجی‌ها، میزان حقوق و دستمزد بر اساس شهر محل فعالیت مورد ارزیابی قرارگرفته است. با توجه به نظرسنجی‌های صورت گرفته و در جدول زیر، متوسط حقوق و دستمزد مدیران شاغل در حوزه مالی و حسابداری برای سال‌های 1399، 1400 و 1401 آورده شده است:

شهر محل فعالیت

متوسط حقوق ماهانه در سال 1399

متوسط حقوق ماهانه در سال 1400

متوسط حقوق ماهانه در سال 1401

تهران

10 میلیون تومان

15 میلیون تومان

19.2 میلیون تومان

سایر شهرهای بزرگ

7.5 میلیون تومان

11 میلیون تومان

15.4 میلیون تومان

شهرهای کوچک

6.5 میلیون تومان

9.3 میلیون تومان

12 میلیون تومان

 

همان‌طور که آمار و ارقام ارائه‌شده در جدول بالا نیز نشان می‌دهد، یک مدیر مالی صرف‌نظر از جنسیت می‌تواند با توجه به شهر محل فعالیت خود حقوق و دستمزد متفاوتی داشته باشد. در جدول بالا، متوسط حقوق و دستمزد زنان و مردان در تهران بیشتر از سایر شهرهای بزرگ بوده است. همچنین این مبلغ برای زنان و مردان شاغل در شهرهای کوچک نیز، مقداری کمتر از سایر شهرها است.

میزان درآمد افراد بر اساس جنسیت

حقوق و دستمزد مورد انتظار برای زنان و مردان، تااندازه‌ای متفاوت از یکدیگر بوده است. به شکلی که متوسط حقوق و دستمزد دریافتی زنان در سال 1400، مبلغی در حدود 5.1 میلیون تومان بوده است. این رقم با یک افزایش 29 درصدی در سال 1401، به مبلغی در حدود 6.6 میلیون تومان رسیده است.

مردان معمولا با توجه به عرف بازار، حقوق و دستمزد بیشتری را از کارفرمایان مطالبه می‌کنند. آمار و ارقام بدست آمده از این نظرسنجی‌ها نشان می‌دهد که اگرچه حقوق و دستمزد دریافتی مردان در سال 1400 به‌طور متوسط مبلغی در حدود 6.5 میلیون تومان بوده است، اما این رقم با 30 درصد افزایش به مبلغ 8.5 میلیون تومان در سال 1401 رسیده است.

تجزیه و تحلیل حقوق و دستمزد مردان و زنان

با توجه به آمار و ارقام ارائه‌شده در بخش قبلی به‌خوبی درمی‌یابیم که بر اساس عرف بازار، میزان درآمد زنان و مردان تا حدودی با یکدیگر متفاوت است. حتی عموما زنان در مقایسه با مردان، انتظارات کمتری برای افزایش میزان درآمد و مزایای شغلی خود دارند. این موضوع از چند جهت قابل ‌بررسی است. در ادامه توضیحات بیشتری در این زمینه آورده ‌شده است.

سابقه کار

یکی از دلایلی که می‌تواند تفاوت بین حقوق و دستمزد زنان و مردان را توجیه نماید، موضوع سابقه کار است. چراکه زنان در مقایسه با مردان معمولا دارای سابقه کار کمتری هستند. عموما تأمین هزینه‌های زندگی بر عهده مردان جامعه است و به ‌غیر از موارد خاص، زنان مسئولیت جدی برای تأمین هزینه‌های یک زندگی ندارند. به همین دلیل دوره‌های بیکاری زنان در مقایسه با مردان نیز بیشتر است. درنتیجه زنان با سابقه کار کمتر، طبیعتا حقوق و دستمزد کمتری نیز خواهند داشت.

تمایل برای اضافه‌کاری

یکی از دلایلی که موجب کاهش حقوق و دستمزد زنان در مقایسه با مردان می‌شود، این است که معمولا زنان تمایل کمتری برای انجام اضافه‌کاری و سپردن زمان بیشتر در محل کار دارند. این در حالی است که معمولا مردان با انجام اضافه‌کاری، میزان درآمد خود را نیز افزایش می‌دهند.

تمایل شرکت‌ها برای استخدام

یکی دیگر از دلایلی که تأثیر مستقیمی بر میزان سابقه کار زنان دارد، تعداد فرصت‌های استخدامی کمتر برای زنان در مقایسه با مردان است. معمولا شرکت‌ها ترجیح می‌دهند از بین متقاضیانی که سابقه کار بیشتری دارند، نیروهای خود را انتخاب نمایند. ازآنجایی‌که معمولا مردان سابقه کار بیشتری در مقایسه با زنان دارند، بدیهی است که شرکت‌ها برای مدیریت امور مالی خود نیز بیشتر ترجیح می‌دهند تا از مردان استفاده نمایند.

اما این بدان معنا نیست که فرصت‌های استخدامی در حوزه مدیریت مالی، برای زنان وجود ندارد. با مراجعه به سایت‌های کاریابی معتبر می‌توانید تعداد زیادی از آگهی‌های استخدامی حوزه مالی و حسابداری را به‌راحتی پیدا کنید (مشاهده ی آگهی های بیشتر).

میزان درآمد شاغلان حوزه مدیریت مالی در کشورهای مختلف

رشته مدیریت مالی رشته‌ای محبوب و پرطرفدار در بین افراد جویای کار در حوزه مدیریت است. این موضوع تنها اختصاص به کشور ایران نداشته و در خارج از کشور نیز حوزه مدیریت مالی به‌عنوان یکی حوزه‌های جذاب و پرطرفدار برای کار و کسب درآمد محسوب می‌شود. به همین دلیل در ادامه، به بررسی میزان درآمد مدیران مالی در کشورهای مختلف و مقایسه میزان درآمد زنان و مردان در این حوزه خواهیم پرداخت.

در ابتدا بهتر است تا صرف‌نظر از جنسیت، به میزان درآمد مدیران مالی در کشورهای مختلف نگاهی بیندازیم. جدول زیر نشان می‌دهد که مدیران مالی در کشورهای مختلف، به‌طور متوسط چه میزان حقوق و دستمزد در سال 2022 دریافت کرده‌اند.

نام کشور

میزان درآمد به‌طور متوسط در سال

ایالات ‌متحده امریکا

96,261 دلار

انگلستان

44,449 پوند

استرالیا

120,672 دلار

کانادا

87,860 دلار

قطر

180,194 ریال قطر

آلمان

88,600 یورو

 

چنانچه شما یکی از بانوان شاغل در حوزه مدیریت مالی در ایران باشید، ممکن است با ارائه گزارش حقوق و دستمزد مدیران مالی در ایران تا حدودی از میزان درآمد زنان شاغل در این حوزه ناراضی باشید؛ اما خوب است بدانید که تفاوت بین میزان درآمد زنان و مردان، تنها مربوط به کشور ایران نیست.

به‌عنوان‌مثال بر اساس گزارشی که در سال 2021 میلادی در سایت گاردین منتشر شده است، زنانی که در کشور انگلستان در حوزه امور مالی و در رده های شغلی بالا مشغول فعالیت بوده‌اند، در حدود 66 درصد کمتر از مردان هم‌رده خود حقوق و دستمزد دریافت می‌کردند. این در حالی است که در کشور ایران، چنین تفاوتی در میزان درآمد زنان و مردان برای سمت های مدیریتی و رده های شغلی مرتبط با مدیریت امور مالی مشاهده نمی‌شود.

مسیر شغلی و بازار کار رشته مدیریت مالی در ایران

معمولا مدیران مالی شرکت‌ها دارای حداقل مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و سابقه کار مرتبط با رشته حسابداری هستند. آشنایی با ریاضیات، مفاهیم مدیریت و زمینه‌ کاری کسب‌وکار، به‌عنوان موضوعاتی ضروری برای کار در رده های شغلی این حرفه محسوب می‌شوند؛ اما شرکت‌ها و سازمان‌های مختلفی به دانش، مهارت و تجربه مدیران مالی نیاز دارند. در ادامه اسامی برخی از این شرکت‌ها آورده شده است:

  • شرکت‌های حقوقی
  • خرده‌فروشی‌ها
  • تولیدکنندگان
  • شرکت‌های فعال در حوزه فناوری اطلاعات
  • شرکت‌های عمرانی
  • سازمان‌ها و نهادهای آموزشی مانند دانشگاه‌ها

جمع‌بندی

مدیریت هزینه‌ها، نقدینگی، میزان درآمد و سود شرکت‌ها، موضوعی بسیار مهم است که در حوزه کاری مدیریت مالی تعریف می‌شود. درنتیجه شرکت‌ها برای مدیریت امور مالی خود، به متخصصان این حوزه نیاز دارند. از طرف دیگر یکی از دغدغه‌های متخصصان این حوزه، تعیین میزان در‌آمد و حقوق آن‌ها بر اساس عرف بازار است. این در حالی است که معمولا میزان حقوق و دستمزد برای زنان و مردان، با یکدیگر متفاوت است. در این مقاله با معرفی فرصت شغلی مدیریت مالی، میانگین درآمد مدیران مالی به تفکیک جنسیت در ایران را نیز موردبررسی قرار دادیم. همچنین با نگاهی به مسیر شغلی رشته مدیریت مالی، برخی از شرکت‌ها و سازمان‌هایی را که مدیران مالی می‌توانند در آن‌ها مشغول به کار شوند معرفی نمودیم.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد . 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه