رپرتاژ اگهی

خرید ارز دیجیتال؛ چطور با خرید ارز دیجیتال سود به دست آوریم؟

خرید ارز دیجیتال؛ چطور با خرید ارز دیجیتال سود به دست آوریم؟
کدخبر : 35215

به تصور بسیاری از افراد، ارزهای دیجیتال از همان ابتدا یک شوخی بزرگ بودند که ساتوشی ناکاماتو آن را ارائه داد. آن‌ها اهدافی که در وایت پیپر بیت کوین نوشته شده بود را دست‌نیافتنی می‌دانستند، اما امروز که بیش از ۱۲ سال از معرفی بیت کوین و اهداف بلندپروازنه آن می‌گذرد، متوجه شده‌ایم که ارزهای دیجیتال شوخی نبودند. اکنون درصد زیادی از مردم دنیا به دنبال خرید ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری در این بازار هستند.

به تصور بسیاری از افراد، ارزهای دیجیتال از همان ابتدا یک شوخی بزرگ بودند که ساتوشی ناکاماتو آن را ارائه داد. آن‌ها اهدافی که در وایت پیپر بیت کوین نوشته شده بود را دست‌نیافتنی می‌دانستند، اما امروز که بیش از ۱۲ سال از معرفی بیت کوین و اهداف بلندپروازنه آن می‌گذرد، متوجه شده‌ایم که ارزهای دیجیتال شوخی نبودند. اکنون درصد زیادی از مردم دنیا به دنبال خرید ارز دیجیتال و سرمایه‌گذاری در این بازار هستند.

 

در سال‌های ابتدایی ارزهای دیجیتال تنوع زیادی نداشتند و کاربردی هم نبودند. در آن سال‌ها مردم توکن‌ها و کوین‌ها را می‌خریدند و نگه می‌داشتند تا ارزش سرمایه‌شان رشد کند و بتوانند سود به دست آورند. این کاربرد هنوز هم در بازار ارزهای دیجیتال وجود دارد، اما کاربردهای دیگری هم به آن اضافه شده. امروز مردم از ارزهای دیجیتال به عنوان واحد مالی برای خرید و فروش کالاها استفاده می‌کنند یا حتی بسیاری از کارهای بانکی و فعالیت‌های تجاریشان را با استفاده از این دارایی‌ها انجام می‌دهند. خلاصه آنکه دنیای امروز به ما نشان می‌دهد، ارزهای دیجیتال آمده‌اند که بمانند، آن‌ها هیچوقت شوخی نبوده‌اند و هرچقدر زمان بیشتری سپری می‌شود، جدی‌تر هم می‌شوند. در این مقاله قرار است به ساده‌ترین مفهوم در بازار ارزهای دیجیتال بپردازیم: خرید ارزهای دیجیتال. با ما همراه باشید.

132f6ae8-8e62-4bb1-a88e-c0240951bc61

انواع ارزهای دیجیتال

ارز دیجیتال یا دارایی دیجیتال معادل عامیانه‌ای است که ما ایرانی‌ها به Cryptocurrency داده‌ایم، اما این واژه معادل درستی نیست. زیرا ارز دیجیتال یعنی یک واحد پول که به صورت دیجیتال باشد؛ بنابراین موجودی کارت بانکی شما هم می‌تواند یک دارایی دیجیتال باشد. بهترین معادل برای دارایی‌های نوظهور دنیا «ارز رمزنگاری‌شده» است، اما از آنجایی که این اصطلاح چندان متداول نیست، ما هم همچنان از عبارت «ارز دیجیتال» استفاده می‌کنیم.

ارزهای دیجیتال انواع مختلفی دارند و اولین نکته‌ای که درباره خرید این دارایی‌ها باید بدانید، شناخت این انواع است. در ادامه انواع آن‌ها را نام می‌بریم و توضیحاتی درباره آن‌ها ارائه خواهیم داد.

  • پول دیجیتال: این دسته از دارایی‌ها مانند واحدهای مالی مثل دلار و ریال و... هستند و برای معاملات کالا، انتقال وجه و تجارت مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  • توکن حاکمیتی: پروتکل‌های بلاکچینی حاکمیت غیرمتمرکز دارند؛ یعنی هیچ نهاد واحدی بر آن‌ها نظارت نمی‌کند. این پروتکل‌ها برای تصمیم‌گیری‌های شبکه از کاربرانشان کمک می‌گیرند. کاربرانی که توکن‌های حاکمیتی را خریداری کرده باشند، می‌توانند در تصمیم‌گیری‌های شبکه شرکت کنند و به آن‌ها رأی مثبت یا منفی بدهند. تصمیماتی که بیشترین رأی مثبت را داشته باشند، در نهایت اجرا خواهند شد.
  • استیبل کوین: ارزهای دیجیتال پشتوانه‌دار، به پشتوانه دارایی‌های ارزشمندی مثل طلا، نفت یا دلار آمریکا توسعه داده می‌شوند. در ازای هر توکن از استیبل کوین‌ها، مقداری دارایی پشتوانه ذخیره می‌شود. این توکن‌ها ارزش ثابت دارند و برای مقابله با نوسان‌های شدید بازار ارزهای دیجیتال به کار می‌روند.
  • توکن اوراق بهادار: این دسته از توکن‌ها مثل سهام‌های بازار بورس هستند و به عنوان اوراق بهادار خرید و فروش می‌شوند.
  • توکن کاربردی: این توکن‌ها واحدهای مالی پروتکل‌های دیفای هستند؛ مثلا در یک بازی بلاکچینی یک توکن کاربردی وجود دارد که شما با استفاده از آن می‌توانید عناصر درون بازی را بخرید و از آن‌ها در بازی استفاده کنید.
  • توکن‌های رپد شده: ایزوله بودن بلاکچین‌ها چالش‌های بسیاری برای کاربران بازار ارزهای دیجیتال ایجاد کرده است؛ ایزوله بودن یعنی شما نمی‌توانید توکن‌های مبتنی بر بلاکچین اتریوم را در بلاکچین بیت کوین خرید و فروش کنید. توکن‌های رپد شده برای حل این مشکل ایجاد شده‌اند؛ یعنی اگر کاربری بخواهد بیت کوین را در بلاکچین اتریوم مبادله کند، از بیت کوین رپد شده استفاده می‌کند.
  • NFT: توکن‌های غیرقابل معاوضه یا NFT توکن‌هایی هستند که از هرکدام از آن‌ها یک یا چند نمونه محدود در بازار وجود دارد. منحصر به فرد بودن این توکن‌ها باعث شده هرکدام ارزش متفاوتی داشته باشند و امکان معامله مستقیم آن‌ها در قبال یکدیگر وجود نداشته باشد.

245dde00-9451-49c3-b747-e6852880185c

هرکدام از این توکن‌ها کاربردهای منحصر به فردی دارند و امکان خرید همه آن‌ها وجود دارد. پیش از خرید ارز دیجیتال باید بررسی کنید که توکن مورد نظرتان در کدام دسته قرار می‌گیرد، چه کاربردی دارد و هدف شما از خرید آن چیست. بسیاری از افراد صرفا به قصد سرمایه‌گذاری دارایی‌های دیجیتال را خریداری می‌کنند. مثلا توکن حاکمیتی یک پروتکل را صرفا برای اینکه روند قیمت آن صعودی است، خریداری می‌کنند ولی در واقع هدفی برای مشارکت در تصمیم‌گیری‌های پروتکل مورد نظر ندارند. نوسان قیمت توکن‌های کاربردی، چالش‌های این‌چنینی را هم به همراه دارد.

خرید بهترین ارزهای دیجیتال بازار

روش دیگری هم برای دسته‌بندی انواع ارز دیجیتال وجود دارد؛ در حال حاضر در بازار بیش از ۱۹ هزار توکن و کوین در بازار وجود دارد که هرکدام از آن‌ها در یکی از دسته‌هایی که در قسمت‌های قبل نام بردیم، جای می‌گیرند. بعضی از این توکن‌ها مانند بیت کوین محبوب‌تر هستند، ارزش بازار بیشتری دارند و حجم معاملات گسترده‌تری را به خود اختصاص داده‌اند. در ادامه ۱۵ دارایی برتر بازار ارزهای دیجیتال را نام می‌بریم. اکثر افراد برای خرید ارز دیجیتال این توکن‌ها را ترجیح می‌دهند.

  • بیت کوین؛
  • اتریوم؛
  • تتر؛
  • بایننس کوین؛
  • دلار بایننس؛
  • ریپل؛
  • کاردانو؛
  • سولانا؛
  • دوج کوین؛
  • دای؛
  • پولکادات؛
  • ترون؛
  • شیبااینو؛
  • آوالانچ؛
  • رپد بیت کوین.

1929adc9-e22b-4822-b0ce-b165f8611122

آیا خرید ارز دیجیتال قانونی است؟

بحث‌های بسیاری بر سر قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال وجود دارد. بعضی از ویژگی‌های این دارایی‌ها مانند انجام معاملات به صورت ناشناس و تمرکززدایی و استقلال از نهادهای نظارتی متمرکز، برای حکومت‌ها چندان خوشایند نیست. به همین دلیل بسیاری از آن‌ها در تلاشند موانعی در مسیر این دارایی‌ها ایجاد کنند و آن‌ها را غیرقانونی برشمارند. البته حکومت‌هایی هم وجود دارند که از این ارزها استقبال کرده‌اند؛ مثلا السالوادور در چند سال اخیر بیت کوین را به عنوان یکی از واحدهای مالی معتبر انتخاب کرده است.

در حال حاضر ارزهای دیجیتال پذیرش گسترده‌ای از سوی مردم به دست آورده‌اند. در سراسر جهان بسیاری از افراد تراکنش‌هایشان را با استفاده از این دارایی‌ها انجام می‌دهند، روی آن‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند و به آن‌ها اعتماد دارند. جامعه گسترده ارزهای دیجیتال مهم‌ترین پشتوانه آن‌ها در برابر حکومت‌هاست و باعث می‌شود آن‌ها به راحتی نتوانند ارزهای دیجیتال را غیرقانونی اعلام کنند.

در حال حاضر همچنان بحث‌های بسیاری بر سر قانون‌گذاری ارزهای دیجیتال وجود دارد، اما به طور کلی مبادلات این دارایی‌ها در جریان است و هیچ منع قانونی برای آن‌ها وجود ندارد.

7094ee76-059c-45f1-8ee2-31f81286d3a0

آیا معاملات ارزهای دیجیتال در ایران قانونی است؟

در ایران هیچ قانونی برای منع خرید و فروش ارزهای دیجیتال ندارد. بنابراین افرادی که روی این دارایی‌ها سرمایه‌گذاری می‌کنند، هیچ کار خلافی انجام نداده‌اند و می‌توانند به کارشان ادامه بدهند. وجود صرافی معتبر ایرانی برای خرید و فروش ارز دیجیتال هم مسئله دیگری است که قانونی بودن این فرایند را در ایران نشان می‌‌دهد. در قسمت‌های بیشتر توضیحات بیشتری درباره صرافی ایرانی ارائه می‌دهیم و معتبرترین صرافی ایرانی را هم به شما معرفی خواهیم کرد.

یک نکته مهم!

استقلال خرید ارز دیجیتال از نهادهای حکومتی مزیت‌های بسیاری دارد؛ مثلا اینکه دیگر کسی بر حساب‌های شما نظارت ندارد و شما می‌توانید به صورت کاملا مستقل اختیار دارایی‌هایتان را داشته باشید. اما این موضوع معایبی هم دارد. غیرمتمرکز بودن ارزهای دیجیتال و ارائه اختیار صد درصدی دارایی‌های مردم به خودشان مشکلاتی هم وجود آورده است. در بستر ارزهای دیجیتال پروژه‌های فیک و کلاهبرداری هم وجود دارد که با ویترین‌های لوکس و پیشنهاد سودآوری جذاب، عوام را فریب می‌دهند. مردم به فریب سود زیاد در زمان کوتاه، دارایی‌هایشان را وارد این پروژه‌ها می‌کنند و بعد از مدت کوتاهی همه آن‌ها را از دست می‌دهند.

 

استقلال بلاکچین‌ها و پروتکل‌های رمزنگاری از حکومت‌ها باعث شده بسیاری از این پروژه‌های کلاهبرداری غیرقابل پیگیری باشد و نهادهای قانونی عملا نمی‌توانند به مالباختگان کمک کنند. پس هنگام خرید ارز دیجیتال اعتبار پروژه‌ای انتخاب کرده‌اید را بررسی کنید و به قول معروف: مال خودتان را بچسبید و همسایه را دزد نکنید!

10950f4d-2807-4024-bc93-fc1afd4c7014

چطور می‌توان خرید ارز دیجیتال انجام داد؟

تنها روش موجود برای استفاده از ارزهای دیجیتال، خرید و فروش ارز دیجیتال به صورت اینترنتی است که در قسمت‌های بعد توضیحات بیشتری درباره آن خواهیم داد. در این بخش به چگونگی فرایند خرید و فروش این دسته از دارایی‌ها می‌پردازیم.

برای خرید ارزهای دیجیتال باید از صرافی استفاده کنید. صرافی‌ها به دو نوع متمرکز و غیرمتمرکز تقسیم می‌شوند. در ادامه فرایند خرید و فروش در این صرافی‌ها را توضیح می‌دهیم.

خرید و فروش ارز دیجیتال در صرافی‌های متمرکز

صرافی‌های متمرکز ارزهای دیجیتال نهادهای واسطه‌ای هستند که امکان تراکنش این دسته از دارایی‌ها را برای کاربران فراهم می‌کنند. این صرافی‌ها نهادهای متمرکز هستند و عملا با رسالت ارزهای دیجیتال در تضادند، اما امنیت و پذیرش آن‌ها توسط مردم باعث شده به عنوان متداول‌ترین روش برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال مورد استفاده قرار بگیرند.

در یک صرافی متمرکز مردم می‌توانند دارایی را به قیمت روز یا به قیمت دلخواهشان بخرند و بفروشند. بسیاری از افراد از روش اول استفاده می‌کنند؛ به همین دلیل همیشه خریدارانی وجود دارند که می‌‌خواهند یک توکن را به قیمت روز بفروشند و افرادی هم هستند که می‌خواهند آن دارایی را با قیمت روز بخرند. صرافی امکان مبادله ارز دیجیتال بین این دو گروه را فراهم می‌کند.

در روش دوم ممکن است کاربر مجبور به صبر شود. یعنی اگر شما قصد داشته باشید دارایی را در قیمتی متفاوت با قیمت روز آن بخرید، باید درخواست خود را ثبت کنید و منتظر بمانید تا فروشنده‌ای پیدا شود که همان دارایی را با قیمت مورد نظر شما بفروشد تا در نهایت تراکنش تکمیل شود.

خرید و فروش ارزهای دیجیتال در صرافی‌های غیرمتمرکز

صرافی‌های غیرمتمرکز، رسالت تمرکززدایی ارزهای دیجیتال را به جا آورده‌اند. آن‌ها هیچ نهاد واسطه متمرکزی ندارند و امکان خرید و فروش ارزهای دیجیتال را به صورت کاملا غیرمتمرکز فراهم می‌کنند. صرافی‌های غیرمتمرکز از استخر نقدینگی برای تأمین نیاز کاربران استفاده می‌کنند. در این صرافی‌ها، جفت‌ ارزهای مختلف، استخر نقدینگی دارند. به عنوان مثال جفت ارز تتر/ اتریوم یک استخر نقدینگی منحصر به فرد دارد. بنابراین اگر کسی قصد داشته باشد با استفاده از تتر، اتریوم بخرد، تترهایش را به استخر واریز می‌کند و در ازای آن اتریوم می‌گیرد. تأمین نقدینگی این استخرها برعهده افرادی است که به عنوان تأمین‌کننده نقدینگی در پروتکل کار می‌کنند؛ این افراد دارایی‌هایشان را در استخرها به اشتراک می‌گذارند و در ازای این کار، بخشی از کارمزد تراکنش را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

مدارک مورد نیاز برای خرید و فروش ارزهای دیجیتال

صرافی‌های متمرکز معمولا برای ارائه خدمات به کاربران به احراز هویت نیاز دارند. آن‌ها به کاربران ناشناس خدمات ارائه نمی‌دهند یا حسابشان را محدود می‌کنند. برای احراز هویت در صرافی‌های خارجی به مدارک شناسایی، حساب بین‌المللی و کیف پول دیجیتال نیاز است.

84145d4a-6c9b-4a07-8eb9-b2e374391ff4

نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که کاربران ایرانی از سوی بسیاری از صرافی‌های خارجی تحریم هستند. به همین دلیل ایرانی‌هایی که قصد فعالیت در این صرافی‌ها را دارند، باید آی‌پی فیک خارجی بخرند، از طریق سایت‌های واسطه حساب بین‌المللی باز کنند و همه نشانه‌هایی که درباره هویت ایرانیشان وجود دارد را مخفی کنند. در نهایت می‌توانند در صرافی خارجی کار کنند، اما اگر ربات‌های صرافی متوجه فیک بودن آی‌پی یا اطلاعات ثبت شده در حساب کاربری بشوند، آن حساب را با تمام دارایی‌هایش مسدود می‌کنند و این یک ریسک بزرگ است.

خوشبختانه صرافی معتبر ایرانی، تحریم‌ها را دور زده است و امکان خرید و فروش دارایی‌های دیجیتال را فراهم کرده. کاربران ایرانی با کمک چنین صرافی بدون دغدغه بسته شدن حسابشان می‌توانند ارز دیجیتال بخرند یا بفروشند. آن‌ها حتی امکان خرید دارایی‌های دیجیتال مختلف با ریال ایران را هم دارند.

 صرافی‌های غیرمتمرکز هم معمولا به صورت ناشناس فعالیت می‌کنند و کاربران برای فعالیت در آن‌ها نیازی به احراز هویت ندارند. نکته مهمی که باید به آن توجه داشته باشید این است که هویت‌های ناشناس، احتمال حضور افراد سودجو و خلافکاران را در بسترهای معاملاتی دارایی‌های دیجیتال بالا می‌برد. به همین دلیل است که صرافی‌های متمرکز تأکید ویژه‌ای روی احراز هویت کاربرانشان دارند.

بهترین روش خرید و فروش ارز دیجیتال به صورت اینترنتی چیست؟

خرید و فروش ارز دیجیتال تنها به صورت اینترنتی امکان‌پذیر است و تنها جایی که ما بیت کوین را به شکل سکه می‌بینیم، در تصاویری است که در وب وجود دارد.

بهترین روش خرید و فروش ارز دیجیتال به صورت اینترنتی برای کاربران ایرانی باید ویژگی‌هایی که در ادامه بیان می‌کنیم را داشته باشد:

  • ایمنی بالا؛
  • نامحدود بودن برای کاربران ایرانی؛
  • سرعت بالا؛
  • رابط کاربری ساده؛
  • امکان خرید دارایی‌های دیجیتال مختلف.

البته ممکن است شما با توجه به هدفی که از خرید ارز دیجیتال دارید‌، انتظارات دیگری هم داشته باشید. پس باید پیش از انتخاب بهترین روش برای خرید و فروش ارز دیجیتال به صورت اینترنتی، انتظاراتتان را مشخص کنید. با توجه به فاکتورهایی که ما در قسمت قبل مشخص کردیم، استفاده از یک صرافی ایرانی معتبر، بهترین روش محسوب می‌شود، زیرا تمام ویژگی‌های بالا را دارد و می‌تواند خدمات مناسبی به کاربران ایرانی ارائه بدهد.

چطور آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال ببینیم؟

آموزش خرید و فروش ارز دیجیتال بسیار ساده است. در واقع شما بعد از انتخاب صرافی مناسب برای خرید و فروش ارز دیجیتال و یک بار کار کردن با پلتفرم آن، به راحتی باز کردن پوزیشن‌های خرید و فروش را یاد می‌گیرید و دیگر نیازی به اطلاعات اضافه نخواهید داشت. آنچه نیاز به آموزش دارد، زمان درست برای خرید و  فروش ارز دیجیتال و انتخاب بهترین ارز دیجیتال برای خرید و فروش است.

اگر قصد دارید با استفاده از یک توکن از خدمات یا محصولات خاصی استفاده کنید، یعنی به توکن مشخصی نیاز دارید. بنابراین تنها کافی است وارد پلتفرم صرافی شوید و آن را بخرید. اما اگر قصد دارید برای کسب سود و حفظ ارزش سرمایه ارز دیجیتال بخرید، به آموزش نیاز خواهید داشت.

بازار ارزهای دیجیتال یکی از پرنوسان‌ترین بازارهای مالی در سراسر جهان است. به عنوان مثال بیت کوین چند ماه قبل اوج قیمت ۶۹ هزار دلاری خود را ثبت کرده بود، اما اکنون در ژوئیه ۲۰۲۲، در زمستان سرد و. تاریک ارزهای دیجیتال گیر افتاده و قیمت آن مدتی است در بازه کم‌تر از ۳۰ هزار دلار نوسان دارد. این نوسان‌ها دارایی‌های افراد غیرحرفه‌ای را تهدید می‌کنند.

بازار ارزهای دیجیتال مانند یک دریای مواج است. ناخداهای غیرحرفه‌ای نمی‌توانند سکان کشتیشان را هدایت کنند و در کوتاه‌ترین زمان ممکن غرق می‌شوند. تریدرهای غیرحرفه‌ای که به دنبال سود کلان در زمان کوتاه هستند هم خیلی زود تمام دارایی‌هایشان را از دست می‌دهند و از بازار خارج می‌شوند. در مقابل ناخداهای حرفه‌ای کشتیشان را به گونه‌ای هدایت می‌کنند که از موج‌ها استفاده کند و به مقصد نزدیک‌تر شود؛ حتی اگر این امکان وجود نداشته باشد، سکان کشتی را به دست می‌گیرند و آن را به گونه‌ای کنترل می‌کنند که کم‌ترین آسیب را از طوفان ببیند. تریدرهای حرفه‌ای هم مانند ناخداهای باتجربه هستند؛ آن‌ها حتی از نوسان‌های نزولی بازار هم سود به دست می‌آورند یا دست کم می‌توانند با استراتژی‌های درست، ارزش سرمایه‌شان را حفظ کنند و میزان ضررشان را به حداقل برسانند. تبدیل شدن به یک ناخدای حرفه‌ای تنها از روش آموزش و کسب تجربه امکان‌پذیر است و هیچ مسیر میانبری ندارد.

بهترین صرافی معتبر ایرانی برای خرید و فروش ارز دیجیتال

در قسمت‌های قبل روش‌های مختلف خرید ارز دیجیتال را بررسی کردیم و به این نتیجه رسیدیم که برای کاربران ایرانی، استفاده از یک صرافی معتبر ایرانی بهترین انتخاب است. مجموعه داموند DAMOND.ir یکی از بهترین صرافی‌هایی است که در حال حاضر در ایران فعالیت می‌کند. این صرافی امکان خرید و فروش دارایی‌های مختلف حتی با ریال ایران را دارد. خرید ارز دیجیتال در داموند به اندازه یک خرید اینترنتی و پرداخت با شبکه‌های بانکی کشور ساده است. این پلتفرم از بروزترین امکانات امنیتی برای تأمین امنیت تراکنش‌ها استفاده می‌کند و این اطمینان را به کاربران می‌دهد که حساب آن‌ها بخاطر تحریم دچار محدودیت نخواهد شد.

cc90159b-8bbc-421a-9b21-f9364bc178c7

برای کار با صرافی داموند تنها کافی است وارد وب سایت داموند شوید، در سایت ثبت نام کنید. بعد از ثبت نام باید اطلاعات شناسایی و مدارک هویتی مورد نیاز را ارائه بدهید. احراز هویت در داموند تنها به منظور تأمین امنیت تراکنش‌‌های کاربران انجام می‌شود. بعد از تکمیل حساب کاربری، می‌توانید با پرداخت اینترنتی حسابتان را شارژ کنید و هر توکن یا کوینی که نیاز دارید را بخرید. کار با داموند ساده‌تر از چیزی است که فکرش را می‌کنید.

بهترین صرافی‌های خارجی برای خرید ارزهای دیجیتال

بعضی از کاربران ایرانی ترجیح می‌دهند از صرافی‌های خارجی استفاده کنند. به عنوان مثال ممکن است به خرید ارز دیجیتالی نیاز داشته باشند که در لیست صرافی معتبر ایرانی وجود ندارد. در این صورت باید به سراغ بهترین صرافی‌های خارجی بروند. متداول‌ترین صرافی‌های خارجی که کاربران ایرانی از آن‌ها استفاده می‌کنند، عبارتنداز:

  • بایننس؛
  • کوکوین؛
  • کوین بیس؛
  • کوینکس؛
  • بای‌بیت.

در سال‌های قبل، اکثر تریدرهای ایرانی از بایننس استفاده می‌کردند، اما این صرافی اخیرا محدودیت‌های بسیاری برای کاربران ایرانی ایجاد کرده و ترید در آن ریسک بالایی دارد. به همین دلیل کاربران به سراغ گزینه‌های دیگر رفته‌اند و از صرافی‌های جایگزین برای خرید ارزدیجیتال استفاده می‌کنند.

اگر قصد دارید از صرافی‌های غیرمتمرکز استفاده کنید، می‌توانید یکی از گزینه‌های زیر را انتخاب کنید.

بهتر است بلافاصله بعد از انجام تراکنش مورد نظر، حساب صرافی خارجی خود را خالی کنید و دارایی‌هایتان را به کیف پول ارز دیجیتال انتقال دهید تا اگر بخاطر آی‌پی یا اطلاعات فیک، مشکلی برای حسابتان ایجاد شد، دارایی‌هایتان مسدود نشود.

 

بعد از خرید ارز دیجیتال باید چه کاری انجام بدهیم؟

ذخیره ارز دیجیتال دومین گامی است که بعد از خرید ارز دیجیتال باید انجام بدهید. بعد از اینکه تراکنش شما تکمیل شد، دارایی‌های خریداری شده واردحساب کاربریتان در صرافی می‌شوند. امکان نگهداری دارایی‌ها در حساب شما در صرافی وجود دارد، اما این کار توصیه نمی‌شود. دارایی‌های شما تا زمانی که در حساب کاربریتان باشد، در کیف پول صرافی است. کلیدهای خصوصی این کیف پول در اختیار صرافی قرار دارد و کاربران تنها به کلیدهای عمومی دسترسی خواهند داشت. بنابراین اگر کیف پول صرافی موردتجاوز قرار بگیرد، احتمالا دارایی‌های موجود در حساب شما هم خالی خواهد شد. همچنین تا زمانی که ارزهای دیجیتال شما در حساب صرافیتان باشد، اختیار صد درصد آن‌ها به دست خودتان نیست و صرافی می‌تواند در آن دخل وتصرف داشته باشد؛ مانند کاری که صرافی بایننس با بسیاری از کاربران ایرانی کرد، این صرافی حساب‌های ایرانی‌ها را بست و دارایی‌هایشان را هم در حساب‌ها مسدود کرد.

 

کیف پول‌های ارز دیجیتال انواع مختلفی دارند. بعضی از آن‌ها آنلاین هستند و امکان اتصال مستقیم به پلتفرم صرافی را دارند، اما بعضی دیگر به صورت آفلاین فعالیت می‌کنند و باید ابتدا دارایی‌ها را به کیف پول آنلاین انتقال داد و در مرحله بعدی به کیف پول آفلاین واریز کرد. در وهله اول تفاوتی ندارد که از کدام نوع کیف پول استفاده می‌کنید، تنها باید بلافاصله بعد از افزایش موجودی حساب صرافیتان،‌ دارایی‌ها را به کیف پولتان منتقل کنید.

امنیت کیف پول در اولویت دوم قرار می‌گیرد. اگر حجم ارزهای دیجیتالی که خریده‌اید، زیاد است و می‌خواهید آن را برای مدت طولانی ذخیره کنید، توصیه می‌شود آن را در کیف پول‌های آفلاین ذخیره کنید. زیرا امنیت بالاتری دارند. در کیف پول آنلاین آن بخش از دارایی را نگه دارید که قصد دارید از آن استفاده کنید.

چطور می‌توان با خرید ارز دیجیتال سود به دست آورد؟

روش‌های مختلفی برای کسب سود از خرید ارزهای دیجیتال وجود دارد که ما در این بخش به سه مورد از مهم‌ترین آن‌ها اشاره می‌کنیم.

خرید و فروش ارزهای دیجیتال

روش اول ترید است؛ یعنی شما ارزهای دیجیتال را با توجه به نوسان‌های بازار و استراتژی‌های معاملاتی که دارید، خرید و فروش می‌کنید و از اختلاف قیمت‌های کوتاه مدت سود به دست می‌آورید. این روش ریسک بالایی دارد، به دانش و مهارت نیاز دارد، اما می‌تواند درآمد خوبی برای افراد حرفه‌ای داشته باشد.

خرید و نگهداری ارزهای دیجیتال

روش دوم با نام هولد (Hold) یا در اصطلاح بازاری هودل (HODL) نامیده می‌شود. در این روش شما یک دارایی دیجیتال را می‌خرید و آن را برای مدت طولانی ذخیره می‌کنید. روند کلی ارزهای دیجیتال از ابتدا تاکنون همیشه صعودی بوده است و در طولانی مدت به هولدرها سود داده‌اند. هولدرها با تکیه بر این باور که روند کلی قیمت دارایی دیجیتال مورد نظرشان در دراز مدت صعودی است، آن دارایی را نگه می‌دارند و زمانی که قیمت به سطح مورد نظرشان رسید، آن را می‌فروشند.

خرید و سها‌م‌گذاری ارزهای دیجیتال

روش سوم استیکینگ است. در این روش شما ارز دیجیتال مورد نظرتان را می‌خرید، اما به جای ذخیره بلااستفاده آن در یک کیف پول آفلاین، آن را وارد پلتفرم‌های سهام‌گذاری می‌کنید. مثلا در فرایند استیکینگ بلاکچین‌های PoS مشارکت می‌کنید یا به عنوان تأمین‌کننده نقدینگی در صرافی‌های غیرمتمرکز، دارایی‌هایتان را در استخرهای نقدینگی به اشتراک می‌گذارید. با این کار علاوه بر منتظر ماندن برای رشد قیمت در طولانی مدت، از سهام‌گذاری دارایی‌هایتان هم پاداش می‌گیرید و درآمد غیرفعال خواهید داشت.

البته سهام‌گذاری می‌تواند ضررده هم باشد. گاهی اوقات ممکن است در بازه‌ای که دارایی شما استیک شده است، قیمت روند نزولی پیدا کند و ارزش آن نسبت به روز اول کم‌تر شود؛ پس سهام‌گذاری هم روشی است که به بررسی و تحلیل نیاز دارد و نمی‌توان بی‌گدار به آب زد.

بهترین زمان برای خرید ارزهای دیجیتال

بسیاری از کارشناسان بازار ارزهای دیجیتال می‌گویند بهترین زمان برای خرید این دارایی‌ها «همین الان» است. اما ما اعتقاد چندانی به این جمله نداریم؛ بهترین زمان برای خرید ارز دیجیتال زمانی است که شما با توجه به تحلیل‌هایی که انجام داده‌اید و پیشبینی‌هایی که دارید، تشخیص می‌دهید.

در بازار ارزهای دیجیتال الگو گرفتن بسیار خوب است و منجر به یادگیری می‌شود، اما تقلید ناآگاهانه مسیری رو به هبوط است. اگر برای خرید ارز دیجیتال چشم به پوزیشن‌های معاملاتی تریدرهای حرفه‌ای بدوزید و از آن‌ها تقلید کنید، احتمال اینکه دچار ضرر شوید، بسیار زیاد است. اما اگر عملکرد افراد حرفه‌ای را بررسی کنید و به دنبال چرایی رفتار آن‌ها در بازار باشید و در نهایت هم با توجه به استراتژی و تحلیل‌های خودتان پیش بروید،‌ می‌توانید بهترین زمان خرید برای خودتان را پیدا کنید.

آیا ارزهای دیجیتال فقط برای سودآوری خرید و فروش می‌شوند؟

در یک نگاه کلی به بازار ارزهای دیجیتال ممکن است تصور کنید تنها هدف از خرید ارز دیجیتال و فروش این دارایی‌ها، کسب سود است. این موضوع برای کاربران ایرانی، پررنگ‌تر است، زیرا هنوز این دارایی‌ها توسط فروشگاه‌های ما پذیرفته نمی‌شوند و نمی‌توانیم با استفاده از آن‌ها چیزی بخریم.

d66142c3-fec6-446b-a375-09148b783d8e

سودآوری تنها هدف ارزهای دیجیتال نیست. همانطور که در ابتدای مقاله گفتیم، این دارایی‌ها انواع مختلفی دارند و هرکدام از آن‌ها برای هدف خاصی توسعه داده شده‌‌اند. در سراسر جهان فروشگاه‌هایی هستند که این ارزها را می‌پذیرند و خدمات و محصولاتشان را در ازای دریافت این توکن‌ها ارائه می‌دهند. در ادامه به بعضی از مهم‌ترین کاربردهای ارزهای دیجیتال اشاره می‌‌کنیم.

  • انتقال وجه بین‌المللی در زمان کوتاه و با کارمزد مناسب و بدون محدودیت جغرافیایی؛
  • استفاده از امور مالی غیرمتمرکز و اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز؛
  • کسب درآمد؛
  • خرید از فروشگاه‌های مختلف در سراسر جهان؛
  • استفاده به عنوان واحد مالی معتبر در کشورهای مختلف جهان (این کاربرد بیشتر برای بیت کوین و اتریوم و تتر وجود دارد).

آیا خرید، تنها راه به دست آوردن ارزهای دیجیتال است؟

خرید ارز دیجیتال تنها روش به دست آوردن توکن و کوین نیست. در قسمت‌های مختلف این مقاله توضیحاتی درباره سایر روش‌های به دست آوردن ارز دیجیتال ارائه دادیم. اگر به خاطر داشته باشید،‌ گفتیم افرادی که دارایی‌هایشان را استیک می‌کنند، پاداش می‌گیرند. این پاداش به صورت دارایی دیجیتال به آن‌ها ارائه می‌شود و یکی از روش‌های به دست آوردن ارزهای جدید است.

ماینینگ ارز دیجیتال روش دیگری است که برای به دست آوردن ارزهای دیجیتال وجود دارد. این روش برای بلاکچین‌هایی مثل بیت کوین که با استفاده از الگوریتم اجماع اثبات کار فعالیت می‌کنند،‌ امکان‌پذیر است. در این روش، کاربرانی که با نام ماینر شناخته می‌شوند، با خرید دستگاه‌های مخصوص و پردازش تراکنش‌های بلاکچین و تایید آن‌ها، بلاک‌های تازه تشکیل می‌دهند و آن‌ها را به زنجیره اضافه می‌کنند. ماینرها در ازای تشکیل هر بلاک تازه، ارز دیجیتال بومی شبکه را به عنوان پاداش دریافت می‌کنند.

کلام آخر

آنچه خواندید، توضیحاتی کلی و اولیه بود که باید درباره خرید ارز دیجیتال می‌دانستید. مهم‌ترین نکاتی که در این مقاله بیان کردیم، توضیحاتی بود که درباره ناامنی صرافی‌های خارجی برای کاربران ایرانی ارائه دادیم و راهکار جایگزینی که برای این صرافی‌ها معرفی کردیم. داموند یک پلتفرم معاملاتی است که برای تریدرهای ایرانی راه‌اندازی شده و خدمات گوناگونی را به آن‌ها ارائه می‌دهد. یکی از زیرمجموعه‌های صرافی ارز دیجیتال معتبر داموند، مجله ارزدیجیتال است. داموندمگ برای آموزش و افزایش اطلاعات تریدرها و فعالان بازار ارزهای دیجیتال راه‌اندازی شده است. در این مجله می‌توانید بروزترین اطلاعات درباره بازار ارزهای دیجیتال و پروژه‌های بلاکچینی را بخوانید و از فرصت‌های سرمایه‌گذاری در این بازار اطلاع پیدا کنید. برای کسب اطلاعات بیشتر و آشنایی با پلتفرم معاملاتی داموند و مجله داموندمگ وارد وب سایت مجموعه (DAMOND.ir/MAG) شوید.

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسولیتی بابت آن ندارد 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه