مرور بازار دلار در انتهای سال 98

مرور بازار دلار در انتهای سال 98
کدخبر : 7206

بررسی قیمت دلار در سال گذشته نشان می‌دهد که تغییرات قیمتی در ابتدا و انتهای سال چندان زیاد نبوده و قیمت این ارز در پایان سال نسبت به ابتدای سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته است.

به گزارش رصداقتصادی به نقل از ایسنا : بررسی قیمت دلار در سال گذشته نشان می‌دهد که تغییرات قیمتی در ابتدا و انتهای سال چندان زیاد نبوده و قیمت این ارز در پایان سال نسبت به ابتدای سال گذشته ۱۱ درصد افزایش داشته است.

 

قیمت ارز همواره یکی از مهم‌ترین مولفه‌های اقتصادی ایران بوده و نرخ تورم، رشد اقتصادی، صادرات و واردات و امثال آن نیز به این نرخ وابسته است که در سال‌های گذشته دلالان ارزی و سفته‌بازان با تلاش‌های خود تاثیرات بسیار نامطلوبی را بر این بازار می‌گذاشتند.

 

در حال حاضر، دلار پراهمیت‌ترین ارز حاضر در کشور برای عموم مردم است و بانک مرکزی نیز در سال‌های اخیر توانسته آثار منفی فعالیت‌های دلالان ارزی را با سیاست‌های خود کاهش دهد.

 

تغییرات ناگهانی نرخ ارز در اقتصاد ایران، همیشه سبب شده تا واحد‌های تولیدی ضربه‌های سنگینی بخورند و از سوی دیگر، نرخ تورم نیز با سرعت سرسام‌آوری افزایش و قدرت خرید مردم کاهش یابد که همین امر، اعتراض مردم را نیز نسبت به این اتفاق برمی‌انگیزد.

 

از سوی دیگر، مردم در سال‌های گذشته تلاش کرده‌اند تا با صعودی شدن قیمت ارز، سرمایه‌های خود را به طلا یا ارز تبدیل کنند؛ بلکه بتوانند از کاهش ارزش پول خود جلوگیری کنند، اما در بسیاری از موارد این اقدام، مردم را بیش از پیش متضرر کرده است.

 

بررسی قیمت دلار در سالی که گذشت نشان می‌دهد که تغییرات قیمتی این ارز نسبت به سال‌های گذشته دامنه کمتری داشته و به عبارتی بانک مرکزی توانسته از ایجاد نوسانات هیجانی در این بازار جلوگیری کند.
بر اساس این گزارش، قیمت فروش هر دلار آمریکا در فروردین سال گذشته در صرافی ملی حدود ۱۳ هزار و ۷۰۰ تومان بوده که نسبت به اسفند پیش از آن روند افزایش داشته است.

 

بررسی روند تغییرات نرخ ارز نشان می‌دهد که قیمت دلار در سه ماهه ابتدایی سال گذشته عموما افزایشی بوده، اما در ماه سوم (خرداد) تغییری در نمودار قیمت دلار ایجاد شده است؛ به طوریکه قیمت هر دلار آمریکا در صرافی‌های بانکی در اردیبهشت ماه به حدود ۱۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسید، اما در نهایت در نیمه خرداد ماه قیمت دلار کاهشی شد و تا ۱۳ هزار و ۲۰۰ تومان هم رسید.

 

کاهش قیمت دلار ادامه یافت تا وعده رئیس‌کل بانک مرکزی مبنی بر بازگشت قیمت دلار به کانال ۱۱ هزار تومان تحقق یابد؛ به گونه‌ای که در تیرماه سال گذشته قیمت دلار به ۱۱ هزار و ۹۵۰ تومان رسید و همین روند کاهشی تا قیمت ۱۱ هزار و ۳۰۰ تومانی در شهریور ماه سال ۱۳۹۸ ادامه یافت.

 

در دو ماه نخست نیمه دوم سال گذشته قیمت ارز تقریبا ثابت بود و تغییر چندانی در این قیمت مشاهده نشد، اما از آذرماه رشد قیمت ارز بار دیگر شدت یافت تا اینکه در نیمه‌های این ماه، قیمت فروش هر دلار آمریکا در صرافی‌های مجاز بانک مرکزی به حدود ۱۳ هزار تومان رسید.

 

دی ماه نیز قیمت‌ها در همین حدود ماند تا اینکه به رغم شیوع ویروس کرونا در جهان و بسته شدن مرز‌های ایران و لغو تمامی سفر‌های خارجی، در دوماه پایانی سال، مثل سال‌های گذشته قیمت ارز افزایش یافت و در بهمن ماه به ۱۳ هزار و ۴۰۰ تومان رسید و در نهایت سال گذشته را با قیمتی بیش از ۱۵ هزار تومان تمام کرد.

 

با این حال بررسی قیمت ارز در سال گذشته حاکی از آن است که تغییر قیمتی در این سال حدود ۱۱ درصد بوده است؛ به عبارت دیگر قیمت دلار در انتهای سال گذشته نسبت به ابتدای آن، حدود ۱۱ درصد رشد داشته است.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه