نیکی کریمی

فیلم جدید نیکی کریمی مجوز ساخت گرفت | بیوگرافی نیکی کریمی

فیلم جدید نیکی کریمی مجوز ساخت گرفت | بیوگرافی نیکی کریمی
کدخبر : 22021

فیلم جدید نیکی کریمی از سازمان سینمایی مجوز ساخت گرفت.

به گزارش رصد اقتصادی: نیکی کریمی یکی از بانوان موفق سینمای ایران است. نیکی کریمی علاوه بر بازیگری در ساخت فیلم، بعنوان کارگردان و تهیه کننده، نیز، فعالیت دارد. نیکی کریمی تاکنون، توانسته است که آثار ماندگاری را از خود برجای بگذارد. نیکی کریمی هنوز مجرد است و در آستانه 50 سالگی یکی از چهره های پُرکار و فعال سینمای ایران است و جدیدترین فیلم نیکی کریمی که تهیه کنندگی آن را برعهده دارد مجوز ساخت گرفته است.
در روزهای گذشته جلسه اعضای شورای پروانه ساخت برای بررسی درخواست‌ها برگزار و برای چند فیلمنامه پروانه ساخت صادر شده که نام چند چهره آشنا در بین آن‌ها بیشتر به عنوان تهیه‌کننده دیده می‌شود. تازه‌ترین پروانه ساخت صادر شده برای برادران محمودی است که مدتی قبل و تقریبا همزمان با سقوط شهرهای مختلف افغانستان توسط طالبان، برای ساخت فیلمی با نام «سقوط کابل» درخواست پروانه ساخت داده بودند تا فیلم دیگری را با مشارکت هم بسازند. «سقوط کابل» دو روز قبل یعنی ۱۴ مهرماه به کارگردانی نوید محمودی و تهیه‌کنندگی جمشید محمودی مجوز ساخت گرفته است.
از دیگر مجوزهای صادرشده به پروانه ساخت فیلم «بی‌پروا» به تهیه‌کنندگی مرتضی شایسته و کارگردانی غزاله سلطانی و نیز فیلم «استاد» به تهیه‌کنندگی مجید رجبی‌معمار که در حال حاضر مدیرعامل خانه هنرمندان ایران است و به کارگردانی سیدعماد حسینی باید اشاره کرد.
نیکی کریمی که آخرین فیلمش «آتابای» هنوز اکران نشده، یک هفته قبل برای تهیه‌کنندگی فیلم «هم‌دیدار» به کارگردانی محمدمهدی نوروزیان پروانه ساخت گرفته است.
همچنین فیلم‌های «دنیای شیرین ما» به تهیه‌کنندگی و کارگردانی قدرت‌الله صلح‌میرزایی و «داد» به تهیه‌کنندگی سیدامیر سیدزاده و کارگردانی ابوالفضل جلیلی اوایل مهرماه پروانه ساخت گرفته‌اند.
در بین مجوزهای صادرشده فیلمی با نام «میراث» هم دیده می‌شود که کارگردان آن مسعود کیمیایی و تهیه‌کننده آن علی اوجی است. اوایل امسال خبر پایان تدوین فیلم دیگر کیمیایی با نام «خائن‌کشی» به تهیه‌کنندگی اوجی منتشر شد که شاید در جشنواره فجر امسال رونمایی شود.
علاوه براین‌ها برای فیلم‌های «برزنگی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی حسین قاسمی جامی (در ژانر کودک و نوجوان)، «زیبای خفته» به کارگردانی کاوه صباغ‌زاده و تهیه‌کنندگی پگاه احمدی و «سلوک» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی عباس رافعی در ماه قبل پروانه ساخت صادر شده است.

بیوگرافی نیکی کریمی

نیکی کریمی 19 آبان سال 1350 در تهران به دنیا آمد. وی بازیگر، کارگردان و مترجم است.
وی از دوران دبستان بازی در گروه های کوچک تئاتری را آغاز کرد. نخستین نقش سینمایی اش را در سال 1368 در فیلم وسوسه به کارگردانی جمشید حیدری بازی کرد.
نخستین حضور جدی او در فیلم عروس به کارگردانی بهروز افخمی در سال 1369 است. او و ابوالفضل پورعرب را اولین ستارگان سینمای ایران پس از انقلاب می دانند.
پس از آن، کریمی در دو فیلم مهم از داریوش مهرجویی به نام های سارا و پری بازی کرد. بازی در فیلم سارا برایش جایزه بهترین بازیگر زن جشنواره های سن سباستین و نانت را به ارمغان آورد.
پس از بازی در چند فیلم از کارگردانانی چون ابراهیم حاتمی کیا، بهروز افخمی و داریوش فرهنگ در سال 1377 در فیلم دو زن به کارگردانی تهمینه میلانی بازی کرد.
کریمی برای پنجمین بار برای فیلم دو زن نامزد دریافت سیمرغ بلورین جشنواره فیلم فجر شد و جایزه بهترین بازیگر زن را به خاطر بازی در همین فیلم از جشنواره تائورمینا ایتالیا گرفت.
نیکی کریمی در سال 1380 فیلم کوتاه مستندی با مضمون نازایی با عنوان داشتن یا نداشتن ساخت که برنده جایزه باران شد و در سال 1383 اولین فیلم بلندش به نام یک شب را کارگردانی کرد.
در سال 1381 در دو فیلم دیوانه ای از قفس پرید به کارگردانی احمدرضا معتمدی و واکنش پنجم به کارگردانی تهمینه میلانی بازی کرد که به خاطر بازی در این دو فیلم جایزه سیمرغ بلورین جشنواره فجر را گرفت.
در سال 1383 اولین فیلم بلندش به نام یک شب را کارگردانی کرد. این فیلم به خاطر شرایط ممیزی در ایران اکران نشد ولی در جشنواره های معتبر خارجی درخشید از جمله در جشنواره فیلم کن مورد توجه قرار گرفت. نیکی کریمی فیلم بعدی خود به نام چند روز بعد را در سال 1385 و در شرایطی ساخت که هنوز تکلیف اکران یک شب در هاله ای از ابهام قرار داشت نیکی کریمی در فیلم دوم خود بازی هم کرد و فیلمی قابل قبول و تحسین شده کارگردانی کرد ولی باز این فیلم هم به خاطر مسائل ممیزی در ایران هنوز اکران نشده است. سومین فیلم نیکی کریمی با نام سوت پایان در سال 1389 خورشیدی ساخته شد.نیکی کریمی در تله تئاتر خرده جنایت های زن و شوهری برای اولین بار در یک کار تلویزیونی حاضر شد.نیکی کریمی همچنین در حرفه عکاسی نیز فعالیت دارد. وی همچنین تاکنون چندین نمایشگاه عکس از کارهای خود، برگزار کرده است. نیکی کریمی تاکنون سبک های مختلف عکاسی همچون پرتره و... را تجربه کرده ولی عکاسی از طبیعت در آثار او چشمگیرتر است.

منبع: ايسنا
آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه