رپرتاژ اگهی /

پبشنهاد ویژه کافه مدیا برای روزهای بحران و رکود اقتصادی: تماشای فیلم مردان کمپانی

پبشنهاد ویژه کافه مدیا برای روزهای بحران و رکود اقتصادی:  تماشای فیلم مردان کمپانی
کدخبر : 43887

فیلم مردان کمپانی که در بین اهالی سینمای ایران گاهی با نام سوداگران هم شناخته می شود، تلاش می‌کند به مخاطب القا کند که در صورت تغییر شرایط زندگی فرد باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهد و تسلیم شرایط نشود. شاید مثال بارز این موضوع این بیت از حافظ باشد: «چرخ برهم زنم ار غیر مرادم گردد/ من نه آنم که زبونی کشم از چرخ فلک».

فیلم مردان کمپانی که در بین اهالی سینمای ایران گاهی با نام سوداگران هم شناخته می شود، تلاش می‌کند به مخاطب القا کند که در صورت تغییر شرایط زندگی فرد باید خود را با شرایط جدید تطبیق دهد و تسلیم شرایط نشود. شاید مثال بارز این موضوع این بیت از حافظ باشد: «چرخ برهم زنم ار غیر مرادم گردد/ من نه آنم که زبونی کشم از چرخ فلک».

فیلم مردان کمپانی  یا همان سوداگران، اثری درباره‌ی بحران اقتصادی سال 2008 آمریکا است. رکودی که بسیاری از کشورهای جهان را به لحاظ اقتصادی تحت تاثیر قرار داد و اقتصادهای تازه ظهور را ورشکست و شرکت‌های بین‌المللی متعددی را با بحران‌های مالی مواجه کرد. نخستین تاثیر این بحران بر شرکت‌ها و کارخانه‌های تولیدی تعدیل نیروی انسانی بود، به طوری که به سرعت شمار بیکاران در جهان، خصوصا آمریکا، رو به افزایش گذاشت. اتفاقی که شاید در تقویم تاریخ در صفحات همین روزها هم احتمال وقوع دارد و تماشای فیلمی واقع گرا در ارتباط با کنش های آن روزها قطعا خالی از لطف نیست و درس آموز است.

درباره‌ی تاثیر بحران مالی بر اقتصادها و شرکت‌ها فیلم‌هایی ساخته شد اما شاید موضوعی که مغفول ماند توجه به ابعاد خانوادگی این بحران بزرگ بود، بحرانی که روابط میان انسان‌ها را تحت تاثیر قرار داد و یک شبه موجب تغییر روابط درون خانوادگی شد.

فیلم مردان کمپانی تلاش کرده است تاثیر این فروپاشی اقتصادی را بر سه خانواده‌ی آمریکایی به تصویر بکشد.

3d294389-7e2f-4179-8150-46f85242ace6

مهم نیست مقصر کیست!

مردان کمپانی به دنبال پیدا کردن مقصر بحران اقتصادی سال 2008 نیست بلکه تلاش می‌کند تبعات آن را بر سه خانواده‌ی متوسط آمریکایی به تصویر بکشد. مهم نیست دلایل این فروپاشی اقتصادی چیست بلکه موضوع حائز خانواده‌ها و بازماندگانی است که قرار است در کنار یکدیگر برای خروج از این بحران مبارزه کنند.

برخی در آن ایام اژدهای زرد را عالم سقوط اقتصاد آمریکا دانستند و برخی دیگر نیز عوامل دیگر را مطرح کردند اما نکته اینجا بود که هیچ یک از این فرضیات نتوانست مانع بیکاری خانواده‌ها شود یا مرهمی بر زخم آنها بگذارد.

تغییر برای بقا و تداوم زندگی در فیلم سوداگران

پس از این بحران اقتصادی، به یکباره، نظم و انضباط خانواده‌های بسیاری دستخوش تغییر شد و آنها مجبور شدند خیلی سریع خود را با شرایط تطبیق دهند. خانواده‌هایی که به یکباره شغل‌های خود را از دست دادند و سهام‌های آنها در بورس سقوط کرد و ارزش آنها با دستمال‌های سرویس‌های بهداشتی برابر شد. مردمی که مستاصل و ناگزیر مجبور به انتخاب شدند تا هر چه سریع‌تر نظمی به این بی‌سامانی بدهند که زندگی آنها را متحول کرده است.

کارمندان کارخانه‌ای که از کار بیکار شدند

این فیلم زندگی سه نفر را روایت می‌کند که پس از بحران مالی 2008 از کار بیکار می‌شوند. نخستین فرد «بابی» نام دارد که «بن افلک» به ایفای نقش او می‌پردازد. او که مدیر فروش کارخانه است درآمد سالانه‌اش نزدیک به 160 هزار دلار است و به همین دلیل زندگی بسیار مجللی هم برای خودش به هم زده است. او در کنار همسر و فرزندانش زندگی رویایی دارد تا وقتی که به او اطلاع می‌دهند کارخانه برای پرداخت بدهی‌ها و باقی ماندن در عرصه‌ی رقابت مجبور به اخراج برخی کارمندان است که از قضا نام او هم در این فهرست به چشم می‌خورد.

دومین فرد «فیل» نام دارد که از کارکنان قدیمی این کارخانه است که از ابتدای تاسیس کارخانه و گسترش آن حضور داشته است و به قول معروف از قدیمی‌های کارخانه محسوب می‌شود. او فاقد مدرک تحصیلی است که به صورت تجربی کارآموزی کرده و توانسته است در کار خود استاد تمام شود. او نیز به دلیل نداشتن مدرک تحصلی کافی در آستانه‌ی اخراج از کارخانه است  اما انتظار دارد که «جین» با بازی «تامی لی جونز» مانع این اقدام شود زیرا او از معاونان ارشد کارخانه محسوب می‌شود.

سومین نفر «جین» است که از موسسان این کارخانه بوده است و وظیفه‌ی اداره این مجموعه را بر عهده دارد. «جین» دوست ندارد کارمندانش را در این شرایط تنها بگذارد و آنها را اخراج کند اما قدرت او برای جلوگیری از اخراج آنها کافی نیست زیرا شریکش چندان به حرف‌های و گوش نمی‌دهد و بسیار به فکر منافع خودش است.

هر سه شخصیت اصلی فیلم «سوداگردان» در یک نکته با هم اتفاق نظر دارند و آن اینکه همگی آنها که زندگی خوبی داشتند به یکبارگی از کار بیکار شده‌اند و هیچ‌کس هم جواب آنها را نمی‌دهد.

ستارگان فیلم مردان کمپانی

بازیگران فیلم نقش مهمی در موفقیت فیلم دارند. «تامی لی جونز» مثل همیشه تاثیرگذار است و با آن تن صدای گرفته‌اش به خوبی احساس ترحم را در مخاطب برمی‌انگیزد. «بن افلک» و «کریس کوپر» هم بازی های درخشانی از خود نشان داده‌اند که در کل موجب شده منتقدان در بخش بازیگری به تمجید بپردازند. «جان ولز» در نخستین گام کارگردانی خود با بهره‌گرفتن از بازیگرانی صاحب نام تلاش کرده است اثری درخور مخاطب تولید کند.

فیلمنامه‌ای چند لایه برای مخاطب

ما در این اثر با فیلمنامه‌ای چند لایه مواجه هستیم. در لایه‌ی اولیه فیلمنامه می‌بینم که چگونه کارمندان کارخانه‌ای از کار بیکار می‌شوند. در لایه‌ی دیگر تاثیر این بیکاری بر خانواده‌ها و بحران روابط را مشاهده می‌کینم و در لایه‌ی دیگر تلاش این انسان‌ها برای بازگشتن به ثبات و فاصله گرفتن از شکست را شاهد هستی. هر یک از آنها تلاش می‌کند با کار کردن در شغل‌ها سخیف همچون کارگر ساختمانی و غیره بر این موقعیت غلبه کند و زندگی بهتری برای خانواده‌اش مهیا کند.

از این رو می‌توان گفت که محور این فیلم تلاش برای بقاست و اینکه کارگردان به صورت ضمنی به این موضوع اشاره می‌کند که با تغییر شرایط افراد نیز باید تغییر کنند و از تلاش برای زندگی دست برندارند.

هفت درسی که باید از فیلم مردان کمپانی آموخت

بنا به گفته‌ی کتاب عهد عتیق، پروردگار در کوه طور بر موسی فرود آمد و ده فرمان معروف را با انگشت اشاره‌ بر سنگ نقر کرد و راه و رسم زندگی را به بنی‌ اسرائیل آموخت. فیلم مردان کمپانی نیز هفت جمله‌ی کلیدی را برای مخاطب در نظر گرفته است. دستورهایی که بیشتر جنبه‌ی انگیزشی و ایجاد روحیه‌ی تلاش و کار برای مخاطب است تا در بحران اقتصادی دچار یاس و نامیدی نشود. این هفت فرمان عبارتند از:

•           ممکن است هر کسی شغل خود را از دست دهد، هر چقدر هم که امنیت شغلی داشته باشد.

•           در مواقع بحران باید از خانواده، دوستان و متخصصان کمک بگیرید.

•           در پی از دست دادن شغل احتمالا اعتماد به نفس شما خدشه‌دار می‌شود موجب به توانایی‌های خود به دیده‌ی تردید بنگرید.

•           ممکن است شغلی با توجه به آموزش و توانایی‌های ما وجود نداشته باشد اما ما باید خود را با شرایط جدید وفق دهیم و دوباره وفق دهیم.

•           بهترین راه برای انطباق استفاده از مهارت‌های خود در عرصه‌های جدید است تا کسب و کارهای جدیدی راه‌اندازی کنید.

•           اگر فرصت‌ها در دسترس ما نیستند، باید آنها را ایجاد کنیم.

•           پشتکار تنها انتخاب ما در این مسیر است.

این فیلم را چطور ببینیم؟

این اثر تماشایی را می‌توانید در رسانه کافه مدیا با بهترین کیفیت تماشا کنید. کافه مدیا به عنوان یک بستر VOD این امکان را در اختیار شما قرار داده است تا سینمای خود را به خانه ببرید و فیلم‌های محبوبتان را تماشا کنید. طرفدار حماسه های تاریخی مانند فیلم گلادیاتور باشید، یا فیلمهایی شبیه مردان کمپانی، تفاوتی نمیکند. کافه مدیا میزبان شما است.

 

* مطلب فوق رپرتاژ اگهی می باشد و سایت خبری رصداقتصادی مسئولیتی بابت آن ندارد ..... 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه