تتلو رومینا را کشت + فیلم و عکس

تتلو رومینا را کشت + فیلم و عکس
کدخبر : 9662

اخبار 20:30 دیشب طی گزارشی از نقش تتلو در قتل رومینا توسط پدرش گفت .

رومینا این روزها تیتر اول خبرگزاری ها است و واکنش همه سلبریتی ها را به همراه داشته است . رومینا که بخاطر فرار با یک پسر توسط پدرش در خواب به قتل رسید . رومینا در 13 سالگی با داس سربریده شد . گزارش جالب 20:30 از نقش تتلو در کشته شدن رومینا به دست پدرش را در ادامه می بینید : 

 

 

صدای جیغ مادر رومینا اشرفی را در این فیلم بشنوید! / همسایه ها ناگفته ها را فاش کردند! + فیلم

 

 رومینا اشرفی دختر 14 ساله تالشی که توسط پدرش به قتل رسیده است اکنون مادری داغدار مانده که فقط همسایه ها و اهالی محل صدای ضجه هایش را می شنوند.

 

حتما بخوانید : تجاوز بهمن به رومینا فاش شد + عکس بی حجاب

 

 

 
 
 

رومینا دختر 14 ساله تالشی که یکم خرداد ماه توسط پدرش وقتی در خواب بود با داس به قتل رسید و  پدر رومینا  سر دخترش را به خاطر فرار با پسری به نام بهمن خاوری از تن جدا کرد بازتاب گسترده ای در رسانه ها داشت در این میان هر چه بود درباره پدر و عموهای  رومینا اشرفی  و تصمیم به قتل رومینا در خبرها ذکر می شد در این ویدیوی که نشان می دهد آمبولانس جسد رومینا را برای خاکسپاری و دفن منتقل می کند صدای جیغ های مادر رومینا اشرفی شنیده می شود که از دیدن صحنه قتل دخترش شوکه اشت

 

دردی که در جان مادر رومینا تا ابد می ماند و جانسوز است

یکی از اهالی این منطقه به خبرنگار جنایی رکنا درباره  قتل رومینا اشرفی  گفت: وقتی آمبولانس برای انتقال جسد رومینا وارد محله شد همسایه ها شوکه بودند که در خانه خانواده اشرفی چه اتفاقی رخ داده است کسی باور نمی کرد رومینا توسط پدرش به قتل رسیده است. زنان محله با شناختی که از مادر رومینا داشتند گفتند: مادر رومینا واقعا به دخترش وابسته بود چون رومینا دختر مهربانی بود و با وجود اینکه هنوز شوکه است و حال و روزش مساعد نیست مدام با خود می گوید اگر می دانستم همسرم رومینا را به قتل می رساند ثانیه ای او را تنها نمی گذاشتم.

مادر رومینا هنوز شوکه است و با خود ای کاش ای کاش می گوید...

مادر رومینا مدام با خود می گوید: ای کاش  رومینا را در اتاق خواب  تنها نمی گذاشتم چون پدر رومینا مردی عصبی و تندخو بود . تصویر رومینا و صدایش هنوز در خانه است کسی باور ندارد که رومینا توسط همسرم کشته شده است. رامین برادر رومینا که 6 سال سن دارد بی تاب خواهرش است کاش پایم می شکست برای شستن لباس ها به حمام نمی رفتم دخترم ناز خوابیده بود.

اهلی محله می گویند مادر رومینا در شوکی عمیق فرورفته که مدام با آرامبخش او را خواب می کنند و هر بار که به هوش می آید با جیغ و گریه از رومینا اشرفی یاد می کند و حادثه قتل جلوی چشمانش تداعی می شود.

یکی از همسایه ها گفت: ما هم باور نداریم رومینا کشته شده است دختری آرام بود می دانستیم پسری را که اختلاف مذهب دارند دوست دارد برای خانواده اش و فامیل اشرفی این یک دغدغه بود وقتی شنیدیم چه قتلی رخ داده است باور نمی کردیم همه داعداریم و بیشتر نگران مادرش هستیم خب پدرش با قانون سر و کار دارد اما مادر و برادر رومینا وضعیت بدتری دارند.

 رومینا اشرفی خطاکار نبود، قصد ازدواج داشت

رومینا اشرفی  دختر اهل تالش را پدرش به قتل رساند. پدر با داس سر از بدن فرزندش جدا کرد. جرم رومینا از نگاه پدر، فرار از خانه با پسر مورد علاقه اش بود. رومینای 14 ساله وقتی فرار کرده بود و بعد از دستگیری از سوی پلیس ، به ماموران گفت :" مرا به دست پدرم بدهید، من را خواهد کشت" کسی حرف های این دختر را باور نکرد. به پدرش سپرده شد. به خانه رفت . شب که خوابید ، پدر بر بالین دختر خوابش حاضر شد و با داس ، سر از تنش جدا کرد.

رومینا به قتل رسید اما فرار دختران و پسران عاشق در تالش رسم است

رومینا اشرفی که کشته شد ، موج خبر قتل او در سراسر کشور پیچید. از مردم تا فعالان اجتماعی و مسئولان به این جنایت واکنش نشان دادند.

معصومه ابتکار - معاون امور زنان و خانواده نهاد ریاست جمهوری بلافاصله دستور رسیدگی ویژه به پرونده قتل این دختر 14 ساله را به دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی این معاونت ابلاغ کرد.

بررسی پرونده قتل رومینا اشرفی در معاونت زنان و خانواده ریاست جمهوری

شهناز سجادی دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی رکنا، درباره جزئیات پرونده رومینا اشرفی چنین گفت: موضوع قتل و نحوه قتل رومینا اشرفی در دست تحقیق و بررسی قرار دارد . حواشی زیادی در این پرونده وجود دارد که به عواملی مثل عرف منطقه، قوانین و مسامحه ای که می توانست، صورت بگیرد. مربوط می شود.

سوابق زیاد قتل های ناموسی در کشور / رومینا قربانی شد

دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده ادامه داد: متاسفانه در سوابق قضایی ما وجود چنین قتل هایی کم نیست بنابراین نیاز است تا اقدامات پیشگیرانه ای صورت بگیرد تا از این دست حوادث جلوگیری شود.

دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده درباره اقدامات و بررسی هایی که تاکنون در خصوص قتل رومینا اشرفی در این معاونت و بخش حقوقی آن صورت گرفته است چنین گفت: تماسی از طرف معاونت امور زنان و خانواده با ارگان های ذی ربط صورت گرفته است. البته از آنجایی که جرم عمومی است خود دادستان به عنوان مدعی العموم ورود پیدا کرده تا ابعاد مختلف مسئله روشن شود.

دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده خاطر نشان کرد: در این حادثه مسائلی وجود دارد که باید اندیشمندان حقوقی و جامعه شناسی به آن ورود کنند و فقط اینگونه نباشد که دستگاه قضا بخواهد آن را بررسی کند چراکه دستگاه قضایی این مسئله را در چارچوب قانون بررسی و برای آن حکمی صادر خواهد کرد اما برای اینکه جامعه دیگر با چنین اتفاقات تلخی روبرو نشود باید تحقیقات و مطالعاتی صورت بگیرد تا دیگر شاهد چنین حوادثی نباشیم.

دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده درباره آخرین گزارش از قتل رومینا اشرفی خاطرنشان کرد: روایت های مختلفی که از سوی رسانه ها بیان شده به گونه ای متحد الشکل هستند و به واقعیت امر نزدیک است اما در کل در منطقه تالش رسمی وجود دارد که اگر دختر و پسری یکدیگر را دوست داشته باشند و خانواده هایشان مخالفت کنند، آنها با یکدیگر فرار می کنند.

دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده ادامه داد: فرار کردن دختر و پسر در عرف نواحی مختلف ایران وجود دارد که نمی توان آن را آدم ربایی نیز نامید چراکه با خواست افراد این اتفاق رخ می دهد و بعد از فرار پسر برای ازدواج اقدام می کند.

فرار رومینا اشرفی برای ازدواج بوده است

دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده تصریح کرد: در ناحیه تالش و آذربایجان غربی فرار کردن عشاق یک رسم دیرینه است تا پدر را در یک کار انجام شده قرار بدهند که او با ازدواج آن دختر و پسر موافقت کند که در خصوص رومینا اشرفی نیز چنین اتفاقی رخ داده است.

ریش سفیدانی که نیامدند و مرگ رومینا رقم خورد

دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده تشریح کرد: پدر رومینا اشرفی نیز در خصوص این فرار کوتاه نیامده و از آنجایی که پدر بر دختر ولایت دارد، دادگاه رومینا اشرفی را تحویل پدر می دهد. اما در کل باید به این موضوع به صورت عرفی نگاه می شد چراکه ربودنی اتفاق نیوفتاده بود فلذا باید بزرگترهای فامیل میانجی گری میکردند تا ازدواج رخ بدهد اما اینکه چرا پدر اصرار به بردن دختر خود کرده است هنوز مشخص نیست.

دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده با بیان اینکه ما ظرفیت های خوبی در بهزیستی داریم که دادگاه می توانست از آن استفاده بکند گفت: دادگاه باید از ظرفیت دستگاه های ذی ربط استفاده می کرد تا این اتفاق رخ ندهد.

دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده تشریح کرد: نیاز است تا لایحه منع خشونت علیه زنان و لایحه حمایت از کودکان هرچه سریع تر به نتیجه برسد تا بتوانیم خلاء های فرهنگی را با قانون پر کنیم. معاونت امور زنان و خانواده 8 سال است که برای نتیجه دادن این لوایح تلاش می کند تا شاید از اینگونه اتفاقات جلوگیری شود.

دستیار ویژه در امور حقوق شهروندی معاونت امور زنان و خانواده افزود: اگر لوایح حمایتی از زنان و کودکان به نتیجه برسند، قضات بر اساس آنها حکم می دهند و دیگر اینگونه نیست چون پدر ولایت دارد، حتما کودک را به او تحویل بدهند. کمااینکه لایحه منع خشونت علیه زنان خواست هم طیف ها است بنابراین هرچه زود تر باید کاری کنیم تا نتیجه بخش باشند.

رومینا اشرفی چه سرنوشتی داشت؟

بهمن خاوری  معشوقه رومینا و خواهرش ناگفته هایی درباره ماجرای قتل رومینا توسط پدرش را فاش کردند.

بهمن خاوری جوان 29 ساله تالشی که دلباخته رومینا 14 ساله بود و یکم خرداد ماه پدر رومینا اشرفی را با داس هنگامی که خواب بود سر برید ماجرای فرار رومینا از خانه پدری را تعریف کرد و گفت : من رومینا را دوست داشتم و دل مان می خواست با هم ازدواج کنیم اما به خاطر تفاوت فرهنگی و مذهبی اجازه ازدواج نداشتیم رومینا همیشه از وضعیت خانه پدری اش می نالید و شکایت داشت و  رومینا  می گفت پدرش مردی عصبی و خشمگین است و همیشه داس در کنار دستش بود و وقتی مشکلی در خانه رخ می داد به سرعت عصبانی می شد و رومینا یا مادرش را کتک می زد.

ماجرای  رومینا اشرفی  از زبان بهمن خاوری و خواهرش / در پاسگاه سیلی به گوش پدر رومینا زدم!

بهمن خاوری  درباره فرار با رومینا اشرفی تالشی در ادامه گفت: رومینا به من گفت که به دنبالش بروم چون دیگر تحمل ماندن در خانه پدرش را نداشت و در اصل به من پناه آورده بود یکبار هم من یکی از اقوام را نزد پدر رومینا فرستادم تا رومینا را برایم خواستگاری کند اما پدر رومینا تهدید کرده بود که ما را با شلیک گلوله می کشد و دخترش را به من نمی دهد.

بهمن می گوید رومینا به خواسته خود فرار کرد

بهمن خاوری در ادامه افزود: مدام به رومینا می گفتم سن تو کم است و صبر می کنیم تا پدرت رضایت دهد ولی رومینا از خانه با پای خودش به خانه خواهر بزرگ من آمد و اصلا آدم ربایی در کار نبود .پدر رومینا از من شکایت کرده بود شنیده ام مدام رومینا را کتک می زد رومینا بارها و بارها گفته بود که پدرش مانع ازدواج ما می شود و چاره ای جز فرار نمی دید .

ناگفته های بهمن خاوری از قتل رومینا اشرفی به دست پسر / رومینا قبل از فرار چه گفته بود؟

بعد از اینکه رومینا با خواست خودش به خانه خواهر من آمد و به من پناه آورد از پاسگاه به من زنگ زدند رومینا گوشی تلفن را گرفت و گفت آدم ربایی و دزدی در کار نبوده و من به خواسته خودش به خانه خواهر بهمن آمدم.

حرف های خواهر بهمن خاوری / وقتی رومینا مهمان خانه شان بود

خواهر بهمن خاوری که رومینا 6 روز مهمان خانه شان بود گفت: در این چند روز که رومینا در خانه من مهمان بود مثل یک دسته گل از او امانتداری کردم حتی پسر و برادرم بهمن را به خانه دیگران فرستادم تا رومینا در خانه من احساس راحتی و امنیت داشته باشد . رومینا دختر خوب و مهربانی بود و زمانیکه با پدر رومینا در پاسگاه آستارا رو به رو شدم حرف های ناشایستی را چند بار تکرار کرد که مجبور شدم سیلی به گوش پدر رومینا بزنم پدر رومینا در پاسگاه آستارا با نقشه دخترش را به خانه کشاند در حالیکه گفته بود به ازدواج بهمن و رومینا رضایت می دهد که متوجه شدیم رومینا توسط پدرش به قتل رسیده است.

"رومینا اشرفی" اینستاگرام بازیگران زن و مرد ایرانی را تسخیر کرد + دلنوشته

در این مطلب واکنش برخی از هنرمندان را نسبت به این فاجعه ملاحظه می کنید.

امیر مهدی ژوله  برای  رومینا اشرفی  نوشت

"چیزی نیست.فرزند گرامی آن«مرد»،نوه فلان«مرد»،خواهر فلان«مرد»وخواهرزاده فلان«مردان»کمی داسی شده است.

قیصرهای امروزی به جای برادران اب منگل، سراغ خواهرشان ، دخترشان ، مادرشان می روند انگار.

ما؟ بعد از اشک و رنج و پست و استوری هایمان،سراغ داس زبان و خیال و کردار مردانه مان خواهیم رفت، باز.

«به کدامین گناه کشته شده ای»را همه مان باید جواب پس بدهیم،خیلی زود."

رزیتا غفاری  : رومینا دخترکم ! دلم صد پاره شد

رزیتا غفاری بازیگر مطرح ایرانی با انتشار عکس خود و دختر زیبایش برای رومینا اشرفی این گونه نوشت: " اخ..که دلم صد پاره شد امشب.....دخترکم...زیبای مادر.... آغوش من همیشه به روی تو باز است..... دلت که شکست ...از این دنیایی که گاهی...جهنمی میشود... بهشت را برایت میسازم...تو آسوده باش....تو آسوده بخواب....

به امید روزی که تمام دختران سرزمین من در آغوش پدران و مادرانشان آسوده بخواب روند"

مرجانه گلچین  به یاد رومینا اشرفی : شرمگینم دخترم

مرجانه گلچین بازیگر سینما و تلویزیون پیشکسوت ایرانی با انتشار یک نقاشی از چهره "رومینا" در صفحه اینستاگرامش نوشت:

" بر تن یاس سفید سفره

جای قلاب کمر میسوزد

لب فریاد مرا میدوزد

سیر سیرم، سیر از مشت و لگد

برده داران حقیر مرگ بو، بر سر بازار عاشق میکشند

خواب مخمل را بر هم میزنند

این کنیزکان خواهر منند

اییییییی مردم مردم

بازهم سر خوردم مردم از مرد بد نامردم

من به خودنه که به زن بد کردم

شرمگینم دخترم، شرمگینم که هنوز در دنیایی زندگی میکنیم، که برای جلو گیری از خشونت، علیه زنان، باید تلاش کرد، کاش این خشونت همانقدر که بعضیها انکارش میکنند واقعا وجود نداشت، باورش سخت است که بعد از چند هزار سال تمدن بشر هنوز ، علیه خودش مکررا دست به خشونت میزند ایا ما اشرف مخلوقاتیم؟"

فقیه سلطانی:  بهار فصل برداشت تو نبود رومینا جان

فقیه سلطانی نسبت به این جنایت واکنش نشان داد و در صفحه اینستاگرامش نوشت: " بهار فصل برداشت تو نبود !

جوانه ی سر بریده با دستان باغبان!

چقدر شبیهند هلال داس ، با شکل ماه ناتمام آرزوهایت !

و بگو‌ بدانم .. این فواره ی گلوی ترد و کودکانه ی تو نیست که از دهان فرشته ی سنگیه مسخ شده بر حوض خانه ی بی بی ، حالا این چنین سرخ میتراود!؟"

واکنش  لیندا کیانی  به قتل رومینا اشرفی

لیندا کیانی بازیگر جوان کشورمان که به تازگی خبر ازدواجش را رسانه ای کرده است ، نسبت به قتل رومینا اشرفی واکنش نشان داد و عکس تامل برانگیزی در صفحه اینستاگرام خود منتشر کرد.

صابر ابر  برای رومینا اشرفی نوشت: خدا را شاهد می‌گیرم، سوگ از‌این غریب‌تر سراغ ندارم

صابر ابر بازیگر تئاتر، تلویزیون و سینمای کشورمان با انتشار عکس زیر و دلنوشته ای برای رومینای تازه از دست رفته، منتشر کرد:

"رومینا زدوده و صیقل کرده شده و جلا داده، پاک و پاکیزه کرده

رومینا خدای طبیعت و سرسبزی ...

سر سبز!

سَرِ سبز...

در قدیم به مکان های سرسبز و حاصل خیز و پر بار رومینا می گفتند.

و خدا را بابت رومینا ستایش می‌کردند.

و حالا و امروز رومینا نامی‌ست که بابت «دوستت دارم» بسترش سرخ میشود.

آنقدر خبر را از صبح در سرم مرور کردم ، آنقدر از صدای لبه داس به پوستِ دختری که «دوستت دارم» را بلد بود به خود پیچیدم.

آنقدر نفس حبس کردم و چشم بستم و صدای قلبم را در خود شنیدم که «آفتاب بیاید نیامد»

خدا را شاهد می‌گیرم، سوگ از‌این غریب‌تر سراغ ندارم.

تن بدهی به دریدنِ تنِ دختری (دخترت) که قلبش برای کسی تپیده بود و چنان ایستاد که قلب‌ها تپیدند.

بخوان براهنی را

بخوان

هزار بار و هزاران بار

«اگرچه هق هقم از خواب، خوابِ تلخ برآشفت خوابِ خسته و شیرین بچه‌های جهان را

ولی، گریستن نتوانستم

نه پیشِ دوست

نه در حضور غریبه

نه کنجِ خلوتِ خود

گریستن نتوانستم که آفتاب

بیاید

نیامد"

پوریا پور سرخ  : رومینا جان آن مرد با داس آمد

پوریا پورسرخ بازیگر سینما و تلویزیون مطرح کشورمان با انتشار یک پست در غم از دست دادن این نوگل شکفته نوشت: " شاید ده بار متنى رو نوشتم پاک کردم...

این بار نمیشه ...نمیشه تصورشم کرد...

قلب همه به درد اومد...بعد از شنیدن اینهمه اخبار بد ..."

رومینا اشرفی پوریا پور سرخ

سام درخشانی  : با کلمه "غیرت" هر جنایتی رو توجیه میکنیم؟

سام درخشانی بازیگر و مجری کشورمان به انتشار عکس "رومینا" در صفحه اینستاگرامش نوشت: "تاتی تاتی راه رفتنش،

وقتی که واسه اولین بار "بابا" رو به زبون اورده... لحظه هایی که گریه هاش تو بغل باباش قطع میشده و با دستای کوچولوش پیرهن باباشو سفت میگرفته که جدا نشه... لحظه ای که همین "بابا" داس رو بالا میبرده،اینا جلوی چشمش نبوده؟هیچی جلوشو نگرفته؟

۱۴ سال...فقط ۱۴ سال؟ به کجا رسیدیم که با کلمه "غیرت" هر جنایتی رو توجیه میکنیم؟

چند تا رومینای دیگه هستن که کشته نشدن ولی هرروز دارن تو خونه شون میمیرن و زنده میشن؟ صداشون به کجا میرسه؟

باید پدر باشی تا بفهمی..باید دختر داشته باشی تا بفهمی یه ادم چقد باید شیطان صفت باشه تا... هرکسی فقط یه لحظه این رفتار رو تو ذهنش توجیه کنه، به خطرناکی این به اصطلاح "پدره"! ما داریم ترسناک میشیم! و خون این دختر و امثالش، زنگ خطریه که به صدا درمیاد تا بگه دنیا داره جای بدی میشه... حیف اون ۱۴ سال و اون چشمای معصومی که دیگه نیست..."

واکنش  بهنوش بختیاری  به قتل رومینا اشرفی : همه مقصریم

بهنوش بختیاری با انتشار پست زیر صفحه اینستاگرامش نوشت: "برای رومینا، دختر که نمی شناختیمش اما، همه ما در مرگ او مقصریم...

در مرگ همه کودکان بی گناهی که قربانی تعصبات دینی و قومی و اجتماعی ما شدند. هنگاهی که درک نکردیم چگونه در کنار نسل های بعد از خود قرار بگیریم و درکشان کنیم، نصیحتشان کنیم و آنها را رفیق بدانیم نه فقط جزئی از یک خانواده. دختر چهارده ساله ای که امیدی به فرداهای دور ندارد و تمام زندگی و شادی اش را در بودن با پسری سی و چند ساله! می جوید که فقط شاید کمی او را درک کند.

حال پدر رومینا اکنون چگونه است؟ پدری که جگر گوشه اش، حاصل چهارده سال تلاشش را بر اثر جهل و تعصب و عصبانیت سر بریده! اکنون با ملامت های مردم چه میکند؟ او نفهمیده بود که مردم همیشه حرفی برای گفتن دارند. خواه طعنه زنند و خواه دلسوزی کنند!

حقیقت این است که ما یادمان رفته که حرف مردم حتی به ارزنی نمی ارزد و گاه برای بستن دهان بدگویان، از جان عزیزانمان هزینه کردیم!

چه فایده؟ چه فایده وقتی این ماجرا مدتی ورد زبانمان است و بعد برای همیشه فراموشش خواهیم کرد؟ ما مردمی فراموشکاریم! آیا سارینا، هوژان، فرشته، زعفران، نازنین،، زبیده، سا..."

واکنش  شهره سلطانی  به قتل رومینا اشرفی

شهره سلطانی با انتشار شعری از "شاملو" با مردم جامعه در قتل رومینا همدردی کرد: "خسته از سر کار ب خانه میرسم ، در راه خبر دردناکى راشنیده ام ...

باز هم دخترکى جانش را بر سر آبرو از دست داد

و چه بیشمار دخترکانى ک در صف انتظار ایستاده اند

و من با خود میگویم ، همچنان عشق را در پستوى خانه نهان باید کرد"

واکنش کیانوش و تهمینه میلانی عیاری نسبت به قتل رومینا اشرفی

تهمینه میلانی  با انشار پست کیانوش عیاری کارگردان فیلم خانه پدری در صفحه اینستاگرامش نوشت: "کیانوش عیاری افتخار ایران

سالها پیش ، زمانی که فیلم خانه پدری ( با موضوع دختر کشی ) را ساخت ، مسوولان نمایش گفتند این اتفاقات در ایران نمی افتد!

موضوع فیلم خانه پدری ، دختر کشی در دوره قاجار بود اما توقیف شد !!!

حالا رومینا قربانی پدرسالاری و باور های کهن ، توسط پدرش کشته شده است و‌ کیانوش عیاری به طعنه در واکنش به قتل یک دختر نوجوان( رومینا ) توسط پدرش گفت: « من این قبیل شایعات را باور نمی‌کنم!»

کارگردان فیلم «خانه پدری» که فیلمش به‌خاطر روایتی از کشته شدن یک دختر به دست پدر و برادرش در دوره قاجار، ۱۰ سال در صندوق توقیف بود و سال گذشته بعد از چند هفته نمایش دوباره توقیف شد، می‌گوید که خبر تلخ قتل یک دختر نوجوان توسط پدرش را باور نمی‌کند.

او که بابت اعتراض‌های وارد شده بر فیلمش برای تصویر کردن یک قتل ناموسی در دوره قاجار، با سختی‌های زیادی در اکران روبه‌رو شد،در گفت‌وگویی کوتاه با ایسنا درباره اتفاق اخیر فقط به گفتن دو جمله اکتفا کرد: «این اتفاق‌ها در ایران رخ نمی‌دهد. من این شایعات را باور نمی‌کنم.»

«خانه پدری» که در سال ۱۳۸۹ ساخته شده، ..."

خانه پدری

دنیا مدنی  برای رومینا اشرفی تلخ نوشت

دنیا مدنی نسبت به قتل "رومینا" توسط پدرش واکنش نشان داد و در صفحه اینستاگرامش نوشت: " تمام آنچه ازم برمیاد انتشار یک عکس و اعتراض به یک قانون بی حساب و کتابه، لعنت به فرهنگ و غیرتی که جان و جوانی بهای اون باشه."

واکنش پرویز پرستویی نسبت به قتل رومینا اشرفی

پرویز پرستویی  با انتشار پست زیر برای "رومینا" این گونه نوشت: " برای رومینادختری که نمی شناختیمش اما، همه ما در مرگ او مقصریم...

در مرگ همه کودکان بی گناهی که قربانی تعصبات کورکورانه

تعصبات قومی و قبیله ای ،اجتماعی ما شدند. هنگاهی که درک نکردیم چگونه در کنار نسل های بعد از خود قرار بگیریم و درکشان کنیم، نصیحتشان کنیم و آنها را رفیق بدانیم نه فقط جزئی از یک خانواده. دختر چهارده ساله ای که امیدی به فرداهای دور ندارد و تمام زندگی و شادی اش را در بودن با پسری سی و چند ساله! می جوید که فقط شاید کمی او را درک کند.

حال پدر رومینا اکنون چگونه است؟ پدری که جگر گوشه اش، حاصل چهارده سال تلاشش را بر اثر جهل و تعصب و عصبانیت سر بریده! اکنون با ملامت های مردم چه میکند؟ او نفهمیده بود که مردم همیشه حرفی برای گفتن دارند. خواه طعنه زنند و خواه دلسوزی کنند!

حقیقت این است که ما یادمان رفته که حرف مردم حتی به ارزنی نمی ارزد و گاه برای بستن دهان بدگویان، از جان عزیزانمان هزینه کردیم!

چه فایده؟ چه فایده وقتی این ماجرا مدتی ورد زبانمان است و بعد برای همیشه فراموشش خواهیم کرد؟ ما مردمی فراموشکاریم! آیا سارینا، هوژان، فرشته، زعفران..برای ورود به کانال تلگرام ما کلیک کنید.

عکس بهمن دوست پسر رومینا اشرفی

 

 

 

نوروزی : رسانه ها در ماجرای قتل رومینا اشرفی دنباله رو افکار عمومی نباشند

 

نوروزی ، حقوقدان رسانه از حساسیت افکار عمومی نسبت به اتفاقی مانند قتل «رومینا» گفت.

 

     

انتشار خبر قتل  رومینا  دختر۱۴ ساله تالشی با واکنش های زیادی در شبکه های اجتماعی روبرو شده که قابل توجه است. یکی از نکات مهم رسانه ای، پوشش دادن این دست از اخبار حوادث است که معمولا به خاطر خط قرمز های موجود در جامعه با برچسب های زیادی روبرو می شود. حال با توجه به این مسأله چه تدابیری باید اندیشیده شود که این دست اخبار فدای مصلحت نشود و از طرفی روان نوجوانان آسیب کمتری ببیند؟!

 

کامبیز نوروزی حقوقدان  رسانه  در این باره می گوید: از نظر معیار های روزنامه نگاری، اتفاقی مانند قتل «رومینا»، خبری داغ محسوب می‌شود. افکار عمومی نسبت به این اخبار بسیار حساس و کنجکاو است. چرا که این خبر دردناک مجموعه ای از عناصر دراماتیک را دارد و باعث جذابیت بیشتر خبر می شود. به طور خیلی طبیعی افکار عمومی بر اساس همان کنجکاوی به دنبال اطلاعات بیشتر است. از طرفی دیگر افکار عمومی در این قبیل موارد به سرعت داوری می کند و به طور خواسته یا ناخواسته به این خبرها شاخ و برگ می دهد. اما از نظر اصول روزنامه نگاری حرفه ای ، رسانه ها نباید دنباله رو افکار عمومی باشند و باید این اتفاق ها را با بی طرفی کامل،از دیدگاه کارشناسان و با واکاوی جزئیات منتشر و به دست مخاطب برسانند. البته در این مورد، نمی توان فقط از نقش رسانه ها و روزنامه نگاران صحبت کرد، بلکه نظام مدیریتی کشور و کارشناسان هم در این گونه مسائل نقش دارند.

 

 

انتقاد از تحلیل زود هنگام برخی مسئولان

او با انتقاد به تحلیل زود هنگام برخی مسئولان در این باره توضیح می دهد:از روز گذشته مقامات و مسئولان تحلیل های زیادی درباره این خبر داشته اند. مثلا یکی از قضات بازنشسته دیوان عالی کشور در اظهار نظری گفته آن قاضی که دستور تحویل این دختر را به خانواده اش داشته، باید معلق بشود. خب ما زمانی می توانیم چنین اظهار نظری کنیم که بدانیم در دادگاه چه گذشته است. زمانی قاضی می تواند مانع از تحویل «رومینا» به خانواده اش بشود که دچار شک معقول شده باشد و به این نتیجه رسیده باشد که اگر این دختر به خانواده اش تحویل داده شود، جانش در خطر است. خب ما هنوز هیچ اطلاعاتی در این زمینه نداریم پس برای این گونه اظهار نظرها زود است.

او ادامه می دهد: همچنین برخی مسئولان صحبت از خلأ قانونی می کنند یا امیدوار به تصویب قانون خشونت خانگی هستند. خب چطور می توان این موضوع را به خشونت خانگی نسبت داد وقتی هنوز نمی دانیم چه اتفاقی رخ داده است. این موارد از مشکلات موجود در گردش اطلاعات کشور است. به نظرم صحبت از خلأ قانونی در حال حاضر بیشتر واژه ای شده برای ساده کردن مسأله یا برای گریز از واقعیت.

مشکل از کمبود قانون نیست

نوروزی تاکید می کند که ما در کشور با کمبود قانون مواجه نیستیم بلکه مشکل از جای دیگری است. او تصریح می کند: وقتی می گوییم علت این قبیل مسائل، ناشی از خلأ قانون است، منظورمان این است که اگر قانون باشد این مشکلات و مسائل حل می شود. در حالیکه طبق تجربه این گزاره مردود است. در حال حاضر ما قوانینی چون قانون منع کارکودکان داریم، اما آمار رسمی مرکز آمار می گوید ۵۰۰ هزار کودک کار داریم. خب ما قانون داریم اما شاهد افزایش کار کودکان هستیم. همچنین ما قوانین سخت گیرانه ای در خصوص قاچاق مواد مخدر داریم، اما هر روزه شاهد کشف زیادی مواد مخدر هستیم.

این کارشناس حقوقی ادامه می دهد: به همین خاطر مشکل ما خلأ قانون نیست چون وقتی صحبت از خلأ قانون می کنیم می خواهیم مسئولیت سازمان های رسمی را نادیده بگیریم و مسأله را ساده کنیم. به نظرم نتیجه این گونه مواجه ها با خبر ، گریز از برخورد واقعیت گونه با مسأله اصلی است. اگر قانون نقش موثری داشت، نباید شاهد افزایش کودکان کار و قاچاق مواد مخدر و یا فساد های اداری بشویم، چون قوانین آن ها وجود دارد. مشکل اصلی در بسترهایی است که امکان ارتکاب جرم محیا است که از نظر حقوقی می گوییم خصلت جرم زایی در جامعه.

البته تاکید می کنم قصد تحلیل واقعه «رومینا» را ندارم چون اطلاعات قابل تحلیلی در دست ندارم. ما می توانیم این واقعه را بهانه ای کنیم برای بازنگری و نگاه جدی تر به وضعیت جامعه ایران از حیث جرم و جرم زایی.

 

قتل رومینا از جرائم اتفاقی است

این کارشناس با توضیح درباره خصلت قتل های ناموسی در جامعه می گوید: در برخی تحلیل ها دیدم که گفته شده، از عواملی که موجب جرائم علیه کودکان می شود این است که پدر به خاطر قتل فرزندش قصاص نمی شود، خب این تحلیل درستی نیست. این قبیل جرائم را می توان به عنوان جرائم اتفاقی نام برد. معمولا در این قتل ها که به قتل های ناموسی مشهور است، کسانیکه مرتکب قتل می شوند در دو دسته جای می گیرند. دسته اول شامل برخی مناطق و گروهای اجتماعی اند که این قتل را جزء ارزش های اجتماعی می دانند. یعنی اگر  پدر ، همسر یا برادری زن و فرزند خود را به خاطر مسائل ناموسی به قتل برساند از طرف گروه اجتماعی مورد تمجید قرار می گیرد. دسته دیگر دچار حالت روانی خاصی می شوند که در آن شرایط به هیچ چیز دیگری فکر نمی کنند. قتل های ناموسی، قتلی نیست که فرد به خاطر مجازات سبک یا سنگین، از آن دست بکشد.

او ادامه می دهد: در قانون مجازات اسلامی ایران، پدر به خاطر قتل فرزند قصاص نمی شود. اما در قتل های ناموسی، فرد مرتکب اصلا به این موارد فکر نمی کند.

متاسفانه کلیشه های رایج باعث می شود کارشناسان، مقامات و روزنامه نگاران از تعمق در مسائل باز بمانند

.

نقش رسانه ها پیش از تحلیل واقعه

نوروزی با اشاره به نقش رسانه ها درباره این اتفاق تلخ می گوید: رسانه ها پیش از تحلیل واقعه، در یک کار میدانی اطلاعات واقعه را دربیاورند. مثلا به دنبال شناسایی موقعیت محلی، شخصیت قاتل و عناصری که در این حادثه حضور داشته اند، باشند.

نوروزی در پایان به چگونگی عملکرد صدا و سیما در برخورد با این گونه حوادث می پردازد و پیشنهاد می دهد: به نظرم تلویزیون همچنان رسانه نافذ و تاثیر گذار است، اما تلویزیون در ایران سال هاست که اثرگذاری خود را به خاطر عملکرد غیر حرفه ای در بخش های مختلف از دست داده است. با این حال معتقدم صدا و سیما باید با بی طرفی کامل و رعایت اصول حرفه ای وارد این مسائل بشود. چرا که تلویزیون با توجه به امکانات خوبش، ظرفیت اجرای این کار را دارد و خبرنگاران زیادی در مناطق مختلف دارد. پس با استفاده از همین امکانات، اطلاعات درست این حادثه را دربیاورد و منتشر کند .

 

رسانه نباید دنباله رو افکار عمومی باشد

او ادامه می دهد: همچنین تحلیلگران لایق که مورد تایید و توجه جامعه باشند را دعوت به مصاحبه کند. ضمن اینکه باز تاکید می کنم یک رسانه حرفه ای چون مطبوعات، تلویزیون یا رادیو نباید دنباله رو افکار عمومی باشد، چرا که در این قبیل موارد احساسات عمومی جریحه دار است و گاهی ممکن است گرایش های  انتقام جویانه  در مردم شکل بگیرد که این حالت ها جزء طبیعت افکار عمومی است، و نمی توان به آن ها خورده گرفت. اما رسانه ها باید کار حرفه ای خود را انجام دهند. حتی گاهی دادگاه ها هم تحت تاثیر افکار عمومی قرار گرفته اند و کیفیت محاکمه متاثر از احساسات افکار عمومی شده که این نهاد هم باید از این گونه رفتارها پرهیز کند

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه