حضور قانون برای بیت کوین و ارزهای دیجیتال خوب است یا بد؟

حضور قانون برای بیت کوین و ارزهای دیجیتال خوب است یا بد؟
کدخبر : 11508

از فوریه 2020 مصادف با بهمن ماه1398 ، بیت کوین در ایالات متحده ، ژاپن ، انگلستان، کانادا و سایر کشورهای توسعه یافته قانونی بوده و هست. در بازارهای نوظهور ، وضعیت حقوقی بیت کوین هنوز کاملا مشخص نشده است!

 به عنوان مثال در ایران، در یکی دو سال اخیر، شاهد تغییرات چشمگیری در رابطه با قانون گذاری برای بیت کوین و ارزهای دیجیتال بوده ایم. گرچه تا کنون افراد زیادی از طریق خرید بیت کوین در این بازار مالی سرمایه گذاری کرده اند، اما هنوز هم نظرات مختلفی در خصوص حضور قانون برای بیت کوین و ارزهای دیجیتال وجود دارد. اگر شما هم قصد خرید و فروش بیت کوین را داشته و اما وضعیت قانونی این ارز هنوز همچنان برایتان مبهم است، در ادامه این مطلب همراه ما باشید.

 

در میان کشورهای خارجی، وضعیت ایران تا حد زیادی شبیه به چین و هند است. چین و هند از جمله کشورهای خارجی هستند که استفاده از ارزهای دیجیتال را رسما غیر قانونی اعلام کرده اند. در نتیجه هیچ یک از مراکز مالی این دو کشور، قادر به استفاده از این ارز نبوده و تا به این لحظه نیستند. اما جالب است بدانید که وضعیت قانون در سایر موارد مرتبط با ارزهای دیجیتال، مانند خرید ارزدیجیتال یا فروش و نگهداری از آنها، کاملا نامشخص است!

 

WhatsApp Image 2020-07-20 at 6.09.50 PM

 

 مزایا و معایب حضور قانون برای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال

یکی از چالش های اصلی که در خصوص خرید و فروش بیت کوین، حتی در کشورهایی که استفاده از آن قانونی است، مالیاتی است که در ازای نگهداری از آن باید پرداخت شود. در بسیاری از کشورها، مالیاتی که برای سایر دارایی ها مانند مسکن تعیین میشود، برای ارزهای دیجیتال هم تعیین شده و همین مسئله باعث نگرانی بسیاری شده است. چرا که بسیاری معتقد هستند به دلیل تفاوت ماهیت بیت کوین با سایر دارایی ها، نباید در این زمینه با دیگر دارایی ها یکسان در نظر گرفته شود. در ایالات متحده ، IRS توجه بیشتری به بیت کوین کرده و دستورالعمل هایی را برای مالیات دهندگان صادر کرده است.

 

برخلاف تصور عموم، استفاده از بیت کوین برای انجام کارهای غیر قانونی، ایده چندان جالبی نیست! چرا که تمامی تراکنش های انجام شده توسط این ارز در یک دفتر کل توزیع عمومی ثبت شده و به راحتی قابل ردیابی هستند. همین مسئله باعث شده بسیاری از کسانی که قصد استفاده نادرست از این ارز را دارند، به استفاده از سایر ارزهای دیجیتال فکر کنند. به همین خاطر است که در ایالات متحده ، IRS توجه بیشتری به بیت کوین کرده و دستورالعمل هایی را صادر کرده است. در سال 2014 ، آژانس IRS Notice 2014-21 را منتشر کرد تا اطلاعاتی در مورد نحوه پرداخت مالیات ارزهای مجازی ارائه دهد. ارز مجازی اصطلاحی است که IRS از آن برای cryptocurrency استفاده می کند. در سال 2020 ، IRS فرم مالیاتی جدیدی را ایجاد کرده است که مالیات دهندگان را ملزم میکند در صورت انجام معاملات ارزی مجازی در سال 2019 اعلام کنند.

 

WhatsApp Image 2020-07-20 at 6.09.46 PM

 

اما افرادی که به عنوان طرفداران ارزهای دیجیتال از جمله بیت کوین هستند، نظر چندان موافقی با حضور قانون برای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال ندارند. موسس کمپانی اپل معتقد است که بسیاری از دولت ها قصد کنترل جریان های مالی و درآمد افراد را دارند. برخی دیگر معتقدند که اگر دولت ها قادر به کنترل ارزهای دیجیتال شوند، دو ستون اصلی این ارزها، یعنی شفافیت و ناشناس بودن تا حد زیادی از بین میرود. چرا که بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتالی که بعد از آن فعالیت خود را شروع کردند، کاملا غیر متمرکز هستند و تغییر زیرساخت آنها، به معنای از بین بردن هدف اصلیشان خواهد بود.

 

تدوین قانون برای انواع (کریپتو)Crypto و(بلاکچین) Blockchain همچنین می تواند در نحوه سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال تغییرات زیادی ایجاد کند. به عنوان مثال، عرضه اولیه سکه یا ICO را در نظر بگیرد. تا کنون و تا زمانی که هیچ قانونی برای ارزهای دیجیتال تعیین نشده است، مردم میتوانند در هر یک از پروژه های جدید ارزهای دیجیتال به مقدار دلخواه خود سرمایه گذاری کنند. یعنی همه چیز به سلیقه و بودجه در دسترس افراد برای سرمایه گذاری بستگی دارد. اما این احتمال وجود دارد که اگر قانون گذاری برای این ارزها انجام شود، افراد به سرمایه گذاری در پروژه هایی علاقه مند شود که افراد قدرتمندی پشت آنها ایستاده اند! بنابراین بدون شک پروژه هایی که در ابتدای مسیر هستند، با کم لطفی زیادی رو به رو میشوند!

 

البته برخی دیگر هم معتقد هستند که قانونگذاری برای بیت کوین و سایر ارزهای دیجیتال، در زمینه های مختلف از جمله عرضه سکه اولیه، ایده خوبی است. چرا که با تدوین قانون، سرمایه گذاری تنها در پروژه هایی انجام خواهد شد که واقعا نیاز و البته مفید است! از طرف دیگر، زمانی که بسیاری از سرمایه گذاران از وجود قانون برای نحوه فعالیت پروژه های بلاکچین و ارزهای دیجیتال اطمینان حاصل کنند، با اطمینان خاطر بیشتری برای سرمایه گذاری اقدام میکنند.  

 

WhatsApp Image 2020-07-20 at 6.10.01 PM

 

آیا حضور قانون برای بیت کوین و ارزهای دیجیتال باعث کنترل قیمت آنها میشود؟

مداخله دولت می تواند بر قیمت ارزهای رمزنگاری از چند منظر، تاثیرگذار باشد.

  • اول، دولت ها می توانند ارزش دارایی ها مانند ارزهای فیات را از طریق خرید و فروش اقداماتی در بازارهای بین المللی تنظیم کنند.
  • دوم، با در نظر گرفتن قوانین سختگیرانه، تمایل افراد برای خرید و فروش ارز دیجیتال را کمرنگ کنند. به عنوان مثال در برخی از ایالتهای آمریکا، سرمایه گذاری در یک رمز ارز تنها در صورتی ممکن است که فرد به همان اندازه سرمایه در ارز فیات داشته باشد.

 

اما به نظر میرسد که احتمال تعیین قیمت از طریق دولت ها با دو روش گفته شده با شکست رو به رو شود. دلیل این امر آن است که ارزهای رمزپایه خارج از کشور و دارای دفترچه های غیرمتمرکز هستند که در چندین کشور پخش می شوند. مقررات آنها نیاز به یک تلاش هماهنگ در چندین اقتصاد دارد. در نتیجه ممکن است با توجه به سطوح مختلف علاقه به ارزهای رمزپایه و تأثیر آنها بر اقتصادهای ملی در نقاط مختلف ، تعیین قیمت، کار سختی باشد!

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه