همراه اول و دموهای واقعی از کاربردهای 5G روی شبکه تجاری

همراه اول و دموهای واقعی از کاربردهای 5G روی شبکه تجاری
کدخبر : 17714

همراه اول به عنوان اپراتور غالب، فراتر از کسب رتبه سرعت، بدنبال پیاده‌سازی قابلیت‌ها و خدمات جدید و کاربردی برای مشتریان گوناگون است که آنها را از نتایج عملی فناوری 5G بهره‌مند نماید، به ویژه بیزنس‌ها و شرکت‌ها و مراکز پژوهشی و علمی.

به گزارش رصد اقتصادی ، همراه اول ورود به فناوری 5G را از سال ۱۳۹۵ آغاز کرده و با استفاده از توان داخلی شامل تیم‌های فنی اپراتور و شرکت‌های داخلی فرایند بومی کردن این فناوری را پیش برده است. پیش از این نیز سایت‌های 5G همراه اول در دو نقطه از مشهد مقدس به‌صورت Outdoor رونمایی شد و در مدار سرویس‌دهی قرار گرفت.

اما در دهم اسفند 99 مراسم رونمایی از سومین سایت 5G همراه اول سرعت 3.66 گیگابیت بر ثانیه در حضور کارشناسان  واصحاب رسانه ثبت شد.

گفتنی است که پیش از شروع مراسم، سرعت 3.8 گیگابیت بر ثانیه هم در حضور تعدادی از خبرنگاران ثبت شده بود، اما باز هم این نهایت سرعت نیست، چرا که در تستی دیگر، سرعت از 3.9 گیگابیت هم فراتر رفته بود.

اما بنظر می‌رسد صرفا تکیه بر سرعت بیشتر، و به عبارت دیگر «مسابقه سرعت» مطلوب نیست و آنچه مهم است، تعریف و پیاده‌سازی خدمات و قابلیت‌های جدید مبتنی بر نسل جدید است که می‌تواند نقطه برتری و امتیاز به شمار آید.

 

تعریف 5G

نسل‌های جدید از شبکه‌های اینترنت‌ بی‌سیم به همراه مقدار زیادی ویژگی‌ها و قابلیت‌ها عرضه می‌شوند که در ادامه اشاره خواهیم نمود.

در ابتدا تعریفی سریع از 5G را مرور می‌کنیم:

5G نسل جدید(پنجم) تکنولوژی ارتباطات همراه است که نویدبخش ارتقاء چشمگیر سرعت، پوشش و پاسخگویی شبکه‌های بی‌سیم است. اما چقدر سریع؟ 10 تا 100 برابر سریع‌تر از ارتباط سیار معمول و حتی سریع‌تر از هر چیزی که بتوانید با یک کابل فیبر نوری فیزیکی موجود در محل سکونتتان دریافت کنید.(به عنوان مثال شما قادر خواهید بود تا ظرف چند ثانیه مثلا یک فصل از سریال محبوبتان را دانلود کنید).

کاربرد این فناوری هم صرفا به ارتباط فوق سریع گوشی شما با شبکه محدود نمی‌شود؛ 5G به عنوان تکنولوژی اساسی لحاظ می‌شود که برای خودروهای خودران امکان ارتباط برقرار کردن با هم را فراهم می‌آورد و یا افراد را قادر به استریم وایرلس محتوای واقعیت مجازی فوق وضوح بالا در هدست‌هایشان می‌سازد، امکانات وسیعی در زمینه آموزش و اطلاع‌رسانی فراهم می‌آورد، صنعت گیمینگ را ارتقاء می‌بخشد و...

فناوری 5G، علاوه بر کاربران عادی، مزایای چشمگیر و فراوانی نیز برای صاحبان شرکت‌ها و فناوری‌ها خواهد داشت و علاوه بر پیشرفت در حوزه‌های تکنولوژی، موجب سودآوری نیز خواهد شد.

تحقیقات نشان می‌دهد در آینده نزدیک 67 میلیون حساب کاربری، به خودروهایی اختصاص خواهد یافت که از 5G پشتیبانی می‌کنند، همچنین یکی از مزایای فناوی 5G، تسریع تکنولوژی اینترنت اشیا است. بر هیچکس پوشیده نیست که اینترنت اشیا (Internet Of Things) به زودی به خانه همه ما نفوذ خواهد کرد و فناوری 5G در واقع نوعی کاتالیزور برای تسریع بخشیدن به زندگی مدرن را فراهم می‌آورد.

5G و واقعیت مجازی

واقعیت مجازی Virtual Reality یا به اختصارVR  نوعی تلاش برای حذف مرزهای موجود بین فضای واقعی و فضای مجازی است. واقعیت مجازی یک محیط کامپیوتری سه‌بعدی است که فرد می‌تواند با آن تعامل برقرار کند. کاربر با استفاده ار تجهیزات خاصی که عمدتا یک دوربین مخصوص است، خود را بخشی از این دنیای سه بعدی می‌بیند که می‌تواند با فضای مورد نظر خود تعامل نماید.

بدین ترتیب می‌توان حدس زد که واقعیت مجازی، دریچه جدیدی به دنیای آموزش باز می‌کند که پیش‌تر غیرممکن بود. برای مثال، می‌توان دوره‌هایی را در خصوص نحوه کار در محیط‌های خطرناک یا با ریسک بالا ایجاد کرد، مواد خطرناک را در آن کشف کرد یا فعالیت‌های پیچیده دیگری را بدون اینکه به طور واقعی در معرض چنین محیط‌هایی قرار بگیرید، انجام دهید. این یک تجربه از نزدیک است با کمترین میزان تلفات. علاوه بر جنبه جذاب و جالب بودن آن، ایمنی آن باعث شده که VR به یک ابداع خاص در صنعت آموزش مجازی تبدیل شود.

در حال حاضر دو راهکار تجاری برای VR وجود دارد. راهکار اول ارزان قیمت و پرتابل و در عین حال با کیفیت پایین است که با ترمینال مشترک ارائه می شود. راهکار دوم مثل شرکت‌های سونی و htc راهکار  دارای کیفیت بالا می باشد  که در عین حال گران قیمت است و  غیرپرتابل، چون نیاز به قرار دادن محتوا در کنار کاربر داشته و ارتباط بین کاربر و سرور  از طریق سیم برقرار می‌گردد.

اما استفاده از فناوری 5G ، مزیت‌های هر دو راهکار را داراست، یعنی کیفیت بالا از طریق سرعت دانلود بالا، سیار بودن و بدون نیاز به سیم، قیمت ارزان‌تر. به عبارت دقیق‌تر، اپراتور موبایل با بهره‌مندی از فناوری 5G می‌تواند میزبانی محتوا را بر عهده بگیرد و کاربران با سرعت بالا و کیفیت عالی به این اطلاعات دسترسی داشته باشند، به شکلی که گویا محتوا در فاصله نزدیکی از آنهاست.

بدین ترتیب می‌توان حدس زد که یک اپراتور موبایل با دارا بودن زیرساخت نسل پنج، چه میزان قادر خواهد بود با گسترش فناوری VR به آموزش و اطلاع‌رسانی و مهارت و سرگرمی و... کمک کرده و کاربران خود را در این زمینه هر چه غنی‌تر و راضی‌تر کند.

5G و صنعت بازی

بازی در دنیای امروز، نه تنها فقط یک سرگرمی، که دانش و مهارت و فناوریست. اما اکنون و با پیشرفت این صنعت، به سرعت‌های بسیار بالا و دسترسی با کمترین تاخیر به سرور بازی نیازمندیم، و این همان دستاورد جدید نسل پنجم است.

حال اپراتور موبایل می‌تواند در این زمینه نیز دسترسی کاربران و گیمرها به سرور مورد نظرشان را با حداکثر سرعت و حداقل latency(تاخیر) فراهم آورد و آنها را همانند سایر گیمرها در جهان، از قابلیت‌ها جدید برخوردار سازد.

همراه اول و فناوری‌های جدید مبتنی بر 5G

برنامه همراه اول در زمینه قابلیت‌های فوق چیست؟

در مراسم رسمی رونمایی از سایت جدید 5G همراه اول، موارد فوق به صراحت و با جزئیات اعلام و به نمایش گذاشته شد، بطوریکه حاضران و خبرنگاران امکان مشاهده و آزمایش واقعیت مجازی با تجهیزات ضروری و البته بر بستر این اپراتور پرداختند. در جریان این مراسم انجام یک «یوزکیس واقعیت مجازی» با بارگذاری در دیتاسنتر مجازی سازی شده و همچنین «تست گیمینگ» با راه اندازی گیم سرور در دیتاسنتر مجازی سازی شده همراه اول در بستر شبکه 5G تجاری همراه اول صورت و کیفیت آنها مورد تأیید گیمرها و خبرنگاران حاضر در سالن قرار گرفت.

اما اینها تنها قابلیت‌های فناوری جدید 5G نیست، بلکه به عنوان مثال می‌توان ازPersonal Cloud  یا فضای ابری شخصی هم نام برد که مطابق آن، اپراتور به هر کاربر فضایی برای ذخیره‌سازی اطلاعات شخصی چون عکس و دیگر محتوای چندرسانه‌ای و نیز فایل‌ها و... اختصاص می‌دهد و مشتریان خود را از دیسک و ابزارهای سنتی ذخیره‌سازی محتوا بی‌نیاز می‌نماید.

بدین ترتیب همراه اول به عنوان اپراتور غالب، فراتر از کسب رتبه سرعت، بدنبال پیاده‌سازی قابلیت‌ها و خدمات جدید و کاربردی برای مشتریان گوناگون است که آنها را از نتایج عملی فناوری 5G بهره‌مند نماید، به ویژه بیزنس‌ها و شرکت‌ها و مراکز پژوهشی و علمی.

به هر حال، آنچه در پیش است، گسترش کاربردها و قابلیت‌های ارتباطات ارائه شونده توسط یک اپراتور موبایل است که پیامد مستقیم استفاده ار فناوری نسل پنجم ارتباطات به ویژه برای شرکت‌ها و مشتریان بزرگ خواهد بود.

 

ایتنا

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه