رپرتاژ اگهی

۱۰ مالیات باورنکردنی که در دنیا وضع شدند!

۱۰ مالیات باورنکردنی که در دنیا وضع شدند!
کدخبر : 22618

در همه جای دنیا، دریافت مالیات یکی از اصلی‌ترین راه‌های کسب درآمد دولت‌هاست. اون‌ها قوانین مختلفی برای مالیات وضع می‌کنن که این قوانین گاهی خیلی عجیب‌غریب می‌شن! در این مطلب، به ۱۰ مالیات بسیار عجیبی اشاره می‌کنیم که انگلستان، روسیه، چین و ایالات متحده در سال‌های دور و نزدیک از شهروندان خودشون دریافت می‌کردن.

در همه جای دنیا، دریافت مالیات یکی از اصلی‌ترین راه‌های کسب درآمد دولت‌هاست. اون‌ها قوانین مختلفی برای مالیات وضع می‌کنن که این قوانین گاهی خیلی عجیب‌غریب می‌شن! در این مطلب، به ۱۰ مالیات بسیار عجیبی اشاره می‌کنیم که انگلستان، روسیه، چین و ایالات متحده در سال‌های دور و نزدیک از شهروندان خودشون دریافت می‌کردن.

۱. مالیات بر پنجره

در قرن هجدهم، بریتانیا به روش زیرکانه‌ای برای گرفتن مالیات از ثروتمندان نیاز داشت، بدون اینکه به نظر برسه قصد داره فشاری روی این طبقه اجتماعی بیاره. بنابراین مقامات مربوطه مالیات بر پنجره رو اعمال کردن! منطق پشت این مالیات، می‌گفت خونه افراد فقیر، فقط یکی دو پنجره داره، اما ثروتمندان خونه‌های مجللی دارن که گاهی ده‌ها پنجره داره.

۲. مالیات بر کاغذ دیواری طرح‌دار

مالیات بر پنجره تنها راه عجیبی نبود که انگلیسی‌ها برای گرفتن پول از ثروتمندان طراحی کردن. در سال ۱۷۱۲ میلادی هم قانون‌گذاران این کشور، مالیات بر کاغذ دیواری‌های طرح‌دار رو وضع کردن! اما طراحان هم برای مقابله با این قانون، کاغذ دیواری ساده نصب می‌کردن و بعد روی اون‌ها طراحی می‌کردن.

۳. مالیات بر کلاه

انگلستان در سال ۱۷۸۴ هم مالیات بر کلاه رو وضع کرد. مردم برای مقابله با پرداخت این مالیات، سعی کردن دیگه از کلمه «کلاه» استفاده نکنن. قانون‌گذاران هم گفتن این مالیات بر هر چیزیِ که روی سر قرار می‌گیره، از جمله کلاه گیس!

تنننئئئ

۴. مالیات بر پودر

سال ۱۷۹۵ میلادی دولت بریتانیا باز هم دست به کار شد و برای پودر‌هایی مالیات وضع کرد که کلاه گیس رو سفید و تازه نگه می‌داشتن! نتیجه این مالیات‌گذاری هم اون شد که استفاده از کلاه گیس در بریتانیای اون دوره از مُد افتاد. البته در اون زمان پرداخت مالیات مثل الان آسون نبود. در حال حاضر کسب و کارها تراکنش ها رو به راحتی و با پرداخت یار انجام می دن و مالیات هم میگیرن.

 

۵. مالیات بر سگک کمربند تگزاسی

سگک‌های خیلی بزرگ کمربند، به سگک‌های تگزاسی معروف هستن و کابوی‌های این منطقه حاضرند برای داشتن سگک‌های بزرگ و پر از جزئیات، هزینه‌های هنگفتی بکنن. جالب بدونید در قوانین مالیاتی امروز تگزاس آمریکا، سگک‌های کمربند مالیات دارن! البته به بقیه وسایل، مثل خود کمربند، چکمه و کلاه مالیاتی تعلق نمی‌گیره، اما خرید سگک تگزاسی، مشمول ۶٫۲۵درصد مالیات می‌شه.

۶. مالیات بر ریش پتر یکم

پتر یکم، تزار روسیه، از طرف‌داران پروپاقرص مدرنیزاسیون اجتماعی بود. او بین سال‌های ۱۶۸۲ تا ۱۷۲۱ حکومت کرد و در طول اون دوره، استانداردهای زیادی رو برای شبیه کردن روس‌ها به همتایان اروپایی‌شون اعمال کرد. برای نمونه، مالیات بر ریش وضع کرد! اگه مردی می‌خواست ریش خودش رو نگه داره، باید ۱۰۰ روبل مالیات می‌داد. به همین خاطر هم تراشیدن ریش‌ها به مد جدید روس‌ها تبدیل شد.

۷. مالیات بر آجر

گاهی شیوه مقابله مردم با یک مالیات، از خود اون مالیات عجیب‌تر می‌شه! برای نمونه، جورج سوم، پادشاه بریتانیا، در سال ۱۷۸۴ مالیات بر آجر وضع کرد! هدفش تأمین نیازهای مالی نیروهایی بود که در مقابل انقلابیون آمریکایی ایستاده بودن. اما از اون‌جایی که مالیات بر مبنای هر دونه آجر اخذ می‌شد، مردم از آجر‌های بزرگ‌تر استفاده می‌کردن تا مالیات کمتری پرداخت کنن!

امروزه ساختمون‌های تاریخی انگلستان رو می‌شه طبق اندازه آجرهاشون تشخیص داد. اگه آجرها کوچک باشن، یعنی ساختمون مربوطه قبل از سال ۱۷۸۴ یا بعد از ۱۸۵۰ ساخته شده که این قانون برداشته شد.

۸. مالیات بر بالن هوای گرم

در کانزاس ایالات متحده، مثل خیلی از ایالت‌های دیگه در این کشور، مالیات بر سرگرمی اخذ می‌شه. بنابراین اگه در این ایالت سوار بالن بشید، باید مالیات بدید. اما اگه بالن به پرواز دربیاید و اوج بگیره، مالیات کمتری می‌پردازید، چرا؟ چون بالن از روش‌های حمل‌ونقل به حساب میاد و اگه اوج بگیره و مسافت زیادی رو طی کنه، دیگه مالیاتی نداره.

۹. مالیات بر گاز معده!

مطالعات علمی حاکی از اون هستن که گاز متان خارج‌شده از معده گاوها، بالغ بر ۱۸درصد گازهای گلخانه‌ای اروپا رو دربرمی‌گیرن. بنابراین، چندین کشور اروپایی، مالیاتی برای دامدارها وضع کرده‌اند تا گاوها اجازه داشته باشن باد معده خودشون رو خالی کنن! در دانمارک برای هر گاو باید ۱۱۰ دلار مالیات بر گاز پرداخت کرد.

۱۰. مالیات برای افراد غیرسیگاری

سیگاری‌ها عادت دارن مالیات بر سیگار زیادی بپردازن، چون مشوقی برای ترک اون به حساب میاد، اما در سال ۲۰۰۹ میلادی، شهروندان یکی از ایالت‌های چین با قانون عجیبی مواجه شدن که می‌گفت یا سیگار بکشید یا مالیات پرداخت کنید!

مقامات مربوطه بهترین راه برای افزایش درآمدشون رو تعیین سهمیه برای فروش سیگار تشخیص دادن. حتی به یکی از روستا‌ها دستور داده شد هر سال ۴۰۰ کارتن سیگار برای مسئولان خودش خریداری کنه. هدف افزایش درآمد و همین‌طور حمایت از تولیدکنندگان داخلی سیگار در این کشور بود.

البته مالیات بر کالاها و خدمات مختلف در همه جای دنیا رواج داره و مسلما از مهم‌ترین راه‌های درآمدزایی دولت‌هاست. ما هم موقع خرید شارژ مستقیم همراه اول و اینترنت ایرانسل و خرید شارژ رایتل و خرید شارژ تالیا و هزارویک کالای ضروری و غیرضروری دیگه مالیات بر ارزش افزوده یا سایر شکل‌های مالیاتی رو پرداخت می‌کنیم، ولی امیدواریم هرگز لازم نشه برای سیگار نکشیدن هم مالیات بدیم!

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه