ماجرای پیامک‌های اشتباه به صاحب خانه ها

ماجرای پیامک‌های اشتباه به صاحب خانه ها
کدخبر : 13008

در حالی بنا به گفته وزیر راه و شهرسازی تاکنون ۱.۵ میلیون پیامک به مالکان خانه‌های خالی ارسال شده که برخی مخاطبان اعلام می‌کنند" پیامک هایی برای تعیین تکلیف خانه هایی که متعلق به آنها نیست برایشان ارسال شده است".

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از ایسنا، در هفته‌های اخیر فرآیند ارسال پیامک به مالکان بیش از یک واحد مسکونی برای تعیین وضعیت اسکان خانه‌های آنها آغاز شده است.

بنا به گفته مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن، روزانه ۱۰۰ هزار پیامک به مالکان بیش از یک واحد مسکونی ارسال می‌شود. وزیر راه و شهرسازی هم امروز اعلام کرد که تاکنون ۱.۵ میلیون پیامک در این زمینه ارسال شده است.

 

ا این حال، به نظر می‌رسد عدم هماهنگی دستگاه‌های مرتبط با سامانه املاک و اسکان وزارت راه و شهرسازی به مشکلاتی در این خصوص منجر شده است. به طور مثال برخی مخاطبان عنوان می‌کنند در حالی که مدتی قبل خانه خود را فروخته و سند زده‌اند و واحد دیگر را خریداری کرده‌اند، پیامکی به منظور تعیین تکلیف هر دو خانه در بازه زمانی ۱۰ روزه برای آنها ارسال شده است.

در این پیامک‌ها لینک مربوط به وضعیت خانه‌های فرد مورد نظر قرار دارد که پس از باز کردن آن می‌توان آخرین اطلاعات مالکیت خانه را مشخص کرد.

اگر منزل مسکونی واگذار شده باید اطلاعات خریدار از جمله کد ملی و شماره موبایل او که اجباری است درج شود، در حالی که ممکن است بعضی افراد هم اکنون به این اطلاعات دسترسی نداشته باشند و نتوانند از طریق دفتر املاک یا دفتر ثبت اسناد به اطلاعات خریدار دسترسی پیدا کنند.

در این صورت، سوال این است که آیا خانه قبلی به عنوان واحد در تملک فروشنده در نظر گرفته و مشمول مالیات بر خانه‌های خالی خواهد شد یا خیر؟

به نظر می‌رسد فرآیند شناسایی واحدهای خالی از سکنه در گام‌های ابتدایی با مشکلاتی مواجه شده که طبیعتاً وضع مالیات بر این واحدها را نیز دچار مشکل می‌کند. البته به اذعان پروانه اصلانی مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن، ممکن است شناسایی و رکورد حدود ۲۸ میلیون واحد مسکونی کل کشور در بازه زمانی کوتاه مدت ممکن نباشد اما قطعاً طی دو سه سال محقق خواهد شد.

اسلامی: مردم هر چه سریع‌تر نسبت به تکمیل اطلاعات اقدام کنند

امروز محمد اسلامی - وزیر راه و شهرسازی - با اعلام اینکه تاکنون ۱.۵ میلیون پیامک به مالکان خانه‌های خالی ارسال شده است، گفت: خوشبختانه در یک ماه اخیر اقدامات مثبتی در حوزه تکمیل اطلاعات سامانه املاک و اسکان صورت گرفته و قطعاً این سامانه کمک شایانی به سازمان امور مالیاتی برای اجرای قوانین مالیاتی از جمله قانون مالیات بر خانه‌های خالی خواهد کرد.

او که در حاشیه نشست امروز کمیسیون عمران مجلس سخن می‌گفت، اظهار کرد که هدف اصلی وزارت راه و شهرسازی از اجرای قانون مالیات بر خانه‌های خالی، مقابله با سوداگری در عرصه مسکن و تبدیل مسکن از یک کالای سرمایه‌ای به کالای مصرفی است تا بازار به سمت ثبات و آرامش حرکت کند.

وزیر راه و شهرسازی اظهار امیدواری کرد که مردم هر چه سریع تر نسبت به تکمیل اطلاعات خود در سامانه املاک اقدام کنند تا بتوانیم مرحله راستی آزمایی را به صورت کامل اجرایی و عملیاتی کنیم و پس از آن سازمان امور مالیاتی بر اساس مفاد قانون بتواند از مشمولان نهایی مالیات اخذ کند.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه