صفر تا صد دریافت وام مسکن مشخص شد + جزئیات

صفر تا صد دریافت وام مسکن مشخص شد + جزئیات
کدخبر : 13482

برای دریافت وام مسکن خبرنگار باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ یکی از متصدیان بانک مسکن رفت تا مراحل دریافت وام مسکن را تشریح و مشکلات آن را بیان کند.

چندی پیش خانم جوانی با این خبرگزاری تماس گرفت و در خصوص دریافت وام مسکن گفت: برای وام مسکن مراجعه کردم اما مراحل طولانی را باید پشت سر بگذارم و حداقل سه ضامن  با سابقه کار بالا از من می خواهند. سه ضامن رسمی با سابقه کار زیاد را یک فرد متقاضی وام از کجا بیاورد؟

 

همین موضوع منجر شد که به  یکی از شعب بانک مسکن مراجعه کنم و خودم را برای چند دقیقه‌ای جای خانم جوانی که برای دریافت وام مسکن به مشکل بر خورده بود، بگذارم!

 

وارد بانک مسکن شدم، شماره ارجاع گرفتم و مقابل یکی از باجه‌های این بانک نشستم و خطاب به متصدی بانک گفتم: وام مسکن می‌خواهم، چگونه باید بگیرم؟ خانم خندید و گفت: برای این سوال شماره گرفتید؟!

 

خبرداغ : رقص دختر زیبا در خانه مهران غفوریان با اهنگ تهی + فیلم دیده نشده

 

 

همین موضوع منجر شد تا پاسکاری ها شروع شده و من را به یکی دیگر از همکارانش معرفی کند، مغرفی که در بین آن زمزمه تمسخر رقم پایین این وام مطرح بود به طوری که گفت: با ۲۴۰ میلیون می‌خواهد خانه بخرد و ازدواج کند!

 

به کنار کارمند بانک رفتم و سوالم را تکرار کردم، گفت: اگر وام اولی هستید نفری ۸۰ میلیون به شما تعلق می‌گیرد. برای دریافت این وام باید مبلغی به عنوان پس انداز به مدت یکسال در بانک بلوکه کنید. اما اگر شرایط مالی برای پس انداز را ندارید، می‌توانید اوراق مسکن  خریداری کنید. در ضمن نباید سابقه خرید خانه را هم داشته باشید.

 

وام ۲۴۰ میلیونی که ۴۷۰ میلیون به بانک بازمی گردد!

این متصدی بانک گفت: شما باید ماهیانه حدود ۷۸۰ هزار تومان به مدت ۱۲ سال با سود ۸ درصد مبلغ به بانک بازگردانید. یعنی بعد از مدت ۱۲ سال شما در ازای وام ۱۶۰ میلیونی حدود ۲۲۴ میلیون و ۶۴۰ هزار تومان بازگرداندید.

 

وی تصریح کرد: اما اگر وام اولی نیستید به شما نفری ۱۰۰ میلیون تومان و در کل ۲۰۰ میلیون تومان وام تعلق میگیرد که اگر با وام جعاله ترکیب شود، این عدد به ۲۴۰ میلیون تومان می‌رسد. همچنین برای دریافت این وام باید اوراق خریده و به مدت ۱۲ سال هر ماه یک میلیون و ۶۶۰ هزار تومان با سود  ۱۷.۵ درصد پرداخت کنید. در مجموع پس از مدت ۱۲ سال در ازای ۲۰۰ میلیون حدود ۴۷۸ میلیون تومان باید بازگردانید.

 

این متصدی در پاسخ به این سوال که وام جعاله چیست؟ تاکید کرد: وام جعاله همان وام تعمیر و بازسازی مسکن است که می‌توان آن را در کنار وام خرید مسکن دریافت کرد.

 


مطالعه بیشتر : هشدار به متقاضیان مسکن ملی


 

مجردها هم می توانند وام مسکن بگیرند؟ 

این کارمند بانک مسکن گفت: از زمانی که وام مسکن یکم را دریافت کردید باید ۱۰ سال بگذرد تا بتوانید وام مسکن دیگری بگیرید. همچنین مجرد‌های ساکن تهران می‌توانند تا ۱۴۰ میلیون تومان تسهیلات دریافت کنند. این وام شامل ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات خرید مسکن و ۴۰ میلیون تومان جعاله می‌شود.

وی بیان کرد: بنابراین برای ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات باید ۲۰۰ برگه تسهیلات مسکن بخرند. هزینه این تعداد اوراق با تسه ۴۶ هزار تومانی حدود  ۹ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان می‌شود که با در نظر گرفتن ۴۰ میلیون تومان وام جعاله که برای آن باید ۸۰ ورق به مبلغ سه میلیون و ۶۸۰ هزار تومان خریداری کنند، ۱۲ میلیون و ۸۸۰ هزار تومان می‌شود.

 

گام اول

 خانه بخرید بعد وام بگیرید

متصدی بانک بعد از اینکه مطمئن شد هنوز خانه ای نخریده ام، گفت: پس از خرید خانه باید مبایعه نامه تنظیم کنید، هنگام تنظیم مبایعه نامه در ذکر رقم و مشخصات فروشنده خیلی دقت کنید, چون وام مسکن در وجه فروشنده خانه صادر می‌شود.

 

گام دوم

 فرم‌های مربوط را پر کنید

این متصدی بانک مسکن بیان کرد: کپی یکی از مدارک واحد مسکونی مانند سند، بنچاق، پروانه ساخت، گواهی پایان کار یا قبض برق را از فروشنده خانه بگیرید، آن را اسکن کنید. وارد سایت بانک مسکن شوید و فرم پر کنید.

 

گام سوم

اوراق تسهیلات مسکن را از کجا بخرم؟

متصدی بانک مسکن گفت: با مراجعه به تمام کارگزاری‌های بورس می‌توانید اوراق تسه یا همان اوراق تسهیلات مسکن را بخرید، اما چرا راه دور بروید؟ ساده‌ترین مسیر، مراجعه به شعب بانک مسکن است. وقتی که در سایت بانک مسکن ثبت نام کردید، می توانید به هر شعبه‌ای از بانک مسکن مراجعه کرده و از بانک مربوط ۲۰۰ برگه اوراق تسهیلات بخرید.

 

وی تاکید کرد: البته این ۲۰۰ اوراق مخصوص وام ۱۶۰ میلیونی است و شما برای دریافت وام ۲۴۰ میلیونی نیازمند ۴۰۰ برگه اوراق مسکن هستید. قیمت این اوراق متفاوت است و قبل از خرید این اوراق باید از قیمت روز مطلع شوید. فرض کنیم که قیمت هر برگ اوراق ۴۱ هزار تومان باشد. در این صورت برای تهیه ۲۰۰ برگ اوراق باید ۸ میلیون و ۲۰۰ هزار تومان بپردازید. اگر این رقم را از مبلغ وام کم کنیم شما عملاً ۹۱ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان دریافت کرده‌اید.

 

خرید اوراق از کارگزاری با شعب بانکی تفاوتی دارد؟

وی پاسخ داد: هیچ تفاوتی بین خرید مستقیم از کارگزاری بانک مسکن و شعب بانکی وجود ندارد و فرآیند و هزینه‌ها یکسان است. حتی این فرآیند از طریق مراجعه مستقیم به شرکت کارگزاری بانک مسکن سریع‌تر طی می‌شود. همچنین حدود یک هفته طول می کشد، اما اگر خیلی عجله دارید می‌توانید با بانک تماس بگیرید. البته در پایان کار بانک با شما تماس می‌گیرد.

 

گام چهارم

وارد فرآیند اخذ تسهیلات می شوید

وی ادامه داد: پس از خرید این اوراق به شعبه بانک مربوط خود بروید و تمامی فرم‌های مربوط را پر کنید. بعد از یک هفته، ارزیاب بانک مسکن به آدرس مسکن با مراجعه به واحد مسکونی خریداری شده توسط شما، نسبت به ارزیابی قیمت آن اقدام کرده و نتیجه استعلام خود را به بانک اعلام می‌کند.

 

گام پنجم

وقتی که بانک از ملک خریداری شده استعلام گرفت، فروشنده واحد مسکونی باید به بانک مراجعه کند و با نامه بانک مسکن به دفترخانه ثبت اسناد رسمی مراجعه کرده، معامله را ثبت کرده و استعلامات مربوط به آن را در دفترخانه انجام دهد. یادتان باشد که پرداخت عوارض و بدهی‌های احتمالی به شهرداری و سازمان ثبت املاک برعهده فروشنده است.

 

گام آخر

پس از تکمیل استعلامات، بانک مسکن برای تکمیل فرم قرارداد و مراجعه به دفترخانه برای ثبت اطلاعات قرارداد با شما تماس می‌گیرد. بعد از تمام شدن تنظیم سند، نماینده بانک به دفترخانه مورد نظر می‌آید و مبلغ تسهیلات را به صورت چک به فروشنده می‌دهد. بعد از اتمام مراحل یادشده باید به بانک مربوطه مراجعه کنید و کارت اقساط تسهیلات خود را دریافت کنید.

 

 

منبع : باشگاه خبرنگاران 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه