پاک‌فطرت در گفتگو با رصد اقتصادی:

رونق‌بخشی به بازار مسکن با طرح «جهش تولید مسکن»

رونق‌بخشی به بازار مسکن با طرح «جهش تولید مسکن»
کدخبر : 18747

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی گفت: امیدواریم با طرح جهش تولید مسکن، بازار مسکن دوباره رونق بگیرد.

علیرضا پاک‌فطرت، عضو کمیسیون عمران مجلس در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری و تحلیلی رصد اقتصادی اظهار داشت: طرح جهش تولید مسکن می‌تواند به بخش مسکن رونق دوباره بخشد و امیدواریم که با این طرح بخش مسکن رونق دوباره بگیرد.

وی افزود: مسکن هم مانند بقیه کالاهاست. وقتی ارزش پول ملی کاهش پیدا می‌کند، قیمت مسکن هم افزایش می‌یابد و این موضوع در صنعت خودرو هم صدق می‌کند؛ بنابراین نمی‌توان با کاهش ارزش پول ملی مانع افزایش قیمت مسکن و خودرو شد.

این نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی با انتقاد از ضعف دولت در تقویت صنایع استراتژیک گفت: دولت به‌جای اینکه کارخانه‌های استراتژیک و صنایع استراتژیک را در اختیار خود داشته باشد و خدمات را خصوصی کند، برعکس عمل کرده و کارخانه‌‎های استراتژیک را با قیمت ناچیز به بخش خصوصی واگذار کرده و کارش به جایی رسیده که التماس آنها را می‌کند. 

پاک‌فطرت در ادامه افزود: این اشتباه دولت باعث شده تا برخی از سوداگران بخش خصوصی که به دنبال فرصت هستند، قیمت‌های خود را افزایش دهند. مثلاً دولت به بخش خصوصی که صنایع استراتژیک را در اختیار دارد، می‌گوید چرا قیمت کالا یا محصول خود را افزایش داده‌اید، بخش خصوصی هم سریع این گرانی را به قیمت ارز ربط می‌دهد؛ درصورتی‌که حقوق و دستمزد کارگران خود را با ریال پرداخت می‌کند و مواد اولیه را با ریال خریداری می‌کند اما موقع فروش با قیمت دلار به فروش می‌رساند و وقتی هم دولت از آنها می‌خواهد قیمت را کاهش دهند، دولت را تهدید می‌کنند که تولید را متوقف خواهند کرد. بنابراین دولت نباید صنایع و کارخانه‌های استراتژیک را به بخش خصوصی واگذار می‌‎کرد تا امروز شاهد افزایش قیمت خودرو یا مسکن نبودیم.

او افزایش قیمت مسکن را به چنین عامل مرتبط دانست و گفت: قیمت زمین، قیمت مصالح ساختمانی و قیمت آهن از عوامل تأثیرگذار در تعیین قیمت مسکن هستند. مجلس شورای اسلامی در طرح جهش تولید مسکن، قیمت زمین را تقریباً ناچیز قیمت‌گذاری کرده است؛ یعنی متقاضیان می‌توانند در مدت 99 سال مبلغ زمین را کامل پرداخت کنند و این خیلی برروی قیمت مسکن به خصوص منازل آپارتمانی تأثیرگذار است. در خصوص قیمت آهن هم قرار بر این شده که آهن در بورس عرضه شود تا دست دلالان کوتاه شود و امیدوارم که این اتفاق بیفتد و مجلس هم آن را تصویب کرده است.

عضو کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی معتقد است؛ اگر قیمت مصالح کاهش یابد و بانک‌ها کمی همکاری کنند و از خود مهربانی نشان دهند، من فکر می‌کنم قیمت مسکن خیلی افزایش نخواهد یافت.

به گفته پاک‌فطرت؛ در طرح جهش تولید مسکن، قرار بر این است که مسکن به قیمت تمام‌شده به بازار عرضه شود و به دست نیازمندان و متقاضیان واقعی برسد.

 

خبرنگار : الهام اسمعیلی

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه