حسن روحانی در صورت داشتن عزم برای حل مشکل مسکن مردم

متقاضیان مسکن مهر باید تا پایان سال 94 صاحب سرپناه می‌شدند

کدخبر : 19348

براساس اطلاعات موجود از میزان پیشرفت پروژه مسکن مهر تا انتهای دولت دهم، حسن روحانی در صورت داشتن عزم برای حل مشکل مسکن مردم باید این پروژه را تا انتهای مردادماه سال 1394 به اتمام می‌رساند.

 

به گزارش رصد اقتصادی ، مسکن یکی از اساسی‌ترین نیازهای هر خانوار برای زندگی تامین سرپناه به حساب می‌آید و این مسئله همواره یکی از محورهای ارائه برنامه نامزدهای ریاست جمهوری است.

حسن روحانی نیز به عنوان نامزد برنده 2 انتخابات سال‌های 92 تا سال 96 نیز این جرگه عقب نبوده و در مناظرات انتخاباتی دوره یازدهم و دوازدهم به مسئله مسکن اشاره کرده است.

 

*برنامه روحانی برای حل مشکل مسکن در مناظرات سال 92 و سال 96 چه بود؟

روحانی در مناظرات انتخاباتی سال 1392، در پاسخ به این سوال که برنامه شما برای تامین مسکن و مهار قیمت آن چیست؟ پس از اشاره به این نکته که اصل تامین مسکن ارزان برای جامعه مخصوصا نسل جوان از برنامه‌های دولت تدبیر و امید است، به جای ارائه برنامه‌های خود و پاسخ به سوال مطرح شده برای اولین بار از طرح مسکن مهر یاد کرد و این طرح را پروژه‌ای با مشکلات زیاد عنوان نمود.

حسن روحانی در این مناظره با اشاره به اینکه قرار بود، در پروژه مسکن مهر 200 هزار واحد در 10 سال ساخته شود! گفت: «واحدهای در نظر گرفته شده مسکن مهر از 200 هزار واحد به 1.5 میلیون واحد مسکونی افزایش یافت که با شتابزدگی، بدون مطالعه مکان‌یابی صحیح و رعایت اصول فنی و مهندسی و در نتیجه عیوب فراوانی اجرا شد.»

پس از پیروزی روحانی در انتخابات سال 92، تنها 4 سال بعد بار دیگر شاهد نامزدی وی در انتخابات سال 1396 بودیم. در شرایطی که جامعه این بار از حسن روحانی انتظار داشت، در مسئله مسکن از برنامه‌های خود رونمایی کند اما روحانی بار دیگر در مناظره برگزار شده برای انتخاب رئیس جمهور به جای ارائه راهکار برای این حوزه بار دیگر به طرح مسکن مهر اشاره کرد و پس از نقد چندین باره این طرح گفت:« دولت یازدهم خود را متعهد دید که این پروژه را تکمیل کند و در حال حاضر تقریبا تا پایان دولت این پروژه تکمیل خواهد شد.»

اگر فرض کنیم، مناظرات انتخاباتی برگزار شده در سال 1392 و سال 1396، آیینه تمام‌نما و شرح مختصری از برنامه دولت روحانی در حوزه مسکن تلقی شود، این برنامه تنها از دو بخش نقد مسکن مهر و وعده اتمام این پروژه در دو دولت یازدهم و دوازدهم تشکیل می‌شود.

علاوه بر این نگاهی به دوران ریاست جمهوری 8 ساله حسن روحانی در حوزه تامین اساسی‌ترین نیاز مردم نیز تفاوت چندانی با اظهارات او در مناظرات نداشته و تنها برنامه مستمر وی در این سال‌ها وعده برای اتمام پروژه مسکن مهر است. وعده‌هایی که از اتمام پروژه تا پایان دولت یازدهم شروع شد و با وعده اتمام فرآیند ساخت این پروژه در پایان دولت دوازدهم ادامه یافت.

این در حالیست که به استناد اظهارات حسن روحانی در سال1399، پس از گذشت عمر 8 ساله دولت تدبیر و امید، همچنان 600 هزار واحد مسکونی از این پروژه 4.2 میلیون واحد باقی مانده است.

 

*مسکن مهر با چه پیشرفتی به دولت یازدهم رسید؟

بررسی اظهارات روحانی در جایگاه رئیس جمهور کشور پیرامون طرح مسکن مهر، این سوال را به ذهن تداعی می‌کند که پروژه ساخت 4.2 میلیون واحد مسکونی در قالب طرح مسکن مهر در صورت برقراری دولتی متعهد به حل اصلی‌ترین مشکل معیشتی در چه زمانی باید به اتمام می‌رسید؟

پاسخ به این پرسش اساسی در گام اول مستلزم آن است که بدانیم، دولت طراح مسکن مهر این پروژه عظیم را با چه پیشرفتی به دولت یازدهم واگذار کرد. در شرایط که از این مسئله آگاه‌شویم می‌توان متوجه شد در صورت تداوم دولت دهم، پروژه مسکن مهر در چه تاریخی به انتهای خود رسیده و 4.2 میلیون خانوار فاقد مسکن را صاحب‌خانه می‌کرد.

بنابر این گزارش بر اساس مستندات ارائه شده از سوی علی نیکزاد، وزیر راه و شهرسازی دولت یازدهم تا تاریخ 29 مردادماه سال 1392، 2 میلیون و 120 هزار واحد مسکن روستایی در قالب پروژه مسکن مهر آغاز شد که تا تاریخ مذکور 1 میلیون و 600 هزار واحد آن به طور 100 درصد به اتمام رسیده و 520 هزار واحد دیگر نیز توسط بنیاد مسکن در دست اجرا است و تنها به تامین مالی نیاز دارد.

از سوی دیگر 2 میلیون و 180 هزار واحد مسکن شهری نیز به عنوان مسکن مهر در حال ساخت بوده که تا 29 مرداد ماه سال 1392، 1 میلیون و 180 هزار واحد از افتتاح شده و 1 میلیون واحد دیگر آن نیز پیشرفت 70 درصدی دارد.

 

*آمار وزارت راه و شهرسازی دولت روحانی از پیشرفت پروژه مسکن مهر

آمارهای اعلام شده توسط وزیر راه و شهرسازی دولت دهم، بارها توسط مقامات ارشد دولت روحانی هم تایید شده است. در همین راستا احمد اصغری مهرآبادی، قائم‌مقام وزیر راه و شهرسازی دولت های یازدهم و دوازدهم در طرح مسکن مهر در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی در تاریخ 27 خردادماه 94 براساس گزارش هفتگی ارائه شده به وزیر راه و شهرسازی درباره پیشرفت مسکن مهر، رسما اعلام کرد که تا پایان دولت دهم از مجموع 2 میلیون و 300 هزار واحد طرح مسکن مهر شهری، 1 میلیون و 349 هزار و 754 واحد از این طرح به مرحله اتمام نازک کاری رسیده بود و 1 میلیون و 10 هزار و 201 واحد از رقم مذکور، افتتاح شده بود. همچنین 689 هزار و 919 واحد از واحدهای افتتاح شده، به مردم تحویل داده شده بود.

 

 

 

بر این اساس، تا پایان دولت دهم واحدهای مسکن مهر شهری با پیشرفت 86 درصدی و واحدهای مسکن روستایی این طرح نیز با پیشرفت 75 درصدی به دولت به دولت یازدهم واگذار شد. توجه به این نکته ضروری است که تکمیل واحدهای مسکن مهر روستایی تنها به مسئله تامین مالی از منابع داخلی بانکی وابسته بوده و دولت به جز هماهنگی برای دریافت تسهیلات ساخت توسط متقاضیان نیاز به هیچ فعالیت دیگری نداشته است.

 

*مسکن مهر باید در سال 1394 به اتمام می‌رسید

با آگاهی از پیشرفت فیزیکی مسکن مهر تا انتهای دولت یازدهم و همچنین اطلاع از عملکرد دولت دهم در زمینه ساخت مسکن شهری و روستایی باید گفت، تکمیل 14 درصد باقی‌مانده از پروژه‌های مسکن مهر شهری با توجه به اطلاعات ساخت مسکن شهری در سال 1391 تنها به 6 زمان نیاز دارد.

از سوی دیگر تکمیل 25 درصد واحدهای مسکونی روستایی طرح مسکن مهر نیز با توجه به آمار ساخت مسکن روستایی بنیاد مسکن انقلاب اسلامی حداکثر ظرف مدت 2 سال به اتمام می‌رسید.

بر این اساس، تکمیل 4.2 میلیون واحد مسکن مهر در صورت عزم دولت برای صاحب‌خانه کردن مردم می‌بایست نهایتا تا انتهای مرداد ماه سال 1394 به اتمام می‌رسید.

به عبارت دیگر اگر دولت تدبیر و امید بخشی از تلاش برای دادن وعده اتمام پروژه مسکن مهر را صرف ساخت و تکمیل واقعی این طرح کرده بود، اکنون باید 6 سال از صاحب‌ سرپناه شدن آخرین متقاضی مسکن مهر می‌گذشت و دیگر خبری از مسکن مهرهای نیمه‌تمام باقی نمی‌ماند.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه