رپرتاژ اگهی

عوامل مؤثر در تعیین قیمت آهن آلات

عوامل مؤثر در تعیین قیمت آهن آلات
کدخبر : 24013

براساس بررسی‌ افت و خیزهای قیمت روز آهن آلات و میزان عرضه و تقاضای اخیر در بازار آهن می‌توان به این نتیجه رسید که عوامل متعددی بر این اوضاع تأثیرگذار است که در ادامه به شرح این موارد پرداخته می‌شود.

براساس بررسی‌ افت و خیزهای قیمت روز آهن آلات و میزان عرضه و تقاضای اخیر در بازار آهن می‌توان به این نتیجه رسید که عوامل متعددی بر این اوضاع تأثیرگذار است که در ادامه به شرح این موارد پرداخته می‌شود.

 

هزینه‌های سوخت و حمل و نقل

کلیه محصولات آهن آلات به صورت گسترده خریداری می‌شوند که در صورت مبادله در بازار داخلی جهت جابه‌جایی به تریلی نیاز است و در صورت مبادلات برون‌مرزی این جابه‌جایی‌ها از طریق کشتی انجام می‌شود که در هر صورت نیازمند سوخت است تریلی نیاز است، بنابراین چنانچه قیمت سوخت افزایش یابد تأثیر مستقیم بر قیمت‌ آهن خواهد داشت.

از آنجایی که کشور چین دارای منابع سنگ آهن با عیار پایین است و کشورهایی همچون ترکیه و کره جنوبی فاقد مواد معدنی و انرژی‌های لازم برای تولید فولاد هستند، از این رو این کشورها مداوما برای واردات سنگ آهن به چین وابسته‌اند و بی‌شک این مبادلات فی مابین چین با سایر کشورها ناگزیر با کشتی انجام می‌شود و تحت تأثیر قیمت سوخت خواهد بود.

میزان عرضه و تقاضا

از گذشته تا کنون بازار تحت تأثیر میزان عرضه و تقاضا بوده است، زیرا زمانی که میزان عرضه‌ بالاتر از میزان تقاضا باشد خواه ناخواه قیمت‌ها کاهش می‌یابد و چنانچه میزان عرضه کمتر از میزان تقاضا باشد علاوه‌بر به‌هم خوردن توازن و جو روانی بازار به افزایش قیمت‌ها نیز منجر خواهد شد.

نوسانات نرخ ارز و دلار

از آنجایی که صحبت‌هایی درباره عدم تعیین قیمت‌ محصولات فولادی براساس نرخ ارز به گوش می‌رسد می‌توان اظهار داشت جداسازی قیمت آهن آلات از نرخ ارز امکان‌پذیر نیست چرا که کشور ما یکی از کشورهای توانمند در عرصه صادرات آهن است و قیمت پایانی این صادرات براساس دلار بسته می‌شود و بی‌شک این بازار تحت تاثیر نوسانات ارز قرار خواهد گرفت.

نرخ تورم و سنگ آهن و محصولات فولادی در سطح جهانی

قیمت محصولات فولادی در سطح جهانی و تورم جهانی از عوامل مهم در دنیاست که بر قیمت تمام شده محصولات مؤثر واقع می‌شود چه بسا در برخی مواقع نوسان قیمت‌ها به صورت روزانه و حتی گاهی لحظه‌ای است، بنابراین بسیاری از افرادی که آگاهی کاملی در مورد عوامل مؤثر بر کاهش و افزایش قیمت‌ها نداشته باشند ممکن است ضررهای سنگینی را متحمل شوند.

به طور مثال کشور چین بزرگترین تولیدکننده مواد خام مقاطع فولادی است بر همین اساس قیمت مواد اولیه اصلی مانند سنگ آهن، قراضه و قیمت نیکل و کروم در قیمت نهایی آهن آلات مؤثرند. حتی می‌توان اظهار داشت میزان تولید سنگ آهن در کشور چین، مقدار مصرف داخلی و همچنین موجودی‌های اعلام شده انبارهای بندرهای چین به طور مستقیم قیمت‌های جهانی مقاطع فولادی را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

از سوی دیگر بالغ بر 60 درصد از فولاد جهان توسط کشورهای درحال توسعه تولید می‌گردد از همین رو در کشورهای در حال توسعه چنانچه تورم افزایش یابد به افزایش قیمت اهن الات منجر خواهد شد.کشور چین فقط 30 درصد از تولید فولاد را بر عهده دارد و انتقال کارخانه‌های فولاد از کشورهای توسعه یافته به کشورهای در حال توسعه به افزایش قیمت مقاطع تحت تاثیر تورم جهانی منجر شده است.

صنایع وابسته به مقاطع فولادی

چنانچه صنایع خودروسازی، بسته‎بندی و دیگر صنایع فعال‌تر و پرتقاضا باشند، در نتیجه افزایش تقاضا در این موارد افزایش قیمت نیز رؤیت خواهد شد و این افزایش قیمت صنایع خودورسازی بدون شک می‌تواند به افزایش قیمت آهن منجر شود.

قیمت ضایعات آهن

از آنجایی که آهن قراضه بخشی از مواد اولیه برای تولید شمش و مقاطع فولادی است در نتیجه افزایش یا کاهش قیمت آن بر قیمت محصولات نهایی اثرگذار است.

مواد اولیه محصولات فولادی شمش، ورق و اسلب است بنابراین زمانی که قیمت شمش افزایش می‌یابد بر قیمت سایر محصولات فولادی از جمله قیمت میلگرد و قیمت اهن اثرگذار خواهد بود و چنانچه قیمت مواد اولیه روند صعودی داشته باشد بر کالای تولیدی این بازار نیز سرایت خواهد کرد.

بورس کالا

بورس کالا برای کشف قیمت و انجام معاملات و عرضه‌ تولیدکنندگان و تقاضای خریداران است، بنابراین زمانی که میزان عرضه‌ها در بورس کالا افزایش یابد در قیمت نهایی محصولات و ایجاد التهاب یا آرامش در بازار آهن مؤثر خواهد بود.

البته عوامل دیگری همچون بازه‌های زمانی تغییرات فصلی و تعطیلات، تغییرات آب و هوایی و بازه‌های زمانی مربوط به فصول ساخت و ساز نیز بر میزان تقاضا و قیمت‌ها نیز اثرگذار است. مواردی همچون مسائل سیاسی، افزایش هزینه‌های تولید از جمله افزایش حقوق و دستمزد و هزینه‌های حمل و نقل به صورت غیرمستقیم روی بازار فولاد تأثیر زیادی دارد.

براساس تجربه‌ سال‌های گذشته هرساله با ورود به فصل تابستان قیمت آهن افزایش می‌باید و غالبا قیمت آهن آلات در مرداد ماه در اوج قیمتی خود قرار می‌گیرد و در شهریور ماه روند التهابی بازار رو به سردی می‌گذارد و در فصل پاییز 15 الی 45 درصد میزان تقاضاها کاهشی می‌گردد.

متاسفانه در سالجاری پیک کاهشی از تابستان شروع شد اما در مقایسه با سال‌های پیشین حدود 12 الی 13 درصد کاهشی بوده است.

در چهار سال گذشته منحنی کاهش قیمت آهن آلات در آبان و آذرماه به نقطه مینیمم خود می‌رسید و با ورود به فصل زمستان مجددا منحنی روی شیب ملایم صعودی قرار می‌گرفت. در سال جاری هم اکنون نیز در اواخر ماه دوم پاییز هستیم و باید منتظر رفتار بازار در آذرماه باشیم و نمی‌توان با قطعیت ابراز داشت که امسال نیز همچون سال‌های گذشته خواهد بود و آنچه از ظاهر امر برمی‌آید محرک‌های چندانی تاکنون در جهت رونق بازار وجود نداشته است.

به هر حال اگر تأثیرات پارامتری چون دلار را از بازار حذف نماییم افزایش قیمت توجیه منطقی ندارد اما از آنجایی که بازاریان در سبد دارایی‌های خود محموله‌های گران خرید دارند برای فروش آنها توجیه و ابزاری جز دلار ندارند، البته لازم است این نظام نامتوازن اقتصادی و این تسلسل یک جایی بشکند اما مشخص نیست که این اتفاق چه زمانی بیوفتد و نیاز به تأملات، بررسی و اهتمام بیشتری دارد.

مجموعه آهن پرایس

در میان مجموعه‌های فعال در زمینه فروش انواع آهن آلات صنعتی و ساختمانی ، می‌توان به مجموعه آهن پرایس اشاره کرد. این مجموعه با بیش از 50 سال سابقه فعالیت در زمینه فروش آهن آلات صنعتی و ساختمانی یکی از معتبرترین و حرفه‌ای‌ترین مراجع در بازار آهن محسوب می‌شود.

در مجموعه آهن پرایس امکان مشاهده قیمت‌های لحظه‌ای و روزانه انواع آهن آلات برای متقاضیان فراهم شده است.

از سوی دیگر چنانچه خریداران آهن در انتخاب محصولی باکیفیت دچار تردید شدند، می‌توانند با برقراری تماس با کارشناسان مجموعه آهن پرایس از مشاوره حرفه‌ای و جامع کارشناسان بهره‌مند شوند و سپس با اطمینان خاطر به خرید محصول خود اقدام کنند؛ بدین منظور کافیست با شماره 54103-021 تماس حال فرمایند و با کارشناسان در ارتباط باشند.

از دیگر ویژگی‌های این مجموعه می‌توان به ارائه جدول وزن آهن آلات، اخبار بازار آهن، فولاد و مسکن و همچنین اعلام هزینه حمل بار اشاره کرد. برای استفاده از خدمات مجموعه آهن پرایس می‌توانید به وب سایت این مجموعه به نشانی www.ahanprice.com مراجعه نمایید.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه