رونق تولید، راهی آسان تر از دور زدن تحریم ها

رونق تولید، راهی آسان تر از دور زدن تحریم ها
کدخبر : 2951

بازار تحریم های کشور امروز بسیار داغ است و هر روز به بهانه ای تحریم های جدیدی اضافه می شود که در چنین شرایطی بهره گیری بهینه از ظرفیت های داخلی به ویژه توجه به رونق تولید می تواند افقی نو را برای برون رفت از این شرایط ترسیم کند.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از ایرنا،  گیلان استانی سرشار از فرصت هاست که گرچه بدلیل داشتن مواهب الهی و طبیعت سرسبز ، کمتر از لحاظ صنعتی بودن به آن توجه شده اما بهره گیری از ظرفیتهای آن وجود صنایعی رارمی طلبد که بتوان از این پتانسیل ها حداکثر استفاده را برد.

بسیار دیده ایم  که اگر چوبی که نرمه حیاتی در آن  رؤیت می شود، بر گیلان زمین نشانی،  درختی سبز را به تو ارمغان می دهد ، تا برسد به نهالی که بر زمین این خطه جای دهی  و مراقبش باشی؛ تنها همین ویژگی،  ظرفیت های بسیاری را در بخش های کشاورزی، گردشگری ، صنعت و تجارت  در این استان در خود گنجانده است.

سواحل، جنگل، کشاورزی و معادن ، آب و هوای معتدل ، فراوانی بارش همه ثروت هایی هستند که در این استان به قولی،  "اینهمه را به نعمت ، خدا نموده خلقت"  ؛ اما پس از آن این اشرف مخلوقات است که چه استفاده ای می تواند ضمن حفظ محیط زیست و منابع طبیعی از آن داشته باشد.

موقعیت جغرافیایی، هم مرز بودن با کشورهای حاشیه خزر، برخورداری از بنادر ، منطقه آزاد و منطقه ویژه اقتصادی ، زیرساخت هایی همچون مسیرهای ریلی،جاده ای و دریایی از دیگر ویژگی های این استان است.

امروز نقش تولید در کشورمان بیش از هر زمان دیگری اهمیت یافته ، محصولاتی که می تواند در واحدهای صنعتی که بدلیل مزیت هایی در گیلان احداث شده، تولید شود و یا خود  تامین کننده مواد اولیه دیگر واحدها باشد ؛ اما  توامان در همه زمان ها مشکلاتی برای واحدهای تولیدی وجود داشته که گاهی به واسطه عوامل مختلف افزون شده و گاهی با تدبیر و توجه کاسته شده است که حال نیز بدلیل تحریم ها مشکلات این بخش  فزونی یافته است.

دولت تدبیر و امید از چندین سال قبل اهتمام داشته که با تشکیل کارگروه های جدیدی به عنوان رفع موانع تولید و گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و کارگروه رونق تولید و پرداخت تسهیلات در هر جلسه بیشترین عوامل دست اندر کار در مشکلات واحدهای تولیدی را گرد هم بیاورد تا با حضور واحد تولیدی و یا بخش خصوصی مشکلات مربوط به آنها را بررسی کرده و برای آن راهکار ارائه دهد .

در همین راستا، دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی گیلان نیز در جهت رسالت حرفه ای خود به بررسی بخشی از مهمترین مشکلات واحدهای تولیدی و تعاونی در این استان با حضور رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت ، معاون تعاون  اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی و  عضو هیات خانه صنعت گیلان پرداخته است تا شاید بتواند گامی موثرهرچند کوچک برای کمک به رفع بخشی از مشکلات این بخش برداشته شود.

 گیلان با ظرفیت های سرشار، فرصتی بی نظیر در اقتصاد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان   با اشاره به ظرفیت های استان در بخش های صنعتی، کشاورزی و بدنبال آن صنایع تبدیلی گفت: گیلان استانی مرزی با ظرفیت های کشاورزی و منابع طبیعی و زیرساخت های مناسب  و دارای مسیرهای ریلی ، جاده ای ، دریایی با سه بندر ، مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ، نزدیک ترین استان به کشورهای حاشیه خزر با بازار ۴۰۰ میلیون نفری و اروپای شرقی است.

 وی به پیوستن کشور به اوراسیا نیز اشاره و اضافه کرد: با اتصال مسیر ریلی رشت به بندرانزلی- کاسپین و آستارا مسیر نوستراک تکمیل می شود و می توان با بهره گیری از این ظرفیت ها و زیرساخت ها در حوزه تولید ، اشتغال، صادرات، تعاونی ، گردشگری  و کشاورزی و تجارت تحول ایجاد کرد.

وی با بیان اینکه  با استفاده از ظرفیت و حمایت از تولیدات صادرات محور و دانش بنیان در اولویت های سازمان صنعت، معدن و تجارت استان است ، اظهار کرد:  در همین راستا، به تازگی ، کار بسیار خوبی در برپایی اولین نمایشگاه های نهضت ساخت داخل در استان انجام شد که علاوه بر آشنایی علاقه مندان از آخرین دستاوردهای این بخش ها ، واحدهای صنعتی نیز از توانمندی های همدیگر نیز اطلاع یافتند.

دلق پوش به رتبه استان در پرداخت تسهیلات نیز اشاره و بیان کرد:امسال از لحاظ تعداد پرداختی ها رتبه شانزدهم ، از نظر سرمایه رتبه چهاردهم و از لحاظ اشتغالزایی رتبه ۱۵ کشور را داریم که در مقایسه با استان های دیگر که واحدهای بزرگی دارند ، این آمار مثبت است.

وی ادامه داد:  سرعت مان را در تامین سرمایه در گردش ، تسهیل ثبت سفارش و معافیت های گمرکی برای واردات مواد اولیه و ماشین های واحدهای تولیدی افزایش داده ایم .

 وی اضافه کرد: آمار نشان می دهد که در بحث توسعه ، بازسازی و تامین ماشین های مواد اولیه گام های مهمی برداشته ایم ؛ ضمن آنکه در سال جاری ۷۰ فقره معافیت های گمرکی داشته ایم.

به گفته دلق پوش؛ درهمین راستا، در زمینه توسعه صادرات غیر نفتی برنامه ریزی داریم که طی ۹ ماه گذشته از ۵۰۰ میلیون دلار صادرات هدفگذاری شده استان، طی ۹ ماه امسال؛ ۳۰۸ میلیون دلار با پنج هزار و ۵۱۳ تن کالا محقق شده  ؛ که این نشان دهنده رشد است.

وی با بیان اینکه رشد توسعه صادرات غیر نفتی به عوامل متعددی از جمله تبادلات ارزی و تسهیل تعاملات اقتصادی بستگی دارد، اظهار کرد:  در حدود اختیارات مان و یا حتی فراتر از آن گام هایی را بر می داریم  و باید به استانی مرزی اختیاراتی داده شود ؛ در حالی که مجموع صادرات از گیلان طی سال گذشته ۳۶۰میلیون دلار بوده است.

وی یا یادآوری نقش و اهمیت گیلان در توسعه مناسبات اقتصادی با کشورهای حاشیه خزر تصریح کرد: طی یک ماه گذشته در باکو نمایشگاه داشته ایم ؛ رئیس اتاق بازرگانی گیلان ؛ رئیس اتاق ایران و روسیه است.

وی با اشاره به اینکه گیلان در برخی تولیدات  ویژگی های خاصی دارد، تصریح کرد: به طور مثال در صنایع سلولزی  رتبه اول را داریم  و بسیاری از مواد اولیه مان را در این صنعت  می توانیم از روسیه وارد کنیم و با آن ها صادرات هم داشته باشیم

دلق پوش تولید الیاف کربن ( فیبر کربن) به عنوان یکی از هشت شرکت تولید کننده در جهان، گیلان به عنوان  قطب صنعت سلولزی کشور با تولید سالیانه پنج میلیون متر مکعب، نخستین کارخانه تولید کننده نانو داروی ضد سرطان ، نخستین تولید کننده صفحه کلاچ، یکی از بزرگترین استان های تولید کننده فولاد و مقاطع آهنی در کشور، تنها تولید کننده قوطی های درب فلزی ( آسان شو)  را از جمله ویژگی های خاص گیلان در حوزه صنعت  عنوان کرد.

وی  اضافه کرد: همچنین بزرگترین تولید کننده رادیاتورهای آلومینیومی ، پکیج و شوفاژ های دیواری در خاورمیانه  در گیلان در حال فعالیت می باشد و یکی از بزرگترین تولید کننده های انواع مفتول های آلومینیومی در خاورمیانه در شهر صنعتی رشت استقرار دارد؛ علاوه بر آن؛  اولین تولید کننده کلوچه در کشور نیز در این استان فعالیت خود را آغاز کرده است.

سود ۱۸ درصدی تسهیلات در نظام تولید توجیه فنی و اقتصادی ندارد

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در ادامه سخنانش به راهکارهایی برای تامین نقدینگی واحدهای تولیدی و مشکلاتی در این زمینه اشاره و بیان کرد: سود ۱۸ درصدی تسهیلات  در نظام تولید توجیه فنی و اقتصادی ندارد و تولید کننده نمی تواند این میزان دین را با مضیقه هایی که در این زمینه هست بپذیرد .

به گفته رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان؛ حتی عدم پرداخت به موقع  تسهیلات ممکن است دیگر کارآیی لازم را برای  تولید کننده نداشته باشد؛ باوجود اینکه سیاست های مالی همگام با اشتغال تدوین شده ،اما  روان سازی نشده است.

وی تصریح کرد: در برخی وقت ها بخشی عمل می شود و برخی جاها سلیقه ای رفتار می شود و به طور مثال گاهی تصمیم مدیران پایین دستی و میانی امکان دارد که براین موضوعات  تاثیر بگذارد.

دلق پوش پیشبرد برنامه تولید و اشتغال را بسته به عواملی همچون امکانات و پشتوانه مالی ، بانکی ، سیاست های مالی و پولی کشور ،موضوع مالیات ، تامین اجتماعی و بیمه کارفرمایان و کارگران و زیر ساخت ها و سیاست های هماهنگ دستگاه ها دانست و تصریح کرد: عوامل متعددی باید تامین شود که اشتغالزایی تکلیفی این سازمان تحقق یابد.

 وی با بیان اینکه دولت برای سالجاری نزدیک یک میلیون نفر اشتغال پیش بینی کرده بود،میزان اشتغال پیش بینی شده در بخش تولید را برای گیلان طی سالجاری۵۰ هزار نفر  در بخش های مختلفی همچون صنعت، گردشگری، خدمات و کشاورزی عنوان کرد.

معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان نیز در ادامه این میزگرد با اشاره  به اینکه اقتصاد کشور به بخش تعاونی ، دولتی و خصوصی تقسیم بندی شده ، گفت: اگر نتیجه آنچیزی که از قانون برای توسعه بخش تعاون بود ، اجرایی می کردیم ایجاد زمینه جلب مشارکت مردم و سپردن امور به آن ها بیشتر فراهم می شد و این مهم  می توانست نقطه عطفی در پویایی اقتصاد تعاونی باشد.

وی فضای تعاون را متاثر از فضای اقتصادی کشور دانست و گفت: تعاونی هم به عنوان یک بنگاه اقتصادی متاثر از فضای اقتصادی کشور است .

وی با بیان اینکه در استان افزون بر دو هزار و ۳۰۰ تعاونی فعال و در دست اجرا داریم، بیان کرد: از این تعداد در حال حاضر یک هزار و ۹۰۰ تعاونی با اشتغال ۳۰ هزار نفر در بخش تعاونی در استان فعال هستند .

 تحویلداری با  اشاره به اینکه ۴۰۰ تعاونی نیز در دست اجرا داریم، تصریح کرد: این تعاونی ها هنوز منابع مالی لازم را تامین نکرده اند و در صورت اجرایی شدن برای ۹ هزار نفر اشتغالزایی افزوده می شود.

 وی با اشاره به اینکه تعاونی های استان  در ۱۴  گرایش در بخش هایی همچون صنعت، کشاورزی، مسکن و تامین نیاز صنوف، تامین نیاز تولید فعالیت دارند، اظهار کرد: بعضی از گرایش های تعاونی ها به بسیاری از زیر شاخه ها تقسیم می شوند که در این حوزه تا کنون ۳۰ هزار شغل ایجاد شده است.

جایگاه گیلان در اشتغال

 رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان گفت: این استان براساس  آمارمرکز آمار ایران ، رتبه ششم کشور را طی سال گذشته درزمینه اشتغال اختصاص داده که این روند در سال ۹۸ نیز ادامه داشته است.

دلق پوش گیلان را یکی از استان هایی خواند که براساس آمار کمترین تورم را  داشته است، گفت: تورم نسبت به میانگین کشوری پایین تر است؛  یکی از خروجی های عملکرد مناسب؛ تولید ، توزیع و تجارت ، تعاملات اقتصادی، تنظیم بازار ، نظارت و بازرسی ها کاهش تورم است که سال گذشته در بخش تنظیم بازار رتبه اول کشور را کسب کردیم.

وی تعداد واحدهای صنعتی فعال استان را دو هزار و ۹۴۸ واحد صنعتی عنوان و تصریح کرد: ۹۹ درصد صنایع گیلان بخش خصوصی و بقیه خصولتی و بیشتر صنایع مستقر در استان کوچک و متوسط است اما صنایع بزرگ نیز برای خود جای پایی باز کرده اند و همچون صنایع فولاد ، درفک شمال ، فولاد خزر  نیز فعالیت می کنند.

 دلق پوش با اشاره به اشتغال زایی ۸۲ هزار اشتغال دائم  ومستقیم از فعالیت این دو هزار و ۹۴۸ واحد صنعتی  تصریح کرد: در مجموع یک هزارو ۳۲۰ واحد جواز تاسیس جدید صادر شده که دارای پیشرفت فیزیکی بین ۲۰ تا ۹۰ درصدی است .

وی میزان سرمایه گذاری برای واحدهایی که جواز تاسیس برای آنها صادر شده را ۱۵۳ میلیون و ۱۵۳ هزار و ۶۵۵ میلیون ریال ذکر و بیان کرد: با بهره برداری از این واحدهای صنعتی برای افزون بر ۴۷ هزار و۲۵ نفر اشتغال زایی ثابت مستقیم پیش بینی شده است.

وی با اشاره به اینکه ۴۲۹ واحد دارای جوازتاسیس  بدون پیشرفت نیز در کشور داریم، اظهارکرد: بهره برداری از این واحدهای صنعتی نیز می تواند اشتغالی در حدود ۹ هزار و ۵۰۰ نفر اشتغالزایی کند که به تنهایی حدود ۵۷ هزار در حوزه صنعت هدفگذاری کردیم اما تحقق ان به عوامل مختلفی بستگی دارد.

وی خاطر نشان کرد: فقط در حوزه صنعت اشتغالزایی ۵۷ هزار نفر هدفگذاری شده است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با یادآوری به فعالیت ۱۱۰ هزارواحد صنفی در استان  تصریح کرد:علاوه براشتغال پیش بینی شده در بخش صنعت،  ۱۵۰ هزار نفر نیز در این حوزه فعالیت دارند.

معاون تعاون اداره کل تعاون ، کار و رفاه اجتماعی گیلان سهم تعاونی  ها را در میزان اشتغال استان حدود شش درصد عنوان و بیان کرد:  شماری از تعاونی های مان مربوط به موضوع تولید و صادرات هستند که  در همین راستا، در سال ۹۶ ، ۱۸ میلیون  دلارتوسط شرکت تعاونی های استان   و در سال ۹۷ ، ۳۲ میلیون دلار  انجام شده استکه این آمار بیانگر رشد ۸۰ درصدی صادرات از  تعاونی ها نسبت به سال ۹۶ بوده است.

 وی تصریح کرد:  از ابتدای امسال تا کنون؛ ۳۳ میلیون دلار صادرات داشتیم که امیدواریم بتوانیم تا پایان سال این میزان را به ۵۰ میلیون دلار برسانیم. امسال با تحولی که شاهد بودیم سه تعاونی های ما به عنوان تعاونی های برتر شناخته شدند این  رشد بخش تعاون ما در استان است.

تحویلداری تصریح کرد:همچنین  تعاونی های توسعه و عمران ما نمادی از اقتصاد مقاومتی هستند که در تعدادی از شهرستان های گیلان از جمله رشت این تعاونی ها را تاسیس شده است که اولین هدف آن رشد و توسعه شهرستان است.

 مشکلات گریبانگیر تولید

همچنین عضو هیات مدیره خانه صنعت گیلان نیز به مشکلات بخش تولید اشاره وهماهنگ بودن  و همگام شدن مراکز تصمیم گیری ها را برای پیشبرد امور در بخش تولید ضروری دانست.

 ابراهیم آسایش اظهار داشت : عواملی هستند که دست و پای صنعت را چسبیده و جلوی حرکت آن را گرفته اند. 

وی با تاکید بر لزوم نظارت و کنترل بر منابع مالی  تخصیصی به بخش صنعت بیان کرد: برنامه ریزی می کنیم که صنعت طی یک بازه زمانی رشد داشته باشد اما پولش یکباره جایی دیگر هزینه می شود ، اگرچه ، سیستم های کنترلی اکنون در حال شکل گرفتن است  اما تا زمانی که کنترلی روی  این سیستم ها  نباشد ، نمی توان از صنعت انتظاری برای رشد داشت .

وی سیستم بانکی را یکی از بزرگترین معضلات  صنعت استان عنوان و بیان کرد: متاسفانه با وجود تاکید مسئولان استانی بانک ها همکاری لازم را با تولید کنندگان نمی کنند البته تمام این قضایا دارد ، پیگیری می شود که ما در خانه صنعت، معدن و تجارت همدوش با سازمان صمت موضوعات را پی جویی می کنیم.

وی با بیان اینکه همه واحدها برای تامین مواد اولیه شان به درصدی نیاز به سرمایه در گردش دارند، اظهار کرد: اکنون شرایطی نیست که واحد تولیدی توسعه داشته باشد، بیشتر تلاش برای حفظ واحدهای تولیدیست ، که این چالش با سرمایه در گردش رو برو خواهد شد .

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در ادامه با بیان اینکه این استان بیش از سه دهه نیست که در حوزه صنعت برای خودش جای پایی کرده است، گفت: باتوجه به ظرفیت ها حق گیلان بیش از اینست اما در دهه ۸۰ تعدادی از صنایع آسیب دیدند.

 وی با یادآوری اینکه تسهیلات برای سرمایه در گردش در نظر گرفته شده اما سود بانکی و یا عدم پرداخت به موقع این تسهیلات  ازسوی بانک ها از دیگر مشکلات واحدهای تولیدیست ؛ اظهار کرد:  دولت منابع دارد و اهتمام داشته تا با راه اندازی کارگروه های مختلف همچون رفع موانع تولید، گفت و گوی دولت و بخش خصوصی و پرداخت تسهیلات رونق تولید از واحدهای تولیدی حمایت کند.

وی میزان اعتبار پیش بینی شده امسال تسهیلات رونق تولید را یک هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان اعلام و اظهار کرد:   علاوه بر این؛  اعتبارات دیگری همچون ۳۷۳ میلیارد تومان از تبصره ۱۸و اقتصاد مقاومتی  برای  حمایت از تولید کنندگان استان پیش بینی شده اما یکی از مشکلات پرداخت آن ها از طریق بانک ها و سود این تسهیلات است که توجیه ندارد.

 وی بیان کرد: منابع کم نداریم اما  نحوه عمل و تزریق این منابع از طریق دستگاه های مرتبط همچون بانک ها موجب شده تا واحدهای تولیدی به صد در صد ظرفیت نرسند.

افزون بر ۱۱۰ واحد تولیدی گیلان در تملک بانک هاست

رئیس سازمان صنعت، معدن وتجارت گیلان  در تکمیل سخنان تولید کننده و عضو هیات مدیره خانه صنعت گیلان  گفت: تعامل این نیست که من پوشیده صحبت کنم،  تعامل آنست که شفاف صحبت کنیم تا مشکلات را با کمک همدیگر رفع کنیم.

وی ادامه داد: بانک ها زمانی که در قراردادی با واحدهای تولیدی مشارکت می کنند ، بر اساس قانون یکی از این قرارداد را باید در اختیار طرف قرارداد بگذارند اما این کار را انجام نمی دهند.

وی  یکی از وظایف بانک ها در قراردادهای مشارکتی را نظارت بر پیشرفت پروژه دانست و افزود: بسیاری از واحدهای ما در تملک بانک ها هستند مثل پوشش، خاوران، فومنات ، ایران برک؛  بانک باید گام به گام  در مرحله تولید بر روند پیشرفت پروژه در قراردادهای مشارکتی نظارت کند و نباید  وقتی مشکلی ایجاد شد، آنزمان واحد تولیدی را در تملک خود بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه بانک ها حق بنگاه داری ندارند، گفت: بانک ها بر اساس قانون باید از واحدهای تولیدی حمایت کنند و حق بنگاه داری ندارند و بانک مرکزی باید برعملکرد آن ها نظارت کند؛  چرا که منابعی که نظام به آنها تکلیف می کند تا آنها در اختیار تولید کنندگان قرار دهند در واقع متعلق به مردم و بخشی دولت است.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان  با بیان اینکه افزون بر ۱۱۰ واحد تولیدی استان در تملک بانک ها هستند ، خاطرنشان کرد: براساس دستور العمل به هیچ عنوان واحدی نباید تعطیل شود؛  اما بانک خود نمی تواند  این واحدها را اداره کند ؛بنابراین به نوعی  فعالیت این ۱۱۰ واحد تولیدی متوقف و تعطیل شده اند که  این موضوع با  تکلیف عدم تعطیلی واحدهای تولیدی مغایرت دارد.

وی  یکی دیگر از راهکارهای حمایت از تولید و اشتغالزایی را عمل کردن دستگاه ها به تکالیف شان عنوان و تصریح کرد: ۱۱۰ پروژه در ستاد اقتصاد مقاومتی داریم که ۱۶ پروژه را تا اوایل سال آیندهبه بهره برداری می رسانیم.

دلق پوش تصریح کرد:  با وجود تفاهم نامه ای  که  محمد باقر نوبخت رئیس سازمان برنامه و بودجه و جانشین فرماندهی اقتصاد مقاومتی استان با  شورای عالی بانکبا محوریت بانک ملی منعقد کرده اند ، مبنی بر لزوم همکاری بانک ها و دستگاه های مربوطه  برای تامین  منابع ، این کارها انجام نمی شود.

وی بیان کرد: برخی از بانک ها منابع را در استان می گیرند، اما معلوم نیست کجا مصرف می کنند؛ یعنی دولت برای رفع موانع تولید و رونق آن اهتمام دارد، اما برای پیشبرد امور و تحقق برنامه ها همه اجزای سیستم باید وظایف خودشان را  به طور صحیح انجام دهند.

دلق پوش اظهار کرد: ما قفل زدیم؛  اما  قفل زدن مشکلی را حل نمی کند.راهکاری ارائه نمی کنیم تا واحدهای تولیدی بتوانند برنامه های شان را انجام بدهند و بدهی های بانکی خود را بپردازند.

وی ادامه داد: بانک های خصوصی و نظام های مالی خصوصی نیز متاسفانه در قالب تکالیف نظام ، سهمی در بخش تولید، اشتغال، پشتیبانی و مشارکت ندارند.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان اضافه کرد: بانک ها و یا موسسات مالی و اعتباری خصوصی بعضی منابع را دریافت می کنند؛ اما مشخص نیست که آن ها را کجا صرف می کنند که بنا بر تاکید مقام معظم رهبری این امور نیاز به شفاف سازی  دارد.

وی بیان کرد: این  موضوعات،  مطالبات به حق و حقوق شهروندیست . این  بانک های خصوصی و موسسات ملی و اعتباری باید گزارش بدهند و این تکلیف مقام معظم رهبریست و باید شفاف سازی شود

وی خاطرنشان کرد: تا نظام مالی و بانکی کشور نقش خودش را به خوبی ایفا نکند بخش تولیدی فلج و ناکار آمد می شود ؛ چرا که در هر نظامی سیستم پولیست که عامل تحرک است. در کشوری همچون ترکیه سود تسهیلات بانکی آن ها  از دو سه درصد بیشتر نیست اما در کشور ما سود تسهیلات بسیار بالاست.

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان با بیان اینکهالبته با وجود مشکلاتی از این دست،  تمامی دستگاه ها برای حفظ تولید و اشتغال موجود اهتمام دارند، گفت: با   اقدامات انجام شده و برگزار ی کارگروه های مختلف از تعطیلی بسیاری از واحدهایی که از قبل مشکل داشتند، پیشگیری کردیم .

دلق پوش با بیان اینکه   خوشبختانه با تدابیر اندیشیده شده  بحران کارگری نداشته ایم، اظهار کرد:  برای حفظ تولید و اشتغال موجود اقدامات لازم را برای پیشگیری انجام می دهیم  و طی دو سال گذشته بسیاری از واحدها ی معروفی که در گذشته تعطیل شده بودند ، به چرخه تولید بازگشتند که در همین راستا ، ۳۱۴ واحد تولید در استان به چرخه تولید بازگشته اند.

تجمیع سرمایه های مردمی برای استفاده درتولید و اقتصاد آرمان بخش تعاون است

 معاون تعاون اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گیلان نیز در ادامه این بحث تاکید کرد:  ایجاد زمینه جلب مشارکت امور مردم و سپردن امور به خودشان نقطه عطفی در پویایی اقتصاد تعاونی بود و حتی قرار بود  به صورت مشخص صندوق تعاون کشور تبدیل به بانک شود که خدمات بانکی به شرکت های تعاونی ارائه دهد .

وی اضافه کرد: ما شاهد تشکیل این بانک بودیم ولی عملا در افزایش سرمایه ای این بانک بدلیل مشکلات توفیق نداشتیم تا منابع مالی را برای بخش تعاون تعریف کنیم.

تحویلداری با اشاره به تخفیف ها و مشوقات ویژه ای که برای تعاونی ها در قوانین پیش بینی شده ، گفت: براساس ابلاغ دولت مشوق ها باید ۲۰ درصد نسبت به سایر بخش ها در تعاونی ها بیشتر باشد که  این مهم اجرایی نمی شود.

 وی بیان کرد: باید برای توسعه بخش تعاون همدلی و همراهی داشته باشیم؛ همه باید با اقتصاد مردمی همکاری کنند.

تحویلداری با اشاره به اینکه استاندارگیلان از زمان بر عهده گرفتن سکان استان نگاه ویژهای به بخش تعاون داشته است، افزود: انتظار قوانین حمایتی توسط دولت و سازو کار قانونی لازم در بخش تعاونی را  داریم.

وی به راه اندازی تعاونی جدیدی به نام تعاونی توسعه و عمران اشاره و اظهارکرد: در راستای سیاست های اقتصاد مقاومتی در سال ۸۹،  قانون شرکت های توسعه و عمران شهرستان در مجلس تصویب شد و با یک وقفه دو ساله در سال ۹۱ اساسنامه تعاونی ها در هیات وزیران به تصویب رسید.

وی اظهار کرد: در تعاونی ها ، تجمیع سرمایه های مردمی و استفاده از نقدینگی که در دست مردم است ، در راستای توسعه ، تولید و اشتغالزایی مورد نظر است .

تحویلداری  اعتماد سازی را از ملزومات ایجاد شرکت های تعاونی دانست و گفت: درسایه  اعتماد سازیست که می توانیم تحقق اقتصاد مقاومتی را داشته باشیم و اگر این اعتماد عمومی نباشد، دستیابی به بحث اقتصاد مقاومتی و تکیه به سرمایه های مردمی و واگذاری امور به مردم دست یافتنی نخواهد بود.

وی با بیان اینکه فضای بی اعتمادی از گذشته ایجاد  شده است، ادامه داد: در مقاطی به صورت تکلیفی تعاونی هایی را تشکیل دادیم همچون سهام عدالت که نزدیک دو میلیون نفر عضو این تعاونی ها هستند اما به اهداف مورد نظر نرسید و این موضوع زمینه بی اعتمادی مردم را ایجاد کرده است.

تحویلداری اظهار کرد:  اعتماد سازی از بعد فرهنگ یعنی اینکه سرمایه ام را برای تولید  ببرم و تولیدات داخلی خودمان را مصرف کنم.

 وی  تصریح کرد: با اهتمامی که دولت و مجلس در اقتصاد و تحقق اقتصاد مقاومتی دارند ، انتظار می رود که توجه بیشتری  به بخش  تعاونی داشته باشند.

تحویلداری خاطرنشان کرد: آنچه که در بخش تعاون برای ما آرمانی محسوب می شود ، بخش تجمیع سرمایه های مردمی ،  جلب اعتماد عمومی و تزریق منابع از سوی مردم  در عرصه اقتصاد و تولید است.

وی هدایت مردم به فعالیت های تولیدی و خدماتی ؛ فراهم کردن زمینه برای ایجاد شرکت های تعاونی برای  فعالیت های اقتصادی و استفاده از امکانات و فعالیت هایی که  قابلیت واگذاری به بخش خصوصی را ندارند به بخش تعاونی که  سرمایه آن مربوط بهاعضاست و  قانونگذار گفته مشکلی ندارد، را از وییگی های تعاونی ها عنوان کرد.

وی همچنین با اشاره به یکی از رویکردهای دولت در رابطه با ایجاد مشاغل خرد و تسهیلات پیش بینی شده برای آن بیان کرد: ساماندهی مشاغل خرد به عنوان یکی از سیاست های دولتاست.

تحویلداری با بیان اینکه  دولت چند سالیست که منابع اندکی را برای مشاغل خرد در نظر می گیرد.، اظهار کرد: برای استمرار شغل و مصرف بهینه از منابع مشاغل خانگی و خرد و تامین نهاده های تولید(مواد اولیه) مشکل داریم.

 وی همچنین برای تشکیل تعاونی های تامین نیاز مشاغل خانگی اعلام آمادگی کرد.

 تحویلداری همچنین از آمادگی بخش حقوقی ادارات تعاون، کار و رفاه اجتماهی شهرستان ها ی استان خبر داد و افزود: اگر تعاونی تولیدی مشکل حقوقی داشته باشد، می تواند به اداره کل و ادارات شهرستانی مراجعه کند  تا با طرح ان در کمیته با حضور دستگاه های ذیربط راهکار مناسب را پیدا کنیم  تا تمام توان واحد تولیدی در امر تولید و اشتغال قرار بگیرد.

 امنیت سرمایه گذاراز مهمترین راه های جلب سرمایه گذاریست

رئیس سازمان صنعت، معدن و تجارت گیلان در ادامه  تمامی زنجیره تولید، توزیع و عرضه را  دارای اهمیت دانست و گفت: هریک از این مولفه ها نقص داشته باشد به تولید و اقتصاد لطمه وارد می شود؛ ضمن آنکه هدف نهایی حمایت از مصرف کننده  توامان از لحاظ کمی ، کیفی و قیمت است .

دلق پوش افزود: در همین راستا، اخیرا سازمان صنعت در راستای تکالیف خود مصرف کننده پویش کالایی به عنوان کالای بدون قیمت نخریم را در گیلان راه اندازی کرده است که در این پویش مردمی سامانه ۱۲۴ به صورت شبانه روزی آمادگی برای  رسیدگی به گزارش ها و شکایت های مردمی در رابطه با کالاها را دارد.

وی از مردم خواست تا برای حفاظت از حقوق شهروندی خود به این پویش بپیوندند و خاطرنشان کرد:  عدم نصب قیمت برکالا یک تخلف است و مقاومت برای انجام آن نشاندهنده گرانفروشی برای  اجناس است.

وی با اشاره به اینکه  خوشبختانه در حال حاضر کمبود تولید و کالا در استان نداریم ، تصریح کرد:   البته در همین بازارهای استان ، برخی از کسبه در ارزان فروشی با هم  رقابت می کنند که از آنها تقدیر خواهیم کرد.

 عضو هیات مدیره خانه صنعت گیلانامنیت و ارتقای امنیت سرمایه گذاری را با اهمیت دانست و گفت: سرمایه گذار نیاز دارد که در جایی که قرار است، سرمایه گذاری انجام دهد، احساس امنیت را داشته باشد .

وی گفت: برای جلب سرمایه گذاران باید برای ایجاد  امنیت سرمایه گذاری تسهیلاتی را بوجود آوریم که  سرمایه گذار را راغب به انجام این کار کند.

با بیان اینکه در کمیسیون های پایش کسب و کار پیگیر  مشکلات  این بخش هستیم، اظهار کرد:  خوشبختانه بخش پژوهش های اقتصادی مجلس شورای اسلامی پیگیر رونق تولید هستند و مواردی را پیگیری می کنند که  در سایه آن موضوعاتی  همچون مجوزهای کسب وکار ، ارتقای امنیت سرمایه گذاری ، پاسخگویی سریع به واحدهای تولیدی، حمایت از تولید ملی در مقابل کالاهای وارداتی ، تسهیل در پرداخت مالیات به نتیجه رسیده  تصویب شده است.

وی اضافه کرد:  حتی پیش بینی شده اگر واحدی مالیاتش را تقسیط کرد اما نتوانست به موقع پرداخت کند ، مهلت پرداخت را تمدید کنند که درصورتی که این اقدامات اجرایی شود بسیاری از مشکلات ما حل خواهد شد.

وی یادآورشد: در حال حاضربا وجود تلاش دولتسیستم بانکی همچنان مقاومت می کنند و سخت گیری های شان نسبت به گذشته بیشتر شده است.

آسایش در ادامه  به ثمره تورم بر تولید واشاره و بیان کرد: قتی کالا  در بازار تورم داشته باشد ، در انبارهای خودمان نمی توانیم بدلیل تورم بخشی از کالاهایی که باید برای چندین ماه داشته باشیم، ذخیره کنیم .

وی اضافه کرد: همچنین در خریدهای مان برای مواد اولیه باید ۱۵ درصد پول ما باید بیشتر نزد آنها بماند که در واقع اینجاست کمبود نقدینگی پیدا می کنیم  بدلیل  تورمی  که از بیرون بر  تولید کنندگان وارد می شود.

وی تاثیر تورم را همچنین در میزان فروش ارزیابی و بیان کرد: تورم که ایجاد می شود چه کالاهایی که باید انبارش کنند و چه کالاهایی که باید بفروشند، نقد فروش نمی رود و اگر افزایش پیدا کرد  کارخانه هم مجبور به افزایش قیمت است ، چرا که علاوه بر افزایش تحمیلی ، حقوق کارکنان و کارگران  واحد تولیدی را نیز باید افزایش دهد تا هزینه ها و درآمد متناسب تر شود.

وی همچنین ضمن قدر دانی از حمایت های دولت از تولید کنندگان به بحث قیمت گذاری توسط دولت اشاره و بیان کرد: اگر به هر دلیل مولفه ها تغییر کند اما اجازه تغییر قیمت را نداشته باشد، تولید کننده مجبور است ان تغییر را از جیب بپردازد.

آسایش افزود: موضوع دیگر نوسانیست که بر اثر تصمیم گیری ها اتفاق می افتد، وقتی قیمت ها توسط دولت ثابت نگاه داشته شود ، و به هر دلیلی مولفه ها  تغییر می یابد از زمان شروع تغییر تا زمان تصویب تغییر مجدد زمان می بردکه طی این مدت بایستی  تولید کننده این هزینه ها را از جیب بپردازد یعنی تولید کننده آسیب می بیند.

به اعتقاد این تولید کننده؛ قیمت ها کاهش خواهد یافت، چرا که ؛  اگر قیمت ها  آزاد شود ، تولید کننده تلاش می کند برای رقابت با رقبا قیمت ها را  تا حد امکان کاهش دهد.

آری تلاش و تعامل برای رونق تولید، راهی آسان تر از دور زدن تحریم ها ست؛

همواره شنیدن نظرات افراد دست اندرکار یک مجموعه و کنارهم گذاشتن آنها منجر به ارائه راهکار و  تکمیل پازل میشود و در این میزگرد ، ایرنا امیدوار است که با برجسته کردن مشکلات و راهکارها گامی موثر در رونق تولید، اشتغالزایی و همزمان حمایت از مصرف کندگان برداشته باشد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه