رئیس هیئت عامل ایمیدرو:

اجرای طرح های جامع فولاد، آلومینیوم، طلا، مس و زغال سنگ در کشور به طور جدی دنبال می شود

اجرای طرح های جامع فولاد، آلومینیوم، طلا، مس و زغال سنگ در کشور به طور جدی دنبال می شود
کدخبر : 31193

رئیس هیئت عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران گفت: برای افزایش ارزش افزوده در بخش معادن و صنایع معدنی اجرای طرح جامع صنایع فولاد آلومینیوم، مس، طلا و زغال سنگ در ایمیدرو مورد توجه جدی قرار گرفته است.

به گزارش رصد اقتصادی، وجیه الله جعفری در مراسم افتتاحیه اولین همایش بوکسیت  آلومینا، آلومینیوم و توسعه پایدار افزود: با توجه به رشد ارزش افزوده در زنجیره صنایع مختلف هم اکنون میزان صادرات صنایع  معدنی کشور به بیش از ۱۲ میلیارد دلار افزایش یافته است.

 معاون وزیر صنعت ، معدن و تجارت یادآور شد:  در حال حاضر ۳۸ درصد ارزش بازار بورس ایران به شرکت های معدن و صنایع معدنی اختصاص دارد و ارزش افزوده این بخش در۶ و یا ۷ سال اخیر ۵۰ درصد رشد داشته است.

 وی تاکید کرد:  امروز در کشور حوزه معدنی و ذخایر معدنی و زنجیره های آن در توسعه اقتصادی بسیار تاثیر گذار هستند و هم اکنون ظرفیت های خوبی برای سرمایه گذاری اشتغال در این بخش فراهم شده است.

وی با بیان اینکه هم اکنون در صنعت فولاد کشور به رشد و توسعه خوبی دست پیدا کرده ایم و در زنجیره صنعت فولاد هدف ما تولید ۵۵ میلیون تن محصولات فولادی در سال است افزود: در حال حاضر در صنعت فولاد برای تولید ۴۴ میلیون تن ظرفیت سازی کرده ایم در حالی که میزان تولید محصولات فولادی کشور هم اکنون به بیش از ۳۰ میلیون تن افزایش یافته است .

وی یادآور شد: سال گذشته برنامه ریزی ما برای توسعه صنایع بزرگ همراه با تامین اب و برق مورد نیاز مورد توجه قرار گرفت و اگر بتوانیم این مهم را انجام دهیم در صنایع بزرگ کشور در آینده با مشکل تامین آب و برق مواجه نخواهیم شد.

رئیس هیات عامل سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران در ادامه افزود: امروز بحث استفاده صنایع مختلف از آب مورد توجه قرار گرفته است و باید در بحث انتقال آب از خلیج فارس و دریای عمان توجه بیشتری داشته باشیم زیرا برای تامین آب پایدار نیازمند استفاده از منابع دریا ها هستیم.

وی گفت: در حال حاضر ما در صنایع آلومینیوم دچار کمبود هستیم و برخی از محصولات مورد نیاز را در این بخش از طریق واردات تامین می کنیم.

جعفری گفت: ذخایر خوبی برای تولید محصولات صنعت آلومینیوم و پودر آلومینا داریم و در صددیم برای تامین مواد اولیه مورد نیاز صنایع آلومینیوم از چهار منطقه و به خصوص منطقه جاجروم بتوانیم پودر آلومینای خود را تامین کنیم.

 معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت افزود: استفاده از فناوری‌های نوین و جدید در زنجیره تولید آلومینیوم می تواند ارزش افزوده بیشتری را برای کشور به وجود آورد و صادرات محصولات معدنی برای پایداری آن یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ایمیدرو در این صنعت است.

جعفری بر استفاده از نیروی انسانی متخصص در حوزه معدنی تاکید کرد و افزود: امروز در بحث مسائل فناوری های  جدید به نسل چهارم وارد شده ایم و با برنامه‌ریزی مناسب در صددیم بتوانیم در توسعه معادن و صنایع معدنی خود از فناوری ها و تکنولوژی های نسل ۴ استفاده کنیم.

 جعفری یادآور شد: تمام سعی ما این است که از فناوری های جدید و هوشمند سازی را در صنعت معدن و ذخایر معدنی به‌خوبی پیگیری کنیم و در این رویکرد باید به حفظ محیط زیست بیش از پیش توجه شود.

مدیرعامل ایمیدرو یادآور شد: اکتشاف صحیح و عملیات استخراج مناسب باید همواره در صنعت معدن کشور مورد توجه قرار گیرد و این مسئله یکی از مهم‌ترین برنامه‌های ما در  ایمیدرو  است و در زنجیره بازیافت در صنعت آلومینیوم و فولاد باید مقدار آن به عدد صفر برسد.

وی گفت: با استفاده از دانش فنی و برنامه ریزی های مناسب باید در  فرآوری صنایع  مختلف ضایعات ما به صفر برسد تا بتوانیم در زنجیره معدنی و صنایع معدنی ارزش افزوده بیشتری را به دست آوریم و قیمت تمام شده در صنایع معدنی و معادن و به کمترین میزان کاهش یابد.

جعفری یادآور شد:  ایمیدرو به عنوان یک سازمان حاکمیتی به دنبال این است که زمینه مناسب برای فعالیت‌های معدنی در کشور فراهم شود و وظیفه مهم ما در این حوزه بسیار سنگین است و باید از تمام داشته‌های خود برای ارزش افزوده بیشتری در صنایع معدنی کشور استفاده کنیم.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه