انعقاد تفاهم نامه همکاری مرکز نوآوری کیش و انجمن فولاد ایران

انعقاد تفاهم نامه همکاری مرکز نوآوری کیش و انجمن فولاد ایران
کدخبر : 13953

انجمن فولاد ایران با انعقاد تفاهم نامه همکاری با مرکز نوآوری کیش در آئین اختتامیه نمایشگاه فولاد؛ از تسهیلات صندوق نوآوری و امتیازاتی که برای شرکت های دانش بنیان اختصاص داده شده است بهره مند می شود

به گزارش رصد اقتصادی به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، غلامحسین مظفری رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش شامگاه دوشنبه 14 مهر در حاشیه آئین گشایش بیست و دومین نمایشگاه بین المللی فولاد ایران و در بازدید از غرفه های این نمایشگاه بر لزوم اهمیت استقرار شرکت های دانش بنیان در مرکز نو آوری کیش اشاره داشت و گفت: ظرفیت های ایجاد شده از برگزاری بیست و دومین سمپوزیم فولاد ایران آغاز خوبی برای همکاری های این دو مجموعه در جزیره کیش است.

مظفری با بیان این که انعقاد تفاهم نامه همکاری میان مرکز نو آوری کیش و انجمن فولاد ایران یک اقدام ارزشمند و تاثیر گذار در حوزه نوآوری و خلاقیت در صنعت فولاد کشور خواهد شد اظهار داشت: با حضور معاونت علمی ریاست جهموری، دانشگاه های برتر کشور و به ثبت رسیدن صندوق نوآوری در این مرکز به عنوان یکی  از ظرفیت ها و پتانسیل های این منطقه در حوزه طرح های نو آوری و خلاقانه برای شرکت های دانش بنیان به شمار می رود.

وی در ادامه سخنان خود افزود: بهره مندی شرکت های دانش بنیان از تسهیلات 105 میلیارد تومان توانستند در مرکز تجهیزاتی ترمینال در حال ساخت فرودگاه کیش نقش مهمی را ایفا کنند از این رو جزیره کیش می تواند بستری مناسبی برای ارائه خدمات با کیفیت  به داخل کشور و درآینده نزدیک به خارج از کشور باشد.

رئیس هیئت مدیره سازمان منطقه آزاد کیش گفت: در حوزه نفت و گاز مجموعه هایی در این منطقه فعالیت می کنند که در ارائه خدمات فنی و مهندسی جز 4 کشور برتر در دنیا هستند.

مظفری خاطر نشان کرد: یکی از اقدامات مهم انجمن فولاد ایران در آینده گسترش فعالیت های خود در حوزه صنعت فولاد ایران است و معاونت علمی ریاست جمهوری و مرکز نوآوری کیش  از صنعت فولاد ایران در این مرکز حمایت می کند.

شایان ذکر است در بازدید مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش از برخی غرفه های حاضر در این نمایشگاه در جریان ارائه گزارش هایی از حوزه های مربوطه قرار گرفت:

 فولاد مبارکه:

این شرکت با بیش از 27 سال سابقه فعالیت با ظرفیت 3 و هشت دهم میلیون تن تولید با صادرات 75 درصدی و مبلغ تولیدی بالغ بر  2 میلیون و 700 هزار تن  به  16 کشور دنیا از جمله کشورهای شرق آسیا  صادارت دارد. 

شرکت فولاد خراسان:

یک گندله سازی دارای ظرفیت 2 و نیم میلیون تن در اردیبهشت 97 به بهره برداری رسیده است و فولاد سازی دارای دو کوره قوس که هر کدام 700 هزار تن در مجموع 1 و 4 دهم میلیون تن تولید شمش در اردیبهشت 96 افتتاح شده و دو طرح احیا مستقیم که هر کدام 800 هزار تن ظرفیت و 1 و 6 دهم میلیون تن در سال تولید آهن اسفنجی و یک کوره نورد 600 هزار تنی در سایت فولاد خراسان حلقه های زنجیره ای تولید تکمیل شده و هم اکنون طرح توسعه سنگان خارف به ظرفیت 2 ونیم میلیون تن کنسانتره که در برنامه ظرف دو سال آینده به بهره برداری خواهد رسید همچنین واحد کنسانتره سازی طرح توسعه سنگان در دستور کار شرکت فولاد خراسان قرار گرفته است.

شرکت سرمایه گذاری و توسعه گل گهر:

شرکت توسعه سرمایه گذاری گل گهر، با همکاری شرکت معدنی و صنعتی، جهان فولاد، توسعه آهن و فولاد در این نمایشگاه شرکت کرده و به عنوان نقش اول مادر و حامی در کل نمایشگاه ها نقش هلدینگی و هم به عنوان یک پشتیبان خوبی در قالب کنسرسیوم برای فولاد کشور هستند.

شرکت آهن و فولاد :

شرکت های سهام دار "شرکت معدنی، شرکت های فولاد افصل، قدیر، سرمد ابرکوه، امید کوه" در یک مجموعه کنار هم قرار گرفتند و با اشتراک گذاشتن تجربیات و طرح های تحقیقاتی خود گام های موثری در راستای توسعه و ارتقای کیفیت صنعت فولاد خواهند داشت.

شرکت فولاد آلیاژی ایران:

بعد از 40 سال نسل جدید کاتالیست ها رو نمایی شد و در مجموعه فولاد خوزستان تست میدانی آن انجام شده است وکاتالیست ها این قابلیت را دارند که هم زمان بتوانند 5درصد بدون تغییرات اساسی طول عمر را افزایش دهند؛ این تفاهم نامه با مجموعه فولاد خوزستان به امضا رسید و از ابتدا هم مورد حمایت فولا خوزستان قرار گرفته است و در انجمن آهن و فولاد به عنوان طرح برتر شناخته شده است.

شرکت ذوب آهن اصفهان:

ذوب آهن اصفهان در ریل قطارهای پر سرعت و مترو  به تولید انبوه رسیده است و چند تا محور قرارداد های مختلف به امضا رسیده است و برای مترو بهارستان اصفهان دو پارت به آنها تحویل داده شده است محور آذربایجان، چابهار زاهدان، قرارگاه و شرکت زیر ساخت قرارداد منعقد شده است

ایران به عنوان 17 امین کشور در دنیا توانسته است ریل قطار را تولید کند و ششمین کشور دنیا ریل را با استاندارد اروپا تولید می کنند چون اکثر کشورها با استاندارد راه آهن بین المللی است ولی این شرکت ریل را با استاندارد اروپا تولید می کند و بالاترین استاندارد دنیا است.

ظرفیت تولید این شرکت 400 هزار تن است ولی در بهرتین حالت مصرف کشور 130 هزار تن است و به بازار های صادراتی منطقه را در دستور کار قرار داده است و هم ارزش افزوده خیلی بالایی دارد و هر شرکتی نمی تواند به این بازار ورود کند و انحصاری است.

با حمایت های دولت از این شرکت "کوره یک" راه اندازی خواهد شد و این کوره با ظرفیت 800 هزار تن آماده بهره برداری است و با تامین سنگ آهن موجب ارز آوری چند صد میلیون دلاری برای کشور خواهد بود و صنعت فولاد این شرکت به عنوان پیشرو در کشور فعالیت می کند.

انجمن فولاد و آهن ایران:

از سال گذشته این شرکت طرحی را آغاز کرده است و یک فرصتی نیز برای شرکت های دانش بنیان فراهم شده و طی اعلام اگهی بر اساس ضوابطی مورد بررسی کمیته قرار گرفت که هر سال 5 شرکت را انتخاب کنند.

شرکت اسفراین با همکاری پارک علم و فناوری خراسان شمالی برای نخستین بار دستگاهی تولید کرده است که در واقع حلقه گم شده ای بود که توانسته است با نو آوری و تفکر برای عملیاتی که در دست انجام است قطعات بزرگ و سنگین 110 تن کشور انجام دهد و تنها مشکلی که در این خصوص وجود داشت امکان قرار دادن هم محور این قطعات امکان پذیر نبود و لوله زنی، پانچ کردن نیاز بر این بود قطعات رو هم قرار گیرند

برای نخستین بار این شرکت توانست این اقدام ارزشمند را انجام دهد که با کمک این دستگاه قطعات هم محور و هم مرکز قرار داده شود تا عملیات پانچ با سرعت و دقت بالا انجام شود تولید کاتالیست احیا مستقیم  جز طرح های ثبت شده در دنیا است.

منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی پارسیان:

پست 5 اسکله که بزرگترین اسکله معدنی فلزی کشور است به زودی به بهره برداری خواهد رسید و برای تمام فرآورده ها یک پست اختصاصی از جمله: سیمان لامرد و بخشی از تاسیساتی که وجود دارد آماده شده است و درآینده نزدیک شاهده خبرهای خوبی از منطقه پارسیان خواهیم بود و تحقق این مهم در جامعه محلی آثار بسیار مثبتی داشته و بخش زیادی از اهالی پارسیان و جوانان تحصیل کرده در این مجموع جذب شدند و آموزش های لازم را فرا گرفتند و بحث صنایع انرژی در مساحتی بالغ بر ده هزار هتکار نتایج خوبی برای کشور خواهد داشت.  

گفتنی است حامیان اصلی این نمایشگاه را مجتمع فولاد مبارکه، شرکت ذوب آهن اصفهان، شرکت فولاد خوزستان، شرکت تهیه و تولید مواد معدنی ایران، شرکت فولاد آلیاژی ایران، شرکت معدنی و صنعتی گل گهر، شرکت سنگ آهن مرکزی ایران، شرکت سرمایه‌گذاری توسعه گل گهر، شرکت توسعه آهن و فولاد گل گهر، شرکت مجتمع جهان فولاد سیرجان تشکیل می دهند و حضور 27 شرکت از 500 شرکت برتر کشور در سال جاری بر اساس رتبه‌بندی سازمان مدیریت صنعتی از ویژگی‌های عمده و شاخص این نمایشگاه و به عنوان بزرگترین نمایشگاه تخصصی فولاد ایران طی 15 سال اخیر است.

بیست و دومین نمایشگاه فولاد بین المللی ایران در مساحت 17000 مترمربع در محل نمایشگاه‌های دائمی کیش به مدت سه روز کار خود را آغاز کرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه