کیش، جزیره علم و نوآوری

کیش، جزیره علم و نوآوری
کدخبر : 14832

جزیره کیش تلاش دارد با همکاری تمام دانشگاههای کشور به هاب علمی، فناوری و نوآوری منطقه در ابعاد بین المللی تبدیل شود.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از روابط عمومی و امور بین الملل سازمان منطقه آزاد کیش، رئیس هیات مدیره و مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش، در پنجمین کارگروه آئین نامه اجرایی بند الف ماده 64 قانون پنجساله ششم توسعه، با بیان مطلب فوق گفت: کیش به لحاظ موقعیت جغرافیایی و امکانات زیربنایی و زیرساختی، استعداد زیادی در رشد تحقیقات علمی و اقدامات نوآورانه را در کشور داراست.

غلامحسین مظفری افزود: بر اساس مذاکرات صورت گرفته، اغلب دانشگاههای کشور در پی مذاکرات صورت گرفته، مشارکت بیشتری را با رویکردهای تازه در کیش شروع کرده اند و این اقدامات، نتایج ارزشمند خود را در آینده نشان خواهد داد.

وی افزود: علاوه بر حضور دانشگاههای اصلی در کیش به صورت پردیس نظیر دانشگاه تهران، صنعتی شریف و آزاد، زمینه حضور سایر دانشگاهها نظیر دانشگاه شهید بهشتی، دانشگاه علم و صنعت، دانشگاه تربیت مدرس، جهاد دانشگاهی، دانشگاه شیراز، دانشگاه شهید چمران اهواز و دانشگاه فردوسی مشهد فرآهم آمده و این اقدام در پیوند با راه اندازی مرکز نواوری برای شرکتهای دانش بنیان، مرکز نوآوری صنایع خلاق، شهرک دانشگاهی و شهرک فناوری های نو، می تواند کیش را در ابعاد جهانی با نگاهی نو معرفی نماید.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد کیش در ادامه افزود: تلاش داریم با ایجاد کنسرسیومی متشکل از روسای دانشگاههای اصلی کشور و با همکاری وزارت علوم به ایجاد یک دانشگاه بین المللی بخش خصوصی با سهامداری بخش خصوصی، دانشگاههای کشور و سازمان منطقه آزاد کیش دست یابیم و در این راه از همکاری اندیشمندان و اصحاب علم و دانش طلب یاری داریم.

غلامحسین مظفری، ایجاد دانشگاه مهارتی با همکاری دانشگاهها و مراکز معتبر کشورهای توسعه یافته را پیشنهاد قابل توجهی دانست که مورد بررسی و پیگیری قرار خواهد گرفت.

حسین سالار آملی قائم مقام وزیر در امور بین الملل و رئیس مرکز همکاری های علمی و بین المللی وزارت علوم گفت: سازمان منطقه آزاد کیش در دوره مدیریت دکتر مظفری، برای توسعه علمی نگاه جدی دارند و این نگاه در دراز مدت، کیش را به جزیره علمی تبدیل کند.

وی افزود: مدیران وزارت علوم، وزارت بهداشت و دانشگاههای کشور همه همراهی خود را برای تسهیلگری در این زمینه به کار خواهند گرفت و کیش، می تواند به این هدف گزاری درست با همت عالی و برنامه ریزی دست یابد. همراهی دانشگاههای داخل و دانشگاههای بین المللی در این جزیره، تعامل علمی حداکثری و رشد دانشی برای کشور و جوانان به همراه خواهد داشت.

شاهین آخوندزاده قائم مقام معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت در این جلسه گفت: محدودیت های فیزیکی و درآمدی ناشی از تحریم و کرونا، موجب تزریق پول کمتر به بخش پژوهش شده است و این روند می تواند به افت علمی کشور منجر شود.

وی افزود: حمایت با سایر دستگاهها و مجموعه ها برای حمایت از بخش دانشگاهی و علمی کشور فرصت مغتنمی برای حفظ جایگاه و رشد در این حوزه است.

خانم حسینی نماینده وزارت علوم نیز با اشاره به تشکیل کارگروه مطالعات آموزش عالی در دوران کرونا و پساکرونا گفت: با همه گیر شدن ویروس کرونا در جهان، یک و نیم میلیارد دانش آموز و دانشجو آسیب دیده اند و برای رفع این نقیصه، تغییر در سیستم آموزش عالی لازم و ضروری است. در این شرایط بیش از 90 درصد آموزش دروس نظری دانشگاههای کشور به صورت مجازی برگزار می شود.

وی افزود: از دوران شیوع کرونا درجهان، 65 هزار سند علمی در جهان منتشر شده که سهم ایران 2.5 درصد است و از این حیث در رتبه چهاردهم قرار دارد و این پیشتازی باید با حمایت های ملی ادامه یابد.

محمدرضا سپهری دبیر شورای عالی آموزش و تربیت فنی و حرفه ای و رئیس موسسه کار و تامین اجتماعی با اظهار خرسندی از روند نوآورانه و کارآفرینانه در منطقه آزاد کیش گفت: یکی از موضوعات مهم در آموزش دانشگاهی در جهن امروز، توجه به آموزشهای تخصصی مهارتی است که منجر به عرضه نیروی کار مجرب و مجهز به دانش و عمل به بازار کار می گردد. در این رابطه در کشور تلاشهای خوبی شده ولی باید اذعان کرد که این تلاشها کافی نبوده و این روند باید با کیفیت و کمیت بیشتری دنبال شود.

وی افزود: با حضور همه بخش های نظام دانشگاهی در کیش ایجاد دانشگاه یا مرکز آموزش های تخصصی مهارتی در دوره های کوتاه مدت و میان مدت نیز می تواند کمک خوبی برای رفع نیازهای کشور در این زمینه باشد.

 

 

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه