یونیدو و منطقه آزاد چابهار برای توانمندسازی و اشتغال تلاش می‌کنند

یونیدو و منطقه آزاد چابهار برای توانمندسازی و اشتغال تلاش می‌کنند
کدخبر : 17025

مدیرعامل منطقه آزاد چابهار گفت: یونیدو و این منطقه برای توانمندسازی جوامع محلی، تولید و اشتغال در حال تلاش و در راستای فقرزدایی، اشتغال پایدار، توسعه مناطق کم برخوردار گام برمی‌دارند.

به گزارش رصد اقتصادی ،  عبدالرحیم کردی روز سه‌شنبه در نشست با مدیران یونیدو (یونیدو سازمان توسعه صنعتی سازمان ملل بانام اختصاری UNIDO از سازمان‌های تخصصی سازمان ملل متحد) که با محوریت با محوریت اشتعال پایدار جهت توسعه مناطق کم برخوردار از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: چابهار جایگاه بااهمیت و استراتژیکی دارد و با توجه به برنامه‌های توسعه‌ای منطقه پیش‌بینی می‌شود جمعیت منطقه به پنج میلیون نفر در آینده‌ای نزدیک افزایش یابد.

وی بیان کرد: چابهار به‌عنوان یک هاب بزرگ پتروشیمی و صنایع فولاد در کشور خواهد بود و یکی از حوزه‌های مهم همکاری حوزه شیلات است که بیش از نیمی از جمعیت منطقه در این حوزه فعالیت می‌کنند.

رئیس هیات مدیره منطقه آزاد چابهار تصریح کرد: همکاری در حوزه‌های توریسم و گردشگری و صنایع‌دستی از حوزه‌هایی هستند که تأثیر زیادی در اقتصاد خانواده‌ها دارند.

وی ادامه داد: تولید سالانه بیش از ۲۰ هزار تن خرما در سطح استان سیستان‌وبلوچستان و زنجیره تکمیلی آن که فعلاً به علت عدم وجود زیرساخت‌های تخصصی نفع زیادی برای کشاورزان این حوزه ندارد می‌تواند یکی از حوزه‌های همکاری با یونیدو باشد.

کردی همکاری سازمان منطقه آزاد چابهار با سازمان یونیدو را در راستای فقرزدایی، اشتغال پایدار، توسعه مناطق کم برخوردار با محوریت مساعدت در حل معضل بیکاری با راه‌اندازی صنایع کوچک و متوسط (SMEs) با تخصیص اعتبار برای جوانان بیکار با اولویت جوانان تحصیل‌کرده بیکار روستایی در شهرک‌های صنعتی منطقه آزاد، مساعدت در راه‌اندازی شهرک‌های صنعتی و تجاری در حوزه کشاورزی و تولیدی در مناطقی که بیش از ۹۰ درصد مردم آن بیکار و زیر خط فقر قرار دارند و تخصیص اعتبار برای راه‌اندازی زنجیره تولید محصولات خرما که با امکان تولید بیش از ۲۰۰ محصول امکان اشتغالزایی وسیعی بویژه در مناطق روستایی را فراهم خواهد کرد.

مدیرعامل سازمان منطقه آزاد چابهار با تأکید بر طراحی و اجرایی شدن چارچوب‌های لازم جهت اشتغال پایدار که مردمان بومی بتوانند کسب‌وکارهای خود را مبتنی بر آن تعریف کنند از اساسی‌ترین نیازها برای جوانان و کشاورزان منطقه است.

وی بیان کرد: برنامه‌های تعریف‌شده لازم است باهدف تقویت جامعه محلی و با نگاه طولانی‌مدت و در راستای ثبات ساختاری دائمی باشد.

علی بدرنه رئیس بخش سیستم‌های غذایی پایدار سازمان یونیدو UNIDO نیز ضمن اظهار خرسندی از پیشنهاد‌ها و اطلاعات ارائه‌شده از طرف مدیرعامل منطقه آزاد چابهار، گفت: از دغدغه‌های مشترک در خصوص تقویت جامعه محلی و حمایت جامعه در راستای تعریف زنجیره تولید و تأمین باهدف فقرزدایی و تمرکز بر صادرات محصولات به بازارهای کشورهای همسایه برخوردار هستیم و بنا داریم که جامعه محلی نیز بتواند با سرمایه‌گذاری‌های شخصی و راهنمایی‌هایی UNIDO بتواند به‌صورت مستقیم و بدون واسطه به بازارهای بین‌المللی دسترسی داشته باشد.

مدیرعامل شرکت صیدصنعتی منطقه آزاد چابهار نیز اظهار داشت: استان سیستان‌وبلوچستان جوان‌ترین استان کشور است و برای UNIDO این موضوع خیلی اهمیت دارد.

محسن علی گلشنی افزود: در مورد خرما با توجه به نقش جوانان این استان در این پروژه هم در بحث خود کشت این محصول و افرایش تولید و همچنین در فرآوری و بحث بازار آن UNIDO می‌تواند کمک کند که می‌تواند یکی از جذاب‌ترین پروژه‌ها باشد.

وی بابیان اینکه سیستان‌وبلوچستان و حوزه سواحل مکران و یا دریای عمان، با توجه به درجه حرارتی مناسبی که دارد می‌تواند تمام محصولات مناطق حاره‌ای در اینجا کشت شود، خاطرنشان کرد: یکی از محصولاتی مهم منطقه بلوچستان در نوار ساحلی به‌ویژه زرآباد و دشتیاری موز است که خوشبختانه در هم‌جواری منطقه آزاد چابهار این محصول کشت می‌شود.

 ویدئوکنفرانس مشترک که با حضور مدیرعامل به همراه عضوهیات مدیره و مدیرعامل شرکت سرمایه‌گذاری، توسعه تجارت و صید صنعتی، مشاور امور بین‌الملل مدیرعامل و نماینده وزارت امور خارجه در سازمان منطقه آزاد چابهار با مدیران سازمان توسعه صنعتی ملل متحد در ایران (یونیدو) در خصوص همکاری‌های مشترک با محوریت اشتعال پایدار جهت توسعه مناطق کم برخوردار برگزار شد، تومویوشی کومه، مدیر پروژه شیلات یونیدو، فردریک کُنگونگو، مدیر پروژه از دفتر یونیدو ایران، مریم جوان شهرکی، نماینده دفتر یونیدو در ایران و خانم لارا آزادیان، مدیر ملی پروژه شیلات حضور داشتند.

 

 

روابط عمومی و امور بین الملل منطقه آزاد چابهار

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه