لزوم افزایش سهم مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی در سند همکاری 25 ساله ایران و چین

لزوم افزایش سهم مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی در سند همکاری 25 ساله ایران و چین
کدخبر : 17930

در دیدار مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با مسئول هماهنگ کننده روابط ایران و چین بر لزوم افزایش سهم مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی در سند همکاری 25 ساله ایران و چین به ویژه در بخش انرژی تاکید شد.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از  فرینا، امروز (شنبه) در دیدار «حمیدرضا مومنی» مشاور رئیس جمهور و دبیر شورایعالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با «علی لاریجانی» مسئول هماهنگ کننده روابط ایران و چین راهکارهای و افزایش میزان همکاری مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی ایران در سند 25 ساله ایران و چین بررسی شد. 

حمیدرضا مومنی در این دیدار با اشاره به اینکه مناطق آزاد تجاری ـ صنعتی ظرف سالهای اخیر و در دولت یازدهم و داوزدهم در بخش انرژی با افزایش حجم سرمایه گذاری مواجه بوده و اقدامات موثری در این زمینه انجام داده اند گفت: تفاهم نامه هایی که مناطق آزاد در حوزه انرژی در طول هفت سال اخیر با شرکت های فعال در این حوزه منعقد شده نشان می دهد این مناطق به ویژه در بخش پتروشیمی می توانند جایگاه و سهم بالایی را در سند 25 ساله همکاری های ایران و چین به دست آورند. 

هم چنین علی لاریجانی مسئول هماهنگ کننده روابط ایران و چین در این نشست پیشنهاد داد؛ برنامه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت برای ارتباط بیشتر با کشور چین و با در نظر گرفتن منافع ملی ایران با محوریت ظرفیت های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی تدوین شود.

او اقتصاد چین را دومین اقتصاد برتر دنیا نامید و گفت: همکاری با کشور چین در حوزه های معدن و اکتشاف به شرط آنکه واردات تکنولوژی های معدنی و اکتشافی در جهت فرآوری معادن باشد می تواند توانایی ما را در این حوزه تقویت نماید.

گفتنی است در این دیدار سرفصل فعالیت های دیگری همچون توجه به اقتصاد دریامحور (پرورش ماهی در قفس و میگو)، همکاری در صنعت گردشگری، توجه به انرژی های پاک خصوصا انرژی خورشیدی و ایجاد نیروگاه های خورشیدی، کشتی سازی و ساخت بنادر و بانکرینگ توسط علی لاریجانی مطرح شد تا در ادامه همکاری های متقابل میان ایران و چین مورد توجه قرار گیرد.

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه