آغاز ذخیره سازی ۴۰۰ میلیون قطعه لارو میگو در قشم

آغاز ذخیره سازی ۴۰۰ میلیون قطعه لارو میگو در قشم
کدخبر : 18038

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم گفت: ذخیره‌سازی ۴۰۰ میلیون قطعه لارو میگو، در یک‌هزار هکتار مزرعه تکثیر در این جزیره آغاز شد که تا نیمه اول اردیبهشت‌ماه ۱۴۰۰ ادامه دارد.

به گزارش رصد اقتصادی ، منصور آزاد افزود: این لاروها برای برداشت چهار هزار تُن میگو در ۱۳ مزرعه پرورش میگو قشم در سال ۱۴۰۰ ذخیره‌سازی می‌شود.

وی با بیان اینکه ظرفیت ذخیره سازی لارو میگو در قشم بیش از ۶۰۰ میلیون قطعه است ادامه داد: هم اکنون ۲ شرکت تکثیر و تولید لارو میگو در قشم فعالیت می‌کنند که با مجوز این سازمان، تعداد این شرکت‌ها به چهار شرکت افزایش می‌یابد.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: حجم سرمایه‌گذاری در این بخش از صنعت پرورش میگو، ۶۴۱ میلیارد ریال است که ظرفیت تولید و تکثیر میگو در قشم را به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون قطعه لارو افزایش می‌دهد.

وی هدف از ایجاد شرکت‌های تکثیر لارو میگو را ایجاد زنجیره تولید، تکثیر و پرورش میگو بیان کرد و اظهار داشت: چهار شرکت تکثیر لارو میگوی قشم، تعداد قطعات لارو مورد نیاز مزارع پرورش میگو در منطقه را تامین می‌کنند.

آزاد گفت: در سال ۱۴۰۰ نخستین سایت پرورش میگوی متراکم در جزیره قشم آغاز به فعالیت می‌کند که یکی از سه طرح پایلوت در سطح استان به حساب می‌آید.

وی افزود: هم اکنون ۱۳ مزرعه پرورش میگو در قشم به مساحت یک‌هزار و ۵۳۳ متر مربع با حجم سرمایه‌گذاری ۸۲۰ میلیارد ریال و توان تولید ۱۶ هزار تُن میگو در سال، مجوز فعالیت دارند.

مدیر شیلات و کشاورزی سازمان منطقه آزاد قشم ادامه داد: برای تربیت نیروی متخصص در این صنعت، دوره های آموزشی همزمان با آغاز تکثیر و پرورش میگو طراحی شده است.

وی تصریح کرد: در سال ۱۳۹۹ چهار دوره آموزشی برای تربیت نیروی انسانی مورد نیاز مزارع میگو برگزار شد و در نیمه نخست سال آتی نیز سه دوره آموزشی تغذیه، بهداشت بیماری‌ها و بهبود کیفیت آب مزارع میگو برگزار می‌شود.

سازمان منطقه آزاد قشم با هدف استفاده بهینه از سواحل جزیره قشم، ایجاد فرصت‌های شغلی برای جامعه محلی، توسعه پرورش آبزیان برای تامین مصارف داخلی و صادرات و همچنین توسعه صادرات غیرنفتی بر توسعه مزارع پرورش میگو و تولید ماهی در قفس تاکید دارد.

جزیره قشم با مساحت یک هزار و ۵۰۰ کیلومتر در سال‌های ۱۳۶۹ و ۱۳۷۰ با تصمیم دولت به ۲ بخش منطقه آزاد با مساحت ۳۰۰ کیلومتر و منطقه ویژه اقتصادی با مساحت یکهزار و ۲۰۰ کیلومتر تقسیم شد.

پیوند اقتصاد ملی به اقتصاد جهانی، انتقال تکنولوژی پیشرفته به منطقه، جذب سرمایه‌های خارجی، تربیت نیروی انسانی ماهر و متخصص و افزایش صادرات و کسب در آمدهای ارزی از جمله هدف‌های ایجاد منطقه آزاد قشم است.

شهرستان قشم شامل جزیره‌های قشم، هنگام و لارک با ۱۵۰ هزار نفر جمعیت از تنگه هرمز به موازات سواحل استان هرمزگان به طول ۱۵۰ کیلومتر و عرض میانگین ۱۱ کیلومتر در آب‌های خلیج فارس گسترده شده است.

 

ایرنا

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه