حمایت ازتولید، تکمیل زیرساخت ها و تامین منابع مالی پایدار، راهبرد توسعه کیش

حمایت ازتولید، تکمیل زیرساخت ها و تامین منابع مالی پایدار، راهبرد توسعه کیش
کدخبر : 18118

معاون عمرانی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشوربر حمایت گسترده از تولید به عنوان اصلی‌ترین مولفه‌ی خلق ثروت تاکید کرد.

به گزارش رصد اقتصادی ، مصطفی خانزادی عضو هیات مدیره این سازمان و معاون عمرانی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور با حضور در برنامه تلویزیونی "عیدانه" در صدا و سیمای مرکز کیش، با اشاره به اینکه مناطق آزاد با ماهیتی که دارند در سال‌های اخیر شاهد اتفاقات بسیار خوبی بودند، اظهار داشت: در همین ماه گذشته طرح های متعددی با اعتبار ۳۰هزار میلیارد تومان در این مناطق به بهره برداری رسید و ۳۵هزار میلیارد تومان دیگر هم هفته آینده افتتاح خواهد شد.

وی تصریح کرد: بیش از ۹۰ درصد این طرح ها مختص سرمایه‌گذاری بخش خصوصی است و آنچه در دنیا مبنی بر سیاست‌گذاری دولت‌ها و نه اجرای آنها، شکل گرفته در مناطق آزاد کشور تحقق یافته است.

 

وی با اشاره به اینکه ۲۵درصد از مجموع هتل‌های ۴و۵ ستاره‌ی کشور در کیش تاسیس شده و همچنین تولید ۱مگابایتی برق در جزیره قشم ادامه داد: بیش از هزار مگابایت برق در مناطق آزاد تولید می شود و قطب پتروشیمی کشور در این مناطق وجود دارد و با توجه به این پیشرفت ها می‌توان مناطق آزاد را الگوی تولید در کشور دانست.

خانزادی اولویت کیش را گردشگری عنوان کرد و گفت: بیش از ۵۲ هتل در دست ساخت داریم و ۱۳هزار تخت هتلی درکیش پذیرای گردشگران این منطقه است.

وی افزود: در بخش صنعت نیز، تا پیش از تشدید تحریم ها، سالانه بیش از ۳۰۰میلیون دلار صادرات صنعت مشابه نفت داشتیم.

معاون عمرانی دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد با تاکید بر فعالیت های کیش درعرصه صنایع پزشکی ازجمله همانندسازی بافت که در کل دنیا فقط چند کشور از آن برخوردارند، گفت: بیش از ۱۳۷ صنعت بافناوری بالا( های‌تک) در جزیره کیش فعالیت می کنند و این در حالی است که هیچ صنعت آلاینده‌ زیستی در این منطقه وجود ندارد.

خانزادی با اشاره به بیانات رهبر معظم انقلاب مبنی بر صنایع دانش‌بنیان که نقش اساسی در اقتصاد دنیا دارد، تصریح کرد: باتوجه به مشکلات تامین منابع مالی از طریق فروش زمین در مناطق آزاد ، این مناطق به ویژه کیش، برای تولید و تامین منابع مالی پایدار تلاش می کنند و شکل‌گیری برج نوآوری و نام نویسی بیش از ۱۷۰ شرکت دانش‌بنیان در این مرکز نیز در همین راستا بود.

وی با بیان این مطلب که شرکت‌های اینچنین، نیروی‌انسانی محور نیستند، گفت: بر خلاف شرکت‌هایی مانند ایران‌خودرو و سایپا که نیروی انسانی محصولات و خدمات تولید می کنند، این شرکت‌ها تولید فکر و اندیشه و درنهایت تولید ثروت می‌کنند.

خانزادی با تاکید بر اینکه فاز ۶ صنعتی کیش هم به شرکت‌های دانش‌بنیان تعلق گرفت، گفت: هر شرکتی که به تولید محصول برسد، متناسب با محصولش، اراضی موردنیاز تولید را در اختیار خواهد داشت.

وی در خصوص حوزه تجارت با اشاره به اینکه در حال حاضر در این بخش به خرید و فروش کالا اندیشیده نمی‌شود، ادامه داد: بورس بین‌الملل و ایجاد بانک بین‌الملل که موافقت اصولی بانک مرکزی را برای مجوز دریافت کرده است، در همین راستا و با اهداف پایدار مالی و خلق ثروت انجام شده است.

معاون عمرانی دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد کشور تصریح کرد: مدیریت مناطق آزاد و به ‌خصوص کیش به سمت روش‌های نوین تولید مالی، روی آورده و تا آنجا پیش رفته که امروز شاهد هستیم جهت انجام طرح‌های زیرساختی منابع مالی مناسب درکیش فراهم شده که این امر از طریق روش‌های نوین مالی مانند استفاده از اوراق سکوک، ورود به بازار سرمایه و حضور در بورس تامین شده است.

خانزادی همچنین در خصوص تحقق شعار امسال گفت: این نگاه و رویکرد، پیش از این هم وجود داشته است و مدیران مناطق آزاد باید نگاه نوین و همه جانبه نگری به این امر داشته باشند و تولید را اصلی‌ترین مولفه‌ی خلق ثروت بدانند.

وی ادامه داد: کمتر بودن بروکراسی‌های اداری سبب می‌شود این شعار، جنبه‌ی عملی گرفته و تحقق یابد.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد کیش با تاکید بر اولویت سرمایه‌گذار داخلی نسبت به خارجی گفت: مواردی مانند ثبت شرکت برای سرمایه‌گذاران، در 48 ساعت انجام می‌شود.

وی با اشاره به بازدید اخیر سرپرست سازمان منطقه آزاد کیش به همراه معاونت فرهنگی از یکی ازکارخانه های تولید کیش گفت: این شرکت با هدف‌ تولید قطعات بتنی پیش‌ساخته تاسیس شده که از سه جهت "کیفیت"، "زمان‌ساخت" و "هزینه" در مناطق ساحلی ایران بسیار حائز اهمیت می‌باشد اما بعد از گذشت بیش از ۱۲سال از اتمام ساخت با ۲۸میلیون دلار سرمایه‌گذاری، تا امروز حتی یک قطعه تولید نداشته است و این در حالی است که می‌تواند در ارتقای کیفی‌سازی بسیار موثر عمل کند.

خانزادی افزود: امروز مشاهده کردیم که ما می‌توانستیم در زمانی بسیار زودتر و سریع‌تر از این به تولید و بهره‌برداری برسیم.

وی تاکید کرد: با همت والای همگانی باید از اتلاف منابع جلوگیری کنیم و به تولید واقعی و کیفی‌سازی برسیم.

خانزادی در پایان، با اشاره به تامین زیرساخت‌های موجود در جزیره کیش در دوران های مختلف مدیریتی گفت: بعضی از این زیرساخت‌ها مانند نیروگاه‌ها نیاز به بازسازی دارند و گاهی مانند تولید آب دچار هدررفت سرمایه می‌شوند، پس باوجود خلق ثروت، همچنان به تامین منابع مالی نیاز داریم، تا در تولید آب و برق مصرفی ساکنان و گردشگران جزیره مشکلی ایجاد نشود.

وی تاکید کرد: اتصال به برق سرزمین اصلی و تضمین فروش برق،یکی ازمولفه های مهم جلب اعتماد فعالان اقتصادی و جذب سرمایه‌گذاردر منطقه است.

 

 

 

 

روابط عمومی منطقه آزاد کیش

 

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه