کیش در نوبت اهدای زندگی

کیش در نوبت اهدای زندگی
کدخبر : 19811

​​اهدا کننده خون در ازای هر کیسه خون، زندگی را به سه تن دیگر هدیه می‌کند، اما کیشوندان برای این امر خدا پسند باید ساعت‌ها و حتی ماه‌ها پشت نوبت باشند.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از ایرنا، از چند روز قبل در شبکه های مجازی با خبر شدم که تیم سیار خونگیری انتقال خون شهرستان بندرلنگه به مناسبت سوم خرداد سالروز آزاد سازی خرمشهر در جزیره کیش مستقر می شود تا از اهدا کنندگان این جزیره خون بگیرد.

در دومین روز استقرار این تیم برای ر به کلینیک امام علی (ع) واقع در بلوار فردوسی مراجعه کردم پس از ورود به کلینیک یکی از کارکنان از بالای پله ها بی آنکه سخنی بگویم پرسید برای اهدای خون آمده اید؟ پاسخ مثبتم را که شنید گفت: اگر صبحانه خورده اید اسمتان را بگویید و به منظور پیشگیری از شیوع ویروس کرونا بروید و ۲ ساعت دیگر بیایید، مراجعه کننده زیاد و کلینیک شلوغ است.

اسمم را که گفتم پرسیدم نفر چندم هستم؟ گفت: چهل و هشتمین نفر هستی، برو ساعت ۱۰ بیا، به سمت سالن انتظار رفتم چند نفری مقابل درب ورودی پزشک عمومی دیدم که روی نیمکت ها نشسته اند، ابتدا گمان کردم این افراد در انتظار ویزیت پزشک هستند اما وقتی با هم صحبت می کردند متوجه شدم که آنها هم برای اهدای خون آمده اند.

کیش در نوبت اهدای زندگی

برویم یا بمانیم

خانم و آقای جوانی کنار هم نشسته بودند و در کنار انها ۲ مرد میانسال دیگر گرم صحبت بودند، نزدیکتر شدم تا صحبت هایشان را بشنوم، یکی می گفت: هر بار که می آیم همین است از  بس که مراجعه کننده زیاد است باید چند ساعتی منتظر باشیم یا اینکه برویم و دوباره بیاییم.

دیگری هم در جواب گفت: از هشت  سال قبل که در جزیره ساکن شده ایم تیم سیار هر سه ماه و چهار ماه یکبار می آید و همین شلوغی و ازدیاد مراجعه کننده وجود دارد.

به سمت طبقه بالا که اتاق پذیرش اهدا کنندگان بود رفتم در آنجا هم چند نفری دیدم که مقابل ورودی اتاق در انتظار نوبت بودند، یکی از افراد کنار دیوار ایستاده بود، برای پرس و جو از وضعیت اهدای خون در جزیره به سمتش رفتم در پاسخ به اینکه چند وقت است خون اهدا می کند گفت: ۴۴ ساله هستم و در ۲ دهه گذشته اهدا کننده مستمر بودم.

خود را اهل شیراز معرفی کرد که ۲ سال پیش برای سرمایه گذاری به کیش آمده و در این مدت نیز در جزیره اهدای خون را ادامه داده است و سالی ۲ تا سه بار خون اهدا می کند و حرف هایش را با "ای کاش اینجا هم مرکز خونگیری ثابت داشت" به پایان رساند.

مدت زمان انتظار را با عکاسی از مراجعه کنندگان و اهدا کنندگان کوتاه کردم تا وقت پذیرش فرا برسد، خانمی که مسوولیت پذیرش را بر عهده داشت پس از دریافت کارت ملی و اخذ سایر مشخصات به سمت اتاق دکتر راهنماییم کرد.

کیش در نوبت اهدای زندگی

تاسیس واحد ثابت خونگیری

در اتاق پزشک پس از آنکه خودم را معرفی کردم اجازه گرفتم تا حین معاینه چند سوالی را از وی بپرسم، با خنده گفت: به شرط آنکه دیگران زیاد معطل نشوند بپرس.

خود را شاهرخ فردی، مسوول تیم سیار انتقال خون شهرستان بندر لنگه در جزیره کیش معرفی کرد و گفت: اگر مشکل خاصی نداشته باشد هر سه ماه یکبار به جزیره برای خونگیری می آییم و این روند در ۱۲ سال گذشته به صورت مرتب انجام شده است.

تاسیس واحد ثابت خونگیری در جزیره کیش را از جمله خواسته های اهدا کنندگان اعلام کرد و افزود: در مدتی که به جزیره برای خونگیری مراجعه کرده ایم اهدا کنندگان بارها این خواسته را مطرح کرده اند و به نظرم عمل به آن لازم است.

فردی اظهار داشت: در روز اول استقرار تیم ۱۰۸ مراجعه کننده داشتیم که ۸۷ نفر آنان موفق به اهدا شدند و ۲ ساعت دومین روز نیز تا کنون ۷۰ نفر نام نویسی کرده اند که حدود ۵۰ نفر آنان پذیرش شده و ۴۰ تن نیز از پذیرش شدگان واجد شرایط اهدای خون شناخته شده اند.

پس از آن که در اتاق خونگیری پنجمین سال اهدای مستمر خون خود را با بیسکویت و آبمیوه اهدایی سازمان انتقال خون جشن گرفتم به سراغ رییس بیمارستان کیش رفتم تا پاسخی به این سوال که چرا واحد خونگیری در این جزیره ایجاد نشده است پیدا کنم.

دکتر مصطفی نادعلی نژاد در پاسخ به سوالم در خصوص نیاز خونی جزیره در ایام عادی سال گفت: به صورت میانگین بیماران این بیمارستان در هر ماه نیازمند ۵۰ کیسه خون و ۲۰ کیسه فرآورده‌های خونی هستند.

کیش در نوبت اهدای زندگی

موافقت اولیه تاسیس واحد خونگیری اخذ شده است

وی با اشاره به اینکه تا کنون در مواقع عادی و حتی اضطراری نه چندان شدید با مشکل تامین خون مواجه نشده ایم اضافه کرد: اما هر بار که نیازمند پلاکت خونی باشیم حداقل باید یک روز منتظر باشیم تا از تهران، بندر عباس یا سایر نقاط کشور از طریق هواپیما به این بیمارستان پلاکت ارسال شود.

رییس بیمارستان کیش اضافه کرد: برای رفع این مشکل با سازمان انتقال خون کشور و اداره کل استان هرمزگان رایزنی هایی برای ایجاد واحد خونگیری انجام شده و آنان به شرط تامین نیروی انسانی با این خواسته موافقت کرده اند.

وی یادآور شد: این بیمارستان نیز بر اساس مسوولیت اجتماعی و پاسخگویی به نیازهای احتمالی کیشوندان و مسافران در نظر دارد با همکاری سازمان منطقه آزاد کیش این موافقت اولیه را در چند ماه آتی به مرحله اجرا در بیاورد و با همکاری سازمان انتقال خون پایگاه ثابت خونگیری را در کلینیک امام علی (ع) دایر کند.

نادعلی نژاد افزود: بدون شک پاسخگویی به این مطالبه مردمی و فرهنگ نوعدوستی کیشوندان می توانیم نه تنها نیاز خونی جزیره را تامین کنیم بلکه در صورت داشتن خون اهدایی مازاد آن را به مناطق نیازمند کشور از جمله شهرستان های هرمزگان ارسال کنیم.

جزیره کیش در ۱۸ کیلومتری کرانه باختری ایران واقع شده و ۴۴ هزار نفر جمعیت را در خود جای داده است و با توجه به بعد مسافت آن با سرزمین اصلی ایجاد پایگاه ثابت انتقال خون برای تقویت زیرساخت ها و توسعه گردشگری سلامت در این جزیره ضرورتی ۲ چندان دارد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه