استاندار هرمزگان مطرح کرد؛

تغییرات قوانین، مهم ترین چالش سرمایه گذاران در مناطق آزاد

تغییرات قوانین، مهم ترین چالش سرمایه گذاران در مناطق آزاد
کدخبر : 22291

استاندار هرمزگان قانون‌گذاری‌های پی‌درپی مناطق آزاد را مغایر اخلاق دینی و وفای به عهد دانست و شکل گیری امنیت را در سایه پایداری قوانین بر شمرد.

به گزارش رصد اقتصادی و به نقل از روابط‌عمومی و امور بین‌الملل سازمان منطقه آزاد کیش، مهدی دوستی در نشست هم اندیشی سرمایه گذاران، فعالان اقتصادی و نمایندگان اصناف جزیره، توسعه و پیشرفت ایران را واژه‌ مشترکی بین حاکمیت و فعالان اقتصادی دانست و اظهار داشت: گرچه فعالان اقتصادی می‌توانند در گوشه‌ای از جهان، با شرایط بهتری زندگی کنند اما اهداف توسعه‌ ای ایران به عنوان دغدغه ای بزرگ موجب پایبندی آنها و مانع ترک وطن می شود.

استاندارهرمزگان با تاکید بر اهمیت رونمایی از سامانه شفافیت گفت: این سامانه می‌تواند نخستین گام از حکمرانی هوشمند و گستردگی اطلاعات باشد و سایر مناطق نیز باید این امر را مد نظر قرار دهند.

وی تغییرات قوانین طی گذشت سالها را مانع دیگری برای سرمایه‌گذاران عنوان کرد و گفت: قانون‌گذاری‌های پی‌درپی مغایر اخلاق دینی و وفای به عهد است در صورتی که امنیت در سایه پایداری قوانین شکل می گیرد. امید دارم مزیت‌های هر منطقه در جهت صدور مجوزها به خوبی در نظر گرفته و بهبود محیط کسب و کار را موجب شود.

وی با اشاره به ماموریت های مناطق آزاد تجاری و ویژه اقتصادی یادآور شد: بخش تولید در این مناطق از اهمیت ویژه ای برخوردار بوده اما لازم است برای توسعه پایدار و متوازن بخش های دیگر از جمله خدمات نیز از حمایت های مختلف دستگاه ها و نهادها برخوردار باشند.

دوستی آمادگی استانداری هرمزگان در کنار دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای رفع مشکلات سرمایه ‌گذاران را در این نشست اعلام کرد.

 

تدوین برنامه راهبردی، کلید طلایی دستیابی به اهداف کلان در مناطق آزاد است

دبیر کل انجمن سرمایه گذاران و کار آفرینان کیش نیز در این نشست گفت: مناطق آزاد برای فعالیت های سرمایه گذاری، توسعه ای و صادراتی به ویژه فناوری های نوین ظرفیت و جایگاه بسیار ارزشمندی هستند که این باور باید در دبیرخانه شورایعالی مناطق آزاد نیز وجود دشته باشد تا به تصمیم گیران کشور تسری یابد.

محسن قریب افزود: مشکلاتی در مناطق آزاد از گذشته وجود داشته که همچنان حل نشده باقی مانده و از دکترسعید محمد درخواست دارم تا برنامه راهبردی 4 ساله خود را که مقارن با برنامه ششم توسعه کشور است برای مشخص شدن فعالیت ها در مناطق آزاد تدوین و ارائه کند.

 

تغییرات قوانین، مهم ترین چالش سرمایه گذاران در مناطق آزاد

وی در ادامه این مطلب اظهار داشت: طبق سیاست های ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری در برنامه ششم توسعه تاکید بر افزایش ظرفیت 5 برابری گردشگر به کل کشور می باشد که این برنامه با هدف افزایش ظرفیت گردشگر ورودی کشور به 200 میلیون نفر اجرا خواهد شد.

قریب همچنین به حضور حدود 2 میلیون گردشگر ورودی در کیش پیش از شیوع کرونا اشاره کرد و گفت: شاخصه اصلی ما در منطقه آزاد کیش امر گردشگری بوده و باید خود را برای رساندن این ظرفیت به 5 برابر تلاش کنیم که این امر با ساخت پایانه جدید فرودگاه جزیره میسر خواهد شد و تعداد گردشگران از 2 میلیون به 6 میلیون ارتقا خواهد یافت.

قریب در ادامه سخنان خود تدوین برنامه راهبردی را موجب آگاهی تمامی فعالان اقتصادی و پیمودن مسیری روشن برشمرد که مطالبه گری و پرسش و پاسخ در رسانه ها را نیز شفاف خواهد کرد تا از وضعیت کنونی مطلع شوند و اهداف مد نظر مناطق را به درستی منعکس کنند.

دبیر کل انجمن سرمایه گذاران و کار آفرینان کیش توجه به موضوعات فرادستی و رفع موانع مناطق آزاد را با حضور مدیری توانمند و چهره ای ملی چون دکتر سعید محمد میسر دانست و بازبینی قوانین مالیات بر ارزش افزوده و جلوگیری از هجمه های وارده به مناطق آزاد را خواستار شد.

نیاز به بازبینی شرایط موجود در مناطق آزاد کشور برای رقم خوردن اتفاقات بزرگ تر در سطوح بین المللی و بستر سازی برای سرمایه گذاری های خارجی و راه اندازی پرواز های بین المللی به کیش ، رفع دوگانگی حاکمیتی و عدم تمکین دستگاه های اجرایی به قوانین مناطق آزاد، رفع دیدگاه های منفی مانند قاچاق کالا در مناطق آزاد، توجه به مراکز اقامتی، هتل ها، مراکز پذیرایی و کمک به رفع فرسودگی ناوگان حمل و نقل جزیره به دلیل ممنوعیت ورود خودرو از جمله موارد مطرح شده از سوی قریب در این نشست هم اندیشی بود.

دبیر کل انجمن سرمایه گذاران و کار آفرینان کیش در بخش دیگر استفاده از مدیران منطقه در هیات مدیره مناطق آزاد برای تسریع در تصمیم گیری ها، انتصاب مدیران با تجربه آگاه به شرایط هر منطقه، برنامه ریزی برای تولید محتوای مطلوب و معرفی ظرفیت های ایران در اکسپو دبی برای جذب بخشی از 25 میلیون گردشگر این کشور به کیش، برنامه ریزی برای جام جهانی قطر 2022 و میزبانی از تیم ملی ایران، برقراری پرواز و خط کشتیرانی در این رویداد برای آغاز فعالیت های تجاری بین ایران و قطر را از جمله نیاز های منطقه آزاد کیش عنوان کرد.

همایون ابوالحسنی نایب رئیس جامعه مراکز پذیرایی کیش نیز در این نشست با تشریح بخشی از معضلات و مشکلات فعالان اقتصادی جزیره گفت: تامین نیروی انسانی و نگهداشت آنها به دلیل هزینه های بالای مسکن در کیش بسیار دشوار و هزینه ها برای تامین یک نیروی انسانی حداقل 50 درصد بالاتر از سرزمین اصلی است بنابراین حمایت مسئولان برای ساخت کمپ یا خوابگاه پرسنلی کمک بزرگی به فعالان اقتصادی خواهد کرد.

به گفته نایب رئیس جامعه مراکز پذیرایی کیش کاهش بروکراسی اداری در بحث صدور مجوزها و تخصیص سهمیه کالای اساسی به کیش با توجه به گردشگر پذیر بودن و حجم مسافران ورودی در مراکز پذیرایی از مهمترین معضلات حال حاضر می باشد.

و در پایان تصریح کرد: امید است که با سوابق خوب اجرایی دکتر محمد مشکلات مناطق آزاد به ویژه کیش به حداقل برسد.

آیا این خبر مفید بود؟

ارسال نظر:

‍‍‍
این خبر را از دست ندهید
روی خط رسانه